Yeterlilik Kodu

TR0030217080

Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren sorunlara bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sorunları problem çözme sürecinin aşamalarına göre çözer.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
  • Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar.
  • Bilişüstü farkındalıkla sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili çalışmalarını ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. - Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. - Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. - Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren sorunlara bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sorunları problem çözme sürecinin aşamalarına göre çözer. - Alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir. - Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar. Öğrenme Yetkinliği - Bilişüstü farkındalıkla alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. -Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. - Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili çalışmalarını ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. - Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder. - Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır. - Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil

Başarma ŞartlarıGazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. Tezsiz yüksek lisans programı 60 krediden az olmamak üzere en az on ders ile dönem projesi dâhil 90 krediden oluşur. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında sınıf öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217080


Yeterlilik Adı
Sınıf Eğitimi Tezsiz Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
  • Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren sorunlara bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerini kullanarak çözüm önerileri getirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sorunları problem çözme sürecinin aşamalarına göre çözer.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir.
  • Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar.
  • Bilişüstü farkındalıkla sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür.
  • Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili çalışmalarını ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
  • Sınıf öğretmenliği alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder.
  • Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır.
  • Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
  • Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, bir eğitim bilimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. - Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Sınıf öğretmenliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. - Disiplinler arası yaklaşıma dayalı olarak alanındaki bilgileri işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. - Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren sorunlara bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerini kullanarak çözüm önerileri getirir. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sorunları problem çözme sürecinin aşamalarına göre çözer. - Alanındaki uygulamalarda karşılaştığı beklenmedik durumlarda sorumluluk alarak yeni stratejiler geliştirir ve çözüm üretir. - Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir ve liderlik yapar. Öğrenme Yetkinliği - Bilişüstü farkındalıkla alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde sürdürür. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. -Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. - Bir yabancı dili en az Avrupa dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. - Alanı ile ilgili çalışmalarını ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. - Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. Alana Özgü Yetkinlik - Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket eder. - Sınıf öğretmenliği alanında edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası çerçevede kullanır. - Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. - Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil


Başarma Şartları
Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. Tezsiz yüksek lisans programı 60 krediden az olmamak üzere en az on ders ile dönem projesi dâhil 90 krediden oluşur. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında sınıf öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217080

Qualification Title
SINIF EĞİTİMİ(Tezsiz YL) None Thesis Masters Degree
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. Discusses the interaction between the disciplines that comprise the classroom teaching field. Uses information in the field of classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. Creates new information based on Interdisciplinary approach. Proposes solutions to problems that require expertise in the field of classroom teaching by using scientific research methods and processes. Solves the problems in the area of classroom teaching based on the steps of problem-solving process. Develops new strategies and produces solutions by taking responsibility in unexpected situations he/she encounters in the field of classroom teaching. Fulfills his/her responsibilities by taking an active role in individual and team work, provides solutions to the problems he/she encounters and takes the lead. Critically evaluates the information about field of classroom teaching and directs learning with metacognitive awareness. Continues his/her studies in the field of classroom teaching within the framework of lifelong learning. Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. Establishes oral and written communication by using a foreign language at least at the level B2 of the European Language Portfolio. Shares his/her studies on classroom teaching at national/international level orally and in writing. Uses advanced informatics and communication technologies together with the computer software required by the field of classroom teaching. Interprets strategies, policies and implementation plans in the field of classroom teaching, evaluates the results within the framework of quality processes. Behaves in the social, scientific and ethical framework of the stages of gathering, commenting and announcing about the field of classroom teaching. Uses the knowledge and skills acquired in the field of classroom teaching in an interdisciplinary framework. Evaluates current developments in line with national values and country facts. Develops strategies, policies and implementation plans in the field of classroom teaching and evaluates the obtained results within the framework of quality processes.

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. - Discusses the interaction between the disciplines that comprise the Classroom teaching field. SKILLS Cognitive, Practical - Uses information in the field of Classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. - Creates new information based on Interdisciplinary approach. - Problems that require expertise in the relevant field using scientific research methods and process solutions brings. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Solves the problems in the area of Classroom teaching based on the steps of problem-solving process. - Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility. - In individual and team work, taking an active role to fulfill their responsibilities, produces solutions to problems they face. Learning Competence - Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning. - Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning. Communication and Social Competence - Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. -Critically analyse social relations in occupational and professional environments and norms shaping these relations, take action to develop and change them if necessary and lead. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B2 and use verbal and written communication. - Shares of oral and written studies related to their field in national / international levels. - Effectively uses computer software required by the discipline of information and communication technologies. Field-based Competence - Reviews plans and Issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes. - Uses social, scientific and ethical values related to the field of data collection, interpretation and dissemination. - Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings. - Evaluates current developments in line with national values and realities of the country. - Develops implementation plans about issues related to the field of strategy, policy and implementation and the results obtained are evaluated in the context of quality process.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. - Discusses the interaction between the disciplines that comprise the Classroom teaching field. SKILLS Cognitive, Practical - Uses information in the field of Classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. - Creates new information based on Interdisciplinary approach. - Problems that require expertise in the relevant field using scientific research methods and process solutions brings. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Solves the problems in the area of Classroom teaching based on the steps of problem-solving process. - Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility. - In individual and team work, taking an active role to fulfill their responsibilities, produces solutions to problems they face. Learning Competence - Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning. - Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning. Communication and Social Competence - Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. -Critically analyse social relations in occupational and professional environments and norms shaping these relations, take action to develop and change them if necessary and lead. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B2 and use verbal and written communication. - Shares of oral and written studies related to their field in national / international levels. - Effectively uses computer software required by the discipline of information and communication technologies. Field-based Competence - Reviews plans and Issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes. - Uses social, scientific and ethical values related to the field of data collection, interpretation and dissemination. - Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings. - Evaluates current developments in line with national values and realities of the country. - Develops implementation plans about issues related to the field of strategy, policy and implementation and the results obtained are evaluated in the context of quality process. Look at the Gazi University Graduate Education and Examination Regulations. The masters program without thesis consists of at least ten courses, not less than 60 credits, and 90 credits, including the term project. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as primary school teachers.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217080


