Yeterlilik Kodu

TR0030004451

Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması
Sorumlu KurumAğrı İbrahim Çeçen Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAğrı İbrahim Çeçen Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.agri.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Tarih Programının eğitim amacı, ilkçağdan başlayarak toplumsal bir varlık olarak insanı etkilemiş tarihsel olayları siyaset, ekonomi, kültür, sanat gibi olgularla birlikte ele alma yeteneğine sahip, tarihe bilim olma niteliği kazandıran kaynak belgeleri ve araştırma yöntemlerini tanıyan, geçmiş olayları analiz etme becerisine sahip mezunlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Derslik
  • İnternet
  • İnteraktif Derslik
  • Tarihi Mekan ve Müzeler
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarihi olayları objektif bir şekilde ele alma ve değerlendirme becerisi kazandırma becerisine sahiptir.
  • Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Tarih alanında araştırmalar yapabilecek, arşivler, kütüphaneler, kültür, hariciye, içişleri bakanlıkları ve benzeri enformasyon la ilgili çeşitli kuruluşlarda çalışabilecek elemanlar yetiştirme becerisine sahiptir.
  • Tarih öğretmeni olmayı ve istihdam edilmeyi amaçlayan elemanlar yetiştirme becerisine sahiptir.
  • Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
  • Osmanlı Türkçesi, Osmanlı Paleograf yazısı ve Osmanlı Diplomatikasını öğrenir.
  • Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
  • Tarihi kaynakların doğru bir şekilde değerlendirilmesi için gerekli dil eğitimi alır.
Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması(AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönem ders alamazlar. Bir dersten AA,BA,BB,CB,CC,DC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DD notu, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2.00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplamasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersin verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır.Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği gibi, öğrenciler bütün derslerinden başarılı olmalıdır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç:17.07.2023 / Bitiş: 30.09.2025

Giriş Şartı

ÖSYM’nin düzenlediği, 2017 yılına kadar YGS, LYS, 2018 yılında ise YKS sınavlarında başarılı olmak gereklidir (2018-2019 öğretim yılından itibaren yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilebilmeleri amacıyla, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT ve AYT sınavı yapılmaktadır. Sınav, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 45. maddesi kapsamında Yükseköğretim Kurulunca belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanmaktadır. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine kontenjan ve programa özgü koşulları göz önünde bulundurarak yerleştirir. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, üniversite öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır. Kesin kayıt hakkı kazanmış öğrenciler, gerekli bilgilere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’nın https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR# web sayfasındaki güncel duyuruları takip ederek ulaşabilirler.

Başarma ŞartlarıAğrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği gibi, öğrenciler bütün derslerinden başarılı olmalıdır.Normal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS kredisini başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2.0 veya üzerinde olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversitelerde (Devlet ve Özel Üniversiteler) Tarih ve diğer Sosyal Bilimler alanlarında akademisyen ve Devlet Arşivleri’nde uzman olarak görev yapabilirler. Alanlarıyla ilgili çeşitli projelerde görev alabilirler. Ayrıca Öğretmenlik Formasyonu eğitimi alan öğrencilerimiz Milli Eğitim Bakanlığı’nda ve özel kuruluşlarda (Özel Okullar) öğretmen olarak çalışabilirler. Ayrıca lisansüstü eğitimleri tamaladıktan sonra akademisyen olarak üniversitelerde çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030004451


Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Tarih Programının eğitim amacı, ilkçağdan başlayarak toplumsal bir varlık olarak insanı etkilemiş tarihsel olayları siyaset, ekonomi, kültür, sanat gibi olgularla birlikte ele alma yeteneğine sahip, tarihe bilim olma niteliği kazandıran kaynak belgeleri ve araştırma yöntemlerini tanıyan, geçmiş olayları analiz etme becerisine sahip mezunlar yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları
  • Derslik
  • İnternet
  • İnteraktif Derslik
  • Tarihi Mekan ve Müzeler

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarihi olayları objektif bir şekilde ele alma ve değerlendirme becerisi kazandırma becerisine sahiptir.
  • Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Tarih alanında araştırmalar yapabilecek, arşivler, kütüphaneler, kültür, hariciye, içişleri bakanlıkları ve benzeri enformasyon la ilgili çeşitli kuruluşlarda çalışabilecek elemanlar yetiştirme becerisine sahiptir.
  • Tarih öğretmeni olmayı ve istihdam edilmeyi amaçlayan elemanlar yetiştirme becerisine sahiptir.
  • Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
  • Osmanlı Türkçesi, Osmanlı Paleograf yazısı ve Osmanlı Diplomatikasını öğrenir.
  • Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
  • Tarihi kaynakların doğru bir şekilde değerlendirilmesi için gerekli dil eğitimi alır.

