Yeterlilik Kodu | TR0030220811 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırıkkale Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kku.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı sağlık kurum ve kuruluşlarında hastalıkların teşhis ve tedavisi için gereken tüm tetkikleri en kısa sürede yapabilecek ve karşılaştığı sorunlara doğru çözümler üretebilecek niteliklere sahip, kendine özgüveni olan, laboratuvar, çevre ve insan sağlığı konularında güvenlik önlemleri alarak mesleki etik ilkelerine göre çalışmalarını ekip içerisinde yürüten, iletişim becerileri gelişmiş, ülke koşullarına uygun sağlık teknikeri yetiştirmektir. Programın eğitim süresi dört yarıyıl (Staj süresi dâhildir.) Dördüncü yarıyılın sonunda 30 iş günü staj yapılır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Kırıkkale Üniversitesi eğitim öğretim yönetmeliğine göre değerlendirme yapılmaktadır. Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise, derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, uygulama sınavı, laboratuvar sınavı, seminer anlatımı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluluğu vardır. Ders geçme not ortalaması en az 60´tır. Okul bitirme durumunda genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Tıbbi Laboratuvar alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir. Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular, analiz çözeltilerini hazırlar. Laboratuvarda yapacağı testlerle ilgili olarak çözelti hazırlama konusunda teorik ve pratik becerilere sahiptir. Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. Tıbbi laboratuvar alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programına; önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Ortaöğretim Başarı Puanı’na (OÖP) göre Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki Sağlık Meslek Liseleri’ nden sınavsız geçişi tercih eden öğrenciler yerleştirilmektedir. Sağlık Meslek Liseleri’ nin Ebelik, Hemşirelik, Sağlık Memurluğu, Laborant, Veteriner-Laborant, Laboratuvar, Tıbbi Laboratuvar Teknisyenliği bölümlerinden sınavsız geçiş yapılabilmektedir. 30 kişilik kontenjanın açık kalması durumunda METEB dışından ve YGS-2 puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır. | |
Başarma Şartları | Tıbbi Laboratuvar alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir. Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular. Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular, analiz çözeltilerini hazırlar. Laboratuvarda yapacağı testlerle ilgili olarak çözelti hazırlama konusunda teorik ve pratik becerilere sahiptir. Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. Tıbbi laboratuvar alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek ve 2. sınıfın sonunda 30 işgünlük stajını başarıyla tamamlamak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar; kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarında “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” ünvanı ile çalışırlar. Mezunlar bireysel olarak çalışma yetkisine sahip olmayıp; Sağlık Bakanlığına bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız tedavi kurumlarının Biyokimya, Mikrobiyoloji, Histoloji, Hematoloji, Seroloji, Patoloji, Parazitoloji, Nörofizyoloji, Odiyometri laboratuvarları, Tüp Bebek Merkezleri ve Kan Merkezlerinde çalışabilmektedirler. Ayrıca ilaç firmalarının ve gıda sektörünün mikrobiyoloji araştırma birimlerinde, üniversitelerin araştırma birimlerinde tekniker olarak görev yaparlar. Kamu Personel Seçme Sınavı’na (KPSS) göre Sağlık Teknikeri olarak atanabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030220811
ISCO:08
ISCO:08
Programın amacı sağlık kurum ve kuruluşlarında hastalıkların teşhis ve tedavisi için gereken tüm tetkikleri en kısa sürede yapabilecek ve karşılaştığı sorunlara doğru çözümler üretebilecek niteliklere sahip, kendine özgüveni olan, laboratuvar, çevre ve insan sağlığı konularında güvenlik önlemleri alarak mesleki etik ilkelerine göre çalışmalarını ekip içerisinde yürüten, iletişim becerileri gelişmiş, ülke koşullarına uygun sağlık teknikeri yetiştirmektir. Programın eğitim süresi dört yarıyıl (Staj süresi dâhildir.) Dördüncü yarıyılın sonunda 30 iş günü staj yapılır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Bilişim teknolojilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme ve bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirebilme
- Tıbbi laboratuvarlar kalite yönetim sistemlerini tanımlayabilme, kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistiksel yöntemleri kullanabilme
- Genel etik ve ahlâk kavramlarını tanımlayabilme, meslek ve tıp etiği ilkelerine uyma, özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibi olabilme
- Acil durumlarda ilk yardım uygulayabilme, temel yaşam desteği sağlayabilme, hasta ve yaralıları taşıyabilme
- Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme
- Analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, bakı preparatlarını hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme
- Bir yabancı dili orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilme
- Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örnekleri hastalardan alabilme ve uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirebilme
- Sağlık hizmetinin yürütülmesinde etkili iletişim kurabilme ve Türkçe’yi etkili kullanabilme
- Tıbbi laboratuvar araç ve gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme, kontrollerini ve bakımlarını yapabilme
- Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygulayabilme, çevre korumayla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olma
- İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme ve hastalıklarla ilişkilendirebilme
- Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme
- Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olabilme
- Tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/paraziter etkenlerle ilişkilendirebilme
- Bireysel ve örgütsel iletişim kurabilme, laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilme
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade
Kırıkkale Üniversitesi eğitim öğretim yönetmeliğine göre değerlendirme yapılmaktadır. Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise, derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, uygulama sınavı, laboratuvar sınavı, seminer anlatımı, quiz vb. gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı %40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise %60 şeklindedir.
Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 60 puan alma zorunluluğu vardır. Ders geçme not ortalaması en az 60´tır. Okul bitirme durumunda genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekmektedir. Tıbbi Laboratuvar alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir. Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapar, preparatları hazırlar, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular.
Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular, analiz çözeltilerini hazırlar. Laboratuvarda yapacağı testlerle ilgili olarak çözelti hazırlama konusunda teorik ve pratik becerilere sahiptir. Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. Tıbbi laboratuvarda iş organizasyonu yapar, ekip çalışmasının sorumluluk bilincinde mesleki görevlerini yerine getirirken gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. Alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek meslektaşları, hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
Tıbbi laboratuvar alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. Tıbbi laboratuvar alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır. Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri programına; önce Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Ortaöğretim Başarı Puanı’na (OÖP) göre Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki Sağlık Meslek Liseleri’ nden sınavsız geçişi tercih eden öğrenciler yerleştirilmektedir. Sağlık Meslek Liseleri’ nin Ebelik, Hemşirelik, Sağlık Memurluğu, Laborant, Veteriner-Laborant, Laboratuvar, Tıbbi Laboratuvar Teknisyenliği bölümlerinden sınavsız geçiş yapılabilmektedir. 30 kişilik kontenjanın açık kalması durumunda METEB dışından ve YGS-2 puan türü sonuçlarına göre ÖSYM tarafından merkezi yerleştirme ile öğrenci alınmaktadır.
Mezunlar; kamu ve özel sağlık kurum ve kuruluşlarında “Tıbbi Laboratuvar Teknikeri” ünvanı ile çalışırlar. Mezunlar bireysel olarak çalışma yetkisine sahip olmayıp; Sağlık Bakanlığına bağlı kamu ve özel yataklı/yataksız tedavi kurumlarının Biyokimya, Mikrobiyoloji, Histoloji, Hematoloji, Seroloji, Patoloji, Parazitoloji, Nörofizyoloji, Odiyometri laboratuvarları, Tüp Bebek Merkezleri ve Kan Merkezlerinde çalışabilmektedirler. Ayrıca ilaç firmalarının ve gıda sektörünün mikrobiyoloji araştırma birimlerinde, üniversitelerin araştırma birimlerinde tekniker olarak görev yaparlar. Kamu Personel Seçme Sınavı’na (KPSS) göre Sağlık Teknikeri olarak atanabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030220811 | |
Qualification Title | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Associate | |
Awarding Body | Kirikkale University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.kku.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Use information technologies in medical laboratory practice and improve oneself by using facility of informatique Define quality management systems of medical laboratory, carry out quality control process and evaluate statistics Define the notion of general ethics and morality, obey to the principles of professional and medical ethics, able to have knowledge about specific ethical issues and patient rights Perform first aid in emergency, supply basic life support, carry patients and wounded Perform basic tests of related different medical laboratories, prepare solutions Perform preanalytical sample preparation procedure, prepare inspection preparations, perform disinfection and sterilization Speak and write a foreign language moderately, utilize foreign language on occupational practice Perform proper sample collection and transport procedures for medical laboratory tests Communicate efficiently for medical service and speak Turkish efficiently Use the medical laboratoy tools and equipments according to rules and technics, and make controls and maintenance of them Take precautions for environmental health and waste management in medical laboratory practice, have knowledge about regulations of environment protection Have basic knowledge about structure and function of systems in human, to analyse these data on tissue, cell and diseases Reveal of error sources in total test process in medical laboratories and produce solutions Receptive to scientific and technological developments Relate the medical laboratory tests to metabolism, structure and functions of body systems microbiological/parasitic agents Communicate by singular and organizational, join teamwork in laboratory and institution | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Kırıkkale University education evaluation is carried out according to regulations. Register for classes at the beginning of each semester and the final exam in order to participate, at least 70% of courses, at least 80% of the applications must be continued. At least one for each course, students shall be subject to mid-term and final exam. The mid-term exam (grade homework, practice exams, laboratory exams, seminars, lectures, quizzes, etc.., Such as measuring instruments can be evaluated in the scores obtained) contributed 40% and 60% of the contribution of the final exam. All exams are graded out of 100. Final exam, students are required to obtain at least 60 points. Course passing grade point average of at least 60. If the school leaving should be the overall weighted grade point average of at least 2.00 Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Laboratory Techniques. Have the necessary knowledge and skills about taking, preserving and transferring biological materials for the medical laboratory tests from the patient. Perform pre-analysis preparation processes, prepare preparatives, apply disinfection and sterilization techniques. Apply basic tests in various fields of medical laboratory, prepare analysis solutions. Have theoretical and practical skills about the preparation of solutions for the tests to be made in laboratory. Use laboratory tools and gadgets according to the rules and techniques, make them work with the most efficiency by controlling and maintaining. Make work organizations in medical laboratory, take personal responsibility when needed during performing the tasks with the conciousness of team work. Take safety precautions in medical laboratory, apply personal safety rules, and create safe laboratory environment. Communicate effectively with their colleagues, patients, doctors and other health care workers by considering the professional and ethic values related to their field. Act proper to the related laws, regulations and directives as an individual working in the field of medical laboratory. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Laboratory Techniques. Update their knowledge, skills and faculties of the field with the conciousness of life long learning, and attend the programs, vocational in-service activities and workshops in order to improve themselves individually and professionally. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | First, the students who prefer the open admission from Vocational Schools of Health in the Vocational and Technical Education Area (METEB) are accepted to the Medical Laboratory Techniques program in accordance with their Secondary Education Success Grade (OÖP) by Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Open admissions are possible from Midwifery, Nursing Care, Health Servants, Laborant, Veterinary-Laborant, Laboratory, Medical Laboratory Technicians programs of Vocational Schools of Health. In the event of the quota of 30 stays open, students are accepted out of METEB in accordance with YGS-2 grade type results via central placement by the ÖSYM. | |
Conditions for Success | Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Laboratory Techniques. Have the necessary knowledge and skills about taking, preserving and transferring biological materials for the medical laboratory tests from the patient. Perform pre-analysis preparation processes, prepare preparatives, apply disinfection and sterilization techniques. Apply basic tests in various fields of medical laboratory, prepare analysis solutions. Have theoretical and practical skills about the preparation of solutions for the tests to be made in laboratory. Use laboratory tools and gadgets according to the rules and techniques, make them work with the most efficiency by controlling and maintaining. Make work organizations in medical laboratory, take personal responsibility when needed during performing the tasks with the conciousness of team work. Take safety precautions in medical laboratory, apply personal safety rules, and create safe laboratory environment. Communicate effectively with their colleagues, patients, doctors and other health care workers by considering the professional and ethic values related to their field. Act proper to the related laws, regulations and directives as an individual working in the field of medical laboratory. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Laboratory Techniques. Update their knowledge, skills and faculties of the field with the conciousness of life long learning, and attend the programs, vocational in-service activities and workshops in order to improve themselves individually and professionally. In order to complete the program with success, a student has to pass (equal to 120 AKTS) all of the subjects exist in the program, and have at least 2.00 over 4.00 general weighted grade average, and complete the 30 work day internship at the end of the second year with success. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates work as Medical Laboratory Technician in public and private health institutions and organizations. The graduates do not have the right of working as individuals; they may work in Biochemistry, Microbiology, Histology, Haematology, Serology, Pathology, Parasitology, Neurophysiology, Audiometry Laboratories, Tube Baby Centres and Blood Centres of public and private treatment institutions with/ without beds under the Health Ministry. Additionally, they may work as technicians for medicine firms and food industry sector´s units of microbiology research, and universities´ research units. They can be appointed as Health Technicians in accordance with the Public Personnel Selection Examination (KPSS). | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030220811
Use information technologies in medical laboratory practice and improve oneself by using facility of informatique Define quality management systems of medical laboratory, carry out quality control process and evaluate statistics Define the notion of general ethics and morality, obey to the principles of professional and medical ethics, able to have knowledge about specific ethical issues and patient rights Perform first aid in emergency, supply basic life support, carry patients and wounded Perform basic tests of related different medical laboratories, prepare solutions Perform preanalytical sample preparation procedure, prepare inspection preparations, perform disinfection and sterilization Speak and write a foreign language moderately, utilize foreign language on occupational practice Perform proper sample collection and transport procedures for medical laboratory tests Communicate efficiently for medical service and speak Turkish efficiently Use the medical laboratoy tools and equipments according to rules and technics, and make controls and maintenance of them Take precautions for environmental health and waste management in medical laboratory practice, have knowledge about regulations of environment protection Have basic knowledge about structure and function of systems in human, to analyse these data on tissue, cell and diseases Reveal of error sources in total test process in medical laboratories and produce solutions Receptive to scientific and technological developments Relate the medical laboratory tests to metabolism, structure and functions of body systems microbiological/parasitic agents Communicate by singular and organizational, join teamwork in laboratory and institution
Kırıkkale University education evaluation is carried out according to regulations. Register for classes at the beginning of each semester and the final exam in order to participate, at least 70% of courses, at least 80% of the applications must be continued. At least one for each course, students shall be subject to mid-term and final exam. The mid-term exam (grade homework, practice exams, laboratory exams, seminars, lectures, quizzes, etc.., Such as measuring instruments can be evaluated in the scores obtained) contributed 40% and 60% of the contribution of the final exam. All exams are graded out of 100. Final exam, students are required to obtain at least 60 points. Course passing grade point average of at least 60. If the school leaving should be the overall weighted grade point average of at least 2.00 Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of Medical Laboratory Techniques. Have the necessary knowledge and skills about taking, preserving and transferring biological materials for the medical laboratory tests from the patient. Perform pre-analysis preparation processes, prepare preparatives, apply disinfection and sterilization techniques. Apply basic tests in various fields of medical laboratory, prepare analysis solutions. Have theoretical and practical skills about the preparation of solutions for the tests to be made in laboratory. Use laboratory tools and gadgets according to the rules and techniques, make them work with the most efficiency by controlling and maintaining. Make work organizations in medical laboratory, take personal responsibility when needed during performing the tasks with the conciousness of team work. Take safety precautions in medical laboratory, apply personal safety rules, and create safe laboratory environment. Communicate effectively with their colleagues, patients, doctors and other health care workers by considering the professional and ethic values related to their field. Act proper to the related laws, regulations and directives as an individual working in the field of medical laboratory. Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field of Medical Laboratory Techniques. Update their knowledge, skills and faculties of the field with the conciousness of life long learning, and attend the programs, vocational in-service activities and workshops in order to improve themselves individually and professionally.
First, the students who prefer the open admission from Vocational Schools of Health in the Vocational and Technical Education Area (METEB) are accepted to the Medical Laboratory Techniques program in accordance with their Secondary Education Success Grade (OÖP) by Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). Open admissions are possible from Midwifery, Nursing Care, Health Servants, Laborant, Veterinary-Laborant, Laboratory, Medical Laboratory Technicians programs of Vocational Schools of Health. In the event of the quota of 30 stays open, students are accepted out of METEB in accordance with YGS-2 grade type results via central placement by the ÖSYM.
The graduates work as Medical Laboratory Technician in public and private health institutions and organizations. The graduates do not have the right of working as individuals; they may work in Biochemistry, Microbiology, Histology, Haematology, Serology, Pathology, Parasitology, Neurophysiology, Audiometry Laboratories, Tube Baby Centres and Blood Centres of public and private treatment institutions with/ without beds under the Health Ministry. Additionally, they may work as technicians for medicine firms and food industry sector´s units of microbiology research, and universities´ research units. They can be appointed as Health Technicians in accordance with the Public Personnel Selection Examination (KPSS).
Qualification is continuous