Yeterlilik Kodu

TR0030011195

Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumBalıkesir Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.balikesir.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sosyoloji ve kültürel çalışmalar
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları)

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Sosyoloji programı, öğrencilere sosyolojinin temel kavram, kuram ve yöntemlerine dair kapsamlı bir bilgi birikimi kazandırarak, toplumsal olguları çok boyutlu analiz edebilme ve yorumlama yetkinliği kazandırmayı amaçlamaktadır. Program, eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine, toplumsal sorunlara çok yönlü bir perspektifle yaklaşabilmeye ve yaratıcı çözümler üretebilmeye yönelik bir eğitim sunmaktadır.

Öğrencilerin toplumsal yapı ve dinamikleri derinlemesine kavrayabilmeleri, Türkiye’nin özgün sosyolojik bağlamı ile ilişki kurabilmeleri ve küresel düzeyde toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel dönüşümleri analitik bir bakış açısıyla takip edebilmeleri teşvik edilmektedir. Program, farklı kültürel ve toplumsal yapılara duyarlılık gösteren, empati yeteneği gelişmiş ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesini desteklemektedir.

Sosyolojik araştırma yöntemleri konusunda kuramsal bilgiye sahip, nitel ve nicel araştırma süreçlerini etkin bir şekilde uygulayabilen, çağdaş bilişim teknolojilerini kullanarak veri toplama, analiz yapma ve değerlendirme süreçlerini yönetebilen bireyler yetiştirmek programın temel hedefleri arasındadır. Akademik ve profesyonel ortamlarda etkili iletişim becerilerine sahip, karmaşık bilgileri açık ve anlaşılır şekilde aktarabilen ve disiplinler arası iş birliğine yatkın bireylerin yetiştirilmesi teşvik edilmektedir.

Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda, öğrencilerin alanlarındaki güncel gelişmeleri takip etmeleri, eleştirel bakış açısını sürekli geliştirmeleri ve bağımsız araştırma projeleri yürütebilmeleri desteklenmektedir. Bilimsel araştırma süreçlerine aktif katılım sağlama, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlayarak akademik yayın yapabilme becerilerinin kazandırılması programın temel amaçları arasındadır.

Mesleki sorumluluk bilinci yüksek, etik değerlere bağlı, adil ve şeffaf bireyler yetiştirilmesine önem verilmekte; toplumsal sorunlara duyarlılıkla yaklaşan ve çözüm süreçlerine katkı sunan sosyologların yetişmesi hedeflenmektedir.

Bu doğrultuda, sosyoloji programı, alanında yetkin, analitik düşünebilen, yenilikçi, etik ilkelere bağlı ve topluma katkı sağlayan sosyologlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Öğrencilerin teknik ve pratik becerilerini geliştirmelerini desteklemek amacıyla bilgisayar laboratuvarları aktif olarak kullanılmaktadır.

Ayrıca, gönüllü staj programları kapsamında öğrenciler, iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi alarak mesleki deneyim kazanmaktadır. Öğretmenlik formasyonu programına katılan öğrenciler ise liselerde, öğretmenlik uygulaması dersi çerçevesinde staj yaparak pedagojik becerilerini geliştirme fırsatı bulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler:

  • Sosyolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve bunların metodolojik temellerini anlar.
  • Sosyolojik düşüncenin gelişimini ve farklı kuramların ortaya çıkışındaki dinamikleri değerlendirir.
  • Toplumsal yapı, kurum, aktör ve süreçleri çok yönlü bir bakış açısıyla analiz eder ve yorumlar.
  • Mikro ve makro düzeydeki toplumsal ilişkilerin karmaşıklığını ve etkileşimini kavrar.
  • Toplumsal sorunlara eleştirel bakış açısıyla yaklaşır, farklı perspektifleri değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
  • Sosyal bilimlerde bilgi üretim süreçlerini sorgular ve alternatif yaklaşımlar sunar.
  • Disiplinler arası düşünme ve çalışma becerisi geliştirir.
  • Sosyolojik araştırmalarda kullanılan yöntem ve teknikleri bilir ve etkin şekilde uygular.
  • Nitel ve nicel veri toplama, analiz etme ve yorumlama becerilerini kullanarak bilimsel araştırmalar yürütür.
  • Bir sosyal araştırmayı tasarlar, planlar, yürütür ve raporlaştırır.
  • Araştırma sonuçlarını akademik standartlara uygun olarak yazılı ve sözlü aktarır.
  • Küresel ve yerel düzeydeki toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik değişimleri analiz eder.
  • Farklı kültürlere duyarlılık geliştirir ve çeşitliliği anlar.
  • Alan bilgisini gündelik yaşamda kullanır.
  • Bilgiye erişim için veri tabanlarını ve bilgisayar programlarını etkin kullanır.
  • Verileri analiz ederek akademik ve mesleki çalışmalarda etkin şekilde yönetir.
  • Sürekli öğrenme ve kendini geliştirme prensiplerini benimser.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, alandaki yeniliklere uyum sağlar.
  • Lisansüstü eğitime devam ederek akademik kariyer yapabilir veya farklı sektörlerde çalışma becerileri geliştirir.
  • İş gücü piyasasının beklentilerine uygun bilgi ve yetkinlik kazanır.
  • Disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır ve farklı uzmanlarla işbirliği yapabilir.
  • Akademik ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin şekilde kullanır.
  • Bağımsız çalışabilir, sorumluluk alabilir ve ekip çalışmasına uyum sağlar.
  • Sosyolojik araştırmalarda ve mesleki uygulamalarda etik ilkelere uyar, adil ve şeffaf davranır.
  • Toplumsal sorunlara duyarlılık gösterir ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  • Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara karşı hassasiyet gösterir.
  • Bu öğrenme kazanımları, öğrencilerin sosyoloji alanında teorik ve pratik bilgi edinmesini, analitik ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesini ve topluma katkı sağlayan bireyler olmalarını amaçlamaktadır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sosyoloji Bölümü'nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, Balıkesir Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yürütülmektedir.

