Yeterlilik Kodu | TR0030217133 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Hasta ve çalışana yönelik radyasyon güvenlik önlemlerini uygular. Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyografik incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılması için ilgililere bilgi verir. Radyografik inceleme öncesinde hastayı hazırlar ve bilgi verir. Doğrudan ya da radyoopaklı radyografi, bilgisayarlı tomografi ve kemik mineral dansitometresi çekimleri ile manyetik rezonans ve anjiyografi görüntülemesi yapar. Film banyo/baskı işlemleri ve görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar. Radyoaktif atıkların muhafazasını ve imha edilmesinde görev alır. Uzman eşliğinde radyonüklid görüntüleme ve floroskopi yapar. Hekim eşliğinde radyoopak madde enjeksiyonu yapar. Öğrencinin mezun olabilmesi için programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programında öğrencinin mezun olması için 120 AKTS tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217133
- Tıbbi Görüntüleme alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
- Tıbbi Görüntüleme alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
- Tıbbi Görüntüleme departmanlarında kullanılan cihaz ve ekipmanların kavranılması için temel prensiplerin öğrenilme ve uygulayabilme bilgisine sahip olur.
- Tıbbi Görüntüleme alanında verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
- Tıbbi Görüntüleme alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
- Tıbbi Görüntüleme alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
- Alanı ile ilgili teknolojik gelişmeleri takip etme, gelişen teknolojileri uygulayabilme ve yeni araç ve cihazları kullanabilir.
- Alanı ile ilgili temel teorik fizik bilgisine sahip olur.
- Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
- Sağlık alanı ile ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
- Bir dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
- Tıbbi Görüntüleme alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
- Milli değerlere saygılıdır ve ayrıca Atatürk ilkeleri ile inkılap tarihimiz hakkında bilgi sahibidir.
- Türkçe yi kurallarına uygun olarak konuşur ve yazar.
- Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrencinin derslerdeki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu sınav notunun birlikte değerlendirilmesi ile belirlenir. Dönem içi notları, ara sınav notu ve derse bağlı olarak ödevlere, uygulamalara, pratik çalışmalara verilen notlardan oluşur.
- Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
- Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
- Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
- Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
- Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
- Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF , D: Devamsız, G: Girmedi, E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.
- VZ: Dersten çekilme. (7) Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir. Hasta ve çalışana yönelik radyasyon güvenlik önlemlerini uygular. Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyografik incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılması için ilgililere bilgi verir. Radyografik inceleme öncesinde hastayı hazırlar ve bilgi verir. Doğrudan ya da radyoopaklı radyografi, bilgisayarlı tomografi ve kemik mineral dansitometresi çekimleri ile manyetik rezonans ve anjiyografi görüntülemesi yapar. Film banyo/baskı işlemleri ve görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar. Radyoaktif atıkların muhafazasını ve imha edilmesinde görev alır. Uzman eşliğinde radyonüklid görüntüleme ve floroskopi yapar. Hekim eşliğinde radyoopak madde enjeksiyonu yapar.
- Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır.
- Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu`nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir.
- Programdan mezun olanlar, kamu ve özel sektörde yer alan sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde bulunan Radyolojik tetkik yapan bölümlerde , Tıbbi Görüntüleme Teknikeri olarak çalışabilirler.
- Bu programdan mezun olan öğrenciler resmi ve özel sağlık kuruluşlarının Radyoloji, Radyoterapi ve Nükleer Tıp bölümlerinde uzman gözetiminde çalışabilirler.
- Ayrıca üniversitelerde yurtiçi ve yurtdışı destekli yapılan bilimsel araştırmalarında sağlık teknikeri olarak çalışabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217133 | |
Qualification Title | TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ Associate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Has basic theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing current information in the field of Medical Imaging. Has the knowledge to reach, evaluate and apply basic scientific knowledge in the field of Medical Imaging. Have the knowledge of learning and applying the basic principles for understanding the devices and equipment used in Medical Imaging departments. Interprets and evaluates the data in the field of Medical Imaging, defines and analyzes the problems and takes part / responsibility in the studies planned for solution. He/She carries out a task independently by using his basic knowledge in the field of Medical Imaging. He/She works as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field of Medical Imaging. To follow the technological developments related to the field, to apply the developing technologies and to use new tools and devices. Have the basic theoretical physics knowledge about the field. Has the awareness of lifelong learning. He/She informs people and institutions related to the field of health, and conveys his thoughts and solutions to problems in written and oral form. It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives with the awareness of social responsibility. Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a language at least at the European Language Portfolio A2 Level. Uses information and communication technologies together with computer software at the basic level of European Computer Driving License required by the field. It monitors the events in the agenda of the society and the world in the field of health and is sensitive to developments. Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of Medical Imaging. Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as an individual. He/She is respectful to national values ??and also knows about Atatürks principles and our revolutionary history. Speaks and writes Turkish in accordance with its rules. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In Health Services Vocational School, the success of the student in the courses is determined by evaluating the semester grades together with the final exam grade. Semester grades consist of midterm grade and grades given to homework, practices and practical studies depending on the course. (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. Implements radiation safety precautions for patient and employee. It makes the medical imaging device and the environment ready for radiographic examination. It checks the calibration of the devices and informs the relevant people for timely maintenance and repair. Prepares and informs the patient before radiographic examination. It performs magnetic resonance and angiography imaging with direct or radiopaque radiography, computed tomography and bone mineral densitometry. Performs film development/printing and electronic recording of images. It takes part in the preservation and disposal of radioactive waste. Performs radionuclide imaging and fluoroscopy under the guidance of a specialist. Injections of radiopaque substance under the guidance of a physician. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are admitted through a central examination held by the Assessment, Selection and Placement Center (OSYM). Entry conditions for this program are determined by OSYM in line with the relevant legislation of the Higher Education Institution. | |
Conditions for Success | Implements radiation safety precautions for patient and employee. It makes the medical imaging device and the environment ready for radiographic examination. It checks the calibration of the devices and informs the relevant people for timely maintenance and repair. Prepares and informs the patient before radiographic examination. It performs magnetic resonance and angiography imaging with direct or radiopaque radiography, computed tomography and bone mineral densitometry. Performs film development/printing and electronic recording of images. It takes part in the preservation and disposal of radioactive waste. Performs radionuclide imaging and fluoroscopy under the guidance of a specialist. Injections of radiopaque substance under the guidance of a physician. In order for the student to graduate, he/she must have passed all the courses in the program. In the Medical Imaging Techniques Program, the student must complete 120 ECTS and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 in order to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from our program are able to transfer to the upper level with the Vertical Transfer Exam. Vertical Transfer Opportunity; Students who have completed the program are offered the opportunity to transfer to Nursing, Nursing and Health Services departments according to the points they get from DGS. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217133
Has basic theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing current information in the field of Medical Imaging. Has the knowledge to reach, evaluate and apply basic scientific knowledge in the field of Medical Imaging. Have the knowledge of learning and applying the basic principles for understanding the devices and equipment used in Medical Imaging departments. Interprets and evaluates the data in the field of Medical Imaging, defines and analyzes the problems and takes part / responsibility in the studies planned for solution. He/She carries out a task independently by using his basic knowledge in the field of Medical Imaging. He/She works as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in applications related to the field of Medical Imaging. To follow the technological developments related to the field, to apply the developing technologies and to use new tools and devices. Have the basic theoretical physics knowledge about the field. Has the awareness of lifelong learning. He/She informs people and institutions related to the field of health, and conveys his thoughts and solutions to problems in written and oral form. It contributes to projects and activities for the social environment in which it lives with the awareness of social responsibility. Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a language at least at the European Language Portfolio A2 Level. Uses information and communication technologies together with computer software at the basic level of European Computer Driving License required by the field. It monitors the events in the agenda of the society and the world in the field of health and is sensitive to developments. Acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results of data related to the field of Medical Imaging. Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethical rules regarding their duties, rights and responsibilities as an individual. He/She is respectful to national values ??and also knows about Atatürks principles and our revolutionary history. Speaks and writes Turkish in accordance with its rules.
In Health Services Vocational School, the success of the student in the courses is determined by evaluating the semester grades together with the final exam grade. Semester grades consist of midterm grade and grades given to homework, practices and practical studies depending on the course. (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. Implements radiation safety precautions for patient and employee. It makes the medical imaging device and the environment ready for radiographic examination. It checks the calibration of the devices and informs the relevant people for timely maintenance and repair. Prepares and informs the patient before radiographic examination. It performs magnetic resonance and angiography imaging with direct or radiopaque radiography, computed tomography and bone mineral densitometry. Performs film development/printing and electronic recording of images. It takes part in the preservation and disposal of radioactive waste. Performs radionuclide imaging and fluoroscopy under the guidance of a specialist. Injections of radiopaque substance under the guidance of a physician.
Students are admitted through a central examination held by the Assessment, Selection and Placement Center (OSYM). Entry conditions for this program are determined by OSYM in line with the relevant legislation of the Higher Education Institution.
Students who graduate from our program are able to transfer to the upper level with the Vertical Transfer Exam. Vertical Transfer Opportunity; Students who have completed the program are offered the opportunity to transfer to Nursing, Nursing and Health Services departments according to the points they get from DGS.
Qualification is continuous