Qualification Title
SINIF EĞİTİMİ(Tezsiz YL) None Thesis Masters Degree

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. Discusses the interaction between the disciplines that comprise the classroom teaching field. Uses information in the field of classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. Creates new information based on Interdisciplinary approach. Proposes solutions to problems that require expertise in the field of classroom teaching by using scientific research methods and processes. Solves the problems in the area of classroom teaching based on the steps of problem-solving process. Develops new strategies and produces solutions by taking responsibility in unexpected situations he/she encounters in the field of classroom teaching. Fulfills his/her responsibilities by taking an active role in individual and team work, provides solutions to the problems he/she encounters and takes the lead. Critically evaluates the information about field of classroom teaching and directs learning with metacognitive awareness. Continues his/her studies in the field of classroom teaching within the framework of lifelong learning. Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. Establishes oral and written communication by using a foreign language at least at the level B2 of the European Language Portfolio. Shares his/her studies on classroom teaching at national/international level orally and in writing. Uses advanced informatics and communication technologies together with the computer software required by the field of classroom teaching. Interprets strategies, policies and implementation plans in the field of classroom teaching, evaluates the results within the framework of quality processes. Behaves in the social, scientific and ethical framework of the stages of gathering, commenting and announcing about the field of classroom teaching. Uses the knowledge and skills acquired in the field of classroom teaching in an interdisciplinary framework. Evaluates current developments in line with national values and country facts. Develops strategies, policies and implementation plans in the field of classroom teaching and evaluates the obtained results within the framework of quality processes.


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. - Discusses the interaction between the disciplines that comprise the Classroom teaching field. SKILLS Cognitive, Practical - Uses information in the field of Classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. - Creates new information based on Interdisciplinary approach. - Problems that require expertise in the relevant field using scientific research methods and process solutions brings. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Solves the problems in the area of Classroom teaching based on the steps of problem-solving process. - Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility. - In individual and team work, taking an active role to fulfill their responsibilities, produces solutions to problems they face. Learning Competence - Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning. - Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning. Communication and Social Competence - Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. -Critically analyse social relations in occupational and professional environments and norms shaping these relations, take action to develop and change them if necessary and lead. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B2 and use verbal and written communication. - Shares of oral and written studies related to their field in national / international levels. - Effectively uses computer software required by the discipline of information and communication technologies. Field-based Competence - Reviews plans and Issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes. - Uses social, scientific and ethical values related to the field of data collection, interpretation and dissemination. - Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings. - Evaluates current developments in line with national values and realities of the country. - Develops implementation plans about issues related to the field of strategy, policy and implementation and the results obtained are evaluated in the context of quality process.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelikler-163453?siteUri=egtbil


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Undergraduate qualification and based on their level of expertise in the field of educational science, has theoretical and practical knowledge, develops and deepens this information. - Discusses the interaction between the disciplines that comprise the Classroom teaching field. SKILLS Cognitive, Practical - Uses information in the field of Classroom teaching and in the field of theory and practice, develops and deepens this information. - Creates new information based on Interdisciplinary approach. - Problems that require expertise in the relevant field using scientific research methods and process solutions brings. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Solves the problems in the area of Classroom teaching based on the steps of problem-solving process. - Develops new strategies and solutions when encounter unexpected situations and takes responsibility. - In individual and team work, taking an active role to fulfill their responsibilities, produces solutions to problems they face. Learning Competence - Has metacognitive awareness to critically evaluate information about the area and directs learning. - Continues to work in his/her field by taking into consideration of the framework of lifelong learning. Communication and Social Competence - Transfers developments in the field of classroom teachers and their work, in the field and outside groups, by written, oral and visual forms. -Critically analyse social relations in occupational and professional environments and norms shaping these relations, take action to develop and change them if necessary and lead. - Uses a foreign language at least at the level of European Language Portfolio B2 and use verbal and written communication. - Shares of oral and written studies related to their field in national / international levels. - Effectively uses computer software required by the discipline of information and communication technologies. Field-based Competence - Reviews plans and Issues related to the field of classroom teaching strategies, policies and implementation, evaluate the results in the context of quality processes. - Uses social, scientific and ethical values related to the field of data collection, interpretation and dissemination. - Uses knowledge acquired in the field of classroom teaching in interdisciplinary settings. - Evaluates current developments in line with national values and realities of the country. - Develops implementation plans about issues related to the field of strategy, policy and implementation and the results obtained are evaluated in the context of quality process. Look at the Gazi University Graduate Education and Examination Regulations. The masters program without thesis consists of at least ten courses, not less than 60 credits, and 90 credits, including the term project. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/yonetmelik-163453?siteUri=egtbil

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as primary school teachers.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address