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23601&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Öğrenci başarısı, akademik standartlara uygun olarak çeşitli değerlendirme yöntemleri aracılığıyla belirlenmektedir. Dersin niteliğine bağlı olarak ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, bütünleme sınavları, proje çalışmaları, ödevler, sözlü sunumlar ve araştırma raporları gibi yöntemler uygulanmaktadır.

Sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenerek akademik takvimde ilan edilmekte, sınav sonuçları ise sınav takviminin sona ermesinden itibaren beş gün içinde duyurulmaktadır. Öğrencilerin akademik gelişimlerini desteklemek amacıyla, ara sınavlara haklı ve geçerli nedenlerle katılamayanlar için mazeret sınavı düzenlenmekte; başarısız dersler için bütünleme sınavı hakkı tanınmaktadır. Mezuniyet aşamasında ise tek ders sınavı gibi fırsatlar sunularak öğrencilerin başarılarını artırmaları hedeflenmektedir.

Başarı Değerlendirmesi ve Harf Notları

Öğrencilerin başarı değerlendirmesi, yarıyıl içi çalışmaların %40 ve yarıyıl sonu değerlendirmelerinin %60 ağırlıkta olduğu bir sistem çerçevesinde hesaplanmaktadır. Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre aşağıdaki harf notlarından biriyle ifade edilmektedir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,00

Diğer değerlendirme notları şu şekildedir:

  • YT (Yeterli) / YZ (Yetersiz): Not ortalamasına dahil edilmeyen derslerde kullanılır.
  • EK (Eksik): Ders gerekliliklerini zamanında tamamlayamayan öğrencilere verilir ve eksiklikler belirlenen süre içinde giderilmezse FF veya YZ notuna dönüşür.
  • MU (Muaf): Muafiyet sınavını başarıyla geçen veya ilgili kurul kararıyla muaf tutulan öğrencilere verilir.
  • KL (Kaldırıldı): Programdan çıkarılan dersler için verilen nottur.
  • DV (Devam Ediyor): Uzun süreli derslerin tamamlanmadığı yarıyıllarda kullanılır.
  • DZ (Devamsız): Devam koşulunu sağlamayan öğrenciler için verilen not olup, FF veya YZ ile eşdeğerdir.
  • GM (Girmedi): Öğrencinin sınavlara katılmadığını gösterir. Eğer öğrenci mazeret sınavına girmezse GM notu sıfıra (0,00) dönüştürülür.

Bir öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az DD harf notu alması gerekmektedir. Devam koşulunu sağladığı halde FF veya YZ notu alan öğrenciler ilgili dersten başarısız sayılırlar.

Öğrencilerin akademik süreçlerinde etik kurallar çerçevesinde değerlendirilmesi esas alınmakta olup, sınavlarda akademik dürüstlük ilkelerine aykırı davranışlar Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği kapsamında değerlendirilmektedir.

Engelli Öğrenciler İçin Sınav Düzenlemeleri

Engelli öğrencilerin ölçme ve değerlendirme süreçlerine eşit şekilde erişimini sağlamak amacıyla, Engelli Öğrenci Sınav Yönergesi doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılmaktadır. Bu kapsamda, engelli öğrencilerin sınavlara katılımı ve değerlendirme süreçleri aşağıdaki ilkeler çerçevesinde yürütülmektedir:

  • Sınav salonları, engelli öğrencilerin ulaşım ve erişim ihtiyaçları göz önünde bulundurularak düzenlenir.
  • Sınav süresince yapılacak duyurular, açıklamalar ve hatırlatmalar, engel durumları dikkate alınarak gerçekleştirilir.
  • İhtiyaç duyan öğrencilerin sınavlara yardımcı araç ve gereçlerle (işitme cihazı, teleskopik gözlük, büyüteç vb.) girmeleri sağlanır.
  • Görme engelli öğrenciler için soru kitapçıkları ve sınav materyalleri Braille alfabesiyle veya sesli formatta hazırlanır; kısmi görme kaybı olan öğrenciler için ise büyük puntolu materyaller sağlanır.
  • Yazılı sınavlara katılamayan engelli öğrencilerin talebi ve uygunluk durumuna bağlı olarak bilgisayar ortamında sınav yapılmasına imkan tanınır.
  • Sınav esnasında ihtiyaç duyan engelli öğrencilere okuyucu/işaretleyici desteği sağlanır.
  • Dikkat eksikliği, disleksi, hiperaktivite gibi özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin, uygun görülmesi halinde bireysel sınav ortamlarında değerlendirilmesi sağlanır.
  • Konuşma veya işitme engeli bulunan öğrenciler için sözlü sınav uygulamalarında alternatif ölçme yöntemleri uygulanır.
  • Görme, yazma veya hareket güçlüğü çeken öğrencilere sınav süresinin %25’i kadar ek süre tanınır.
  • Engelli öğrencilerin sınavlara ilaç, tıbbi malzeme veya destek cihazlarıyla girmesine izin verilir.
  • Gerektiğinde, öğrencilerin sınav sırasında bir görevli eşliğinde tuvalet/lavabo ihtiyaçlarını karşılamaları sağlanır.

