Yeterlilik Kodu | TR0030031950 | |
Yeterlilik Adı | Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kayseri Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Mevlâna Mahallesi 15 Temmuz Yerleşkesi Küme evler No:5 38280 Talas / KAYSERİ | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yönetim ve idare | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 3155.01 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programı havalimanlarının hava ve kara tarafında bulunan departmanlarda (yolcu hizmetleri memuru, harekat memuru vb.) çalışan, havayolu şirketlerinin ve hava kargo işletmelerinin bütün departmanlarında (kalite, insan kaynakları, yer işletme vb.) hukuk kurallarına riayet ederek iş sağlığı ve güvenliği ve çevre koruma bilinci ile etik değerlere bağlı meslek elemanı olan,bilgisayar yetkinliklerini kullanarak, yaşam boyu öğrenme felsefesini ilke edinerek proje geliştiren, girişimlerde bulunan,ön lisans düzeyinde edindiği bilgiyi, eğitim hayatının devamında kullanan bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim ve uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca öğrenciler havalimanları, havayolları veya bilet satış ofisi gibi alanlarda staj yaparak uygulamalı eğitim almaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Program öğrenme çıktıları aşağıda sıralanmaktadır.
Ayrıca alana yönelik çıktılar aşağıda sıralanmaktadır.
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir. Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur. Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur. Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür: Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi AA 4,00 Mükemmel BA 3,50 Pekiyi BB 3,00 İyi CB 2,50 Orta CC 2,00 Yeterli DC 1,50 Kalır DD 1,00 Kalır FD 0,50 Kalır FF 0,00 Kalır Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır: ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir. GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir. UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz. NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür. BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz. KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz. Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır. | |
Giriş Şartı | Programa kabul koşulları Lise ve dengi okul diploması ile Yükseköğretime Geçiş Sınavından yeterli puanın alınmış olunmasıdır. Ayrıca yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzunda Madde 10' da yer alan bilgi kapsamında kayıt işlemi gerçekleştirilmektedir. Madde 10: SİVİL HAVA ULAŞTIRMA İŞLETMECİLİĞİ (ön lisans) mesleğini icra edebilmek için aranan nitelikler: 1) Havalimanı giriş kartı almasına engel oluşturacak herhangi bir Adli Sicil Kaydı veya Adli Sicil Arşiv Kaydı bulunmamak. 2) Mesleği ve/veya meslekte verilen görevi icra etmesine engel oluşturacak herhangi bir sağlık sorunu bulunmadığına dair tam teşekküllü bir hastaneden son 6 ay içinde almış olmak şartıyla heyet raporu almak (işitme kaybı/ eksikliği, görme kaybı/eksikliği vb). | |
Başarma Şartları | Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programının başarıyla tamamlanması programda mevcut olan derslerin tümünden (120 AKTS karşılığı) başarılı olmak, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve detayları yönerge ile belirlenmiş olan staj yükümlülüğünü başarıyla tamamlamış olmak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programı mezunları Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Havacılık Yönetimi, İşletme, İşletme Yönetimi, Lojistik, Lojistik Yönetimi, Seyahat İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği, Teknoloji ve Bilgi Yönetimi, Ulaştırma ve Lojistik, Ulaştırma ve Lojistik Yönetimi, Uluslararası Lojistik, Turizm İşletmeciliği geçiş yaparak lisans eğitimlerini tamamlayabilirler. Ayrıca program mezunları Sivil Hava Ulaştırma İşletmecisi ünvanını alarak yer hizmeti şirketlerinde yolcu hizmetleri memuru, harekât memuru, ramp görevlisi olarak çalışabilmektedir. Ayrıca havayolu şirketlerinin tüm departmanlarında ve hava kargo şirketlerinde de istihdam edilebilmektedir. | |
Yasal Dayanağı |
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030031950
ISCO 08 3155.01
ISCO 08 3155.01
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programı havalimanlarının hava ve kara tarafında bulunan departmanlarda (yolcu hizmetleri memuru, harekat memuru vb.) çalışan, havayolu şirketlerinin ve hava kargo işletmelerinin bütün departmanlarında (kalite, insan kaynakları, yer işletme vb.) hukuk kurallarına riayet ederek iş sağlığı ve güvenliği ve çevre koruma bilinci ile etik değerlere bağlı meslek elemanı olan,bilgisayar yetkinliklerini kullanarak, yaşam boyu öğrenme felsefesini ilke edinerek proje geliştiren, girişimlerde bulunan,ön lisans düzeyinde edindiği bilgiyi, eğitim hayatının devamında kullanan bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Programda eğitim-öğretim süreçleri örgün öğretim ve uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca öğrenciler havalimanları, havayolları veya bilet satış ofisi gibi alanlarda staj yaparak uygulamalı eğitim almaktadır.
