Yeterlilik Kodu | TR0030034904 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri (Avrupa MYO) Ön Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Kocaeli Sağlık ve Teknoloji Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yeniköy Mahallesi Ilıca Caddesi No:29, Başiskele/Kocaeli Başiskele Merkez Kampüs Telefon: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-posta : info@kocaelisaglik.edu.tr Telefon2: 0850 450 28 28 E-posta2 : kostu@hs03.kep.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Mesleki | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 120 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Tıbbi laboratuvar teknikeri, sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak hekimlerin gerekli gördüğü tıbbi analizleri yapan sağlık teknikeridir. Tıbbi laboratuvar teknikeri, test cihazları ve araçlarının kullanım öncesi kontrollerini yapar. Deneyler, analizler ve testlerde kullanılacak olan örneklerin test edilebilmesi için gerekli kimyasal sıvıları, karışımları ve fiziksel şartları hazırlar. Laboratuvar araç gereçlerini kullanarak istenilen deney, test ve analizleri yapar ve bulgularını rapor edip, takip işlemlerini yapar. Laboratuvar araç-gereçlerinin bakımından da sorumludur. Laboratuvar uzmanlarının ve doktorların araştırma çalışmalarına yardımcı olur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Dersler teorik olarak yapılır ve laboratuvar uygulamaları ile desteklenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Başarının Değerlendirilmesi a) Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir. b) Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. c) Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir. d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür. e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir. f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır. e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz. Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir. a) Notlar 100 üzerinden verilir. b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir. c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir. d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır. e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez
Not Ortalaması : Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Tıbbi laboratuvar teknikleri programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğrenci; kayıtlı olduğu diploma programının teorik ve pratik çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla; ön lisans programları için minimum 120 AKTS tamamlamak zorundadır. Ön lisans programından mezun olabilmek için, genel not ortalaması en az 2.00 olması gerekir. Bir öğrenci kayıtlı olduğu Bölüm/Program’ın müfredatta belirtilen tüm derslerini başardığı halde genel not ortalaması 2.00’ın altında ise, (DD) ve (DC) notlarına sahip derslerinin en az birini yükselterek genel not ortalamasını 2.00 ve üzerine çıkarması gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri öğrencileri Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoteknoloji, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyoloji, Genetik ve Biyomühendislik, Biyomühendislik, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri lisans programlarına geçiş yapabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030034904
ISCO 08
ISCO 08
Tıbbi laboratuvar teknikeri, sağlık kurumları bünyesindeki tanı ve tedavi laboratuvarlarında hastanın durumu ile ilgili olarak hekimlerin gerekli gördüğü tıbbi analizleri yapan sağlık teknikeridir. Tıbbi laboratuvar teknikeri, test cihazları ve araçlarının kullanım öncesi kontrollerini yapar. Deneyler, analizler ve testlerde kullanılacak olan örneklerin test edilebilmesi için gerekli kimyasal sıvıları, karışımları ve fiziksel şartları hazırlar. Laboratuvar araç gereçlerini kullanarak istenilen deney, test ve analizleri yapar ve bulgularını rapor edip, takip işlemlerini yapar. Laboratuvar araç-gereçlerinin bakımından da sorumludur. Laboratuvar uzmanlarının ve doktorların araştırma çalışmalarına yardımcı olur.
Dersler teorik olarak yapılır ve laboratuvar uygulamaları ile desteklenir.
- Tıbbi Laboratuvarlarda kullanılan cihazları tanır, bunların bakım ve kontrollerini yapar, cihaz kullanımında ve laboratuvar uygulamalarında kalite prensiplerini benimser.
- Vücudun temeli olan hücre, doku, organ ve hormon yapısını ilişkilendirip fizyolojik, anatomik ve hormonal olarak insan vücudunu tanır.
- Kimyasal analiz laboratuvarlarını tanıyıp, enstrümantal cihazların çalışma prensiplerini uygular ve laboratuvar akreditasyonu ile ilgili dokümanları hazırlarken, bilgisayar becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
- Adli bilimler laboratuvarlarının çalışma prensiplerini bilerek çeşitli analizleri yürütür .
- Moleküler biyolojik ve genetik teknikleri kavrayarak, bu tekniklerin uygulamasını yapar.
- Parazitleri sınıflandırır ve parazitlerden korunma yollarını ifade eder.
- Temel mikrobiyoloji, Gıda, su mikrobiyolojisi ve klinik mikrobiyoloji tekniklerini kavrayarak bu laboratuvarlarda gerekli uygulama ve tahlilleri yapar.
- Türk dili ve yabancı dil kurallarına uyarak hastalar ile etkin iletişim kurar.
- İleri mesleki derslerinde biyoloji, kimya, biyokimya, hematoloji ve immunoloji gibi temel bilimleri aktif olarak kullanır.
- Laboratuvarda biyogüvenlik ve iş güvenliği konularında donanımlı olup, uygulama alanlarında bildiklerini aktif olarak kullanır.
- Hasta psikolojisini iyi bileceğinden, empati yeteneğini geliştirir ve hasta ile çalışanın hukuki hak ve sorumluluklarını, uygun mevzuatı takip ederek, yorumlar.
- Ülkesinin tarihini ve kültürel değerlerini kavrar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere başlangıç düzeyinde sahiptir.
- Teknik beceriler: Tıbbi laboratuvar ekipman ve cihazlarını doğru ve yetkin bir şekilde kullanabilmektir.
- İletişim becerileri: Hasta ve sağlık ekibiyle etkili iletişim kurabilmektir.
- Problem çözme: Tanı sürecinde karşılaşılan sorunları analiz etme ve çözüm geliştirmektir.
- Etik duyarlılık: Mesleki uygulamalarda etik kurallara uymaktır.
Başarının Değerlendirilmesi
a) Öğrencilerin öğrenimlerine ilişkin durumlar Üniversite Öğrenci Bilgi Sistemi (OBS) ile takip edilir.
b) Bir dersteki başarı durumu, ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, o derse ait yarıyıl içinde yapılan sınavlar, uygulama, ödev, proje, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavının birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir.
c) Bir dersin başarı notu; Yarıyıl içi sınav ve ölçme sistemleri sonucu elde edilen notun öğretim %40 dan az %60 dan çok olmamak kaydıyla, yarıyıl sonu sınav notunun yüzdesi alınarak elde edilir.
d) Dersin öğretim elemanı, yarıyıl başında; dersin içeriği, başarı notunun hesaplanmasında esas olacak her türlü ölçme türünü öğrencilere ilan etmekle yükümlüdür.
e) Öğrencinin başarısız olduğu zorunlu veya seçmeli derslerini tekrar alması gerekir. Ancak bu derslerin programdan çıkarılan dersler olması durumunda, hangi dersin alınacağı ilgili bölüm/program tarafından belirlenir.
f) Öğrencinin başarısız olduğu dersi öncelikli almak zorundadır.
e) Öğrencinin başarısız olduğu dersi tekrar ettiği dönemde o dersten devam şartı aranmaz.
Başarı Notu: Notlar ve katsayılar aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir.
a) Notlar 100 üzerinden verilir.
b) AA, BA, BB, CB, CC harf notu alınan dersler başarılı kabul edilir.
c) DD ve DC harf notu alınan dersler, Ön Lisans programlarında GANO’nun 2,00 ve üzeri olması halinde (şartlı geçer) başarılı kabul edilir.
d) FF harf notu alınan dersler tüm programlarda başarısız sayılır.
e) B ve K notları, not ortalama hesaplarına dahil edilmez
Başarı Notu |
Katsayı |
Harfli Başarı Notu |
|
90-100 |
4 |
AA |
Başarılı |
85-89 |
3,5 |
BA |
Başarılı |
75-84 |
3 |
BB |
Başarılı |
65-74 |
2,5 |
CB |
Başarılı |
60-64 |
2 |
CC |
Başarılı |
50-59 |
1,5 |
DC |
Koşullu geçer(Ön Lisans) |
45-49 |
1 |
DD |
Koşullu geçer(Lisans) |
0-44 |
|
FF |
Başarısız |
|
|
DZ |
Devamsız |
|
|
YZ |
Yetersiz |
|
|
B |
Kredisiz dersler için başarılı |
|
|
K |
Kredisiz dersler için başarısız |
|
|
DE |
Devam eden çalışma |
|
|
DÇ |
Dersten çekilme |
Not Ortalaması : Bir yarıyıl içerisinde alınan derslerin başarı notunun katsayısı ile o derslerin AKTS değerlerinin ayrı ayrı çarpımları toplamının, bu derslerin AKTS değerleri toplamına bölünmesiyle belirlenen nota Yarıyıl Ağırlıklı Not Ortalaması (YANO) denir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülüp üst değere yuvarlatılarak bulunur. Alınan tüm derslere uygulanması ile hesaplanan nota Genel Ağırlıklı Ortalama (GANO) denir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Tıbbi laboratuvar teknikleri programı önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından TYT puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından Merkezi Yerleştirme Sonucuna göre öğrenci alınmaktadır.
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri öğrencileri Dikey Geçiş Sınavı (DGS) ile Biyoloji, Moleküler Biyoloji ve Genetik, Biyoteknoloji, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyoloji, Genetik ve Biyomühendislik, Biyomühendislik, Hemşirelik, Hemşirelik ve Sağlık Hizmetleri lisans programlarına geçiş yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030034904 | |
Qualification Title | MEDICAL LABORATORY TECHNIQUES PROGRAM ASSOCIATE DEGREE DIPLOMA | |
Awarding Body | KOCAELI HEALTH AND TECHNOLOGY UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Basiskele Central Campus Telephone: 0262 999 80 85 Whatsapp: 0549 787 09 94 E-mail : info@kocaelisaglik.edu.tr Phone2: 0850 450 28 28 E-mail2 : kostu@hs03.kep.tr | |
Awarding Body Url | https://kocaelisaglik.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | Medical laboratory technicians are health technicians who perform medical analyses deemed necessary by physicians regarding the patient's condition in diagnostic and treatment laboratories within health institutions. Medical laboratory technicians perform pre-use checks on test devices and tools. They prepare the necessary chemical liquids, mixtures and physical conditions for the samples to be used in experiments, analyses and tests. They perform the desired experiments, tests and analyses using laboratory equipment and report their findings and follow up procedures. They are also responsible for the maintenance of laboratory equipment and tools. They assist laboratory specialists and doctors in their research studies. | |
Learning Environments | Courses are taught theoretically and supported by laboratory practices. | |
Description |
| |
Key Competencies | It has the key competencies listed below at entry level.
| |
Further Info | Evaluation of Success a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS). b) The success status in a course is determined by the course success grade. The course success grade is obtained by evaluating the exams, applications, homework, projects, attendance, laboratory and similar mid-term studies held during the semester for that course, and the final exam together. c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of the mid-term exam and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%. d) The course instructor is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course and all types of measurement that will be the basis for calculating the success grade. e) The student must retake the compulsory or elective courses that he/she failed. However, if these courses are courses removed from the program, the relevant department/program determines which course to take. f) The student must take the course that he/she failed as a priority. e) In the period when the student repeats the course that he/she failed, the attendance requirement for that course is not required. Success Grade: Grades and coefficients are evaluated as follows. a) Grades are given out of 100. b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful. c) Courses with letter grades of DD and DC are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditionally passing) in Associate Degree programs. d) Courses with letter grades of FF are considered unsuccessful in all programs. e) B and K grades are not included in the grade point average calculations Success Grade Coefficient Letter Success Grade 90-100 4 AA Successful 85-89 3.5 BA Successful 75-84 3 BB Successful 65-74 2.5 CB Successful 60-64 2 CC Successful 50-59 1.5 DC Conditionally pass (Associate Degree) 45-49 1 DD Conditionally pass (Undergraduate) 0-44 FF Unsuccessful DZ Absent YZ Insufficient B Successful for non-credit courses K Failed for non-credit courses DE Continuing work DÇ Course withdrawal Grade Point Average: The grade determined by dividing the sum of the multiplications of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester and the ECTS values of those courses separately by the sum of the ECTS values of these courses is called the Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division process is found by executing two digits after the decimal point and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO). | |
Quality Assurance | To ensure the quality of higher education programs:
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters. 3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions. 4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation. | |
Access Requirements | Before the medical laboratuary techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM. | |
Conditions for Success | Students must complete a minimum of 120 ECTS for associate degree programs, provided that they have completed the theoretical and practical studies of the diploma program they are enrolled in. In order to graduate from the associate degree program, the grade point average must be at least 2.00. If a student has passed all the courses specified in the curriculum of the Department / Program in which he / she is enrolled, but his / her GPA is below 2.00, he / she must raise his / her GPA to 2.00 and above by raising at least one of the courses with (DD) and (DC) grades. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Medical Laboratory Techniques students can transfer to Biology, Molecular Biology and Genetics, Biotechnology, Biotechnology and Molecular Biology, Genetics and Bioengineering, Bioengineering, Nursing, Nursing and Health Services undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS). | |
Legal Basis | 1. Law No. 2547 on Higher Education 1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is permanently valid. | |
Url | Open Address |
TR0030034904
ISCO 08
ISCO 08
Medical laboratory technicians are health technicians who perform medical analyses deemed necessary by physicians regarding the patient's condition in diagnostic and treatment laboratories within health institutions. Medical laboratory technicians perform pre-use checks on test devices and tools. They prepare the necessary chemical liquids, mixtures and physical conditions for the samples to be used in experiments, analyses and tests. They perform the desired experiments, tests and analyses using laboratory equipment and report their findings and follow up procedures. They are also responsible for the maintenance of laboratory equipment and tools. They assist laboratory specialists and doctors in their research studies.
Courses are taught theoretically and supported by laboratory practices.
- Recognizes the devices used in medical laboratories, performs their maintenance and controls, adopts quality principles in device use and laboratory applications.
- Relates the structure of cells, tissues, organs and hormones, which are the basis of the body, and recognizes the human body physiologically, anatomically and hormonally.
- Recognizes chemical analysis laboratories, applies the working principles of instrumental devices and effectively uses computer skills while preparing documents related to laboratory accreditation.
- Conducts various analyses by knowing the working principles of forensic science laboratories.
- Understands molecular biological and genetic techniques and applies these techniques.
- Classifies parasites and expresses ways to protect from parasites.
- Understands basic microbiology, food, water microbiology and clinical microbiology techniques and performs the necessary applications and analyses in these laboratories.
- Communicates effectively with patients by following Turkish and foreign language rules.
- Actively uses basic sciences such as biology, chemistry, biochemistry, hematology and immunology in advanced professional courses.
- Is equipped in biosafety and occupational safety in the laboratory and actively uses what he knows in application areas.
- Since he/she will know the patient psychology well, he/she will develop his/her empathy skills and interpret the legal rights and responsibilities of the patient and the employee by following the appropriate legislation. He/she will understand the history and cultural values of his/her country.
It has the key competencies listed below at entry level.
- Technical skills: To be able to use medical laboratory equipment and devices correctly and competently.
- Communication skills: To be able to communicate effectively with the patient and the healthcare team.
- Problem solving: To analyze the problems encountered during the diagnosis process and develop solutions.
- Ethical sensitivity: Complying with ethical rules in professional practices.
Evaluation of Success
a) The status of students' education is monitored through the University Student Information System (OBS).
b) The success status in a course is determined by the course success grade. The course success grade is obtained by evaluating the exams, applications, homework, projects, attendance, laboratory and similar mid-term studies held during the semester for that course, and the final exam together.
c) The success grade of a course is obtained by taking the percentage of the final exam grade, provided that the grade obtained as a result of the mid-term exam and measurement systems is not less than 40% and not more than 60%.
d) The course instructor is obliged to announce to the students at the beginning of the semester; the content of the course and all types of measurement that will be the basis for calculating the success grade.
e) The student must retake the compulsory or elective courses that he/she failed. However, if these courses are courses removed from the program, the relevant department/program determines which course to take.
f) The student must take the course that he/she failed as a priority.
e) In the period when the student repeats the course that he/she failed, the attendance requirement for that course is not required.
Success Grade: Grades and coefficients are evaluated as follows.
a) Grades are given out of 100.
b) Courses with letter grades of AA, BA, BB, CB, CC are considered successful.
c) Courses with letter grades of DD and DC are considered successful if the GPA is 2.00 and above (conditionally passing) in Associate Degree programs.
d) Courses with letter grades of FF are considered unsuccessful in all programs.
e) B and K grades are not included in the grade point average calculations
Success Grade Coefficient Letter Success Grade
90-100 4 AA Successful
85-89 3.5 BA Successful
75-84 3 BB Successful
65-74 2.5 CB Successful
60-64 2 CC Successful
50-59 1.5 DC Conditionally pass (Associate Degree)
45-49 1 DD Conditionally pass (Undergraduate)
0-44 FF Unsuccessful
DZ Absent
YZ Insufficient
B Successful for non-credit courses
K Failed for non-credit courses
DE Continuing work
DÇ Course withdrawal
Grade Point Average: The grade determined by dividing the sum of the multiplications of the coefficient of the success grade of the courses taken in a semester and the ECTS values of those courses separately by the sum of the ECTS values of these courses is called the Semester Weighted Grade Point Average (WGPA). The division process is found by executing two digits after the decimal point and rounding to the upper value. The grade calculated by applying it to all courses taken is called the General Weighted Average (GANO).
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" prepared within the framework of criteria determined by YÖK for higher education institutions are published annually. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- The "Foundation Higher Education Institutions Report," containing academic, administrative, and financial data for foundation higher education institutions, is published annually by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance for undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":
1. Establishment and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes of each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
1.2. After the approval of the National Core Education Programs by the relevant Council of Deans, they are implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes that each vocational program will provide to students are conducted according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK in these matters.
3. Certification: Students enrolled in vocational programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
4. Self-Assessment - External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Self-Assessment Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) for the previous year into the Information System at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of programs has been ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.
Before the medical laboratuary techniques program, students are admitted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) according to the results of the TYT score type according to the results of the central placement by ÖSYM.
Medical Laboratory Techniques students can transfer to Biology, Molecular Biology and Genetics, Biotechnology, Biotechnology and Molecular Biology, Genetics and Bioengineering, Bioengineering, Nursing, Nursing and Health Services undergraduate programs with the Vertical Transfer Exam (DGS).
1. Law No. 2547 on Higher Education
1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Bachelor's Degree Programs, Double Major, Minor Programs, and Inter-Institutional Credit Transfer at Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Vocational School and Distance Education Associate Degree Program Graduates to Bachelor's Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is permanently valid.