Yeterlilik Kodu

TR0030005079

Yeterlilik Adı
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ksu.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Sekreterlik ve büro çalışması
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği tıbbi terminoloji, insan anatomisi ve hastalıklar bilgisi ile ilgili terimleri ve kavramları bilir ve bunları hatasız olarak kullanır.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
  • Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
  • Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini; ameliyatları ve hastalıkların kodlanmasını yapar ve ilgili istatistikleri hazırlar.
  • Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
  • Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
  • Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri bilgi paketinde yer alan ‘Ders Öğretim Planında tanımlanmıştır.
  • Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak K.S.Ü. Önlisans Eğitim Öğretim sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
  • Programda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, yirmi bir günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.
  • Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini (78 ulusal kredi) başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Programa kabul edilmek için lise mezunu olmak gereklidir.Programa Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunları sınavsız geçiş yapılabilir.Diğer yandan Programa YGS 3 puan türü ile öğrenci alınmaktadır.

Başarma ŞartlarıProgramda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, yirmi bir günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini (78 ulusal kredi) başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.Programda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, otuz günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Özel ve kamuya ait sağlık kuruluşlarının tıbbi / idari birimlerinde ve tıbbi yazılım (tıbbi dergi, bülten, abstrak vb.) şirketlerinde görev almaktadırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030005079


Yeterlilik Adı
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği tıbbi terminoloji, insan anatomisi ve hastalıklar bilgisi ile ilgili terimleri ve kavramları bilir ve bunları hatasız olarak kullanır.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
  • Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
  • Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
  • Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini; ameliyatları ve hastalıkların kodlanmasını yapar ve ilgili istatistikleri hazırlar.
  • Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
  • Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
  • Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Derslerde uygulanan ölçme değerlendirme yöntemleri bilgi paketinde yer alan ‘Ders Öğretim Planında tanımlanmıştır.
  • Sınavlar ve başarı notları ile ilgili olarak K.S.Ü. Önlisans Eğitim Öğretim sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.
  • Programda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, yirmi bir günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.
  • Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini (78 ulusal kredi) başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Programa kabul edilmek için lise mezunu olmak gereklidir.Programa Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumu Mezunları sınavsız geçiş yapılabilir.Diğer yandan Programa YGS 3 puan türü ile öğrenci alınmaktadır.


Başarma Şartları
Programda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, yirmi bir günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir. Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini (78 ulusal kredi) başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.Programda belirtilen dersleri başarılı ile geçmeleri, otuz günlük stajı başarı ile tamamlamaları gerekmektedir.Öğrencilerin mezun olabilmeleri için dört yarıyılda toplam 120 AKTS kredisini başarıyla tamamlamış ve 4 lük sisteme göre en az 2,00 genel akademik ortalama elde etmiş olmak gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Özel ve kamuya ait sağlık kuruluşlarının tıbbi / idari birimlerinde ve tıbbi yazılım (tıbbi dergi, bülten, abstrak vb.) şirketlerinde görev almaktadırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030005079