Program öğrenme çıktıları aşağıda sıralanmaktadır.
- Sivil havacılık ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
- İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.
- Sivil havacılık alanındaki güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.
- Alanı ile ilgili dijitalleşme ve temel bilgi teknolojileri hakkında bilgiye sahiptir, bu bilgiyi etkin bir şekilde kullanır.
- Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu bilgi ve becerileri kullanarak analitik ve eleştirel değerlendirme ve çözüm önerisi sunabilme yeteneğine sahiptir.
- Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini doğru bir şekilde yazılı ve sözlü olarak etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade edebilir.
- Sivil havacılık alanında yürütülen projelerde lider, kendine güvenen ve üretken bir birey olarak, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde sorumluluk alabilir.
- Kariyer yönetimi, girişimcilik ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.
- Sivil havacılık alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
- Meslek hayatında kullanabileceği en az bir yabancı dile hakimdir.
Ayrıca alana yönelik çıktılar aşağıda sıralanmaktadır.
- Sivil havacılık ve işletme ile ilgili genel kavramları açıklar ve temel düzeydeki bilgi ve becerilere sahip olur.
- Ulusal ve uluslararası havacılık kurallarını açıklar.
- Atmosferde oluşan meteorolojik durumları tanımlar, uçuş için tehlikeli meteorolojik hadiseleri sıralar, havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları yorumlar.
- Havalimanlarında oluşabilecek emniyet ve güvenlik problemlerine yönelik ulusal ve uluslararası mevzuat ve yönetmelikleri açıklar ve havacılık emniyetini bilincine sahip olurlar.
- Sivil havacılık sektöründeki temel bilgi ve becerilere hakim olma, ulusal ve uluslararası havacılık kurallarını uygulayabilme yetkinliğine sahip olmalı.
- Havacılık işletmelerinde iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve etik değerlere uygun davranma yetkinliğine sahip olmalı.
- Havalimanı ve havayolu operasyonlarında dijitalleşme ve bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme yetkinliğine sahip olmalı.
- Analitik düşünme ve problem çözme becerisi ile sivil havacılık projelerinde sorumluluk alarak etkili çözümler geliştirebilme yetkinliğine sahip olmalı.
- En az bir yabancı dili mesleki alanda kullanarak etkin iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olmalı.
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle mesleki gelişimini sürdürebilme ve sektör için yenilikçi projeler geliştirme yetkinliğine sahip olmalı.
- Havalimanlarında oluşabilecek emniyet ve güvenlik sorunlarına karşı ulusal ve uluslararası mevzuatlara uygun çözümler sunabilme yetkinliğine sahip olmalı.
- Havacılıkta kullanılan meteorolojik raporları yorumlama ve uçuş için tehlikeli olabilecek meteorolojik hadiseleri analiz edebilme yetkinliğine sahip olmalı.
Sınavlarda başarı değerlendirmesi 100 puan üzerinden yapılır. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır. Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40, dönem sonu sınavının katkısı ise %60’tır. Bir öğrencinin başarı notunun hesaplanabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az elli puan alması gerekir.
Yarıyıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur.
Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının %60’ına, yarıyıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının %40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır. Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az “CC” harf notu olması zorunludur.
Öğrencinin bir dersteki başarı notu mutlak değerlendirme sistemi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu Başarı Notu Katsayısı Başarı Derecesi
AA 4,00 Mükemmel
BA 3,50 Pekiyi
BB 3,00 İyi
CB 2,50 Orta
CC 2,00 Yeterli
DC 1,50 Kalır
DD 1,00 Kalır
FD 0,50 Kalır
FF 0,00 Kalır
Başarı notu olarak kullanılan harf notları dışında Üniversitede kullanılan diğer özel harf notları şunlardır:
ST notu, Üniversiteye başka yükseköğretim kurumlarından yatay veya dikey geçiş yolu ile gelen ya da ÖSYM tarafından yapılan sınav ile Üniversiteye yeniden kayıt olan öğrencilere daha önce almış oldukları ve denkliği ilgili yönetim kurulunca tanınan dersler için verilir. ST notu, not ortalamasına katılmaz. Yaz okulunda diğer üniversitelerden alınan ve başarılı olunan derslere de ST notu verilir ve not ortalamasına katılmaz. Yaz okullarında diğer üniversitelerden ders alıp başarısız olunan derslerin öğrenci otomasyonu sistemine FF notu olarak işlenir.
GT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir.
UT notu, not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteremeyen öğrencilere verilir.
ET notu, Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda kredisiz olarak muaf tutulan öğrencilere verilir. ET notu, not ortalamasına katılmaz.
NT notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği için başarısız olan öğrencilere verilir. NT notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür.
BT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarılı öğrencilere verilir. BT notu, not ortalamasına katılmaz.
KT notu, kredisiz derslerden ve stajlardan başarısız öğrencilere verilir. KT notu, not ortalamasına katılmaz.
Notların 100’lük sisteme dönüşümleri YÖK not dönüşüm tablosuna göre belirlenir. Öğrencilerin daha önceki öğrenimlerinde aldıkları derslerden ilgili birim tarafından muafiyet hakkı verilen derslerin notları not dökümünde gösterilir ve genel ağırlıklı not ortalamasında dikkate alınır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Kayseri Üniversitesi’nde uygulanmakta olan “Performansa Dayalı Süreç Yönetim Modeli” kapsamında üst, ana ve alt süreçler; girdileri, çıktıları, kaynakları, ilişkileri ve sorumluları belirli olacak şekilde tanımlanmıştır. Eğitim ve Öğretimin Yönetimi üst süreci altında eğitim-öğretim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve izlenmesinin yanı sıra eğitim kadrosunun yönetimine yönelik de ana ve detaylı alt süreçler bulunmaktadır. Paydaşların karar süreçlerine katılımı ve mezunlarla ilişkiler, paydaş ilişkileri ve mezun ilişkilerinin yönetilmesine yönelik üst ve detay süreçler aracılığıyla yürütülmektedir. Birimimiz yıllar itibariyle performans göstergeleri ve faaliyetleri, bu süreçleri destekleyecek şekilde planlanmakta, uygulanmakta ve kanıta dayalı olarak izlenmektedir. Bütün bu faaliyetleri desteklemek üzere Bütünleşik Kalite Yönetim Sistemi (BKYS) kullanılmaktadır. İyileştirici faaliyetler ise BKYS’ye entegre İyileştirme Modülü üzerinden yürütülmekte ve birimimiz, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı faaliyetlerinde PUKÖ çevrimlerini bu sayede kapatmaktadır. Ayrıca, iç ve dış paydaşların geri bildirimlerinin karar süreçlerine katılımını sağlamak üzere “Memnuniyet Yönetim Sistemi” Üniversitemiz bünyesindeki yazılım aracılığıyla sistematik bir biçimde uygulanmaktadır. Sonuç olarak; çerçeve yönetmelikler, Kayseri Üniversitesi ve Sosyal Bilimler MYO Yönetmelik ve Yönergeleri ile tanımlı süreçler ve destekleyici yazılımlar üzerinden faaliyetlerin sistematik mekanizmalar aracılığıyla sürdürülebilirliği sağlanmaktadır.
