Yeterlilik Kodu | TR0030217083 | |
Yeterlilik Adı | Sosyal Bilgiler Eğitimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. - Sosyal Bilgiler disiplinlerinden seçtiği bir alanla ilgili üst düzeyde akademik çalışma yapma yeterliği kazanır. - Bütünsel bir yaklaşımla Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili uzmanlık düzeyinde akademik çalışma yapabilme yeterliği kazanır. - Çalıştığı alanıyla ilgili yerli ve yabancı literatüre vakıf olur. - Sosyal Bilgilerin farklı disiplinlerine ilişkin çalışma yapma becerisine sahip olur. - Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili yeni akademik çalışmaları takip eder. - Ürettiği akademik çalışmalardan hem akademik camia hem de diğer eğitim-öğretim kurumları faydalanır. - Yaptığı çalışmalarla Sosyal Bilgiler öğretim programının gelişimine katkı sağlar. - Doktora derecesini alan araştırmacı, Sosyal Bilgiler eğitimi alanında incelediği bir konuda uzmanlık düzeyinde bilimsel ürünler ortaya koyabilir. - Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin kazandığı akademik perspektifini derinleştirir. - Mesleki ve akademik gelişimini sağlama konusunda alan uzmanlarıyla bilgi alış-verişinde bulunabilir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Mezuniyet Koşulları Programın ya da ilişkili olan diğer bölümlerin lisansüstü programlarında mevcut olan derslerden en az 24 kredilik (topplam 240 AKTS karşılığı) ders alan ve tümünü başarıyla tamamlayan, 100 üzerinden en az 75 ağırlıklı not ortalaması elde eden, Doktora Yeterlik Sınavını başaran ve hazırladığı tez önerisini ve tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunan öğrencilere İlköğretim alanında doktora diploması verilir. Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/30.05.2012-tarihli-yonetmelik-16336 | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında sosyal bilgiler öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217083
- Sosyal Bilgiler disiplinlerinden seçtiği bir alanla ilgili üst düzeyde akademik çalışma yapma yeterliği kazanır.
- Bütünsel bir yaklaşımla Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili uzmanlık düzeyinde akademik çalışma yapabilme yeterliği kazanır.
- Çalıştığı alanıyla ilgili yerli ve yabancı literatüre vakıf olur.
- Sosyal Bilgilerin farklı disiplinlerine ilişkin çalışma yapma becerisine sahip olur
- Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili yeni akademik çalışmaları takip eder.
- Ürettiği akademik çalışmalardan hem akademik camia hem de diğer eğitim-öğretim kurumları faydalanır.
- Yaptığı çalışmalarla Sosyal Bilgiler öğretim programının gelişimine katkı sağlar.
- Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin kazandığı akademik perspektifini derinleştirir.
- Doktora derecesini alan araştırmacı, Sosyal Bilgiler eğitimi alanında incelediği bir konuda uzmanlık düzeyinde bilimsel ürünler ortaya koyabilir.
- Mesleki ve akademik gelişimini sağlama konusunda alan uzmanlarıyla bilgi alış-verişinde bulunabilir.
- Doktora eğitimini tamamlayanlar ulusal ve uluslararası bir ortamda (sempozyum, kongre, bir dergide makale vb.) akademik çalışma gerçekleştirme yeterliklerine sahip olur.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. - Sosyal Bilgiler disiplinlerinden seçtiği bir alanla ilgili üst düzeyde akademik çalışma yapma yeterliği kazanır. - Bütünsel bir yaklaşımla Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili uzmanlık düzeyinde akademik çalışma yapabilme yeterliği kazanır. - Çalıştığı alanıyla ilgili yerli ve yabancı literatüre vakıf olur. - Sosyal Bilgilerin farklı disiplinlerine ilişkin çalışma yapma becerisine sahip olur. - Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili yeni akademik çalışmaları takip eder. - Ürettiği akademik çalışmalardan hem akademik camia hem de diğer eğitim-öğretim kurumları faydalanır. - Yaptığı çalışmalarla Sosyal Bilgiler öğretim programının gelişimine katkı sağlar. - Doktora derecesini alan araştırmacı, Sosyal Bilgiler eğitimi alanında incelediği bir konuda uzmanlık düzeyinde bilimsel ürünler ortaya koyabilir. - Sosyal Bilgiler öğretim programına ilişkin kazandığı akademik perspektifini derinleştirir. - Mesleki ve akademik gelişimini sağlama konusunda alan uzmanlarıyla bilgi alış-verişinde bulunabilir.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında sosyal bilgiler öğretmeni unvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217083 | |
Qualification Title | SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Gains the competence to do high-level academic work in a field chosen among the Social Studies disciplines. Gains the competence to conduct academic studies at the level of expertise related to Social Studies Education with a holistic approach. He / she becomes familiar with local and foreign literature related to his / her field of study. Have the ability to work on different disciplines of Social Studies Follows new academic studies on Social Studies Education. Both the academic community and other educational institutions benefit from the academic studies it produces. It contributes to the development of the Social Studies curriculum with its studies. It deepens the academic perspective gained regarding the Social Studies curriculum. The researcher who receives the doctorate degree can produce scientific products at the level of expertise in a subject she examines in the field of Social Studies education. It can exchange information with field experts in terms of professional and academic development. Those who complete their doctorate education have the competence to perform