Yeterlilik Kodu | TR0030041180 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği (Çaycuma MYO) Ön Lisans Diploması
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | İncivez, Üniversite Cd., 67100 Zonguldak Merkez/Zonguldak | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://w3.beun.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Taşımacılık hizmetleri | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Programı hızla değişen ve gelişen dünyada, havacılık faaliyetlerini etkin bir şekilde yerine getirebilecek bilgi, becerilerle donatılmış ve şirket hedeflerine katkı sağlayacak, havalimanlarında ve havayolu şirketlerinde çalışacak olan ara elemanları yetiştirmeyi hedeflemektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | 1. Sivil Havacılığın temel ilke ve kavramlarını açıklar. 2. Ulusal ve uluslararası havacılık kurallarını açıklar. 3. Tehlikeli maddeler hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. 4. Uçakla ilgili temel prensipleri bilir. 5. Havalimanlarında oluşabilecek güvenlik problemlerine yönelik ulusal ve uluslararası mevzuat ve standartları açıklar. 6. Yer Hizmetleri uygulamaları ve mesleği ile ilgili diğer uygulamaları bilir, güncel gelişmeleri takip ederek, etkin şekilde kullanır. 7 .Meteorolojik durumları ve etkilerini tanımlar, uçuş için tehlikeli meteorolojik olayları sıralar, havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları yorumlar. 8. Alanı ile ilgili konularda, karşılaştığı olağan veya öngörülmeyen karmaşık sorunları analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, çözüm önerileri geliştirebilir, bireysel ve takım içerisinde etkin olarak çalışır. 9. Yaşam boyu öğrenmenin ve kariyer yönetiminin farkında olarak, mesleğine yönelik bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. 10. Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini etkili iletişim yoluyla ve anlaşılır biçimde sözlü ve/veya yazılı olarak aktarır. 11. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 12. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyip, meslektaşları ile iletişim kurar. 13. Alanı ile ilgili veri toplama, uygulama ve sonuçlarını duyurma aşamalarında toplumsal, mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk bilince sahiptir. 14. Kendisi ve beraberinde çalışanların iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir. 16. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında Önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Asgari 120 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. Ders kredilerinin hesaplanmasında, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde önlisans için belirlenen ve program bazında öngörülen bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılmasına dayalı öğrenci iş yükü esas alınır. Öğrenci iş yükü, ders saatlerinin yanı sıra ödev, uygulama, proje, sunum, sınava hazırlık, sınav, staj, iş yeri eğitimi gibi eğitim öğretim etkinliklerinde harcanan bütün zamanı ifade eder. 1 kredi (AKTS) 30 saat öğrenci iş yüküne karşılık gelir. Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetleri önlisans eğitim-öğretim programı 120 AKTS'lik dersleri kapsar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030041180
ISCO: 08
ISCO: 08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği Programı hızla değişen ve gelişen dünyada, havacılık faaliyetlerini etkin bir şekilde yerine getirebilecek bilgi, becerilerle donatılmış ve şirket hedeflerine katkı sağlayacak, havalimanlarında ve havayolu şirketlerinde çalışacak olan ara elemanları yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
1. Sivil Havacılığın temel ilke ve kavramlarını açıklar.
2. Ulusal ve uluslararası havacılık kurallarını açıklar.
3. Tehlikeli maddeler hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
4. Uçakla ilgili temel prensipleri bilir.
5. Havalimanlarında oluşabilecek güvenlik problemlerine yönelik ulusal ve uluslararası mevzuat ve standartları açıklar.
6. Yer Hizmetleri uygulamaları ve mesleği ile ilgili diğer uygulamaları bilir, güncel gelişmeleri takip ederek, etkin şekilde kullanır.
7 .Meteorolojik durumları ve etkilerini tanımlar, uçuş için tehlikeli meteorolojik olayları sıralar, havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları yorumlar.
8. Alanı ile ilgili konularda, karşılaştığı olağan veya öngörülmeyen karmaşık sorunları analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, çözüm önerileri geliştirebilir, bireysel ve takım içerisinde etkin olarak çalışır.
9. Yaşam boyu öğrenmenin ve kariyer yönetiminin farkında olarak, mesleğine yönelik bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
10. Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini etkili iletişim yoluyla ve anlaşılır biçimde sözlü ve/veya yazılı olarak aktarır.
11. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
12. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyip, meslektaşları ile iletişim kurar.
13. Alanı ile ilgili veri toplama, uygulama ve sonuçlarını duyurma aşamalarında toplumsal, mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk bilince sahiptir.
14. Kendisi ve beraberinde çalışanların iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
16. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf’e veya not’a dayalı sistemler kullanılır.
- Ölçme ve değerlendirmede yazılı sınav, test sınavları, sunum, proje–ödevler, saha uygulamaları veya bilgisayar uygulamaları gibi yöntemler kullanılır. Bu ölçme yöntemlerinin öğrencinin başarısına olan etkisi dönem başında öğrencilere ilan edilmektedir.
- Öğrencilerimizin başarı değerlendirmeleri, 28.08.2009 tarih ve 27333 sayılı Resmi Gazete yayınlanan "Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Meslek Yüksekokulları Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’ne uygun olarak yapılmaktadır. Yönetmeliğin 21. maddesine göre derse kayıt olduğu tarihten itibaren derse ve uygulamalarına devam etmesi zorunludur. Kuramsal derslerin %30’undan, uygulamaların %20’sinden fazlasına katılmayan öğrenci o dersin genel sınavına alınmaz. Yarıyıl içinde derslere devam koşulunu sağlamayan öğrenciler genel ve bütünleme sınavına da alınmazlar.
- Her dersin en az bir ara sınavı ve yarıyıl sonu (genel) sınavı ile bütünleme sınavı yapılır. Bununla birlikte proje, ödev, sunum, vb. gibi yarıyıl içi çalışmaları da bulunmaktadır. Genel sınavın ders başarı notuna etkisi % 40, % 50 veya % 60 olabilir.
- Bir dersin başarılmış sayılabilmesi için, ders başarı puanının 100 üzerinden en az 50 olması gerekir. Genel veya bütünleme sınavından 100 üzerinden 50 alamayan öğrenci başarısız sayılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır. Başarı notu tablosuna göre;
-
a) Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC ve YT notlarından birisini alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten DZ, GR, FF ve YZ notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmamış sayılır ve dersin açıldığı ilk yarıyılda almak zorundadır.
c) Yarıyıl içinde derslere devam koşulunu sağlamayan öğrencilere DZ notu verilir. Bu öğrenciler, genel ve bütünleme sınavına alınmaz.
ç) Genel ve bütünleme sınavına girme hakkı olduğu halde sınava girmeyen öğrenciye, yarıyıl içi çalışmalarına bakılmadan GR notu verilir.
d) DZ ve GR notları, FF gibi işlem görür ve ağırlıklı genel not ortalamasına katılır.
e) YT notu, staj derslerinde başarı notu olarak verilir.
f) YZ notu, staj derslerinde başarısızlık notu olarak verilir.
g) MU notu, muafiyet sınavı uygulanan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
Başarı Derecesi
Başarı Notu
Katsayı
Puanı
Pekiyi
AA
4,00
90-100
İyi-Pekiyi
BA
3,50
80-89
İyi
BB
3,00
70-79
Orta-İyi
CB
2,50
60-69
Orta
CC
2,00
50-59
Başarısız
FF
0
0-49
Geçer
YT
-
-
Kalır
YZ
-
-
Muaf
MU
-
-
Devamsız
DZ
0
-
Sınava Girmedi
GR
0
-
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında Önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının önlisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili önlisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarında özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programlar için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak
Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030041180 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Associate Degree Diploma in Civil Air Transport Management | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Zonguldak Bülent Ecevit University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://w3.beun.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Occupational | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Transport services | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering a two-year curriculum with two or three terms per year. The program aims to train a qualified workforce and constitutes the first stage of undergraduate education, with at least 40% of the curriculum based on practical training. The Civil Air Transport Management Program aims to train intermediate personnel who will be equipped with the knowledge and skills to effectively carry out aviation activities in the rapidly changing and developing world, and will contribute to company goals, and will work at airports and airline companies. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Learning takes place in formal, open, or distance education formats. Additionally, practical training is conducted in laboratories and workshops within higher education institutions or through internships and workplace training in industries, healthcare institutions, and businesses. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description | 1. Explains the basic principles and concepts of Civil Aviation. 2. Knows national and international aviation rules. 3. Has theoretical and practical knowledge about dangerous substances. 4. Knows the basic principles about aircraft. 5. Explains national and international legislation and standards for security problems that may occur at airports. 6. Knows Ground Services applications and other applications related to the profession, follows current developments and uses them effectively. 7. Defines meteorological conditions and their effects, lists meteorological events dangerous for flight, interprets meteorological reports and documents used in aviation. 8. To be able to evaluate the usual or unforeseen complex problems encountered in the field with an analytical and critical approach, to develop solutions, to work effectively individually and in a team. 9. Being aware of lifelong learning and career management, he/she gains the ability to follow the developments in science and technology related to his/her profession and to constantly renew himself/herself. 10. To be able to convey his/her thoughts at the level of basic knowledge and skills he/she has on the subjects related to his/her field through effective communication and in an understandable way orally and/or in writing. 11. Uses information and communication technologies along with computer software at least at the Basic Level of the European Computer Usage License required by the field. 12. Using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level, follows the information in the field and communicates with colleagues. 13. Has the awareness of social, professional, scientific and ethical responsibility in the stages of data collection, application and announcing the results related to the field. 14. He/she has sufficient awareness about occupational health and safety of himself/herself and his/her employees. 15. Has sufficient awareness about the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values ??and environmental protection. 16. Organizes and implements projects and events for the social environment in which he/she lives, with awareness of social responsibility. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses advanced proficiency in the following key competencies. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning to learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurship competence 8. Cultural awareness and expression competence | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | 1. Measurement and evaluation methods, the types of exams, and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK). 2. Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and end-of-term exams are used in measurement and evaluation. 3. Letter and/or number-based grading systems are used to assess student achievement.
a) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC, or YT in a course is considered to have passed the course. b) A student who receives one of the grades DZ, GR, FF, or YZ in a course is considered to have failed and must retake the course in the first available semester. ç) A student who is eligible to take the general and makeup exam but does not attend is given a GR grade, regardless of their in-term performance. e) The YT grade is assigned as the passing grade for internship courses. f) The YZ grade is assigned as the failing grade for internship courses. g) The MU grade is given to students who successfully pass exemption exams for certain courses.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs: The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities carried out in higher education institutions. Each year, "University Monitoring and Evaluation Reports" are published by YÖK based on criteria set by the council. These reports contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public. Additionally, YÖK publishes an annual "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data related to foundation higher education institutions. These reports also contain quantitative and qualitative assessments and are made available to the public. The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | 1.To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions. 2. To have been placed in the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the centralized exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Centre (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by YÖK (Council of Higher Education). 3. For programs that admit students through a special talent exam, to have obtained a sufficient score in the centralized exam conducted by ÖSYM and to have successfully passed the special talent exam, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Successfully completing a minimum of 120 ECTS course credits and fulfilling any other requirements set by the relevant higher education institution, if applicable. Course credits in the calculation, student workload are based on determined for the associate programme on the basis of the projected Türkiye Higher Education Qualifications Framework and to be gained knowledge, skills and competencies predicted on the basis of the program. Student workload refers to all the time spent on activities such as education homework, practice, project, presentation, test preparation, testing, training, workplace education in addition to lessons. 1 credit (ECTS) corresponds to 30 hours student workload. Civil Aviation and Cabin Services associate degree programme in educational programs include 120 ECTS courses. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of vocational associate degree programs can transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM. The quotas for vertical transfer are determined by the Council of Higher Education (YÖK) and cannot exceed ten percent of the allocated quota for related bachelor's degree programs. Vocational associate degree students also have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously. If they successfully meet the program requirements, they are awarded two separate associate degree diplomas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode | ![]() |
TR0030041180
ISCO: 08
ISCO: 08
It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering a two-year curriculum with two or three terms per year. The program aims to train a qualified workforce and constitutes the first stage of undergraduate education, with at least 40% of the curriculum based on practical training.
The Civil Air Transport Management Program aims to train intermediate personnel who will be equipped with the knowledge and skills to effectively carry out aviation activities in the rapidly changing and developing world, and will contribute to company goals, and will work at airports and airline companies.
Learning takes place in formal, open, or distance education formats. Additionally, practical training is conducted in laboratories and workshops within higher education institutions or through internships and workplace training in industries, healthcare institutions, and businesses.
1. Explains the basic principles and concepts of Civil Aviation.
2. Knows national and international aviation rules.
3. Has theoretical and practical knowledge about dangerous substances.
4. Knows the basic principles about aircraft.
5. Explains national and international legislation and standards for security problems that may occur at airports.
6. Knows Ground Services applications and other applications related to the profession, follows current developments and uses them effectively.
7. Defines meteorological conditions and their effects, lists meteorological events dangerous for flight, interprets meteorological reports and documents used in aviation.
8. To be able to evaluate the usual or unforeseen complex problems encountered in the field with an analytical and critical approach, to develop solutions, to work effectively individually and in a team.
9. Being aware of lifelong learning and career management, he/she gains the ability to follow the developments in science and technology related to his/her profession and to constantly renew himself/herself.
10. To be able to convey his/her thoughts at the level of basic knowledge and skills he/she has on the subjects related to his/her field through effective communication and in an understandable way orally and/or in writing.
11. Uses information and communication technologies along with computer software at least at the Basic Level of the European Computer Usage License required by the field.
12. Using a foreign language at least at the European Language Portfolio A2 General Level, follows the information in the field and communicates with colleagues.
13. Has the awareness of social, professional, scientific and ethical responsibility in the stages of data collection, application and announcing the results related to the field.
14. He/she has sufficient awareness about occupational health and safety of himself/herself and his/her employees.
15. Has sufficient awareness about the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values ??and environmental protection.
16. Organizes and implements projects and events for the social environment in which he/she lives, with awareness of social responsibility.
Possesses advanced proficiency in the following key competencies.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning to learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurship competence
8. Cultural awareness and expression competence
1. Measurement and evaluation methods, the types of exams, and their contribution to the course success grade are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the Council of Higher Education (YÖK).
2. Various methods such as assignments, projects, practical applications, midterm exams, and end-of-term exams are used in measurement and evaluation.
3. Letter and/or number-based grading systems are used to assess student achievement.
- Various assessment and evaluation methods are used, including written exams, test exams, presentations, projects/assignments, field applications, or computer applications. The impact of these assessment methods on the student's success is announced to students at the beginning of the semester.
- The success evaluations of our students are carried out in accordance with the "Zonguldak Bülent Ecevit University Vocational Schools Education, Training, and Examination Regulation," published in the Official Newspaper dated 28.08.2009 and numbered 27333. According to Article 21 of the regulation, students must attend both the course and its applications from the date of enrollment. Students who miss more than 30% of theoretical courses or more than 20% of practical sessions are not allowed to take the final exam for that course. Students who fail to meet the attendance requirement during the semester are also not allowed to take the final and make-up exams.
- Each course includes at least one midterm exam, an end-of-semester (final) exam, and a make-up exam. In addition, semester-long coursework such as projects, assignments, and presentations is also included. The impact of the final exam on the course success grade may be 40%, 50%, or 60%.
- A course which is assumed to be successfully completed, the course score must be at least 50. A student who scores less than 50 out of 100 in the final or repeat exam is considered unsuccessful. Letter and/or numerical grading systems are used to assess student performance. According to the grading table:
a) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB, CC, or YT in a course is considered to have passed the course.
b) A student who receives one of the grades DZ, GR, FF, or YZ in a course is considered to have failed and must retake the course in the first available semester.
c) Students who do not meet the attendance requirements during the semester receive a DZ grade. These students are not allowed to take the general and makeup exams.
ç) A student who is eligible to take the general and makeup exam but does not attend is given a GR grade, regardless of their in-term performance.
d) DZ and GR grades are treated the same as FF and are included in the weighted grade point average.
e) The YT grade is assigned as the passing grade for internship courses.
f) The YZ grade is assigned as the failing grade for internship courses.
g) The MU grade is given to students who successfully pass exemption exams for certain courses.
Success Level |
Grade |
Coefficient |
Score |
Excellent |
AA |
4,00 |
90-100 |
Good-Excellent |
BA |
3,50 |
80-89 |
Good |
BB |
3,00 |
70-79 |
Moderate-Good |
CB |
2,50 |
60-69 |
Moderate |
CC |
2,00 |
50-59 |
Fail |
FF |
0 |
0-49 |
Pass |
YT |
- |
- |
Fail |
YZ |
- |
- |
Exempt |
MU |
- |
- |
Unattended |
DZ |
0 |
- |
Did Not Attend Exam |
GR |
0 |
- |
To ensure the quality of higher education programs:
The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising the education, training, and other activities carried out in higher education institutions.
Each year, "University Monitoring and Evaluation Reports" are published by YÖK based on criteria set by the council. These reports contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions and are shared with the public.
Additionally, YÖK publishes an annual "Foundation Higher Education Institutions Report," which includes academic, administrative, and financial data related to foundation higher education institutions. These reports also contain quantitative and qualitative assessments and are made available to the public.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
-
Development and Approval of Curricula:
1.1. YÖK establishes the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes that each diploma program should provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with YÖK’s fundamental principles on these matters.
1.3. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions with YÖK’s approval. -
Assessment and Evaluation: The methods for assessing and evaluating the learning outcomes of each associate degree program are determined according to the regulations on education and examinations prepared by higher education institutions in compliance with YÖK’s fundamental principles.
-
Certification: Students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma upon successfully completing the course credits and other requirements set by their higher education institutions.
1.To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programs of higher education institutions.
2. To have been placed in the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the centralized exam conducted by the Measurement, Selection, and Placement Centre (ÖSYM), in accordance with the procedures and principles determined by YÖK (Council of Higher Education).
3. For programs that admit students through a special talent exam, to have obtained a sufficient score in the centralized exam conducted by ÖSYM and to have successfully passed the special talent exam, in accordance with the procedures and principles determined by YÖK.
Graduates of vocational associate degree programs can transfer to bachelor's degree programs through the Vertical Transfer Exam (DGS) administered by ÖSYM. The quotas for vertical transfer are determined by the Council of Higher Education (YÖK) and cannot exceed ten percent of the allocated quota for related bachelor's degree programs.
Vocational associate degree students also have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously. If they successfully meet the program requirements, they are awarded two separate associate degree diplomas.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transfers Between Associate and Bachelor's Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfers
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
Qualification is continuous.