Belirtilmeyen durumlar ve bireysel ihtiyaçlara yönelik ek düzenlemeler, Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğü ile iş birliği içinde belirlenerek uygulanmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 31.07. 2024 - 30 .09.2026

Giriş Şartı
  • Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamak zorunludur.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda ilgili yükseköğretim kurumunun lisans programına yerleştirilmiş olmak gerekmektedir.
Başarma ŞartlarıÖğretim planında yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamış, mezuniyet için gerekli 240 AKTS kredisini tamamlamış, Genel Akademik Not Ortalaması (AGNO) en az 2.00 olan ve program tarafından belirlenen tüm akademik ve uygulamalı çalışmaları eksiksiz yerine getirmiş öğrenciler, koşullu başarılı dersleri bulunsa dahi mezuniyete hak kazanmış sayılır. Mezuniyet, ilgili akademik birimin yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, öğrenciye ilgili programın diploması verilir.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sosyoloji bölümü mezunları, pedagojik formasyon sertifikası almaları koşuluyla Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı kurumlarda Felsefe Grubu Öğretmeni olarak görev yapabilirler. Ayrıca, akademik kariyer yaparak üniversitelerde akademisyen olarak çalışma imkânına sahiptirler.

Bunun yanı sıra, belediyeler, sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarında sosyolog veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlar ayrıca, toplumsal ve siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, özel şirketlerin insan kaynakları departmanlarında ve medya sektöründe araştırmacı gibi çeşitli pozisyonlarda görev alabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011195


Yeterlilik Adı
Sosyoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Balıkesir Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları)


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

3-31(Sosyal ve Davranış Bilimleri)/ 312(Sosyoloji ve Kültür Çalışmaları)


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Sosyoloji programı, öğrencilere sosyolojinin temel kavram, kuram ve yöntemlerine dair kapsamlı bir bilgi birikimi kazandırarak, toplumsal olguları çok boyutlu analiz edebilme ve yorumlama yetkinliği kazandırmayı amaçlamaktadır. Program, eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine, toplumsal sorunlara çok yönlü bir perspektifle yaklaşabilmeye ve yaratıcı çözümler üretebilmeye yönelik bir eğitim sunmaktadır.

Öğrencilerin toplumsal yapı ve dinamikleri derinlemesine kavrayabilmeleri, Türkiye’nin özgün sosyolojik bağlamı ile ilişki kurabilmeleri ve küresel düzeyde toplumsal, ekonomik, siyasal ve kültürel dönüşümleri analitik bir bakış açısıyla takip edebilmeleri teşvik edilmektedir. Program, farklı kültürel ve toplumsal yapılara duyarlılık gösteren, empati yeteneği gelişmiş ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesini desteklemektedir.

Sosyolojik araştırma yöntemleri konusunda kuramsal bilgiye sahip, nitel ve nicel araştırma süreçlerini etkin bir şekilde uygulayabilen, çağdaş bilişim teknolojilerini kullanarak veri toplama, analiz yapma ve değerlendirme süreçlerini yönetebilen bireyler yetiştirmek programın temel hedefleri arasındadır. Akademik ve profesyonel ortamlarda etkili iletişim becerilerine sahip, karmaşık bilgileri açık ve anlaşılır şekilde aktarabilen ve disiplinler arası iş birliğine yatkın bireylerin yetiştirilmesi teşvik edilmektedir.

Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda, öğrencilerin alanlarındaki güncel gelişmeleri takip etmeleri, eleştirel bakış açısını sürekli geliştirmeleri ve bağımsız araştırma projeleri yürütebilmeleri desteklenmektedir. Bilimsel araştırma süreçlerine aktif katılım sağlama, veri toplama ve analiz etme, sonuçları yorumlayarak akademik yayın yapabilme becerilerinin kazandırılması programın temel amaçları arasındadır.

Mesleki sorumluluk bilinci yüksek, etik değerlere bağlı, adil ve şeffaf bireyler yetiştirilmesine önem verilmekte; toplumsal sorunlara duyarlılıkla yaklaşan ve çözüm süreçlerine katkı sunan sosyologların yetişmesi hedeflenmektedir.

Bu doğrultuda, sosyoloji programı, alanında yetkin, analitik düşünebilen, yenilikçi, etik ilkelere bağlı ve topluma katkı sağlayan sosyologlar yetiştirmeyi amaçlamaktadır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim, örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle yürütülmektedir. Öğrencilerin teknik ve pratik becerilerini geliştirmelerini desteklemek amacıyla bilgisayar laboratuvarları aktif olarak kullanılmaktadır.

Ayrıca, gönüllü staj programları kapsamında öğrenciler, iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi alarak mesleki deneyim kazanmaktadır. Öğretmenlik formasyonu programına katılan öğrenciler ise liselerde, öğretmenlik uygulaması dersi çerçevesinde staj yaparak pedagojik becerilerini geliştirme fırsatı bulmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler:

  • Sosyolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını ve bunların metodolojik temellerini anlar.
  • Sosyolojik düşüncenin gelişimini ve farklı kuramların ortaya çıkışındaki dinamikleri değerlendirir.
  • Toplumsal yapı, kurum, aktör ve süreçleri çok yönlü bir bakış açısıyla analiz eder ve yorumlar.
  • Mikro ve makro düzeydeki toplumsal ilişkilerin karmaşıklığını ve etkileşimini kavrar.
  • Toplumsal sorunlara eleştirel bakış açısıyla yaklaşır, farklı perspektifleri değerlendirir ve çözüm önerileri geliştirir.
  • Sosyal bilimlerde bilgi üretim süreçlerini sorgular ve alternatif yaklaşımlar sunar.
  • Disiplinler arası düşünme ve çalışma becerisi geliştirir.
  • Sosyolojik araştırmalarda kullanılan yöntem ve teknikleri bilir ve etkin şekilde uygular.
  • Nitel ve nicel veri toplama, analiz etme ve yorumlama becerilerini kullanarak bilimsel araştırmalar yürütür.
  • Bir sosyal araştırmayı tasarlar, planlar, yürütür ve raporlaştırır.
  • Araştırma sonuçlarını akademik standartlara uygun olarak yazılı ve sözlü aktarır.
  • Küresel ve yerel düzeydeki toplumsal, kültürel, ekonomik ve politik değişimleri analiz eder.
  • Farklı kültürlere duyarlılık geliştirir ve çeşitliliği anlar.
  • Alan bilgisini gündelik yaşamda kullanır.
  • Bilgiye erişim için veri tabanlarını ve bilgisayar programlarını etkin kullanır.
  • Verileri analiz ederek akademik ve mesleki çalışmalarda etkin şekilde yönetir.
  • Sürekli öğrenme ve kendini geliştirme prensiplerini benimser.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, alandaki yeniliklere uyum sağlar.
  • Lisansüstü eğitime devam ederek akademik kariyer yapabilir veya farklı sektörlerde çalışma becerileri geliştirir.
  • İş gücü piyasasının beklentilerine uygun bilgi ve yetkinlik kazanır.
  • Disiplinler arası çalışmalarda etkin rol alır ve farklı uzmanlarla işbirliği yapabilir.
  • Akademik ve profesyonel ortamlarda yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin şekilde kullanır.
  • Bağımsız çalışabilir, sorumluluk alabilir ve ekip çalışmasına uyum sağlar.
  • Sosyolojik araştırmalarda ve mesleki uygulamalarda etik ilkelere uyar, adil ve şeffaf davranır.
  • Toplumsal sorunlara duyarlılık gösterir ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket eder.
  • Kültürel farklılıkların bilincinde olur ve bu farklılıklara karşı hassasiyet gösterir.
  • Bu öğrenme kazanımları, öğrencilerin sosyoloji alanında teorik ve pratik bilgi edinmesini, analitik ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesini ve topluma katkı sağlayan bireyler olmalarını amaçlamaktadır.


Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sosyoloji Bölümü'nde ölçme ve değerlendirme süreçleri, Balıkesir Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yürütülmektedir.

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23601&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Öğrenci başarısı, akademik standartlara uygun olarak çeşitli değerlendirme yöntemleri aracılığıyla belirlenmektedir. Dersin niteliğine bağlı olarak ara sınavlar, yarıyıl sonu sınavları, bütünleme sınavları, proje çalışmaları, ödevler, sözlü sunumlar ve araştırma raporları gibi yöntemler uygulanmaktadır.

Sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından belirlenerek akademik takvimde ilan edilmekte, sınav sonuçları ise sınav takviminin sona ermesinden itibaren beş gün içinde duyurulmaktadır. Öğrencilerin akademik gelişimlerini desteklemek amacıyla, ara sınavlara haklı ve geçerli nedenlerle katılamayanlar için mazeret sınavı düzenlenmekte; başarısız dersler için bütünleme sınavı hakkı tanınmaktadır. Mezuniyet aşamasında ise tek ders sınavı gibi fırsatlar sunularak öğrencilerin başarılarını artırmaları hedeflenmektedir.

Başarı Değerlendirmesi ve Harf Notları

Öğrencilerin başarı değerlendirmesi, yarıyıl içi çalışmaların %40 ve yarıyıl sonu değerlendirmelerinin %60 ağırlıkta olduğu bir sistem çerçevesinde hesaplanmaktadır. Bir dersin başarı notu, Senato tarafından belirlenen esaslara göre aşağıdaki harf notlarından biriyle ifade edilmektedir:

Başarı Notu

Katsayı

AA

4,00

BA

3,50

BB

3,00

CB

2,50

CC

2,00

DC

1,50

DD

1,00

FF

0,00

Diğer değerlendirme notları şu şekildedir:

  • YT (Yeterli) / YZ (Yetersiz): Not ortalamasına dahil edilmeyen derslerde kullanılır.
  • EK (Eksik): Ders gerekliliklerini zamanında tamamlayamayan öğrencilere verilir ve eksiklikler belirlenen süre içinde giderilmezse FF veya YZ notuna dönüşür.
  • MU (Muaf): Muafiyet sınavını başarıyla geçen veya ilgili kurul kararıyla muaf tutulan öğrencilere verilir.
  • KL (Kaldırıldı): Programdan çıkarılan dersler için verilen nottur.
  • DV (Devam Ediyor): Uzun süreli derslerin tamamlanmadığı yarıyıllarda kullanılır.
  • DZ (Devamsız): Devam koşulunu sağlamayan öğrenciler için verilen not olup, FF veya YZ ile eşdeğerdir.
  • GM (Girmedi): Öğrencinin sınavlara katılmadığını gösterir. Eğer öğrenci mazeret sınavına girmezse GM notu sıfıra (0,00) dönüştürülür.

Bir öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az DD harf notu alması gerekmektedir. Devam koşulunu sağladığı halde FF veya YZ notu alan öğrenciler ilgili dersten başarısız sayılırlar.

Öğrencilerin akademik süreçlerinde etik kurallar çerçevesinde değerlendirilmesi esas alınmakta olup, sınavlarda akademik dürüstlük ilkelerine aykırı davranışlar Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği kapsamında değerlendirilmektedir.