academic work in a national and international environment (symposium, congress, article in a journal, etc.). | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). - Gains the competence to do high-level academic work in a field chosen among the Social Studies disciplines. - Gains the competence to conduct academic studies at the level of expertise related to Social Studies Education with a holistic approach. - He / she becomes familiar with local and foreign literature related to his / her field of study. - Have the ability to study different disciplines of Social Studies. - Follows new academic studies on Social Studies Education. - Both the academic community and other educational institutions benefit from the academic studies it produces. - Contributes to the development of the Social Studies curriculum with its studies. - The researcher who receives the doctorate degree can produce scientific products at the level of expertise in a subject he examines in the field of Social Studies education. - Deepens the academic perspective gained regarding the Social Studies curriculum. - It can exchange information with field experts in terms of professional and academic development. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | - Gains the competence to do high-level academic work in a field chosen among the Social Studies disciplines. - Gains the competence to conduct academic studies at the level of expertise related to Social Studies Education with a holistic approach. - He / she becomes familiar with local and foreign literature related to his / her field of study. - Have the ability to study different disciplines of Social Studies. - Follows new academic studies on Social Studies Education. - Both the academic community and other educational institutions benefit from the academic studies it produces. - Contributes to the development of the Social Studies curriculum with its studies. - The researcher who receives the doctorate degree can produce scientific products at the level of expertise in a subject he examines in the field of Social Studies education. - Deepens the academic perspective gained regarding the Social Studies curriculum. - It can exchange information with field experts in terms of professional and academic development. Graduation Requirements Taking at least 24 credits (equivalent to 240 ECTS) from the courses available in the graduate programs of the program or other related departments and successfully completing all of them, achieving at least 75 out of 100 weighted grade point average, passing the Doctoral Qualifying Exam and preparing the thesis proposal and students who successfully defend their thesis in front of a selected jury are awarded a doctoral degree in Primary Education. The relevant conditions in the Gazi University Postgraduate Education and Examination Regulations must be met. http://egtbil.gazi.edu.tr/posts/view/title/30.05.2012-tarihli-yonetmelik-16336 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as social studies education teachers and as academicians. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217083
Gains the competence to do high-level academic work in a field chosen among the Social Studies disciplines. Gains the competence to conduct academic studies at the level of expertise related to Social Studies Education with a holistic approach. He / she becomes familiar with local and foreign literature related to his / her field of study. Have the ability to work on different disciplines of Social Studies Follows new academic studies on Social Studies Education. Both the academic community and other educational institutions benefit from the academic studies it produces. It contributes to the development of the Social Studies curriculum with its studies. It deepens the academic perspective gained regarding the Social Studies curriculum. The researcher who receives the doctorate degree can produce scientific products at the level of expertise in a subject she examines in the field of Social Studies education. It can exchange information with field experts in terms of professional and academic development. Those who complete their doctorate education have the competence to perform academic work in a national and international environment (symposium, congress, article in a journal, etc.).
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). - Gains the competence to do high-level academic work in a field chosen among the Social Studies disciplines. - Gains the competence to conduct academic studies at the level of expertise related to Social Studies Education with a holistic approach. - He / she becomes familiar with local and foreign literature related to his / her field of study. - Have the ability to study different disciplines of Social Studies. - Follows new academic studies on Social Studies Education. - Both the academic community and other educational institutions benefit from the academic studies it produces. - Contributes to the development of the Social Studies curriculum with its studies. - The researcher who receives the doctorate degree can produce scientific products at the level of expertise in a subject he examines in the field of Social Studies education. - Deepens the academic perspective gained regarding the Social Studies curriculum. - It can exchange information with field experts in terms of professional and academic development.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as social studies education teachers and as academicians.
Qualification is continuous