Anahtar Yetkinlikler
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması(AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönem ders alamazlar. Bir dersten AA,BA,BB,CB,CC,DC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DD notu, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2.00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplamasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersin verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır.Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği gibi, öğrenciler bütün derslerinden başarılı olmalıdır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç:17.07.2023 / Bitiş: 30.09.2025


Giriş Şartı

ÖSYM’nin düzenlediği, 2017 yılına kadar YGS, LYS, 2018 yılında ise YKS sınavlarında başarılı olmak gereklidir (2018-2019 öğretim yılından itibaren yükseköğretim programlarına alınacak öğrencilerin seçimi ve tercihlerine göre yerleştirilebilmeleri amacıyla, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT ve AYT sınavı yapılmaktadır. Sınav, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 45. maddesi kapsamında Yükseköğretim Kurulunca belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanmaktadır. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine kontenjan ve programa özgü koşulları göz önünde bulundurarak yerleştirir. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, üniversite öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır. Kesin kayıt hakkı kazanmış öğrenciler, gerekli bilgilere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’nın https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR# web sayfasındaki güncel duyuruları takip ederek ulaşabilirler.


Başarma Şartları
Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği gibi, öğrenciler bütün derslerinden başarılı olmalıdır.Normal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin lisans programından mezun olabilmeleri için 240 AKTS kredisini başarıyla bitirmesi ve genel not ortalamasının 2.0 veya üzerinde olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversitelerde (Devlet ve Özel Üniversiteler) Tarih ve diğer Sosyal Bilimler alanlarında akademisyen ve Devlet Arşivleri’nde uzman olarak görev yapabilirler. Alanlarıyla ilgili çeşitli projelerde görev alabilirler. Ayrıca Öğretmenlik Formasyonu eğitimi alan öğrencilerimiz Milli Eğitim Bakanlığı’nda ve özel kuruluşlarda (Özel Okullar) öğretmen olarak çalışabilirler. Ayrıca lisansüstü eğitimleri tamaladıktan sonra akademisyen olarak üniversitelerde çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030004451

Qualification Title
The Degree of Bachelor of History of Scienne
Awarding BodyAgri Ibrahim Cecen University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.agri.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The educational aim of the History Program is to train graduates who have the ability to examine historical events that have affected humans as a social entity since ancient times, together with facts such as politics, economy, culture and art, who are familiar with the source documents and research methods that give history the quality of a science, and who have the ability to analyze past events.

Learning Environments
  • Classroom
  • Internet
  • Interactive Classroom
  • Historical Places and Museums
Description
  • It has the ability to objectively address and evaluate historical events.
  • History Department graduates have course materials containing up-to-date information, practical tools and equipment, research methods and techniques, and advanced theoretical and practical knowledge supported by other sources, based on the competencies they have gained in their fields.
  • It has the ability to train personnel who can conduct research in the field of history and work in archives, libraries, culture, foreign affairs, interior ministries and similar information-related institutions.
  • It has the ability to train personnel who aim to become history teachers and be employed.
  • History Department graduates can use the advanced theoretical and practical knowledge they have acquired.
  • They learn Ottoman Turkish, Ottoman Paleograph script and Ottoman Diplomacy.
  • History Department graduates use computer software required by their fields, as well as informatics and information technologies at an advanced level.
  • History Department graduates develop a positive attitude towards lifelong learning.
  • They receive the necessary language training for the correct evaluation of historical sources.
Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

Students whose Weighted Cumulative Grade Point Average (CGPA) is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take courses in the following semester. Students who receive one of the following grades from a course: AA, BA, BB, CB, CC, DC are considered to have passed that course. A DD grade from a course is evaluated based on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold (2.00), these courses are defined as successful. In the interim semesters/years, these letter grades are evaluated with their coefficients in the CGPA calculation. Students who receive an FF grade are unsuccessful and must fulfill the attendance and exam requirements by taking this course in the first semester/year it is offered. As stated in the Ağrı İbrahim Çeçen University Education-Training and Exam Regulation, students must be successful in all their courses.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)

Start: 2023 / End: 2025

Access Requirements

It is necessary to be successful in YGS, LYS exams until 2017 and YKS exams in 2018, organized by ÖSYM (Starting from the 2018-2019 academic year, TYT and AYT exams are held by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) in order to select students to be admitted to higher education programs and to be placed according to their preferences. The exam is applied in accordance with the procedures and principles determined by the Higher Education Council within the scope of Article 45 of the Higher Education Law No. 2547. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they get as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of the programs they prefer, taking into account the quota and program-specific conditions. The registration schedule, the documents required for registration and the principles to be followed are announced and carried out by the Student Affairs Department. The candidate student who completes the registration process becomes a student of the university and benefits from all student rights stipulated by the legislation. Students who are entitled to final registration can access the necessary information by following the current announcements on the web page of the Registrar's Office https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR#.

 

Conditions for SuccessAs stated in Agri Ibrahim Chechen University Education and Examination Regulations, students must be successful in all their courses. The normal duration is 4 years. In order to graduate from the undergraduate program, students must successfully complete 240 ECTS credits and have a GPA of 2.0 or above.
Progression Paths (Relationship Type)

They can work as academicians in the fields of History and other Social Sciences in Universities (State and Private Universities) and as experts in State Archives. They can take part in various projects related to their fields. In addition, our students who receive Teaching Formation training can work as teachers in the Ministry of National Education and private organizations (Private Schools).They can also work in universities as academicians after completing their graduate studies.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030004451


Qualification Title
The Degree of Bachelor of History of Scienne

Awarding Body
Agri Ibrahim Cecen University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The educational aim of the History Program is to train graduates who have the ability to examine historical events that have affected humans as a social entity since ancient times, together with facts such as politics, economy, culture and art, who are familiar with the source documents and research methods that give history the quality of a science, and who have the ability to analyze past events.


Learning Environments
  • Classroom
  • Internet
  • Interactive Classroom
  • Historical Places and Museums

Description
  • It has the ability to objectively address and evaluate historical events.
  • History Department graduates have course materials containing up-to-date information, practical tools and equipment, research methods and techniques, and advanced theoretical and practical knowledge supported by other sources, based on the competencies they have gained in their fields.
  • It has the ability to train personnel who can conduct research in the field of history and work in archives, libraries, culture, foreign affairs, interior ministries and similar information-related institutions.
  • It has the ability to train personnel who aim to become history teachers and be employed.
  • History Department graduates can use the advanced theoretical and practical knowledge they have acquired.
  • They learn Ottoman Turkish, Ottoman Paleograph script and Ottoman Diplomacy.
  • History Department graduates use computer software required by their fields, as well as informatics and information technologies at an advanced level.
  • History Department graduates develop a positive attitude towards lifelong learning.
  • They receive the necessary language training for the correct evaluation of historical sources.

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

Students whose Weighted Cumulative Grade Point Average (CGPA) is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take courses in the following semester. Students who receive one of the following grades from a course: AA, BA, BB, CB, CC, DC are considered to have passed that course. A DD grade from a course is evaluated based on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold (2.00), these courses are defined as successful. In the interim semesters/years, these letter grades are evaluated with their coefficients in the CGPA calculation. Students who receive an FF grade are unsuccessful and must fulfill the attendance and exam requirements by taking this course in the first semester/year it is offered. As stated in the Ağrı İbrahim Çeçen University Education-Training and Exam Regulation, students must be successful in all their courses.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. Reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions, is published annually by the Council of Higher Education. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Documentation: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Science, Literature, Science-Literature, Language and History-Geography Faculties Curriculum Evaluation and Accreditation Association (FEDEK)

Start: 2023 / End: 2025


Access Requirements

It is necessary to be successful in YGS, LYS exams until 2017 and YKS exams in 2018, organized by ÖSYM (Starting from the 2018-2019 academic year, TYT and AYT exams are held by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM) in order to select students to be admitted to higher education programs and to be placed according to their preferences. The exam is applied in accordance with the procedures and principles determined by the Higher Education Council within the scope of Article 45 of the Higher Education Law No. 2547. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they get as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of the programs they prefer, taking into account the quota and program-specific conditions. The registration schedule, the documents required for registration and the principles to be followed are announced and carried out by the Student Affairs Department. The candidate student who completes the registration process becomes a student of the university and benefits from all student rights stipulated by the legislation. Students who are entitled to final registration can access the necessary information by following the current announcements on the web page of the Registrar's Office https://www.agri.edu.tr/detail.aspx?bid=596&tid=15&dil=tr-TR#.

 


Conditions for Success
As stated in Agri Ibrahim Chechen University Education and Examination Regulations, students must be successful in all their courses. The normal duration is 4 years. In order to graduate from the undergraduate program, students must successfully complete 240 ECTS credits and have a GPA of 2.0 or above.

Progression Paths (Relationship Type)

They can work as academicians in the fields of History and other Social Sciences in Universities (State and Private Universities) and as experts in State Archives. They can take part in various projects related to their fields. In addition, our students who receive Teaching Formation training can work as teachers in the Ministry of National Education and private organizations (Private Schools).They can also work in universities as academicians after completing their graduate studies.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode