Yeterlilik Kodu

TR0030217078

Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinler arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.
  • Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
  • Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir.
  • Ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak sınıf öğretmenliği alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Çalışmalarını bireysel veya bir takım üyesi olma bilinciyle yürütür.
  • Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
  • Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili toplantılarda özgün görüşlerini savunur.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinler arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. - Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. - Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. - Ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. - Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Çalışmalarını bireysel veya bir takım üyesi olma bilinciyle yürütür. Öğrenme Yetkinliği - Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. - Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. - Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanıyla ilgili toplantılarda özgün görüşlerini savunur. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. - Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. Alana Özgü Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. - Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil

Başarma ŞartlarıTez savunma jürisinin kurulabilmesi için, öğrencinin zorunlu/seçmeli, seminer, teze hazırlık, yeterlik sınavı, tez çalışması, derslerini başarıyla tamamlaması, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya da uluslararası hakemli dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama vb. şartını sağlaması, mezuniyet için AGNOsunun en az 3,00/4,00 olması ve tez intihal raporunun alınması şartlarını sağlamış olması gerekir. Doktora programındaki bir öğrenci, çalışmasından elde ettiği sonuçları Senato tarafından onaylanmış tez yazım kurallarına uygun biçimde yazıp, tez savunma jürisi önünde savunmalıdır. Tez savunma sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, doktora tezini ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri enstitüye teslim eden öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararıyla doktora diploması almaya hak kazanır. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Doktora programından mezun olanlar, kamu, özel kurum ve kuruluşlarında başöğretmen, danışman ve yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak istihdam edilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217078


Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinler arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar.
  • Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir.
  • Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir.
  • Ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak sınıf öğretmenliği alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Çalışmalarını bireysel veya bir takım üyesi olma bilinciyle yürütür.
  • Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir.
  • Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili toplantılarda özgün görüşlerini savunur.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinler arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. - Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. - Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. - Ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. - Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Çalışmalarını bireysel veya bir takım üyesi olma bilinciyle yürütür. Öğrenme Yetkinliği - Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. - Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. - Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. - Alanıyla ilgili toplantılarda özgün görüşlerini savunur. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 genel düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. - Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. Alana Özgü Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. - Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. - Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil


Başarma Şartları
Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için, öğrencinin zorunlu/seçmeli, seminer, teze hazırlık, yeterlik sınavı, tez çalışması, derslerini başarıyla tamamlaması, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya da uluslararası hakemli dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama vb. şartını sağlaması, mezuniyet için AGNOsunun en az 3,00/4,00 olması ve tez intihal raporunun alınması şartlarını sağlamış olması gerekir. Doktora programındaki bir öğrenci, çalışmasından elde ettiği sonuçları Senato tarafından onaylanmış tez yazım kurallarına uygun biçimde yazıp, tez savunma jürisi önünde savunmalıdır. Tez savunma sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, doktora tezini ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri enstitüye teslim eden öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararıyla doktora diploması almaya hak kazanır. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Doktora programından mezun olanlar, kamu, özel kurum ve kuruluşlarında başöğretmen, danışman ve yüksek öğretim kurumlarında öğretim elemanı olarak istihdam edilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217078

Qualification Title
SINIF EĞİTİMİ(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Based on masters qualifications, develops and deepens the current and advanced knowledge in the field of classroom teaching at the level of expertise with original thinking and / or research and reaches original definitions that will bring innovation to science. Establishes relationships between different disciplines in the field of classroom teaching, reaches original results by using her/his expertise in the analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. Approaches new knowledge in the field of classroom teaching systematically and conducts advanced research in his/her field. Develops a new scientific method that brings innovation to science or applies a known method to a different field; At this point, he/she designs and realizes an original research. Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. Produces an original study in the field of classroom teaching using the scientific method. Broadens the limits of knowledge in the field of classroom teaching by publishing scientific articles related to the field in national or international refereed journals. Leads the authentic and interdisciplinary studies in field of classroom teaching. Carries out her/his studies with the awareness of being an individual or a team member Develops new ideas and methods related to his/her field by using high level mental processes. Continues teaching processes on an interactive and ethical ground. Develops and implements effective teaching strategies in order to gain students knowledge and skills in the field of classroom teaching. Critically examines social relationships and the norms that guide these relationships, develops them, and directs actions to change them when necessary. Defends his/her original views in the meetings on the field of classroom teaching. Establishes and discusses written, oral and visual communication at an advanced level by using a foreign language at least at the C1 level of the European Language Portfolio. Communicates by considering cultural differences in all national and international studies. Contributes to the process of becoming an information society by introducing technological, social and cultural advances in the field of classroom teaching to the society in academic and professional contexts. Establishes a functional interaction with relevant people and institutions by using strategic decision-making processes in solving the problems encountered in the field of classroom teaching. Produces solutions in social, scientific and ethical issues related to the field of classroom teaching and supports the development of these values ??at national and international level.

