Yeterlilik Kodu | TR0030219431 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Mardin Artuklu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.artuklu.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Sosyoloji Arapça(Suriye,Filistin vb.) Lisans alanı mevcuttur. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Sosyolojik hayal gücünü geliştirmek ve sosyolojik bilgiyi sağduyu bilgisinden ayırt etmeyi öğrenmek Klasik ve güncel sosyolojik teorileri öğrenmek, aralarındaki ilişkileri ve farklılıkları tanımlamak Sosyal ve kültürel normların ve toplumsal hiyerarşilerin ve eşitsizliklerin değişmezliğini sorgulamak Sosyal yapılar ve aktörler arasındaki ilişkileri farklı teorik perspektiflerden yararlanarak yorumlayabilmek Toplumsal olgularla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini tanımak (niteliksel ve niceliksel) Teorik yaklaşımları araştırma ve uygulamalarda kullabilmek ve bu yönde pratik kazanmak (örneğin, saha araştırmaları yoluyla) Toplumsal kurumların yapı ve işleyişlerini kavramak Yazılı ve görsel kayıtlardaki bakış açılarını irdeleme ve yorumlama yetisi kazanmak Farklı toplumların siyasi, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak neden sonuç ilişkisi içinde açıklayabilmek Somut bir konuyla ilgili sosyolojik bir araştırmayı tasarlayabilmek Sosyoloji alanında yaptığı araştırmayı alanın içinde ve dışındaki insanlara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek | |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Dönem başı bir ara sınav ve 1 final sınavından oluşmaktadır. Akademik personel ara sınavla birlikte proje, ödev gibi ek değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. 4 yıllık lisans eğitimini başarıyla tamamlamak | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Lise diploması Merkezi ulusal üniversite sınavı ile yerleştirme (akademik puan yeterliliğine bağlı olarak) | |
Başarma Şartları | 4 yıllık lisans eğitimini başarıyla tamamlamak 4 yıllık lisans eğitimi, dönem başı 240 AKTS tamamlanacak | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sosyologlar kamu kuruluşlarında (kamu iktisadi kuruluşları, TRT, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, vb.) uzman, danışman ve araştırmacı olarak çalışabilirler. Özel kuruluşlarda da (uluslararası şirketler, reklamcılık, basın yayın, vb.) geniş istihdam olanakları mevcuttur. İsteyenler Milli Eğitim Bakanlığının öngördüğü koşullarda, ortaöğrenim alan öğretmenliği formasyonunu tamamlayıp öğretmenlik yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219431
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. Sosyoloji Arapça(Suriye,Filistin vb.) Lisans alanı mevcuttur.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
Sosyolojik hayal gücünü geliştirmek ve sosyolojik bilgiyi sağduyu bilgisinden ayırt etmeyi öğrenmek
Klasik ve güncel sosyolojik teorileri öğrenmek, aralarındaki ilişkileri ve farklılıkları tanımlamak
Sosyal ve kültürel normların ve toplumsal hiyerarşilerin ve eşitsizliklerin değişmezliğini sorgulamak
Sosyal yapılar ve aktörler arasındaki ilişkileri farklı teorik perspektiflerden yararlanarak yorumlayabilmek
Toplumsal olgularla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini tanımak (niteliksel ve niceliksel)
Teorik yaklaşımları araştırma ve uygulamalarda kullabilmek ve bu yönde pratik kazanmak (örneğin, saha araştırmaları yoluyla)
Toplumsal kurumların yapı ve işleyişlerini kavramak
Yazılı ve görsel kayıtlardaki bakış açılarını irdeleme ve yorumlama yetisi kazanmak
Farklı toplumların siyasi, sosyal ve kültürel dönüşümlerini karşılaştırmalı olarak neden sonuç ilişkisi içinde açıklayabilmek
Somut bir konuyla ilgili sosyolojik bir araştırmayı tasarlayabilmek
Sosyoloji alanında yaptığı araştırmayı alanın içinde ve dışındaki insanlara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Dönem başı bir ara sınav ve 1 final sınavından oluşmaktadır. Akademik personel ara sınavla birlikte proje, ödev gibi ek değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. 4 yıllık lisans eğitimini başarıyla tamamlamak
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Lise diploması Merkezi ulusal üniversite sınavı ile yerleştirme (akademik puan yeterliliğine bağlı olarak)
Sosyologlar kamu kuruluşlarında (kamu iktisadi kuruluşları, TRT, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, vb.) uzman, danışman ve araştırmacı olarak çalışabilirler. Özel kuruluşlarda da (uluslararası şirketler, reklamcılık, basın yayın, vb.) geniş istihdam olanakları mevcuttur. İsteyenler Milli Eğitim Bakanlığının öngördüğü koşullarda, ortaöğrenim alan öğretmenliği formasyonunu tamamlayıp öğretmenlik yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219431 | |
Qualification Title | Sosyoloji License | |
Awarding Body | Mardin Artuklu University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | www.artuklu.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Gaining the ability to develop sociological imagination and to distinguish sociological knowledge from common sense knowledge Learning classical and contemporary sociological theories, and defining their affinities and differences Questioning the inevitability of social and cultural norms as well as social hierarchies and inequalities İnquiring the nature of our social environment and interpreting the relationship between persons, groups, institutions and society at large Familiarising ourselves with qualitative and quantitative research methods Applying the technical knowledge in the field to specific social cases in research Familiarising ourselves with the social structures and operational mechanisms of social institutions (ex. religion, state, bureaucracy) Gaining the ability to critically evaluate the underlying ideological assumptions in written and visual material Being able to comparatively analyze the cultural, social and political transformations in different societies and explain their differences in causal relationships Acquiring the competency to design independent research on a specific topic in sociology Gaining the ability to express the findings of our research in written word, visual material and orally. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Course assessments consist of 1 mid-term and 1 final examination. Academic staff can also use other methods of assessment such as take-home exams and projects. the completion of a 4-years undergraduate programme | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | High School Degree Placement by a national university entrance examination (based on academic merit) | |
Conditions for Success | the completion of a 4-years undergraduate programme Undergraduate programme of four years, 240 ECTS (European Credit Transfer System) needs to be completed. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Sociologists are able to find employment in public sector (state economic enterprises, Turkish Radio and Television Corporation, Ministry of Family and Social Policies, and etc.) as specialists, consultants and researchers. There are employment opportunities in the private sector, too (multi-national corporations, marketing and advertisement, and etc.). Those who are interested in working as teachers are also able to do so, provided that they complete a formation course. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219431
Gaining the ability to develop sociological imagination and to distinguish sociological knowledge from common sense knowledge Learning classical and contemporary sociological theories, and defining their affinities and differences Questioning the inevitability of social and cultural norms as well as social hierarchies and inequalities İnquiring the nature of our social environment and interpreting the relationship between persons, groups, institutions and society at large Familiarising ourselves with qualitative and quantitative research methods Applying the technical knowledge in the field to specific social cases in research Familiarising ourselves with the social structures and operational mechanisms of social institutions (ex. religion, state, bureaucracy) Gaining the ability to critically evaluate the underlying ideological assumptions in written and visual material Being able to comparatively analyze the cultural, social and political transformations in different societies and explain their differences in causal relationships Acquiring the competency to design independent research on a specific topic in sociology Gaining the ability to express the findings of our research in written word, visual material and orally.
Course assessments consist of 1 mid-term and 1 final examination. Academic staff can also use other methods of assessment such as take-home exams and projects. the completion of a 4-years undergraduate programme
High School Degree Placement by a national university entrance examination (based on academic merit)
Sociologists are able to find employment in public sector (state economic enterprises, Turkish Radio and Television Corporation, Ministry of Family and Social Policies, and etc.) as specialists, consultants and researchers. There are employment opportunities in the private sector, too (multi-national corporations, marketing and advertisement, and etc.). Those who are interested in working as teachers are also able to do so, provided that they complete a formation course.
Qualification is continuous