Yeterlilik Kodu | TR0030024725 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gelişim Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cihangir Mahallesi Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No:1 Avcılar / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://gelisim.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS) Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030024725
ISCO 08
ISCO 08
- Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
- Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca Milli Eğitim bünyesindeki okullarda, resmî kurumlarda staj veya uygulamalı eğitimler
- Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
- Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
- Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
- Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
- Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
- Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
- Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
- Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
- Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
- Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
- Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
- Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
- Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
- Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
- Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
- Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim
Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS)
Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024
- Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
- Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
- Sosyoloji Bölümü Lisans Programı’ndan “Sosyolog” unvanı ile mezun olan öğrencilerimiz, özel ve resmi kuruluşların farklı pozisyonlarında çalışabilmektedir. Alacakları pedagojik formasyonla birlikte orta öğretim kurumlarında öğretmen olarak çalışabilecekleri gibi akademik olarak mesleklerine devam edebilmektedirler. Mezunlarımız gerek ulusal Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye İstatistik Kurumu, Ceza ve Tutukevleri gibi kamu kuruluşlarında gerekse UNDP, WB, UNESCO, UNICEF, ILO gibi uluslararası kuruluşlarda sosyolog, uzman, eğitmen, koordinatör, planlamacı, öğretmen gibi görevlerde bulunabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024725 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Sociology | |
Awarding Body | Istanbul Gelisim University | |
Awarding Body Contact | Address: Cihangir St., Şehit Jandarma Komando, J. Kom. Er Hakan Öner St. No:1 A Block Rectorate Building, 34315 Avcılar/Istanbul Telephone: (0212) 422 70 00 E-mail address: ubf@gelisim.edu.tr | |
Awarding Body Url | https://www.gelisim.edu.tr/en/gelisim-homepage | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies | They have advanced level of key competencies listed below.
| |
Further Info |
| |
Quality Assurance | For monitoring the quality of higher education programs; 1. YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. 2. The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published. In the reports prepared according to these reports, which contain quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, they are shared with the public by the Council of Higher Education. 3. The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. Quality assurance of undergraduate programs in higher Education “Higher Education It is provided according to the Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Educational Programs: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions by YÖK. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues. 1.3. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council. 2. Measurement and Evaluation: How to measure and evaluate the learning gains that each undergraduate program will provide to a student is carried out in accordance with the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK, the “Institutional Feedback" prepared for the external evaluation of higher education institutions The Notification Report" is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | The student must have completed all the courses in the program, provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Dec Decrees on the Principles of Transfer Between Associate Degree and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Colleges and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education 2. Law No. 2547 (Additional Article-October 35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Regulation of the Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030024725
ISCO 08
ISCO 08
- It is a higher education program based on secondary education qualifications, covering a program of eight semesters and providing education for a specific field of learning or profession.
- Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, internships or practical trainings are carried out in schools, official institutions within the National Education.
- Defines the concepts he has learned and matches them with their factual counterparts in the social world.
- Interprets concepts and theories taking into account the historical-cultural context.
- Compares sociological theories with each other in the face of social problems.
- Distinguishes the importance of ecological, social and economic sustainability for the future of the world.
- Develops its knowledge about sustainability by using information and communication technologies.
- Evaluates quantitative and qualitative data of research conducted in the field of sociology.
- Dec Analyzes the complex interactions between social, cultural, political, economic and demographic phenomena in the global world.
- Designs research using the knowledge and experience he has.
- Conducts field research by taking into account the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
- Select the most appropriate information and communication technologies and use them effectively in field-specific research.
- Uses information about ecological, social and economic sustainability in all aspects of his life.
- Conducts research on the problems reflected in its field in the global world where rapid and intense changes are taking place.
- Questions the advanced knowledge and skills acquired with a critical approach.
- By adopting the principle of lifelong learning; develops existing knowledge and skills in the light of scientific, technological and current developments.
- Behaves ethically objectively in the research he does in his field.
- Discusses the information he has acquired, the thoughts and solution suggestions he has developed in writing and verbally by establishing constructive relationships with other people.
- Applies the principle of cultural relativity, scientific and ethical values to professional life studies based on sustainability.
They have advanced level of key competencies listed below.
- Literacy competence
- Multi-language competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning competence to learn
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
- Measurement and evaluation methods, exam types and their contribution to course success grade are determined by the senates of higher education institutions following with the basic principles determined by the Council of Higher Education (YÖK) on these issues.
- Different methods such as homework, project, application, Dec and final exam are used in measurement and evaluation.
- Grading systems based on letters and numbers are used in the evaluation of student achievement.
For monitoring the quality of higher education programs;
1. YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
2. The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published. In the reports prepared according to these reports, which contain quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, they are shared with the public by the Council of Higher Education.
3. The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published by the Council of Higher Education every year. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.
Quality assurance of undergraduate programs in higher Education “Higher Education
It is provided according to the Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Educational Programs:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions by YÖK.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.
1.3. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council.
2. Measurement and Evaluation: How to measure and evaluate the learning gains that each undergraduate program will provide to a student is carried out in accordance with the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. YÖKAK, the “Institutional Feedback" prepared for the external evaluation of higher education institutions
The Notification Report" is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation.
- To graduate from secondary education institutions or foreign country secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have fulfilled the admission requirements to the undergraduate programs of higher education institutions.
- To be placed in the relevant undergraduate program of a higher education institution as a result of a central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (OSYM), the procedures and principles of which are determined by the Council of Higher Education.
- To have obtained sufficient points as a result of the central examination conducted by ÖSYM for the programs whose procedures and principles are determined by YÖK and which accept students with a special aptitude test of higher education institutions and to have succeeded in the special aptitude test.
- As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS), the procedures and principles of which are determined by the Council of Higher Education and conducted by the OSYM, associate degree graduates will be placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.
- Our students who have graduated from the Undergraduate Program of the Department of Sociology with the title of “Sociologist” can work in different positions of private and official organizations. With the pedagogical formation they will receive, they will be able to work as teachers in secondary education institutions and continue their profession academically. Our graduates can work as sociologists, experts, trainers, coordinators, planners, teachers in public institutions such as the national State Planning Organization, the Turkish Statistical Institute, Prisons and Detention Centers, as well as in international organizations such as UNDP, WB, UNESCO, UNICEF, ILO.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Dec Decrees on the Principles of Transfer Between Associate Degree and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Colleges and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education
2. Law No. 2547 (Additional Article-October 35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Regulation of the Higher Education Quality Board
The qualification is valid continuously.