Engelli Öğrenciler İçin Sınav Düzenlemeleri

Engelli öğrencilerin ölçme ve değerlendirme süreçlerine eşit şekilde erişimini sağlamak amacıyla, Engelli Öğrenci Sınav Yönergesi doğrultusunda gerekli düzenlemeler yapılmaktadır. Bu kapsamda, engelli öğrencilerin sınavlara katılımı ve değerlendirme süreçleri aşağıdaki ilkeler çerçevesinde yürütülmektedir:

  • Sınav salonları, engelli öğrencilerin ulaşım ve erişim ihtiyaçları göz önünde bulundurularak düzenlenir.
  • Sınav süresince yapılacak duyurular, açıklamalar ve hatırlatmalar, engel durumları dikkate alınarak gerçekleştirilir.
  • İhtiyaç duyan öğrencilerin sınavlara yardımcı araç ve gereçlerle (işitme cihazı, teleskopik gözlük, büyüteç vb.) girmeleri sağlanır.
  • Görme engelli öğrenciler için soru kitapçıkları ve sınav materyalleri Braille alfabesiyle veya sesli formatta hazırlanır; kısmi görme kaybı olan öğrenciler için ise büyük puntolu materyaller sağlanır.
  • Yazılı sınavlara katılamayan engelli öğrencilerin talebi ve uygunluk durumuna bağlı olarak bilgisayar ortamında sınav yapılmasına imkan tanınır.
  • Sınav esnasında ihtiyaç duyan engelli öğrencilere okuyucu/işaretleyici desteği sağlanır.
  • Dikkat eksikliği, disleksi, hiperaktivite gibi özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin, uygun görülmesi halinde bireysel sınav ortamlarında değerlendirilmesi sağlanır.
  • Konuşma veya işitme engeli bulunan öğrenciler için sözlü sınav uygulamalarında alternatif ölçme yöntemleri uygulanır.
  • Görme, yazma veya hareket güçlüğü çeken öğrencilere sınav süresinin %25’i kadar ek süre tanınır.
  • Engelli öğrencilerin sınavlara ilaç, tıbbi malzeme veya destek cihazlarıyla girmesine izin verilir.
  • Gerektiğinde, öğrencilerin sınav sırasında bir görevli eşliğinde tuvalet/lavabo ihtiyaçlarını karşılamaları sağlanır.

Belirtilmeyen durumlar ve bireysel ihtiyaçlara yönelik ek düzenlemeler, Engelli Öğrenci Birim Koordinatörlüğü ile iş birliği içinde belirlenerek uygulanmaktadır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 31.07. 2024 - 30 .09.2026


Giriş Şartı
  • Türkiye’deki ortaöğretim kurumlarından veya denkliği Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamak zorunludur.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda ilgili yükseköğretim kurumunun lisans programına yerleştirilmiş olmak gerekmektedir.

Başarma Şartları
Öğretim planında yer alan tüm dersleri başarıyla tamamlamış, mezuniyet için gerekli 240 AKTS kredisini tamamlamış, Genel Akademik Not Ortalaması (AGNO) en az 2.00 olan ve program tarafından belirlenen tüm akademik ve uygulamalı çalışmaları eksiksiz yerine getirmiş öğrenciler, koşullu başarılı dersleri bulunsa dahi mezuniyete hak kazanmış sayılır. Mezuniyet, ilgili akademik birimin yönetim kurulu tarafından onaylandıktan sonra, öğrenciye ilgili programın diploması verilir.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Sosyoloji bölümü mezunları, pedagojik formasyon sertifikası almaları koşuluyla Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı kurumlarda Felsefe Grubu Öğretmeni olarak görev yapabilirler. Ayrıca, akademik kariyer yaparak üniversitelerde akademisyen olarak çalışma imkânına sahiptirler.

Bunun yanı sıra, belediyeler, sivil toplum kuruluşları ve kamu kurumlarında sosyolog veya uzman olarak istihdam edilebilirler. Mezunlar ayrıca, toplumsal ve siyasal araştırmalar yapan kuruluşlarda, özel şirketlerin insan kaynakları departmanlarında ve medya sektöründe araştırmacı gibi çeşitli pozisyonlarda görev alabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir. 


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011195

Qualification Title
Bachelor's Degree in Sociology
Awarding BodyBalıkesir University
Awarding Body ContactBalıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR
Awarding Body Urlhttp://www.balikesir.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasSociology and cultural studies
National Occupation Classification

ISCO 08

3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies)

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The sociology program aims to provide students with a comprehensive understanding of the fundamental concepts, theories, and methodologies of sociology, enabling them to analyze and interpret social phenomena from a multidimensional perspective. The program fosters the development of critical thinking skills, encouraging students to approach social issues from diverse perspectives and generate innovative solutions.

Students are expected to develop a deep understanding of social structures and dynamics, establish meaningful connections with Turkey’s unique sociological context, and analytically examine global social, economic, political, and cultural transformations. The program supports the cultivation of individuals who are sensitive to diverse cultural and social structures, possess strong empathy skills, and demonstrate a commitment to social responsibility.

A key objective of the program is to train individuals with a solid theoretical foundation in sociological research methods, the ability to effectively apply both qualitative and quantitative research techniques, and proficiency in utilizing contemporary information technologies for data collection, analysis, and evaluation. Additionally, the program emphasizes the importance of effective communication skills in academic and professional settings, ensuring that students can articulate complex information clearly and engage in interdisciplinary collaboration.

In line with the principle of lifelong learning, students are encouraged to stay updated on current developments in the field, continuously enhance their critical perspectives, and conduct independent research projects. The program aims to equip students with the ability to actively participate in scientific research processes, collect and analyze data, interpret findings, and contribute to academic publications.

Strong emphasis is placed on fostering individuals with a high sense of professional responsibility, ethical integrity, fairness, and transparency. The program seeks to develop sociologists who approach social issues with sensitivity and contribute to solutions that address contemporary societal challenges.

Accordingly, the sociology program strives to educate competent, analytically minded, innovative, and ethically grounded sociologists who make meaningful contributions to society.

Learning Environments

Education and training are conducted through formal or distance learning methods. Computer laboratories are actively utilized to enhance students' technical and practical skills.

Additionally, within the scope of voluntary internship programs, students gain professional experience through internships or workplace training in various institutions. Students enrolled in the teaching certification program also complete internships in high schools as part of their teaching practicum course, enabling them to develop their pedagogical competencies.

Description

Graduates of this program will:

  • Demonstrate a comprehensive understanding of fundamental sociological concepts, theoretical approaches, and methodological foundations.
  • Evaluate the historical development of sociological thought and the factors influencing the emergence of various theories.
  • Analyze and interpret social structures, institutions, actors, and processes from a multidimensional perspective.
  • Understand the complexity and interconnections of social relationships at both micro and macro levels.
  • Critically assess social issues, consider diverse perspectives, and develop solution-oriented approaches.
  • Question knowledge production processes in the social sciences and propose alternative perspectives.
  • Develop interdisciplinary thinking and collaborative problem-solving skills.
  • Gain proficiency in various sociological research methods and techniques and apply them effectively.
  • Conduct scientific research by collecting, analyzing, and interpreting qualitative and quantitative data.
  • Design, plan, implement, and document sociological research in accordance with academic standards.
  • Communicate research findings effectively in both written and oral formats.
  • Analyze social, cultural, economic, and political transformations at both global and local levels.
  • Develop cultural awareness and an understanding of social diversity.
  • Apply sociological knowledge to real-world contexts and everyday life.
  • Utilize databases and digital tools effectively for accessing, analyzing, and managing sociological data.
  • Interpret and manage data efficiently for academic and professional applications.
  • Embrace the principles of lifelong learning and continuous self-improvement.
  • Stay informed about scientific and technological advancements and adapt to innovations in the field.
  • Pursue graduate education for an academic career or develop competencies for professional opportunities in various sectors.
  • Acquire knowledge and skills aligned with the expectations of the labor market.
  • Actively engage in interdisciplinary studies and collaborate with experts from diverse fields.
  • Communicate effectively in academic and professional settings, both in written and verbal formats.
  • Work independently, take initiative, and demonstrate adaptability in team environments.
  • Adhere to ethical principles in sociological research and professional practices, upholding fairness and transparency.
  • Demonstrate sensitivity to social issues and engage in socially responsible initiatives.
  • Recognize cultural differences and approach diverse social structures with sensitivity and respect.
  • These learning outcomes aim to equip students with a strong theoretical and practical foundation in sociology, enhance their analytical and critical thinking abilities, and prepare them to contribute meaningfully to society.

 

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

The assessment and evaluation processes in the Sociology Department are carried out in accordance with the Balıkesir University Associate and Undergraduate Education, Teaching, and Examination Regulations.

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23601&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Student performance is assessed through various evaluation methods that comply with academic standards. Depending on the nature of the course, different assessment techniques such as midterm exams, final exams, resit exams, project work, assignments, oral presentations, and research reports are employed. Exam dates are determined by the relevant administrative board and announced in the academic calendar, while exam results are published within five days after the conclusion of the exam period. To support students' academic progress, make-up exams are provided for those who have valid and justified reasons for missing midterm exams, and resit exams are available for failed courses. At the graduation stage, opportunities such as a single-course exam are offered to help students improve their academic performance.

Grading and Letter Grades

Student performance is assessed based on a grading system where 40% of the final grade is derived from coursework during the semester, and 60% is based on final assessments. Course grades are assigned according to the principles established by the Senate, using the following grading scale:

Letter Grade

Coefficient

AA

4.00

BA

3.50

BB

3.00

CB

2.50

CC

2.00

DC

1.50

DD

1.00

FF

0.00

Other grading notations are as follows:

  • YT (Pass) / YZ (Fail): Used for courses that are not included in GPA calculations.
  • EK (Incomplete): Assigned to students who fail to meet course requirements on time. If the deficiency is not resolved within the specified period, the grade is converted to FF or YZ.
  • MU (Exempt): Given to students who pass an exemption exam or are officially exempt from a course by a relevant decision.
  • KL (Removed): Assigned to courses that have been removed from the curriculum.
  • DV (In Progress): Used for courses that span multiple semesters and are not yet completed.
  • DZ (Fail due to Attendance): Assigned to students who do not meet attendance requirements; equivalent to an FF or YZ.
  • GM (Absent): Indicates a student’s absence from an exam. If the student does not take a make-up exam, this grade is converted to 0.00.

To pass a course, a student must obtain at least a DD grade. Students who meet attendance requirements but receive an FF or YZ grade are considered unsuccessful in that course.

Academic integrity is fundamental in the assessment process, and any violations of ethical standards during exams are addressed in accordance with the Higher Education Institutions Student Disciplinary Regulations.

Exam Regulations for Students with Disabilities

To ensure equal access to assessment and evaluation processes, necessary arrangements are made in compliance with the Exam Guidelines for Students with Disabilities. In this context, the participation of students with disabilities in examinations and evaluation processes is conducted according to the following principles:

  • Exam venues are organized to ensure accessibility for students with disabilities.
  • Announcements, explanations, reminders, and corrections during exams are provided in a manner that accommodates the specific needs of students with disabilities.
  • Students requiring assistive devices (e.g., hearing aids, telescopic or prismatic glasses, magnifiers) are permitted to use them during exams.
  • For visually impaired students, exam booklets and materials are provided in Braille or audio format, while those with partial visual impairment receive large-print materials.
  • If necessary, students who cannot participate in written exams may take their exams electronically in a computer-based format.
  • Students requiring assistance during exams are provided with a reader/scribe.
  • Students with learning disabilities such as ADHD, dyslexia, or hyperactivity may be allowed to take exams in individual testing environments, subject to approval.
  • Alternative oral exam methods are implemented for students with speech or hearing impairments.
  • Students with visual, writing, or motor disabilities are granted an additional 25% of the standard exam duration.
  • Students requiring medical assistance are permitted to bring medications, medical equipment, or assistive devices (e.g., insulin pumps) into the examination hall.
  • If necessary, students may take supervised restroom breaks during the exam.

For cases not explicitly addressed above, additional accommodations and individualized adjustments are determined in collaboration with the Disability Student Support Coordination Unit to ensure a fair and accessible examination environment.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date: 31.07.2024 – 30.09.2026

Access Requirements
  • Applicants must have graduated from a secondary education institution in Turkey or from a foreign secondary education institution recognized as equivalent by the Ministry of National Education (MEB) and must meet the admission requirements of undergraduate programs at higher education institutions.
  • Candidates must have been admitted to the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the central examination administered by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and regulations established by the Council of Higher Education (YÖK).
Conditions for SuccessA Students who have successfully completed all courses in the curriculum, fulfilled the 240 ECTS credit requirement, achieved a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00, and met all academic and practical requirements set by the program are considered eligible for graduation, even if they have conditionally passed certain courses. Graduation is officially approved by the administrative board of the relevant academic unit, after which the student is awarded a diploma for the respective program.
Progression Paths (Relationship Type)

Sociology graduates may pursue careers as Philosophy Group Teachers in institutions affiliated with the Ministry of National Education (MEB), provided that they obtain a pedagogical formation certificate. Additionally, they have the opportunity to pursue an academic career as faculty members at universities.

Furthermore, graduates can be employed as sociologists or specialists in municipalities, non-governmental organizations (NGOs), and public institutions. They may also work in organizations conducting social and political research, human resources departments of private companies, or the media sector as researchers or analysts in various roles.

Legal Basis

1 Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Interinstitutional Credit Transfers

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates to Undergraduate Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council

Validity Period (If Any)

The qualification remains valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011195


Qualification Title
Bachelor's Degree in Sociology

Awarding Body
Balıkesir University

Awarding Body Contact
Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08

3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies)


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08

3-31(Social and Behavioral Sciences)/ 312(Sociology and Cultural Studies)


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The sociology program aims to provide students with a comprehensive understanding of the fundamental concepts, theories, and methodologies of sociology, enabling them to analyze and interpret social phenomena from a multidimensional perspective. The program fosters the development of critical thinking skills, encouraging students to approach social issues from diverse perspectives and generate innovative solutions.

Students are expected to develop a deep understanding of social structures and dynamics, establish meaningful connections with Turkey’s unique sociological context, and analytically examine global social, economic, political, and cultural transformations. The program supports the cultivation of individuals who are sensitive to diverse cultural and social structures, possess strong empathy skills, and demonstrate a commitment to social responsibility.

A key objective of the program is to train individuals with a solid theoretical foundation in sociological research methods, the ability to effectively apply both qualitative and quantitative research techniques, and proficiency in utilizing contemporary information technologies for data collection, analysis, and evaluation. Additionally, the program emphasizes the importance of effective communication skills in academic and professional settings, ensuring that students can articulate complex information clearly and engage in interdisciplinary collaboration.

In line with the principle of lifelong learning, students are encouraged to stay updated on current developments in the field, continuously enhance their critical perspectives, and conduct independent research projects. The program aims to equip students with the ability to actively participate in scientific research processes, collect and analyze data, interpret findings, and contribute to academic publications.

Strong emphasis is placed on fostering individuals with a high sense of professional responsibility, ethical integrity, fairness, and transparency. The program seeks to develop sociologists who approach social issues with sensitivity and contribute to solutions that address contemporary societal challenges.

Accordingly, the sociology program strives to educate competent, analytically minded, innovative, and ethically grounded sociologists who make meaningful contributions to society.


Learning Environments

Education and training are conducted through formal or distance learning methods. Computer laboratories are actively utilized to enhance students' technical and practical skills.

Additionally, within the scope of voluntary internship programs, students gain professional experience through internships or workplace training in various institutions. Students enrolled in the teaching certification program also complete internships in high schools as part of their teaching practicum course, enabling them to develop their pedagogical competencies.


Description

Graduates of this program will:

  • Demonstrate a comprehensive understanding of fundamental sociological concepts, theoretical approaches, and methodological foundations.
  • Evaluate the historical development of sociological thought and the factors influencing the emergence of various theories.
  • Analyze and interpret social structures, institutions, actors, and processes from a multidimensional perspective.
  • Understand the complexity and interconnections of social relationships at both micro and macro levels.
  • Critically assess social issues, consider diverse perspectives, and develop solution-oriented approaches.
  • Question knowledge production processes in the social sciences and propose alternative perspectives.
  • Develop interdisciplinary thinking and collaborative problem-solving skills.
  • Gain proficiency in various sociological research methods and techniques and apply them effectively.
  • Conduct scientific research by collecting, analyzing, and interpreting qualitative and quantitative data.
  • Design, plan, implement, and document sociological research in accordance with academic standards.
  • Communicate research findings effectively in both written and oral formats.
  • Analyze social, cultural, economic, and political transformations at both global and local levels.
  • Develop cultural awareness and an understanding of social diversity.
  • Apply sociological knowledge to real-world contexts and everyday life.
  • Utilize databases and digital tools effectively for accessing, analyzing, and managing sociological data.
  • Interpret and manage data efficiently for academic and professional applications.
  • Embrace the principles of lifelong learning and continuous self-improvement.
  • Stay informed about scientific and technological advancements and adapt to innovations in the field.
  • Pursue graduate education for an academic career or develop competencies for professional opportunities in various sectors.
  • Acquire knowledge and skills aligned with the expectations of the labor market.
  • Actively engage in interdisciplinary studies and collaborate with experts from diverse fields.
  • Communicate effectively in academic and professional settings, both in written and verbal formats.
  • Work independently, take initiative, and demonstrate adaptability in team environments.
  • Adhere to ethical principles in sociological research and professional practices, upholding fairness and transparency.
  • Demonstrate sensitivity to social issues and engage in socially responsible initiatives.
  • Recognize cultural differences and approach diverse social structures with sensitivity and respect.
  • These learning outcomes aim to equip students with a strong theoretical and practical foundation in sociology, enhance their analytical and critical thinking abilities, and prepare them to contribute meaningfully to society.