Programa kabul koşulları Lise ve dengi okul diploması ile Yükseköğretime Geçiş Sınavından yeterli puanın alınmış olunmasıdır. Ayrıca yükseköğretim programları ve kontenjanları kılavuzunda Madde 10' da yer alan bilgi kapsamında kayıt işlemi gerçekleştirilmektedir.
Madde 10: SİVİL HAVA ULAŞTIRMA İŞLETMECİLİĞİ (ön lisans) mesleğini icra edebilmek için aranan nitelikler:
1) Havalimanı giriş kartı almasına engel oluşturacak herhangi bir Adli Sicil Kaydı veya Adli Sicil Arşiv Kaydı bulunmamak.
2) Mesleği ve/veya meslekte verilen görevi icra etmesine engel oluşturacak herhangi bir sağlık sorunu bulunmadığına dair tam teşekküllü bir hastaneden son 6 ay içinde almış olmak şartıyla heyet raporu almak (işitme kaybı/ eksikliği, görme kaybı/eksikliği vb).
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği programı mezunları Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Havacılık Yönetimi, İşletme, İşletme Yönetimi, Lojistik, Lojistik Yönetimi, Seyahat İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği, Teknoloji ve Bilgi Yönetimi, Ulaştırma ve Lojistik, Ulaştırma ve Lojistik Yönetimi, Uluslararası Lojistik, Turizm İşletmeciliği geçiş yaparak lisans eğitimlerini tamamlayabilirler.
Ayrıca program mezunları Sivil Hava Ulaştırma İşletmecisi ünvanını alarak yer hizmeti şirketlerinde yolcu hizmetleri memuru, harekât memuru, ramp görevlisi olarak çalışabilmektedir. Ayrıca havayolu şirketlerinin tüm departmanlarında ve hava kargo şirketlerinde de istihdam edilebilmektedir.
-
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031950 | |
Qualification Title | Civil Air Transportation Management Associate Degree Diploma | |
Awarding Body | Kayseri University | |
Awarding Body Contact | Kayseri University Rectorate, Mevlana Neighborhood 15 Temmuz Campus Kümeevler No:5 38280 Talas / KAYSERI | |
Awarding Body Url | https://www.kayseri.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Management and administration | |
National Occupation Classification |
ISCO:08 3155.01 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The Civil Air Transport Management program is designed for students who work in the departments (passenger services officer, operations officer, etc.) on the air and land side of the airports, airline companies and air cargo businesses in all departments (quality, human resources, ground operations, etc.) in compliance with the rules of law, occupational health and safety and environmental protection awareness and ethical values, develop projects and take initiatives by using computer competencies and adopting the philosophy of lifelong learning as a principle, It aims to train individuals who use the knowledge they have acquired at the associate degree level in the continuation of their education life. | |
Learning Environments | Education and training processes in the program are carried out in the form of formal education and distance education. In addition, students receive practical training by doing internships in areas such as airports, airlines or ticket sales offices. | |
Description | Program learning outcomes are listed below.
In addition, the outputs for the field are listed below.
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Success evaluation in exams is made out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown with numerical points. The score of the exams that the student does not take is zero. The contribution of mid-term evaluations to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. In order to calculate a student's success grade, he/she must get at least fifty points from the final exam. While calculating the semester evaluations, the contribution of the points obtained from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the start of the courses is determined without increasing the half numbers to integer; their sum or arithmetic average is found. The fractional number to be found in this way is raised to a whole number. In this way, the semester score is calculated. The raw achievement score is calculated by adding 60% of the final exam score to 40% of the average score of the semester evaluations. Fractions are preserved in the calculation of these ratios, but in the calculation of the raw success score, half numbers are completed to whole numbers. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least “CC” letter grade. The student's success grade in a course is converted into a letter grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows: Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree AA 4.00 Excellent BA 3,50 Very good BB 3.00 Good CB 2,50 Medium CC 2,00 Adequate DC 1.50 Remains DD 1.00 Fails FD 0.50 Remain FF 0,00 Fails Apart from the letter grades used as achievement grades, other special letter grades used at the University are as follows: ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University with the exam conducted by ÖSYM for the courses they have taken before and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to the courses taken from other universities in the summer school and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in summer schools and failed are recorded as FF grade in the student automation system. GT grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average. UT grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average. ET grade is given to students who are exempted from the courses determined by the Senate without credit at the end of the exemption exam administered by the relevant units. ET grade is not included in the grade point average. NT grade is given to students who fail because they do not fulfill the course attendance requirement or the requirements for the course application. NT grade is treated as FF grade in grade point average calculation. BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. BT grade is not included in the grade point average. KT grade is given to students who fail non-credit courses and internships. KT grade is not included in the grade point average. The conversion of grades to the 100 system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses granted exemption by the relevant unit from the courses taken by the students in their previous education are shown in the transcript and taken into account in the general weighted grade point average. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Within the scope of the “Performance-Based Process Management Model” being implemented at Kayseri University, top, main and sub-processes are defined in such a way that their inputs, outputs, resources, relations and responsible parties are specific. Under the top process of Education and Training Management, there are main and detailed sub-processes for the planning, implementation and monitoring of education and training activities as well as the management of the education staff. Stakeholder participation in decision-making processes and alumni relations are carried out through the top and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit's performance indicators and activities are planned, implemented and monitored in an evidence-based manner to support these processes. The Integrated Quality Management System (IQMS) is used to support all these activities. Improvement activities are carried out through the Improvement Module integrated into the BKYS and our unit closes PDCA cycles in education, training, R&D and social contribution activities in this way. In addition, in order to ensure the participation of internal and external stakeholders' feedback in decision-making processes, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through the software within our University. As a result, sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through processes defined by framework regulations, Kayseri University and Vocational School of Social Sciences Regulations and Directives, and supporting software. | |
Access Requirements | The conditions for admission to the program are high school and equivalent school diploma and sufficient score from the Higher Education Transition Examination. In addition, the registration process is carried out within the scope of the information in Article 10 of the higher education programs and quotas guide. Article 10: CIVIL AIR TRANSPORTATION MANAGEMENT (associate degree) qualifications sought to be able to perform the profession: 1) Not having any Criminal Record or Criminal Record Archive Record that would prevent him/her from obtaining an airport entrance card. 2) Obtaining a committee report (hearing loss / deficiency, vision loss / deficiency, etc.) from a full-fledged hospital within the last 6 months that there is no health problem that will prevent him / her from performing the profession and / or the duty assigned in the profession. | |
Conditions for Success | Successful completion of the Civil Air Transportation Management program requires successful completion of all courses (120 ECTS credits), a grade point average of at least 2.00 out of 4.00, and successful completion of the internship obligation, the details of which are determined by the directive. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Civil Air Transportation Management program can complete their undergraduate education by transferring to Aviation Management, Business Administration, Business Administration, Logistics, Logistics Management, Travel Management, Travel Management and Tourism Guidance, Technology and Information Management, Transportation and Logistics, Transportation and Logistics Management, International Logistics, Tourism Management with the Vertical Transfer Examination (DGS). In addition, graduates of the program can work as passenger services officer, operations officer, ramp officer in ground service companies by taking the title of Civil Air Transportation Operator. They can also be employed in all departments of airline companies and air cargo companies. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030031950
ISCO:08 3155.01
ISCO:08 3155.01
The Civil Air Transport Management program is designed for students who work in the departments (passenger services officer, operations officer, etc.) on the air and land side of the airports, airline companies and air cargo businesses in all departments (quality, human resources, ground operations, etc.) in compliance with the rules of law, occupational health and safety and environmental protection awareness and ethical values, develop projects and take initiatives by using computer competencies and adopting the philosophy of lifelong learning as a principle, It aims to train individuals who use the knowledge they have acquired at the associate degree level in the continuation of their education life.
