Yeterlilik Kodu | TR0030024416 | |
Yeterlilik Adı | Sosyal Hizmet Tezsiz Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Ankara Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.ankara.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyal çalışma ve danışma | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 90 | |
Programın Normal Süresi | 1 | |
Program Profili (Amaç) | Bu program ikinci öğretim olarak da sunulmaktadır. Bu program uzaktan öğretim olarak sunulmaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır. | |
Başarma Şartları | Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sosyal Hizmet Yüksek Lisans Programlarından mezun olanlar kamu, özel sektör ve kar amacı gütmeyen kurum/ kuruluşlarda birçok istihdam olanaklarına sahiptirler. Bu kurumlarda, toplum lideri, proje koordinatörü, politika yapıcısı, insan hakları savunucusu ve birim yöneticisi gibi farklı konumlarda bulunurlar. İlgili kurum ve kuruluşlar: • Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (Sevgi Evleri, Çocuk Yuvaları, Çocuk Evleri, Kreş ve Gündüz Bakım Evleri, Huzurevleri, Kadın Sığınma Evleri, Sosyal Hizmet Merkezleri, Koruma Bakım Rehabilitasyon Merkezi, Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezi, vb.) • Gençlik ve Spor Bakanlığı (Gençlik Spor Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu) • Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlar (hastaneler, sağlık ocakları, toplum ve ruh sağlığı merkezleri, Aile Planlaması ve Ana-Çocuk Sağlığı Merkezleri, vb.) • Milli Eğitim Bakanlığı (Okul, Rehberlik ve Araştırma Merkezi, vb.) • Mesleki Eğitim Merkezleri • Adalet Bakanlığına bağlı kuruluşlar (ceza infaz kurumları, çocuk mahkemeleri, çocuk eğitim evi, aile mahkemeleri, Adli Tıp Kurumu, vb.) • Üniversiteler (Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlıkları) • Maliye Bakanlığı • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı • Yerel yönetimler ve bağlı birimler • Kriz Merkezleri • Sivil Toplum Örgütleri ve Vakıflar (Dernekler, Sendikalar, vb.) • Özel Sektör (Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşlı Bakım Merkezleri, Kreş ve Gündüz Bakım Evleri, vb.) | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030024416
Bu program ikinci öğretim olarak da sunulmaktadır.
Bu program uzaktan öğretim olarak sunulmaktadır.
- Sosyal hizmet kuramları bilgisine sahip olur.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
- Alanla ilgili araştırma konusu olabilecek sorunları belirler.
- Belirlediği sorunlar doğrultusunda araştırma konusunu seçer.
- İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
- Sosyal hizmet uygulama alanları bilgisine sahip olur.
- Sosyal politika ve sosyal hizmet politikası bilgisine sahip olur.
- Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
- Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
- Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
- Seçtiği konu ile ilgili alanyazın taraması yapar ve araştırma desenini planlar.
- Araştırma konusu ile ilgili veri toplama aracılığıyla veri toplar.
- Sosyal hizmet alanında yönetim ve yönetim süreçleri bilgisine sahip olur.
- Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
- Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
- Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri bilgisine sahip olur.
- Topladığı verileri araştırma amaçları doğrultusunda düzenler ve analiz eder.
- Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
- Etik kurallara uyma.
- İletişim becerilerini etkili kullanma.
- Bulguları yorumlar, düzenler ve sunar.
- Sosyal hizmet mevzuatı ve mesleki etik, ilke ve değerler bilgisine sahip olur.
- Farklı müracaatçı grupları ile sosyal hizmet uygulaması bilgisine sahip olur.
- Araştırmayı rapor haline getirir.
- Araştırma raporunu savunur.
- Baskı ve ayrımcılığın biçim ve mekanizmalarını ve değişim stratejilerini anlama becerisine sahip olur.
- İleri genelci sosyal hizmet perspektifine ilişkin bilgiyi farklı müracaatçı gruplara müdahalede kullanır.
- Konuyla ilgili araştırmaları değerlendirme, bulguları pratikte uygulayabilme, niteliksel ve niceliksel araştırma ile veri analizi yapar.
- Sosyal hizmet müdahale planlarını ampirik olarak değerlendirir.
- Nüfusun değişik kesimleri, meslektaşlar ve toplumun diğer üyeleri arasında değişik iletişim tekniklerini kullanır.
- Kurumsal yapılar ve sosyal refah sistemleri içinde çalışabilme ve süpervizyon altında gerekli kurumsal değişimi belirler.
- Sosyal hizmet mesleği ve disiplininin etiği ile değerleri doğrultusunda, farklılığı pozitif bir değer kabul ederek uygulama yapar.
- Eleştirel düşünebilme, sentezleme, kuram ve müdahale deneyimi bilgilerini ve becerilerini profesyonel bağlamda uygular.
- Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı; toplumsal, bilimsel, kültürel, mesleki değerler, etik, norm ve standartlar çerçevesinde sosyal hizmet mesleğinin görevlerini ve sorumluluklarını yerine getirir.
- İleri düzey sosyal hizmet teknik ve bilgisi gerektiren çalışma alanlarında uygulama yapar.
- Bireyin gelişimini ve davranışlarını etkileyen bio-psiko-sosyal değişkenlerin bilgilerini eleştirel olarak analiz edebilme ve bu bilgileri uygulamada kullanır.
- Hem bireylerarasındaki hem de birey ve sosyal sistemler arasındaki ilişkiye ve etkileşime yönelik kuramsal bilgiyi eleştirel olarak kullanır.
- Sosyal politikaların müracaatçı sistemleri, sosyal hizmet uzmanları ve kurumlara olan etkilerini analiz edebilme ve politika oluşturma ve değiştirme becerilerini sergiler.
- Süpervizyon ve danışmanlığı gerekli çalışma alanında ileri düzeyde kullanır.
- Sosyal hizmet bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olma ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
- Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyindeki yabancı dil bilgisini kullanarak alandaki gelişmeleri izleme, yazılı ve sözlü iletişimde bulunur.
- Programdan mezun olan öğrenci; sosyal hizmetin; bilimsel ilke, yöntem ve teknikler aracılığıyla birey, grup, aile ve topluma hizmet etmeyi, amaçlayan bilgi, beceri ve değer temellerine sahip olur.
- Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Yüksek Lisans derecesi kazanırlar.
Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:
a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz.
c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir.
ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır.
d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır.
e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır.
f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.
Sosyal Hizmet Yüksek Lisans Programlarından mezun olanlar kamu, özel sektör ve kar amacı gütmeyen kurum/ kuruluşlarda birçok istihdam olanaklarına sahiptirler. Bu kurumlarda, toplum lideri, proje koordinatörü, politika yapıcısı, insan hakları savunucusu ve birim yöneticisi gibi farklı konumlarda bulunurlar. İlgili kurum ve kuruluşlar:
• Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı (Sevgi Evleri, Çocuk Yuvaları, Çocuk Evleri, Kreş ve Gündüz Bakım Evleri, Huzurevleri, Kadın Sığınma Evleri, Sosyal Hizmet Merkezleri, Koruma Bakım Rehabilitasyon Merkezi, Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezi, vb.)
• Gençlik ve Spor Bakanlığı (Gençlik Spor Genel Müdürlüğü, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu)
• Sağlık Bakanlığına bağlı kuruluşlar (hastaneler, sağlık ocakları, toplum ve ruh sağlığı merkezleri, Aile Planlaması ve Ana-Çocuk Sağlığı Merkezleri, vb.)
• Milli Eğitim Bakanlığı (Okul, Rehberlik ve Araştırma Merkezi, vb.)
• Mesleki Eğitim Merkezleri
• Adalet Bakanlığına bağlı kuruluşlar (ceza infaz kurumları, çocuk mahkemeleri, çocuk eğitim evi, aile mahkemeleri, Adli Tıp Kurumu, vb.)
• Üniversiteler (Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlıkları)
• Maliye Bakanlığı
• Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
• Yerel yönetimler ve bağlı birimler
• Kriz Merkezleri
• Sivil Toplum Örgütleri ve Vakıflar (Dernekler, Sendikalar, vb.)
• Özel Sektör (Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezleri, Yaşlı Bakım Merkezleri, Kreş ve Gündüz Bakım Evleri, vb.)
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024416 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Ankara University | |
Awarding Body Contact | Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye | |
Awarding Body Url | https://www.ankara.edu.tr/en | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Social work and counselling | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 90 | |
Program Duration | 1 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address |