 


Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

The assessment and evaluation processes in the Sociology Department are carried out in accordance with the Balıkesir University Associate and Undergraduate Education, Teaching, and Examination Regulations.

https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23601&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5

Student performance is assessed through various evaluation methods that comply with academic standards. Depending on the nature of the course, different assessment techniques such as midterm exams, final exams, resit exams, project work, assignments, oral presentations, and research reports are employed. Exam dates are determined by the relevant administrative board and announced in the academic calendar, while exam results are published within five days after the conclusion of the exam period. To support students' academic progress, make-up exams are provided for those who have valid and justified reasons for missing midterm exams, and resit exams are available for failed courses. At the graduation stage, opportunities such as a single-course exam are offered to help students improve their academic performance.

Grading and Letter Grades

Student performance is assessed based on a grading system where 40% of the final grade is derived from coursework during the semester, and 60% is based on final assessments. Course grades are assigned according to the principles established by the Senate, using the following grading scale:

Letter Grade

Coefficient

AA

4.00

BA

3.50

BB

3.00

CB

2.50

CC

2.00

DC

1.50

DD

1.00

FF

0.00

Other grading notations are as follows:

  • YT (Pass) / YZ (Fail): Used for courses that are not included in GPA calculations.
  • EK (Incomplete): Assigned to students who fail to meet course requirements on time. If the deficiency is not resolved within the specified period, the grade is converted to FF or YZ.
  • MU (Exempt): Given to students who pass an exemption exam or are officially exempt from a course by a relevant decision.
  • KL (Removed): Assigned to courses that have been removed from the curriculum.
  • DV (In Progress): Used for courses that span multiple semesters and are not yet completed.
  • DZ (Fail due to Attendance): Assigned to students who do not meet attendance requirements; equivalent to an FF or YZ.
  • GM (Absent): Indicates a student’s absence from an exam. If the student does not take a make-up exam, this grade is converted to 0.00.

To pass a course, a student must obtain at least a DD grade. Students who meet attendance requirements but receive an FF or YZ grade are considered unsuccessful in that course.

Academic integrity is fundamental in the assessment process, and any violations of ethical standards during exams are addressed in accordance with the Higher Education Institutions Student Disciplinary Regulations.

Exam Regulations for Students with Disabilities

To ensure equal access to assessment and evaluation processes, necessary arrangements are made in compliance with the Exam Guidelines for Students with Disabilities. In this context, the participation of students with disabilities in examinations and evaluation processes is conducted according to the following principles:

  • Exam venues are organized to ensure accessibility for students with disabilities.
  • Announcements, explanations, reminders, and corrections during exams are provided in a manner that accommodates the specific needs of students with disabilities.
  • Students requiring assistive devices (e.g., hearing aids, telescopic or prismatic glasses, magnifiers) are permitted to use them during exams.
  • For visually impaired students, exam booklets and materials are provided in Braille or audio format, while those with partial visual impairment receive large-print materials.
  • If necessary, students who cannot participate in written exams may take their exams electronically in a computer-based format.
  • Students requiring assistance during exams are provided with a reader/scribe.
  • Students with learning disabilities such as ADHD, dyslexia, or hyperactivity may be allowed to take exams in individual testing environments, subject to approval.
  • Alternative oral exam methods are implemented for students with speech or hearing impairments.
  • Students with visual, writing, or motor disabilities are granted an additional 25% of the standard exam duration.
  • Students requiring medical assistance are permitted to bring medications, medical equipment, or assistive devices (e.g., insulin pumps) into the examination hall.
  • If necessary, students may take supervised restroom breaks during the exam.

For cases not explicitly addressed above, additional accommodations and individualized adjustments are determined in collaboration with the Disability Student Support Coordination Unit to ensure a fair and accessible examination environment.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Association of Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK)

Accreditation Start/End Date: 31.07.2024 – 30.09.2026


Access Requirements
  • Applicants must have graduated from a secondary education institution in Turkey or from a foreign secondary education institution recognized as equivalent by the Ministry of National Education (MEB) and must meet the admission requirements of undergraduate programs at higher education institutions.
  • Candidates must have been admitted to the relevant undergraduate program of a higher education institution based on the results of the central examination administered by the Measurement, Selection, and Placement Center (ÖSYM), in accordance with the procedures and regulations established by the Council of Higher Education (YÖK).

Conditions for Success
A Students who have successfully completed all courses in the curriculum, fulfilled the 240 ECTS credit requirement, achieved a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 2.00, and met all academic and practical requirements set by the program are considered eligible for graduation, even if they have conditionally passed certain courses. Graduation is officially approved by the administrative board of the relevant academic unit, after which the student is awarded a diploma for the respective program.

Progression Paths (Relationship Type)

Sociology graduates may pursue careers as Philosophy Group Teachers in institutions affiliated with the Ministry of National Education (MEB), provided that they obtain a pedagogical formation certificate. Additionally, they have the opportunity to pursue an academic career as faculty members at universities.

Furthermore, graduates can be employed as sociologists or specialists in municipalities, non-governmental organizations (NGOs), and public institutions. They may also work in organizations conducting social and political research, human resources departments of private companies, or the media sector as researchers or analysts in various roles.


Legal Basis

1 Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on Transfers Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Interinstitutional Credit Transfers

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Graduates to Undergraduate Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council


Validity Period (If Any)

The qualification remains valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode