Yeterlilik Kodu | TR0030016042 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 263 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Sosyoloji Programı’nın amacı, Sosyoloji alanında lisans derecesinin gerektirdiği tüm bilgi ve becerilerle donanmış, ülke ve dünya gündemine duyarlı, toplumsal olguları tarihsel, kültürel ve mekansal bağlamlarında anlayan, eleştirel bakışa sahip, araştırmacı mezunlar yetiştirmektir. Program Hedefleri:
| |
Öğrenme Ortamları | Öğretim örgün (yüz yüze, çevrim içi veya hibrit) olarak gerçekleşir. Araştırmalar için gerektiğinde alana çıkılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Acıbadem Üniversitesinin Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Öğrencilerin değerlendirilmesi için yarıyıl ve dönem sonu sınavları yanında, ödev, dönem ödevi, sınıf uygulaması, rapor vd ölçme-değerlendirme yöntemleri kullanılır ve her bir derste bunların hangilerinin kullanılacağı öğrencilere önceden bildirilir. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harf notları verilir. Ders Notu Puan Aralığı Değeri Katsayı AA 90-100 Pekiyi 4.00 BA 85-89 İyi-Pekiyi 3.50 BB 80-84 İyi 3.00 CB 70-79 Orta-İyi 2.50 CC 60-69 Orta 2.00 DC 55-59 Orta-Zayıf 1.50 DD 50-54 Zayıf-Başarılı 1.00 FF 49 ve altı Zayıf-Başarısız 0.00 FG Yarıyıl/Yılsonu sınavına girmedi Başarısız 0.00 NA Devamsız Başarısız 0.00 T Transfer S Seçmeli kredisiz derste başarılı U Seçmeli kredisiz derste başarısız W Dersten çekilme | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon kuruluşu adı; Fen, Edebiyat, Fen- Edebiyat, Dil Ve Tarih- Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Akreditasyon Başlangıç /Bitiş Tarihi; 2.05.2024/30.09.2029 | |
Giriş Şartı | Sosyoloji bölümüne giriş için orta öğretim eğitimini tamamlamış veya yurt dışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Alan Yeterlilik Testi (AYT) Eşit Ağırlık (EA) puan türü yeterliliğine uygun olmak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | Sosyoloji Bölümü’nden mezun olacak öğrencilerin lisans programındaki tüm derslerden geçer not almış olmaları (FF, FG, NA ve U notlarının bulunmaması), toplam 263 AKTS kredisini tamamlamış olmaları ve genel not ortalamalarının en az 4.00 üzerinden 2.00 olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Üniversite yönetmeliğinin belirlediği not ortalaması şartına sahip olan bireyler, ALES ve yabancı dil sınavlarında başarılı oldukları takdirde açılan yüksek lisans ve doktora programlarına başvurabilirler. Öğretim süresi boyunca aldıkları İngilizce dersleri yurt dışında yüksek lisans yapma şanslarını da arttıracaktır. Yüksek lisans ve doktora dereceleri öğrencilere iş yaşamında ayrıcalık getirebileceği gibi, isteyen ve başarı gösterenlerin akademik kariyere devam etmelerini de sağlayabilir. Sosyoloji lisansı alan öğrencilerin çalışma yaşamındaki seçenekleri, eğer sosyal bilimden uzaklaşmak istemiyorlarsa, araştırma kuruluşlarında (kamuoyu ve pazar araştırmaları, toplumsal ve demografik araştırmalar), sosyal hizmet kuruluşlarında, sağlık kuruluşlarında, sivil toplum kuruluşlarında, basın-yayın ya da halkla ilişkiler gibi iletişim alanlarında çalışmak, öğretmenliğe ya da akademik kariyere yönelmek olabilir. Mezunlar ayrıca sosyal, beşeri ya da idari bilimlerin herhangi bir alanında yüksek lisans yaparak alanlarını daha da genişletebilir. Eğer alan değiştirmek istiyorlarsa yöneticilik işlerine ya da bankacılık, sigortacılık gibi sektörlere yönelebilirler. Ayrıca iş yaşamında reklam, pazarlama, insan kaynakları yönetimi gibi alanların da sosyoloji mezunlarını tercih ettiği bilinmektedir. Yerel yönetimlerde, devlete bağlı (adliye, yetiştirme yurdu, cezaevi gibi) kuruluşlarda da sosyolog kadroları açılmaktadır. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030016042
ISCO 08
ISCO 08
Sosyoloji Programı’nın amacı, Sosyoloji alanında lisans derecesinin gerektirdiği tüm bilgi ve becerilerle donanmış, ülke ve dünya gündemine duyarlı, toplumsal olguları tarihsel, kültürel ve mekansal bağlamlarında anlayan, eleştirel bakışa sahip, araştırmacı mezunlar yetiştirmektir.
