Yeterlilik Kodu | TR0030031795 | |
Yeterlilik Adı | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İbn Haldun Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Başak Mah. Ordu Cad. F-05 Blok No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İST. | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.ihu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Siyaset bilimleri ve yurttaşlık | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği m. 28: “(1) Öğrencilerin dersteki başarı derecesini belirtmek için harfli notlandırma sistemi kullanılır. Bu amaçla kullanılan harfler, ağırlık katsayıları ve anlamları aşağıda gösterilmiştir:
a) Harf not sistemi Harf Notu Puan Karşılıkları Tablosu Harf Notu Başarı Durumu Başarı Notu AA Başarılı 4,00 BA Başarılı 3,50 BB Başarılı 3,00 CB Başarılı 2,50 CC Başarılı 2,00 DC Şartlı Başarılı 1,50 DD Şartlı Başarılı 1,00 FF Başarısız 0,00 IA Devamsız Başarısız 0,00
b) Harf notları dışında, not belgesinde geçici süreli NP ve sürekli görünen CW, E, LA, R, S, T, U, W işaretlerinin anlamları da aşağıda gösterilmiştir: 1) CW: Öğrencinin yarıyıl içerisinde kayıt sildirdiğini gösterir, 2) E: Muafiyet sınavıyla başarılı olunan dersleri gösterir. Not ortalamasına katılmaz, 3) LA: Öğrencinin yarıyıl içerisinde izinli sayıldığını gösterir, 4) NP: Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girmediğini gösterir. Yarıyıl sonu sınav sürecinin bitiminden itibaren iki hafta içerisinde telafi edilenler başarı notuna, edilmeyenler FF’ye, kredisiz ders ise U’ya dönüşür, 5) R: Tekrar edilen dersleri gösterir, 6) S: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarılı olunduğunu gösterir, 7) U: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarısız olunduğunu gösterir, 8) W: Öğrencinin dersten çekilmiş olduğunu gösterir. Not ortalamasına katılmaz.”.
Not Ortalamalarının Hesaplanması ve Öğrenci Başarı Durumu İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği m. 29: “(1) Öğrencilerin başarı durumu her yarıyıl sonunda YNO ve GNO değerleri ile izlenir. (2) Bir öğrencinin bir dersten aldığı başarı kredisi, o dersin AKTS kredi değerinin yarıyıl sonu notu katsayısının çarpımı ile elde edilir. Not ortalamalarının hesaplanmasında ilgili derslerin başarı notlarının ders AKTS kredileriyle çarpımları toplamının yine ilgili derslerin AKTS kredileri toplamına bölünmesi yöntemi kullanılır. (3) Başarısızlık sebebiyle tekrar edilen veya not yükseltmek için alınan derslerde önceki başarı notu ne olursa olsun son not geçerlidir. Ancak önceki notlar da not belgesinde gösterilir”. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 6.03.2024/5.03.2029 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | 1) 2022 müfredatı 2022-2023 Akademik yılından itibaren tüm öğrencilere uygulanacaktır. 2) Üç dil eğitimi ile ilgili alınan 16.06.2017 tarihli Senato kararı uyarınca, Üniversitemizin bütün bölümlerinde mezuniyet şartı olarak Türkçe, İngilizce ve Arapça dillerinin her birinden en az B2 düzeyinde dil yeterliliğine sahip olmak gerekmektedir. a- Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı Ders Planı, öğrencilerin bu şartları sağlayabilmeleri için 4 yarıyıl Arapça, uluslararası öğrencilerin ise ek olarak 4 yarıyıl Türkçe dil dersi alabilecekleri şekilde düzenlenmiştir. Öğrencilerin sadece kendi seviyelerine uygun olan dil dersine kayıt yaptırmaları, Diller Okulu tarafından düzenlenecek seviye belirleme sınavları ile sağlanacaktır. b- İstenen düzeyde dil yeterliliğine sahip olan ya da bu yeterlilikleri 4 yarıyıldan önce sağlayabilen öğrenciler ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 kodlu Arapça dersleri ile TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304 kodlu Türkçe derslerinin yerine, ders planında belirtilen bölüm seçmeli dersleri alacaklardır. 3) İbn Haldun Üniversitesi lisans müfredatlarında yer alan, dil dersleri dahil tüm dersler genel seçmeli olarak alınabilir. 4) SKILL COURSES grubundaki dersler genel seçmeli olarak alınabilir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030031795
ISCO 08
ISCO 08
- Uluslararası öğrenci ve öğretim üyesi sayısı ve çeşitliliği bölümün kimliği ve öğretim pedagojisinin uluslararası bir anlayışla şekillenmesini sağlamaktadır. Müfredat ve ders içerikleri bugünün sorunlarını anlamaya ve geleceğin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik planlanmıştır. Avrupamerkezci bir pedagojinin ötesine geçilerek farklı kültür ve medeniyet birikimleri mukayeseli olarak incelenecektir. Türkiye’nin karşılaştığı siyasi meseleler bölgesel ve küresel bağlamla etkileşim içerisinde incelenecektir. Öğretim üyeleri ve öğrenciler arasındaki yoğun etkileşimler ile aktif ve kişiye özel rehberlik bölümün alameti farikasıdır.