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Based on master level competencies and postgraduate qualification in the field of classroom teaching, develops up to date information, develops the level of expertise in original thinking and / or research, deepens and reaches the definition about science and innovation. - Builds relationships between different disciplines in the field of classroom teacher education, reaches original results by taking into consideration of expertise in new and complex ideas, information analysis, synthesis and evaluation. SKILLS Cognitive, Practical - Approaches to new information in the field in a systematic way and conducts advanced research in the field. - Brings innovations in science to develop a new scientific method or a known method is applied to a different area, and performs an original research design. - Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces an original work in the field of classroom teaching by using the scientific method. - Publishes scientific articles in national or international refereed journals related to the field and expands the level of knowledge in the field - Be a leader in original and interdisciplinary studies related to the field. - Conducts studies by aware of the responsibilities of being the member of a team or as an individual. Learning Competence - Develops new ideas and methods related to the field by using high-level mental processes. - Teaching processes are maintained in the interactive and ethical grounds. - Develops and implements effective teaching strategies to gain knowledge and skills relevant to the field. Communication and Social Competence - Social relations and norms governing these relationships are viewed from a critical perspective, develops them, and makes necessary actions to manage change. - Defends his/herr unique opinions in meetings related to the field. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio C1 and uses verbal and written communication. - Communicates considering cultural differences in national and international studies. Field-based Competence - Introduces society about classroom teaching in the field of academic and professional contexts, technological, social and cultural progress and contributes to the development of the information society. - Uses the strategic decision making process in the solution of problems related to the field and functionally interacts with people and institutions. - Procuces solutions with respect to his/her field about social, scientific and ethical issues and supports the development of these values in national and international settings.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Based on master level competencies and postgraduate qualification in the field of classroom teaching, develops up to date information, develops the level of expertise in original thinking and / or research, deepens and reaches the definition about science and innovation. - Builds relationships between different disciplines in the field of classroom teacher education, reaches original results by taking into consideration of expertise in new and complex ideas, information analysis, synthesis and evaluation. SKILLS Cognitive, Practical - Approaches to new information in the field in a systematic way and conducts advanced research in the field. - Brings innovations in science to develop a new scientific method or a known method is applied to a different area, and performs an original research design. - Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces an original work in the field of classroom teaching by using the scientific method. - Publishes scientific articles in national or international refereed journals related to the field and expands the level of knowledge in the field - Be a leader in original and interdisciplinary studies related to the field. - Conducts studies by aware of the responsibilities of being the member of a team or as an individual. Learning Competence - Develops new ideas and methods related to the field by using high-level mental processes. - Teaching processes are maintained in the interactive and ethical grounds. - Develops and implements effective teaching strategies to gain knowledge and skills relevant to the field. Communication and Social Competence - Social relations and norms governing these relationships are viewed from a critical perspective, develops them, and makes necessary actions to manage change. - Defends his/herr unique opinions in meetings related to the field. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio C1 and uses verbal and written communication. - Communicates considering cultural differences in national and international studies. Field-based Competence - Introduces society about classroom teaching in the field of academic and professional contexts, technological, social and cultural progress and contributes to the development of the information society. - Uses the strategic decision making process in the solution of problems related to the field and functionally interacts with people and institutions. - Procuces solutions with respect to his/her field about social, scientific and ethical issues and supports the development of these values in national and international settings. In order for the thesis defense jury to be established, the student has to complete a compulsory / elective, seminar, thesis preparation, proficiency exam, thesis study, courses successfully, and has been accepted / published in at least one national or international peer-reviewed journal published by him / her with his / her advisor preparing useful models etc. must have at least 3,00 / 4,00 AGNO for graduation and have met the conditions for obtaining the thesis report. A student in a doctoral program must write his / her thesis in accordance with the rules of thesis writing approved by the Senate and defend it before the thesis defense jury. The student who submits his / her thesis and other documents required by the institute to the institute, provided that he / she succeeds in the thesis defense exam and provides other conditions, is entitled to receive a doctorate degree by the decision of the board of directors of the institute. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program are employed as expert teachers, head teachers or advisors in public or private schools or institutions.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217078


Qualification Title
SINIF EĞİTİMİ(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Based on masters qualifications, develops and deepens the current and advanced knowledge in the field of classroom teaching at the level of expertise with original thinking and / or research and reaches original definitions that will bring innovation to science. Establishes relationships between different disciplines in the field of classroom teaching, reaches original results by using her/his expertise in the analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. Approaches new knowledge in the field of classroom teaching systematically and conducts advanced research in his/her field. Develops a new scientific method that brings innovation to science or applies a known method to a different field; At this point, he/she designs and realizes an original research. Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. Produces an original study in the field of classroom teaching using the scientific method. Broadens the limits of knowledge in the field of classroom teaching by publishing scientific articles related to the field in national or international refereed journals. Leads the authentic and interdisciplinary studies in field of classroom teaching. Carries out her/his studies with the awareness of being an individual or a team member Develops new ideas and methods related to his/her field by using high level mental processes. Continues teaching processes on an interactive and ethical ground. Develops and implements effective teaching strategies in order to gain students knowledge and skills in the field of classroom teaching. Critically examines social relationships and the norms that guide these relationships, develops them, and directs actions to change them when necessary. Defends his/her original views in the meetings on the field of classroom teaching. Establishes and discusses written, oral and visual communication at an advanced level by using a foreign language at least at the C1 level of the European Language Portfolio. Communicates by considering cultural differences in all national and international studies. Contributes to the process of becoming an information society by introducing technological, social and cultural advances in the field of classroom teaching to the society in academic and professional contexts. Establishes a functional interaction with relevant people and institutions by using strategic decision-making processes in solving the problems encountered in the field of classroom teaching. Produces solutions in social, scientific and ethical issues related to the field of classroom teaching and supports the development of these values ??at national and international level.


