Yeterlilik Kodu | TR0030221247 | |
Yeterlilik Adı | Sosyoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bingöl Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bingöl Üniversitesi Selahaddin-i Eyyubi Mah, Üniversite Caddesi No:1, 12000 Merkez/Bingöl | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.bingol.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Sosyoloji ve kültürel çalışmalar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Normal eğitim süresi 4 yıl (8 sömester) olan programımızda öğrenciler eğitim sektöründe ve özel sektörde istihdam olanaklarına imkan tanıyacak hem teorik hem uygulama dersleri mevcuttur. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Ölçme ve değerlendirme işlemlerinde, Bingöl Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 31 ve 32 uygulanmaktadır. Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 240 AKTS kredisi tamamlanmış olmalıdır. | |
Kalite Güvencesi |
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) | |
Giriş Şartı | Türk öğrenciler için Lise Diploması, ÖSYM tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavı Sonucunda yerleşmiş olmak, Yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için yeterlidir. | |
Başarma Şartları | Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 240 AKTS kredisi tamamlanmış olmalıdır. Toplamda 240 AKTS seçmeli ve zorunlu derslerini başarıyla tamamlamalı ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Sosyoloji Bölümü mezunları pedagojik formasyon alarak, ilköğretimde ve liselerde öğretmenlik yapabilecekleri gibi, özel olarak Belediyeler, Stratejik Araştırma Merkezleri, Çocuk Islah Evleri, Hapishaneler, Kreşler, Bakıma muhtaç çocuk yurtları, Devlet İstatistik Enstitüsü, Devlet Planlama Teşkilatı, Sanayi Odaları, Sendikalar, ve benzeri kuruluşlarda sosyolog, araştırmacı uzman, uzman yardımcısı veya memur olarak çalışabilirler. Mezunlar üniversitelerde ilgili bölümlerde akademisyenlik yapabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030221247
ISCO 08
ISCO 08
Normal eğitim süresi 4 yıl (8 sömester) olan programımızda öğrenciler eğitim sektöründe ve özel sektörde istihdam olanaklarına imkan tanıyacak hem teorik hem uygulama dersleri mevcuttur.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Sosyolojik muhayyilesi (imgelem) gelişkin, toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilen bir zihinsel beceriye sahip olmak.
- Toplumsal sorunları doğru algılama, bu sorunları doğuran çok faktörlü sosyal etmenleri görebilme, tahlil etme ve sosyolojik çözüm önerilerinde bulunabilme yetkinliği taşıyabilmek.
- Sosyolojinin bilim olarak ortaya çıkmasını sağlayan XIX. yüzyıl şartlarını, bunu hızlandıran çifte devrim sürecini derinlemesine tahlil edebilmek.
- Sosyolojinin klasik dönemine damgasını vuran kurucu isimleri, eserleri ve öne çıkan sosyolojik bakış açılarıyla yakından tanımak.
- Sosyolojinin gelişim trendi içersinde XX. yüzyılda tanık olunacak olan belli başlı kuramcıları ve sosyolojik teorideki etkilerini yakından değerlendirebilme yetisini taşımak.
- Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara (örneğin küreselleşme, çokkültürlülük, kimlik, postmodernizm), bu kavramların üretildiği merkezlerin tekyönlü etkisine maruz kalmadan, eleştirel bir boyutta bakabilmek.
- Ülkemizde sosyoloji biliminin başlangıçtan günümüze sürdürmüş olduğu macerayı, bu bilime katkı sağlayan belli başlı öncüleri ekseninde yakından değerlendirebilmek.
- Sosyolojik bilgi birikimini pratik sorunlar önünde kullanabilme doğrultusunda yeterli yöntem bilgisine sahip olabilmek, bu alanda bulunan bilgisayar programlarını (SPSS gibi) etkin bir şekilde kullanabilmek.
- Sosyoloji bilimini teori ve pratik ayrımının ötesine geçerek, her iki yöntemi de yapacağı çalışmalarda kullanabilme becerisine sahip olmak.
- Sosyolojik muhayyilesini daha etkin bir şekilde işletebilmek için sosyolojinin alt disiplinlerini (edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi) yakından tanımak ve bu disiplinlerle çalışabilmek.
- Sosyolojiyi diğer toplum bilimleriyle (Tarih, Felsefe, Psikoloji, Siyaset Bilimi, Edebiyat, İşletme, Çalışma Ekonomisi v.b.) disiplinlerarası bir düzlemde etkili bir şekilde işletebilecek kapasiteye ve çoklu işbirliklerine açık olmak.
- Gerek kamu gerekse de özel sektörün farklı çalışma alanlarında kendisinden istifade edilmesini sağlayacak donanıma sahip olmak. Bu doğrultuda kendi disiplininin temel beklentilerini karşılamanın yanı sıra yeterli düzeyde yabancı dil ve bilgisayar bilgisiyle techiz olmak.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev, veya ikinci bir ara sınav) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Ölçme ve değerlendirme işlemlerinde, Bingöl Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği Madde 31 ve 32 uygulanmaktadır. Genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması, asgari 240 AKTS kredisi tamamlanmış olmalıdır.
- Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Türk öğrenciler için Lise Diploması, ÖSYM tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavı Sonucunda yerleşmiş olmak, Yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için yeterlidir.
Sosyoloji Bölümü mezunları pedagojik formasyon alarak, ilköğretimde ve liselerde öğretmenlik yapabilecekleri gibi, özel olarak Belediyeler, Stratejik Araştırma Merkezleri, Çocuk Islah Evleri, Hapishaneler, Kreşler, Bakıma muhtaç çocuk yurtları, Devlet İstatistik Enstitüsü, Devlet Planlama Teşkilatı, Sanayi Odaları, Sendikalar, ve benzeri kuruluşlarda sosyolog, araştırmacı uzman, uzman yardımcısı veya memur olarak çalışabilirler. Mezunlar üniversitelerde ilgili bölümlerde akademisyenlik yapabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030221247 | |
Qualification Title | Sosyoloji Bachelors Degree | |
Awarding Body | BİNGÖL UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.bingol.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Sociology and cultural studies | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To have a cognitive skill of sociological vision that differentiates social reality To have skill that perceives social problems correctly, pointing out social multifactor which creates those problems, analyzing and offer sociological solutions. To investigate deeply the 19th century’s conditions that provided to emerge sociology as a science, and the process of the 2 revolutions (French and Industrial) that accelerates this. To know the works, and significant perspectivesof sociologists who were the founders and the most important of the last centuries regarding Sociology. To have the ability of analyze, in the development of sociology trend, the 20th century’s main sociological theorists and their impacts on sociological theory. To point out critically current sociological conceptualizations (for instance; Globalization, Multiculturalism, Identity, Postmodernism), and without being under the effect of center that produces those conceptions. To evaluate deeply from the emergence of sociology to today, the adventure of sociology and its main pioneers in Turkey. To have sufficient knowledge to use sociological knowledge for practical problems, and in this regard, to use computer programs (such as, SPSS) sufficiently. By noticing the difference between theory and practice, to have the ability of usage those methods in sociological researches. To be closely acquainted and work with sociology’s sub-disciplines (Literate, Art, Knowledge, Culture, Religion, Economics, Politics, Family i.e.) in order to use sociological vision more effectively. Sociology has to be open to multi collaborations and have a capacity of multidisciplinary understanding in order to work with other social sciences (history, Philosophy, Psychology, Literate, Business, Labor Economics). To have knowledge in different working areas in order to be benefited in public and privatesectors. Within this direction, along with satisfying the expectation of sociology discipline, to have foreign language and computer knowledge adequately. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The students are subject to mid-term, mid-work (projects, seminars, quizzes, homework or a second mid-term) and the final exam. Bingol University Undergraduate Education and Examination Regulations item 31 and 32 are applied in the measurement and evaluation process. A student is required to complete successfully the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum CGPA of 60/100 and no failing grade. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | For Turkish students, High School Diploma and getting into a university as a result of passing undergraduate placement exam that is performed by OSYM (student selection and placement center). For Foreign students, it is enough to have general acceptance conditions. | |
Conditions for Success | A student is required to complete successfully the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum CGPA of 60/100 and no failing grade. Students who have successfully completed all courses in the curriculum (240 ECTS) and have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) 60 out of 100. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduated students of Sociology Department, by gaining pedagogical formation, may work as sociologist, researcher expert, assistant specialist or officer in city halls, strategic research centers, reformatories, jails, kindergartens, in need care of children’s homes, state institute of statistics, state planning organization, association of manufacturers, unions so forth institutions as well as working as teacher in primary and high schools. They can also work as academicians in relevant departments in universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030221247
To have a cognitive skill of sociological vision that differentiates social reality To have skill that perceives social problems correctly, pointing out social multifactor which creates those problems, analyzing and offer sociological solutions. To investigate deeply the 19th century’s conditions that provided to emerge sociology as a science, and the process of the 2 revolutions (French and Industrial) that accelerates this. To know the works, and significant perspectivesof sociologists who were the founders and the most important of the last centuries regarding Sociology. To have the ability of analyze, in the development of sociology trend, the 20th century’s main sociological theorists and their impacts on sociological theory. To point out critically current sociological conceptualizations (for instance; Globalization, Multiculturalism, Identity, Postmodernism), and without being under the effect of center that produces those conceptions. To evaluate deeply from the emergence of sociology to today, the adventure of sociology and its main pioneers in Turkey. To have sufficient knowledge to use sociological knowledge for practical problems, and in this regard, to use computer programs (such as, SPSS) sufficiently. By noticing the difference between theory and practice, to have the ability of usage those methods in sociological researches. To be closely acquainted and work with sociology’s sub-disciplines (Literate, Art, Knowledge, Culture, Religion, Economics, Politics, Family i.e.) in order to use sociological vision more effectively. Sociology has to be open to multi collaborations and have a capacity of multidisciplinary understanding in order to work with other social sciences (history, Philosophy, Psychology, Literate, Business, Labor Economics). To have knowledge in different working areas in order to be benefited in public and privatesectors. Within this direction, along with satisfying the expectation of sociology discipline, to have foreign language and computer knowledge adequately.
The students are subject to mid-term, mid-work (projects, seminars, quizzes, homework or a second mid-term) and the final exam. Bingol University Undergraduate Education and Examination Regulations item 31 and 32 are applied in the measurement and evaluation process. A student is required to complete successfully the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum CGPA of 60/100 and no failing grade.
For Turkish students, High School Diploma and getting into a university as a result of passing undergraduate placement exam that is performed by OSYM (student selection and placement center). For Foreign students, it is enough to have general acceptance conditions.
The graduated students of Sociology Department, by gaining pedagogical formation, may work as sociologist, researcher expert, assistant specialist or officer in city halls, strategic research centers, reformatories, jails, kindergartens, in need care of children’s homes, state institute of statistics, state planning organization, association of manufacturers, unions so forth institutions as well as working as teacher in primary and high schools. They can also work as academicians in relevant departments in universities.
Qualification is continuous