- Derslik,kütüphane, canvas,
- Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki bilimsel araştırmalar hakkında köklü bilgi sahibi olmak ve bu alandaki güncel gelişmelerden haberdar olur.
- İnsanlığa ve topluma faydalı tüm bilgi kaynaklarına açık olmak ve farklı medeniyet kökenine sahip olan insanlarla birlikte yaşar.
- Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininde öğrenilen ilgili becerileri mesleki ve kişisel gelişim için kullanabilmek ve farklı disiplinlerden edindiği bilgileri ulusun ve insanlığın gelişimi için sosyal sorumluluk anlamında kullanır.
- Meseleleri analiz edebilmek, stratejileri ve eylem planlarını bağımsız olarak planlayabilmek, uygulama-değerlendirme becerilerini göstermek, topluma ve insanlığa faydalı çeşitli bakış açılarına ve bilgi kaynaklarına açık olur.
- Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplindeki konuları, teorileri ve bilgi kaynaklarını özgün bilgi üretmek için analiz eder ve değerlendirir.
- Dünya çapında sosyal sorumluluk, rekabet edebilirlik, organizsyonel, liderlik nitelikleri, teknik beceriler ve empati sahibi olan, farklı geçmişlere sahip insanlarla yazılı ve sözlü olarak farklı dillerde iletişim kurar.
- Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin araştırma, veri toplama, iş hayatında ve günlük yaşamda etik, özerklik, profesyonellik ve bilimsel kültürüne bağlılığını göstermek ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme için bilgi yönetiminde gerekli öğrenme becerilerini kullanmak ve etkili stratejiler uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Bilimsel yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği m. 28:
“(1) Öğrencilerin dersteki başarı derecesini belirtmek için harfli notlandırma sistemi kullanılır. Bu amaçla kullanılan harfler, ağırlık katsayıları ve anlamları aşağıda gösterilmiştir:
a) Harf not sistemi
Harf Notu Puan Karşılıkları Tablosu
Harf Notu Başarı Durumu Başarı Notu
AA Başarılı 4,00
BA Başarılı 3,50
BB Başarılı 3,00
CB Başarılı 2,50
CC Başarılı 2,00
DC Şartlı Başarılı 1,50
DD Şartlı Başarılı 1,00
FF Başarısız 0,00
IA Devamsız Başarısız 0,00
b) Harf notları dışında, not belgesinde geçici süreli NP ve sürekli görünen CW, E, LA, R, S, T, U, W işaretlerinin anlamları da aşağıda gösterilmiştir:
1) CW: Öğrencinin yarıyıl içerisinde kayıt sildirdiğini gösterir,
2) E: Muafiyet sınavıyla başarılı olunan dersleri gösterir. Not ortalamasına katılmaz,
3) LA: Öğrencinin yarıyıl içerisinde izinli sayıldığını gösterir,
4) NP: Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girmediğini gösterir. Yarıyıl sonu sınav sürecinin bitiminden itibaren iki hafta içerisinde telafi edilenler başarı notuna, edilmeyenler FF’ye, kredisiz ders ise U’ya dönüşür,
5) R: Tekrar edilen dersleri gösterir,
6) S: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarılı olunduğunu gösterir,
7) U: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarısız olunduğunu gösterir,
8) W: Öğrencinin dersten çekilmiş olduğunu gösterir. Not ortalamasına katılmaz.”.
Not Ortalamalarının Hesaplanması ve Öğrenci Başarı Durumu
İbn Haldun Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği m. 29:
“(1) Öğrencilerin başarı durumu her yarıyıl sonunda YNO ve GNO değerleri ile izlenir.
(2) Bir öğrencinin bir dersten aldığı başarı kredisi, o dersin AKTS kredi değerinin yarıyıl sonu notu katsayısının çarpımı ile elde edilir. Not ortalamalarının hesaplanmasında ilgili derslerin başarı notlarının ders AKTS kredileriyle çarpımları toplamının yine ilgili derslerin AKTS kredileri toplamına bölünmesi yöntemi kullanılır.
(3) Başarısızlık sebebiyle tekrar edilen veya not yükseltmek için alınan derslerde önceki başarı notu ne olursa olsun son not geçerlidir. Ancak önceki notlar da not belgesinde gösterilir”.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 6.03.2024/5.03.2029
-
1. Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
2. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
3. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
4. YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
- Dışişleri Bakanlığı ve diğer kamu kuruluşları
- Uluslararası kurumlar ve şirketler
- Uluslararası sivil toplum örgütleri
- Özel sektör
- Toplumsal araştırma kuruluşları
- Akademik Kariyer (Siyaset Bilimi, Sosyoloji, Yönetim
- Bilimleri, Ekonomi, vb. Yüksek Lisans ve Doktora)
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Ana Dal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açık öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031795 | |
Qualification Title | Bachelor’s Degree in Political Science and International Relations (English) | |
Awarding Body | Ibn Haldun University | |
Awarding Body Contact | Başak Mah. Ordu Cad. No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://www.ihu.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Political sciences and civics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | Has advanced level of the key competencies listed below.
| |
Further Info | Success Grades: Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulation Article 28: "(1) A letter grading system is used to indicate the degree of success of students in the course. The letters used for this purpose, their weight coefficients and meanings are shown below: a) Letter grading system Letter Grade Score Equivalents Table Letter Grade Success Status Success Grade AA Success 4.00 BA Success 3.50 vBET Success 3.00 CB Success 2.50 CC Success 2.00 DC Conditional Success 1.50 DD Conditional Success 1.00 FF Fail 0.00 IA Absent Fail 0.00 b) Apart from letter grades, the meanings of the temporary NP and permanent CW, E, LA, R, S, T, U, W marks in the transcript are also shown below: 1) CW: Indicates that the student has canceled his/her registration during the semester, 2) E: Indicates the courses that have been passed with the exemption exam. It is not included in the grade point average, 3) LA: Indicates that the student is considered to be on leave during the semester, 4) NP: Indicates that the student did not take the final exam. Those who are compensated within two weeks from the end of the final exam process are converted to a success grade, those who are not converted to FF, and a non-credit course to U, 5) R: Indicates repeated lessons, 6) Q: Indicates success in courses that are not included in the grade point average, 7) U: Indicates failure in courses that are not included in the grade point average, 8) W: Indicates that the student has withdrawn from the course. It doesn't count toward the GPA.". Calculation of Grade Point Averages and Student Success Status Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations Article 29: "(1) At the end of each semester, the success of the students is monitored with the YNO and GPA values. (2) The success credit received by a student from a course is obtained by multiplying the ECTS credit value of that course by the final grade coefficient. In calculating the grade point averages, the method of dividing the sum of the success grades of the relevant courses multiplied by the course ECTS credits by the total ECTS credits of the relevant courses is used. (3) In courses that are repeated due to failure or taken to increase the grade, the final grade is valid regardless of the previous grade. However, previous grades are also shown in the grade document". | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | 1. Secondary education institutions or equivalency of National Education Foreign secondary education approved by the Ministry institutions and to be a graduate of higher education institutions to have met the admission requirements for undergraduate programs. 2. Measurement, Selection and Selection Processes, the procedures and principles of which are determined by YÖK and Placement Center (ÖSYM), the central the relevant undergraduate degree of the higher education institution as a result of the exam to be placed in the program. 3. Higher education programs whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education institutions that accept students through special talent exams programs for the central exam conducted by ÖSYM have received enough points as a result and passed the special talent exam. to be successful. 4. The procedures and principles are determined by YÖK and ÖSYM associate degree as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) for graduates of higher education institutions undergraduate programs that are the continuation of the fields to be placed. | |
Conditions for Success | 1) The 2022 curriculum will be applied to all students starting from the 2022-2023 Academic year. 2) In accordance with the Senate decision dated 16.06.2017 regarding trilingual education, it is required to have at least B2 level language proficiency in each of Turkish, English and Arabic as a graduation requirement in all departments of our University. a- The Political Science and International Relations Undergraduate Program Course Plan has been arranged in such a way that students can take 4 semesters of Arabic language courses and international students can take an additional 4 semesters of Turkish language courses in order to meet these requirements. Students will only enroll in the language course appropriate to their level through placement exams to be organized by the School of Languages. b- Students who have the required level of language proficiency or who are able to achieve these proficiencies before 4 semesters will take the departmental elective courses specified in the course plan instead of Arabic courses coded ARA 301, ARA 302, ARA 303, ARA 304 and Turkish courses coded TUR 301, TUR 302, TUR 303, TUR 304. 3) All courses in Ibn Haldun University undergraduate curricula, including language courses, can be taken as general electives. 4) Courses in the SKILL COURSES group can be taken as general electives. | |
Progression Paths (Relationship Type) | - Ministry of Foreign Affairs and other public institutions - International institutions and companies - International non-governmental organizations - Private sector - Social research organizations - Academic Career (Political Science, Sociology, Management Sciences, Economics, etc. Master's and PhD) | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030031795
ISCO 08
ISCO 08
- The number and diversity of international students and faculty members ensures that the department's identity and teaching pedagogy are shaped by an international understanding. The curriculum and course contents are planned to understand the problems of today and to meet the needs of the future. Going beyond a Eurocentric pedagogy, different cultures and civilizations will be studied comparatively. Political issues facing Turkey will be analyzed in interaction with the regional and global context. Intensive interactions between faculty and students and active and personalized guidance are the hallmarks of the department.
- Classroom, library, canvas,
- To have well-established knowledge about scientific research in the field of Political Science and International Relations and to be aware of current developments in this field.
- To be open to all sources of knowledge that are beneficial to humanity and society and to be able to live together with people from different civilizational backgrounds.
- To be able to use the relevant skills learned in the discipline of Political Science and International Relations for professional and personal development and to use the knowledge gained from different disciplines in terms of social responsibility for the development of the nation and humanity.
- To be able to analyze issues, plan strategies and action plans independently, demonstrate implementation-evaluation skills, and be open to a variety of perspectives and sources of information that benefit society and humanity.
- To be able to analyze and evaluate issues, theories and sources of knowledge in the discipline of Political Science and International Relations in order to produce original knowledge.
- To be able to communicate orally and in writing in different languages with people from diverse backgrounds with social responsibility, competitiveness, organizational, leadership qualities, technical skills and empathy worldwide.
- Demonstrate commitment to the ethics, autonomy, professionalism and scholarly culture of the discipline of Political Science and International Relations in research, data collection, work and daily life, and use the necessary learning skills and apply effective strategies in knowledge management for lifelong learning and self-development.
Has advanced level of the key competencies listed below.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Scientific competence
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expressive competence
Success Grades:
Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulation Article 28:
"(1) A letter grading system is used to indicate the degree of success of students in the course. The letters used for this purpose, their weight coefficients and meanings are shown below:
a) Letter grading system
Letter Grade Score Equivalents Table
Letter Grade Success Status Success Grade
AA Success 4.00
BA Success 3.50
vBET Success 3.00
CB Success 2.50
CC Success 2.00
DC Conditional Success 1.50
DD Conditional Success 1.00
FF Fail 0.00
IA Absent Fail 0.00
b) Apart from letter grades, the meanings of the temporary NP and permanent CW, E, LA, R, S, T, U, W marks in the transcript are also shown below:
1) CW: Indicates that the student has canceled his/her registration during the semester,
2) E: Indicates the courses that have been passed with the exemption exam. It is not included in the grade point average,
3) LA: Indicates that the student is considered to be on leave during the semester,
4) NP: Indicates that the student did not take the final exam. Those who are compensated within two weeks from the end of the final exam process are converted to a success grade, those who are not converted to FF, and a non-credit course to U,
5) R: Indicates repeated lessons,
6) Q: Indicates success in courses that are not included in the grade point average,
7) U: Indicates failure in courses that are not included in the grade point average,
8) W: Indicates that the student has withdrawn from the course. It doesn't count toward the GPA.".
Calculation of Grade Point Averages and Student Success Status
Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations Article 29:
"(1) At the end of each semester, the success of the students is monitored with the YNO and GPA values.
(2) The success credit received by a student from a course is obtained by multiplying the ECTS credit value of that course by the final grade coefficient. In calculating the grade point averages, the method of dividing the sum of the success grades of the relevant courses multiplied by the course ECTS credits by the total ECTS credits of the relevant courses is used.
(3) In courses that are repeated due to failure or taken to increase the grade, the final grade is valid regardless of the previous grade. However, previous grades are also shown in the grade document".
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
1. Secondary education institutions or equivalency of National Education Foreign secondary education approved by the Ministry institutions and to be a graduate of higher education institutions to have met the admission requirements for undergraduate programs.
2. Measurement, Selection and Selection Processes, the procedures and principles of which are determined by YÖK and Placement Center (ÖSYM), the central the relevant undergraduate degree of the higher education institution as a result of the exam to be placed in the program.
3. Higher education programs whose procedures and principles are determined by the Council of Higher Education institutions that accept students through special talent exams programs for the central exam conducted by ÖSYM have received enough points as a result and passed the special talent exam. to be successful.
4. The procedures and principles are determined by YÖK and ÖSYM associate degree as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) for graduates of higher education institutions undergraduate programs that are the continuation of the fields to be placed.
- Ministry of Foreign Affairs and other public institutions
- International institutions and companies
- International non-governmental organizations
- Private sector
- Social research organizations
- Academic Career (Political Science, Sociology, Management
Sciences, Economics, etc. Master's and PhD)
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate Degree and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