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Based on master level competencies and postgraduate qualification in the field of classroom teaching, develops up to date information, develops the level of expertise in original thinking and / or research, deepens and reaches the definition about science and innovation. - Builds relationships between different disciplines in the field of classroom teacher education, reaches original results by taking into consideration of expertise in new and complex ideas, information analysis, synthesis and evaluation. SKILLS Cognitive, Practical - Approaches to new information in the field in a systematic way and conducts advanced research in the field. - Brings innovations in science to develop a new scientific method or a known method is applied to a different area, and performs an original research design. - Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces an original work in the field of classroom teaching by using the scientific method. - Publishes scientific articles in national or international refereed journals related to the field and expands the level of knowledge in the field - Be a leader in original and interdisciplinary studies related to the field. - Conducts studies by aware of the responsibilities of being the member of a team or as an individual. Learning Competence - Develops new ideas and methods related to the field by using high-level mental processes. - Teaching processes are maintained in the interactive and ethical grounds. - Develops and implements effective teaching strategies to gain knowledge and skills relevant to the field. Communication and Social Competence - Social relations and norms governing these relationships are viewed from a critical perspective, develops them, and makes necessary actions to manage change. - Defends his/herr unique opinions in meetings related to the field. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio C1 and uses verbal and written communication. - Communicates considering cultural differences in national and international studies. Field-based Competence - Introduces society about classroom teaching in the field of academic and professional contexts, technological, social and cultural progress and contributes to the development of the information society. - Uses the strategic decision making process in the solution of problems related to the field and functionally interacts with people and institutions. - Procuces solutions with respect to his/her field about social, scientific and ethical issues and supports the development of these values in national and international settings.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Based on master level competencies and postgraduate qualification in the field of classroom teaching, develops up to date information, develops the level of expertise in original thinking and / or research, deepens and reaches the definition about science and innovation. - Builds relationships between different disciplines in the field of classroom teacher education, reaches original results by taking into consideration of expertise in new and complex ideas, information analysis, synthesis and evaluation. SKILLS Cognitive, Practical - Approaches to new information in the field in a systematic way and conducts advanced research in the field. - Brings innovations in science to develop a new scientific method or a known method is applied to a different area, and performs an original research design. - Makes critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Produces an original work in the field of classroom teaching by using the scientific method. - Publishes scientific articles in national or international refereed journals related to the field and expands the level of knowledge in the field - Be a leader in original and interdisciplinary studies related to the field. - Conducts studies by aware of the responsibilities of being the member of a team or as an individual. Learning Competence - Develops new ideas and methods related to the field by using high-level mental processes. - Teaching processes are maintained in the interactive and ethical grounds. - Develops and implements effective teaching strategies to gain knowledge and skills relevant to the field. Communication and Social Competence - Social relations and norms governing these relationships are viewed from a critical perspective, develops them, and makes necessary actions to manage change. - Defends his/herr unique opinions in meetings related to the field. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio C1 and uses verbal and written communication. - Communicates considering cultural differences in national and international studies. Field-based Competence - Introduces society about classroom teaching in the field of academic and professional contexts, technological, social and cultural progress and contributes to the development of the information society. - Uses the strategic decision making process in the solution of problems related to the field and functionally interacts with people and institutions. - Procuces solutions with respect to his/her field about social, scientific and ethical issues and supports the development of these values in national and international settings. In order for the thesis defense jury to be established, the student has to complete a compulsory / elective, seminar, thesis preparation, proficiency exam, thesis study, courses successfully, and has been accepted / published in at least one national or international peer-reviewed journal published by him / her with his / her advisor preparing useful models etc. must have at least 3,00 / 4,00 AGNO for graduation and have met the conditions for obtaining the thesis report. A student in a doctoral program must write his / her thesis in accordance with the rules of thesis writing approved by the Senate and defend it before the thesis defense jury. The student who submits his / her thesis and other documents required by the institute to the institute, provided that he / she succeeds in the thesis defense exam and provides other conditions, is entitled to receive a doctorate degree by the decision of the board of directors of the institute. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program are employed as expert teachers, head teachers or advisors in public or private schools or institutions.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address