Program Hedefleri:
- Lisans eğitim ve öğretimini yenilikçi, yaratıcı yaklaşımlarla oluşturmak ve yürütmek
- Öğrenci odaklı bir eğitim vermek
- Özgün sosyolojik araştırmalar üretmek
- Alandaki özgün yayınların sayısının artmasına katkıda bulunmak
- Bilimsel faaliyetler düzenlemek ve takip etmek
- İlgili akademi dışı kuruluşları (kamu ve sivil toplum kuruluşları) ile iş birliği içinde çalışmalar yürütmek
Öğretim örgün (yüz yüze, çevrim içi veya hibrit) olarak gerçekleşir. Araştırmalar için gerektiğinde alana çıkılır.
- Sosyoloji’nin temel kuramlarını, kavramlarını ve çalışma alanlarını tanımlar, açıklar, eleştirel olarak tartışır ve kendi çalışmalarında kullanır.
- Sosyolojik araştırma yöntemlerini, veri oluşturma ve analiz tekniklerini kullanarak araştırma tasarımlar, uygular ve raporlar.
- Sosyal bilimlerin sosyoloji dışındaki branşlarının özelliklerini, kapsamlarını ve sosyoloji ile iş birliği olanaklarını tanımlar, açıklar ve tartışır.
- Sosyal bilim araştırmalarının verilerini analiz edebilecek düzeyde istatistik ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar kullanım bilgisine sahip olduğunu gösterir.
- Türkiye’de ve dünyanın çeşitli ülkelerinde yüksek lisans ve doktora eğitimine kabul edilmesi için gerekli bilgi düzeyini sergiler.
- Alanındaki ulusal ve uluslararası düşünsel ve bilimsel gelişmeleri çeşitli özgün kaynaklardan izler ve eleştirel bakış açısıyla yorumlar.
- Toplumsal olgu ve olayları sosyolojik bakış açısı ile tanımlar ve yorumlar.
- Lisans programı kapsamında edindiği bilgileri ve bunlara dayanan yorumlarını Türkçe ve İngilizce (en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) yazılı ve sözlü olarak ifade eder ve tartışır.
- Toplumsal olaylar ve sorunlar karşısındaki duyarlılığını seçtiği araştırma konularıyla ve uygulamaya yönelik etkinlikleriyle ortaya koyar; bu duyarlılığın gerektirdiği görev ve sorumlulukları etkin biçimde yerine getirir.
- Yaşam boyu öğrenmeye ve gelişmeye açık bir tutum sergiler.
- Araştırmalarında, toplumdaki kişi ve kurumlarla ilişkilerinde ve bilimsel bilginin paylaşım ve kullanımında sosyal bilimlerin teknik ve etik kurallarına uygun davranır.
- Toplumsal ve bireysel farklılıklar karşısında ayrımcılıktan uzak tutum ve davranışlar sergiler.
- Sosyal sorumluluk çalışmalarında etkin biçimde yer alır.
- Bilgi ve becerilerini takım çalışması içinde etkin olarak kullanır.
- Sosyal bilimler alanının dışındaki bilim dallarıyla disiplinler arası ve çok disiplinli çalışma olanaklarını tanımlar ve bu tür çalışmalar planlar.
- Öğrenim sırasında elde ettiği sosyolojik bakış açısını iş yaşamında değerlendirir ve uygulamalarına yansıtır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri “Ders Öğretim Planı”nda tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Acıbadem Üniversitesinin Ön lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Öğrencilerin değerlendirilmesi için yarıyıl ve dönem sonu sınavları yanında, ödev, dönem ödevi, sınıf uygulaması, rapor vd ölçme-değerlendirme yöntemleri kullanılır ve her bir derste bunların hangilerinin kullanılacağı öğrencilere önceden bildirilir. Mezuniyet için programda genel not ortalamasının 4 üzerinden en az 2 olması beklenir. Dersler tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harf notları verilir.
Ders Notu Puan Aralığı Değeri Katsayı
AA 90-100 Pekiyi 4.00
BA 85-89 İyi-Pekiyi 3.50
BB 80-84 İyi 3.00
CB 70-79 Orta-İyi 2.50
CC 60-69 Orta 2.00
DC 55-59 Orta-Zayıf 1.50
DD 50-54 Zayıf-Başarılı 1.00
FF 49 ve altı Zayıf-Başarısız 0.00
FG Yarıyıl/Yılsonu sınavına girmedi Başarısız 0.00
NA Devamsız Başarısız 0.00
T Transfer
S Seçmeli kredisiz derste başarılı
U Seçmeli kredisiz derste başarısız
W Dersten çekilme
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon kuruluşu adı; Fen, Edebiyat, Fen- Edebiyat, Dil Ve Tarih- Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Akreditasyon Başlangıç /Bitiş Tarihi; 2.05.2024/30.09.2029
Sosyoloji bölümüne giriş için orta öğretim eğitimini tamamlamış veya yurt dışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Alan Yeterlilik Testi (AYT) Eşit Ağırlık (EA) puan türü yeterliliğine uygun olmak gerekmektedir.
Üniversite yönetmeliğinin belirlediği not ortalaması şartına sahip olan bireyler, ALES ve yabancı dil sınavlarında başarılı oldukları takdirde açılan yüksek lisans ve doktora programlarına başvurabilirler. Öğretim süresi boyunca aldıkları İngilizce dersleri yurt dışında yüksek lisans yapma şanslarını da arttıracaktır. Yüksek lisans ve doktora dereceleri öğrencilere iş yaşamında ayrıcalık getirebileceği gibi, isteyen ve başarı gösterenlerin akademik kariyere devam etmelerini de sağlayabilir.
Sosyoloji lisansı alan öğrencilerin çalışma yaşamındaki seçenekleri, eğer sosyal bilimden uzaklaşmak istemiyorlarsa, araştırma kuruluşlarında (kamuoyu ve pazar araştırmaları, toplumsal ve demografik araştırmalar), sosyal hizmet kuruluşlarında, sağlık kuruluşlarında, sivil toplum kuruluşlarında, basın-yayın ya da halkla ilişkiler gibi iletişim alanlarında çalışmak, öğretmenliğe ya da akademik kariyere yönelmek olabilir. Mezunlar ayrıca sosyal, beşeri ya da idari bilimlerin herhangi bir alanında yüksek lisans yaparak alanlarını daha da genişletebilir. Eğer alan değiştirmek istiyorlarsa yöneticilik işlerine ya da bankacılık, sigortacılık gibi sektörlere yönelebilirler. Ayrıca iş yaşamında reklam, pazarlama, insan kaynakları yönetimi gibi alanların da sosyoloji mezunlarını tercih ettiği bilinmektedir. Yerel yönetimlerde, devlete bağlı (adliye, yetiştirme yurdu, cezaevi gibi) kuruluşlarda da sosyolog kadroları açılmaktadır.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030016042 | |
Qualification Title | Bachelor’s Degree in Sociology | |
Awarding Body | Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University | |
Awarding Body Contact | Acıbadem Mehmet Ali Aydinlar University | |
Awarding Body Url | http://www.acibadem.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 263 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of our department is to educate graduates of sociology who are equipped with all the knowledge and skills required by Bachelor's degree in sociology, who are sensitive to country and world agenda, who understand social phenomena in historical, cultural and spatial contexts, who have a critical outlook, and who are researchers. The undergraduate Sociology Program aims to enable the studens to master the methods and the accumulated theoretical knowledge of Sociology and to endow them with the skills to observe social events, to think and argue critically, to overcome prejudices and to assume a sensitive approach to local and global problems. The basic principle is to carry out this program in an innovative and student oriented manner. Other aims of the Sociology Department are to conduct original sociological research and thus to contribute to the literature of the field, to organize scientific meetings, to carry out activities in collaboration with public as well as non governmental organizations and to realize social responsibility projects. | |
Learning Environments | Teaching is conducted in formal (face-to-face, online or hybrid) settings. Fieldwork is conducted as need for research. | |
Description |
| |
Key Competencies | The individual has advanced level of the key competencies listed below:
| |
Further Info | The assessment and evaluation methods applied for each course are defined in the “course teaching plan”. Related articles of Acıbadem University's Associate Degree, undergraduate education and examination regulations are applied in relation to exams and Course Success grades. In addition to semester and end-of-term exams, homework, term paper, classroom practice, report and evaluation methods are used for the evaluation of the students and which of these are to be used in each course will be notified in advance. The overall grade point average in the program for graduation is expected to be at least 2 out of 4. Courses are scored as shown in the table and letter grades are given. | |
Quality Assurance | For the maintenance of the quality of higher education programs:
Establishment and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs at higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs at higher education institutions and what learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 1.2. After the approval of the National Core Education Programs' curriculum by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" prepared by them for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) within the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the qualifications of programs are assured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation. The accreditation organization's name is the Association for Evaluation and Accreditation of Education Programs in Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK). Accreditation Start/End Date; 2.05.2024/30.09.2029 | |
Access Requirements | For admission to the sociology department, it is necessary to have completed secondary education or received an equivalent education abroad and to be eligible for the field proficiency test (ayt) Equal Weight (EA) score type qualification conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM). | |
Conditions for Success | Students who graduate from sociology must have passed all courses in the undergraduate program (FF, FG, NA and U grades are not available), have completed the total ECTS credits of the curriculum they follow, and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Individuals who have the grade point average requirement determined by our university, ales and foreign language exams if they are successful in the master's and doctoral programs opened can hit head. Since various programs in Turkey and abroad have been taken into account in the preparation of the departmental curriculum, they will have a high chance of being accepted. Master's and doctoral degrees can bring privilege to students in business life as well as enable those who wish and have success to continue their academic career. Undergraduate education in sociology gives students comprehensive and versatile knowledge of people, society and culture. The options of the students who have a sociology license in their working life can be to work in research institutions (public and market research, social and Demographic Research), social service organizations, health organizations, communication fields such as press and publications or public relations, to turn to teaching or academic career. Graduates can also further expand their fields by pursuing a master's degree in any field of social, humanities or administrative sciences. If they want to change fields, they can turn to managerial jobs or sectors such as banking and insurance. In recent years, in business life, Advertising, Marketing, Human Resources Management and professional NGO management areas such as sociology graduates can choose. In addition, sociologist staff can be opened in local administrations, state-affiliated institutions (such as courthouses, housing estates, prisons). It is expected that the demand for sociology graduates will increase as sociology is a relatively new concept in our country, where sociology is not only an academic field but can also benefit for application purposes. | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030016042
ISCO 08
ISCO 08
The aim of our department is to educate graduates of sociology who are equipped with all the knowledge and skills required by Bachelor's degree in sociology, who are sensitive to country and world agenda, who understand social phenomena in historical, cultural and spatial contexts, who have a critical outlook, and who are researchers.
The undergraduate Sociology Program aims to enable the studens to master the methods and the accumulated theoretical knowledge of Sociology and to endow them with the skills to observe social events, to think and argue critically, to overcome prejudices and to assume a sensitive approach to local and global problems. The basic principle is to carry out this program in an innovative and student oriented manner. Other aims of the Sociology Department are to conduct original sociological research and thus to contribute to the literature of the field, to organize scientific meetings, to carry out activities in collaboration with public as well as non governmental organizations and to realize social responsibility projects.
Teaching is conducted in formal (face-to-face, online or hybrid) settings. Fieldwork is conducted as need for research.
- Explain and discuss the scope, and the fundamental concepts and theories of sociology.
- Design, implement, analyse, and report research applying sociological methods and data collection techniques.
- Describe the characteristics of other social sciences, and the possibilities of cooperation between these and sociology.
- Be able to use statistics in analyzing the data of social scientific research and to use the computer at the basic level of the European Computer Driving Licence
- Display the level of information necessary to get accepted to graduate education in Turkey and abroad.
- Utilize diverse and original sources to observe and evaluate critically the intellectual and scientific developments in Turkey and abroad.
- Describe and explain social phenomena from a sociological perspective.
- Use Turkish and English (at least the European Language Portfolio level B1) fluently in oral and written explanations and interpretations of the undergraduate courses’ contents.
- Display sensitivity to social events and issues in the choice of research topics and in applied work.
- Display a positive attitude toward life-long learning.
- Act in accordance with the technical and ethical rules of the social sciences, in relating to people and organizations, as well as in the utilization and dissemination of scientific knowledge.
- Avoid discriminating attitudes and behaviors in response to social, cultural and individual differences.
- Participate in social responsibility projects.
- Employ knowledge and skills effectively in team work.
- Identify and explain the possibilities of interdisciplinary and multidisciplinary cooperation with disciplines other than sociology
- Utilize and apply the sociological perspective in working life.
The individual has advanced level of the key competencies listed below:
- Multilingual proficiency
- Mathematical proficiency and competence in science, technology, and engineering
- Digital literacy
- Personal, social, and learning-to-learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
- Literacy skills
The assessment and evaluation methods applied for each course are defined in the “course teaching plan”. Related articles of Acıbadem University's Associate Degree, undergraduate education and examination regulations are applied in relation to exams and Course Success grades. In addition to semester and end-of-term exams, homework, term paper, classroom practice, report and evaluation methods are used for the evaluation of the students and which of these are to be used in each course will be notified in advance. The overall grade point average in the program for graduation is expected to be at least 2 out of 4. Courses are scored as shown in the table and letter grades are given.
For the maintenance of the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, teaching, and other activities at higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. Based on these reports, quantitative and qualitative evaluations directed towards higher education institutions are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions is published annually by YÖK. These reports containing quantitative and qualitative evaluations for foundation higher education institutions are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":
Establishment and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs at higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs at higher education institutions and what learning outcomes each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
1.2. After the approval of the National Core Education Programs' curriculum by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
Measurement-Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Evaluation Reports" prepared by them for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) within the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also demonstrate that the qualifications of programs are assured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.
The accreditation organization's name is the Association for Evaluation and Accreditation of Education Programs in Faculties of Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography (FEDEK).
Accreditation Start/End Date; 2.05.2024/30.09.2029
For admission to the sociology department, it is necessary to have completed secondary education or received an equivalent education abroad and to be eligible for the field proficiency test (ayt) Equal Weight (EA) score type qualification conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM).
Individuals who have the grade point average requirement determined by our university, ales and foreign language exams if they are successful in the master's and doctoral programs opened can hit head. Since various programs in Turkey and abroad have been taken into account in the preparation of the departmental curriculum, they will have a high chance of being accepted. Master's and doctoral degrees can bring privilege to students in business life as well as enable those who wish and have success to continue their academic career.
Undergraduate education in sociology gives students comprehensive and versatile knowledge of people, society and culture. The options of the students who have a sociology license in their working life can be to work in research institutions (public and market research, social and Demographic Research), social service organizations, health organizations, communication fields such as press and publications or public relations, to turn to teaching or academic career. Graduates can also further expand their fields by pursuing a master's degree in any field of social, humanities or administrative sciences. If they want to change fields, they can turn to managerial jobs or sectors such as banking and insurance. In recent years, in business life, Advertising, Marketing, Human Resources Management and professional NGO management areas such as sociology graduates can choose. In addition, sociologist staff can be opened in local administrations, state-affiliated institutions (such as courthouses, housing estates, prisons). It is expected that the demand for sociology graduates will increase as sociology is a relatively new concept in our country, where sociology is not only an academic field but can also benefit for application purposes.
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transition Between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Board
Qualification is continuous