Qualification Title
Associate Diploma in the Medical Documentation and Secretary
Awarding BodyKahramanmaraş Sütçü İmam University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ksu.edu.tr
Orientation-
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasSecretarial and office work
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning EnvironmentsThey must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.They must Successfully completion of the courses specified in the program and requires successful completion of the thirty day internship.In order to graduate, students must have successfully completed 120 ECTS credits in four semesters and have achieved at least 2.00 overall academic averages according to the 4th grade system.
Description Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial.Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field of Medical Documentation and Secretarial, and transfer their thoughts and solutions, suggestions related to the issues verbally and in writing. Know the terms and concepts related to medical terminology, human anatomy and diseases in the field of Medical Documentation and Secretarial. Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of Medical Documentation and Secretarial and take personal responsibilities when needed. Establish an active communication with the colleagues, patients, patient relatives, doctors and other health workers. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretarial. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Perform registrations, provisions, demand acceptances, discharges, and invoicing processes according to patients social security status with their knowledge of the use of Hospital Data Management System, and perform the coding and statistics related to the operations and diseases. Perform actively and quickly the processes of medical documentation and archiving, medical records, medical reporting and professional correspondences proper to Turkish language. Implement archiving services by securing and preserving the patient files with the necessary knowledge of creating and implementing the medical archives. Use well every kind of office tools and machines and perform simple maintenances and repairs when needed.
Key Competencies-
Further Info The methods of measurement and evaluation for the lessons are defined at ‘Course Instuctional Plan in information package. Related articles of Kahramanmaras Sutcu İmam University, Associate Degree, Bachelors Degree Education and Examination Regulations are applied related with the examinations and pass grades. They must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.
Quality Assurance-
Access RequirementsApplicants must be high school graduates.Graduates of Vocational and Technical Secondary School can be admitted the program without an exam.On the other hand, Students are admitted with the type of YGS 3 points.
Conditions for SuccessThey must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.They must Successfully completion of the courses specified in the program and requires successful completion of the thirty day internship.In order to graduate, students must have successfully completed 120 ECTS credits in four semesters and have achieved at least 2.00 overall academic averages according to the 4th grade system.
Progression Paths (Relationship Type)They work in administrative units of private and public health organizations, medical / and medical software (medical journals, newsletters, abstract, etc.). companies.
Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030005079


Qualification Title
Associate Diploma in the Medical Documentation and Secretary

Awarding Body
Kahramanmaraş Sütçü İmam University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
They must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.They must Successfully completion of the courses specified in the program and requires successful completion of the thirty day internship.In order to graduate, students must have successfully completed 120 ECTS credits in four semesters and have achieved at least 2.00 overall academic averages according to the 4th grade system.

Description
Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Documentation and Secretarial.Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field of Medical Documentation and Secretarial, and transfer their thoughts and solutions, suggestions related to the issues verbally and in writing. Know the terms and concepts related to medical terminology, human anatomy and diseases in the field of Medical Documentation and Secretarial. Act proper to the public, scientific, cultural and ethic values at the steps of data collection, interpretation, application and declaring the results related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of Medical Documentation and Secretarial and take personal responsibilities when needed. Establish an active communication with the colleagues, patients, patient relatives, doctors and other health workers. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of Medical Documentation and Secretarial. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Documentation and Secretarial. Perform registrations, provisions, demand acceptances, discharges, and invoicing processes according to patients social security status with their knowledge of the use of Hospital Data Management System, and perform the coding and statistics related to the operations and diseases. Perform actively and quickly the processes of medical documentation and archiving, medical records, medical reporting and professional correspondences proper to Turkish language. Implement archiving services by securing and preserving the patient files with the necessary knowledge of creating and implementing the medical archives. Use well every kind of office tools and machines and perform simple maintenances and repairs when needed.

Key Competencies
-

Further Info
The methods of measurement and evaluation for the lessons are defined at ‘Course Instuctional Plan in information package. Related articles of Kahramanmaras Sutcu İmam University, Associate Degree, Bachelors Degree Education and Examination Regulations are applied related with the examinations and pass grades. They must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.

Quality Assurance
-

Access Requirements
Applicants must be high school graduates.Graduates of Vocational and Technical Secondary School can be admitted the program without an exam.On the other hand, Students are admitted with the type of YGS 3 points.

Conditions for Success
They must successfully pass the courses stated in the program and complete a twenty-one-day internship training. To graduate the students must successfully complete total of 120 ECTS credits in four semesters and must get at least 2 overall aacedemic verage according to the 4th grade system.They must Successfully completion of the courses specified in the program and requires successful completion of the thirty day internship.In order to graduate, students must have successfully completed 120 ECTS credits in four semesters and have achieved at least 2.00 overall academic averages according to the 4th grade system.

Progression Paths (Relationship Type)
They work in administrative units of private and public health organizations, medical / and medical software (medical journals, newsletters, abstract, etc.). companies.

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address