Education and training processes in the program are carried out in the form of formal education and distance education. In addition, students receive practical training by doing internships in areas such as airports, airlines or ticket sales offices.
Program learning outcomes are listed below.
- Have basic, up-to-date and practical knowledge about civil aviation.
- Have knowledge about occupational health and safety, environmental awareness and quality processes.
- Follows current developments and applications in the field of civil aviation and uses them effectively.
- Has knowledge about digitalization and basic information technologies related to the field and uses this knowledge effectively.
- Has the ability to make analytical and critical evaluations and propose solutions by using the knowledge and skills in the field.
- To be able to present his/her thoughts at the level of knowledge and skills effectively in written and verbally, and to be able to express them clearly.
- As a leader, self-confident and productive individual in the projects carried out in the field of civil aviation, can take responsibility for the execution of complex and unpredictable activities.
- Has an awareness of career management, entrepreneurship and lifelong learning.
- Has social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, applying and announcing the results of data related to the field of civil aviation.
- Has a command of at least one foreign language that can be used in professional life.
In addition, the outputs for the field are listed below.
- Explains the general concepts related to civil aviation and business and has basic knowledge and skills.
- Explains national and international aviation rules.
- Defines the meteorological conditions in the atmosphere, lists the meteorological events dangerous for flight, interprets the meteorological reports and documents used in aviation.
- Explain the national and international legislation and regulations for safety and security problems that may occur at airports and have awareness of aviation safety.
- To be able to master the basic knowledge and skills in the civil aviation sector and to have the competence to apply national and international aviation rules.
- Have the competence to act in accordance with occupational health and safety, environmental awareness and ethical values in aviation businesses.
- Have the ability to use digitalization and information technologies effectively in airport and airline operations.
- Have the ability to develop effective solutions by taking responsibility in civil aviation projects with analytical thinking and problem solving skills.
- Have the ability to communicate effectively by using at least one foreign language in the professional field.
- Must have the competence to continue professional development with the awareness of lifelong learning and to develop innovative projects for the sector.
- Must have the competence to provide solutions in accordance with national and international legislation against safety and security problems that may occur at airports.
- Should have the competence to interpret meteorological reports used in aviation and to analyze meteorological events that may be dangerous for flight.
Success evaluation in exams is made out of 100 points. The midterm and final exam results of a course are shown with numerical points. The score of the exams that the student does not take is zero. The contribution of mid-term evaluations to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. In order to calculate a student's success grade, he/she must get at least fifty points from the final exam.
While calculating the semester evaluations, the contribution of the points obtained from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the start of the courses is determined without increasing the half numbers to integer; their sum or arithmetic average is found. The fractional number to be found in this way is raised to a whole number. In this way, the semester score is calculated.
The raw achievement score is calculated by adding 60% of the final exam score to 40% of the average score of the semester evaluations. Fractions are preserved in the calculation of these ratios, but in the calculation of the raw success score, half numbers are completed to whole numbers. In order to be considered successful in a course, the success grade must be at least “CC” letter grade.
The student's success grade in a course is converted into a letter grade and success coefficient with the absolute evaluation system as follows:
Success Grade Success Grade Coefficient Success Degree
AA 4.00 Excellent
BA 3,50 Very good
BB 3.00 Good
CB 2,50 Medium
CC 2,00 Adequate
DC 1.50 Remains
DD 1.00 Fails
FD 0.50 Remain
FF 0,00 Fails
Apart from the letter grades used as achievement grades, other special letter grades used at the University are as follows:
ST grade is given to students who come to the University through horizontal or vertical transfer from other higher education institutions or who re-register to the University with the exam conducted by ÖSYM for the courses they have taken before and whose equivalence is recognized by the relevant board of directors. ST grade is not included in the grade point average. ST grade is also given to the courses taken from other universities in the summer school and is not included in the grade point average. Courses taken from other universities in summer schools and failed are recorded as FF grade in the student automation system.
GT grade is given to students who are successful in courses that are not included in the grade point average.
UT grade is given to students who fail the courses that are not included in the grade point average.
ET grade is given to students who are exempted from the courses determined by the Senate without credit at the end of the exemption exam administered by the relevant units. ET grade is not included in the grade point average.
NT grade is given to students who fail because they do not fulfill the course attendance requirement or the requirements for the course application. NT grade is treated as FF grade in grade point average calculation.
BT grade is given to students who are successful in non-credit courses and internships. BT grade is not included in the grade point average.
KT grade is given to students who fail non-credit courses and internships. KT grade is not included in the grade point average.
The conversion of grades to the 100 system is determined according to the YÖK grade conversion table. The grades of the courses granted exemption by the relevant unit from the courses taken by the students in their previous education are shown in the transcript and taken into account in the general weighted grade point average.
To oversee the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions are published every year within the framework of the criteria determined by YÖK. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Within the scope of the “Performance-Based Process Management Model” being implemented at Kayseri University, top, main and sub-processes are defined in such a way that their inputs, outputs, resources, relations and responsible parties are specific. Under the top process of Education and Training Management, there are main and detailed sub-processes for the planning, implementation and monitoring of education and training activities as well as the management of the education staff. Stakeholder participation in decision-making processes and alumni relations are carried out through the top and detailed processes for managing stakeholder relations and alumni relations. Our unit's performance indicators and activities are planned, implemented and monitored in an evidence-based manner to support these processes. The Integrated Quality Management System (IQMS) is used to support all these activities.
Improvement activities are carried out through the Improvement Module integrated into the BKYS and our unit closes PDCA cycles in education, training, R&D and social contribution activities in this way. In addition, in order to ensure the participation of internal and external stakeholders' feedback in decision-making processes, the “Satisfaction Management System” is systematically implemented through the software within our University. As a result, sustainability of activities is ensured through systematic mechanisms through processes defined by framework regulations, Kayseri University and Vocational School of Social Sciences Regulations and Directives, and supporting software.
The conditions for admission to the program are high school and equivalent school diploma and sufficient score from the Higher Education Transition Examination. In addition, the registration process is carried out within the scope of the information in Article 10 of the higher education programs and quotas guide.
Article 10: CIVIL AIR TRANSPORTATION MANAGEMENT (associate degree) qualifications sought to be able to perform the profession:
1) Not having any Criminal Record or Criminal Record Archive Record that would prevent him/her from obtaining an airport entrance card.
2) Obtaining a committee report (hearing loss / deficiency, vision loss / deficiency, etc.) from a full-fledged hospital within the last 6 months that there is no health problem that will prevent him / her from performing the profession and / or the duty assigned in the profession.
Graduates of the Civil Air Transportation Management program can complete their undergraduate education by transferring to Aviation Management, Business Administration, Business Administration, Logistics, Logistics Management, Travel Management, Travel Management and Tourism Guidance, Technology and Information Management, Transportation and Logistics, Transportation and Logistics Management, International Logistics, Tourism Management with the Vertical Transfer Examination (DGS).
In addition, graduates of the program can work as passenger services officer, operations officer, ramp officer in ground service companies by taking the title of Civil Air Transportation Operator. They can also be employed in all departments of airline companies and air cargo companies.
1. Higher Education Law No. 2547
1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
