Yeterlilik Kodu | TR0030015106 | |
Yeterlilik Adı | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Ön Lisans Diploması (ATATÜRK SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU) | |
Sorumlu Kurum | Ege Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR | |
Sorumlu Kurum URL | http://ege.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | 5 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıbbi teşhis ve tedavi teknolojisi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
005.0914.013.001 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | 1- Sağlık kurumlarında hastalıkların tanı, takip ve tedavisinde ihtiyaç duyulan rutin tetkik ve analizleri yapabilecek, laboratuvar cihaz ve aletlerini uzman yönetiminde kullanılabilecek ve elde edilen bulguları istenen standartlara göre raporlayabilecek bilgi ve teknik donanıma sahip teknikerler yetiştirmektir. 2- Öğrenciler, tıbbi etik ve deontolojik kurallara sıkı sıkıya bağlı, hasta haklarına saygılı, her koşulda verilen görevleri yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirmek. 3- Laboratuvar kalite kontrol unsurlarını sağlayarak kısa sürede sonuç alabilen, karşılaştığı sorunlara etkin çözümler üretebilen, tıbbi belgeleme süreçleri ve iş organizasyonuna hakim, takım çalışmasına uyumlu, sorumluluk sahibi, hasta ve hasta yakınları ile hekimler, laboratuvar uzmanları ve diğer sağlık çalışanlarıyla etkin iletişim kurabilen, meslek etiği ilkelerine bağlı sağlık çalışanları olmaları için gerekli altyapı sağlamak. 4- Kendini geliştirmeye açık, mesleki, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilen teknikerler, iş bulma ve kariyerlerinde yükselme açısından avantajlı konumda olan mezunlar vermek. | |
Öğrenme Ortamları | Teorik dersler (sınıf içi eğitim) Laboratuvar uygulamaları Klinik uygulamalar ve stajlar | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) | Tıbbi laboratuvar güvenlik kurallarını uygulayabilme, iş güvenliği önlemlerini alabilme ve çevre duyarlılığı bilincine sahip olabilme. Bilişim teknolojilerini, temel kimya ve biyofizik bilgilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme. İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyon ve hastalıklarla ilişkisini anlamaya yönelik temel bilgilere sahip olabilme ve bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme. Tıbbi laboratuvar temel araç ve gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme. Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel laboratuvar testlerini uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme, transfüzyon amaçlı kan ve kan ürünlerini hazırlayabilme. Tıbbi laboratuvar testleri için kendi yetkisi dahilindeki örnekleri tekniğine uygun olarak hastalardan alabilme, analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, doku takibi, kesit alma ve boyama tekniklerini uygulayabilme. Temel tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/paraziter etkenlerle ilişkilendirebilme. Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme. Tıbbi laboratuvarlarda toplam kalite ve kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistik ve dökümantasyon yöntemlerini kullanabilme. Bir yabancı dilde orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilme. Laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilme. Sağlık hizmetinde etkili iletişim kurabilme ve Türkçe’yi etkili kullanabilme. Temel yaşam desteği sağlayabilme ve ilk yardım uygulayabilme. Genel etik ve ahlâk kavramları hakkında bilgi sahibi olabilme, tıp etiği ilkelerini kavrayabilme. Özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibi olabilme. Sağlık hizmetlerinde koruyucu bakış açısının önemini anlayabilme. Toplumun ve bireylerin sağlığını etkileyen unsurları ve hizmete erişimlerinin önündeki engelleri anlayabilme ve bu engelleri ortadan kaldıracak şekilde tutum geliştirebilme. Temel epidemiyolojik kavramları mesleki uygulamalarda uygun biçimde kullanabilme. Atatürk ilke ve devrimlerini özümseyebilme, ulusal ahlaki, manevi ve kültürel değerleri benimseyebilme. Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olabilme. Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları izleyebilme, sosyal sorumluluk üstlenebilme.
| |
Anahtar Yetkinlikler | Mesleki bilgi ve beceri Eleştirel düşünme ve problem çözme Etkili iletişim ve takım çalışması Etik ve yasal sorumluluk bilinci Bilgi teknolojilerini kullanma Yaşam boyu öğrenme | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | EGE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ " nde belirtilen Sınav ve Değerlendirmeye İlişkin Esaslar dikkate alınır. Ara sınavlar ve final sınavları Uygulama sınavları Ödev ve projeler Klinik değerlendirmeler Sunumlar ve seminerler Bitirme projesi veya staj değerlendirmesi Harf Notu Karşılığı : AA: 88-100 BA: 81-87 BB: 74 - 80 CB: 67 - 73 CC: 60 - 66 DC: 53 - 59 DD: 46 - 52 FD: 35 -45 FF: 0-34 | |
Kalite Güvencesi | Program, Ege Üniversitesi'nin kalite güvence sistemine entegre edilmiştir. Öğrenci geri bildirimleri, mezun izleme çalışmaları ve paydaş görüşleri doğrultusunda sürekli iyileştirme yapılmaktadır. Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Başlangıç-Bitiş Tarihleri : 01.01.2025 - 31.12.2026
Akredite olan Kuruluşun Tam Adı: EGE ÜNİVERSİTESİ- Atatürk Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı | |
Giriş Şartı | YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. | |
Başarma Şartları | Programdan mezun olabilmek için öğrencilerin tüm dersleri başarıyla tamamlaması, 120 AKTS kredisini doldurması ve mezuniyet için gerekli olan klinik uygulama ve stajları başarıyla tamamlaması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar, sağlık kurumlarında tıbbi laboratuvar teknikeri olarak çalışabilirler. Ayrıca, ilgili alanlarda lisans tamamlama programlarına başvurarak eğitimlerine devam edebilirler. | |
Yasal Dayanağı | Program, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve Sağlık Bakanlığı'nın ilgili mevzuatları doğrultusunda yürütülmektedir. 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030015106
005.0914.013.001
005.0914.013.001
1- Sağlık kurumlarında hastalıkların tanı, takip ve tedavisinde ihtiyaç duyulan rutin tetkik ve analizleri yapabilecek, laboratuvar cihaz ve aletlerini uzman yönetiminde kullanılabilecek ve elde edilen bulguları istenen standartlara göre raporlayabilecek bilgi ve teknik donanıma sahip teknikerler yetiştirmektir.
2- Öğrenciler, tıbbi etik ve deontolojik kurallara sıkı sıkıya bağlı, hasta haklarına saygılı, her koşulda verilen görevleri yerine getirebilecek ruhsal ve fiziksel yeterliliğe sahip bireyler olarak yetiştirmek.
3- Laboratuvar kalite kontrol unsurlarını sağlayarak kısa sürede sonuç alabilen, karşılaştığı sorunlara etkin çözümler üretebilen, tıbbi belgeleme süreçleri ve iş organizasyonuna hakim, takım çalışmasına uyumlu, sorumluluk sahibi, hasta ve hasta yakınları ile hekimler, laboratuvar uzmanları ve diğer sağlık çalışanlarıyla etkin iletişim kurabilen, meslek etiği ilkelerine bağlı sağlık çalışanları olmaları için gerekli altyapı sağlamak.
4- Kendini geliştirmeye açık, mesleki, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip edebilen teknikerler, iş bulma ve kariyerlerinde yükselme açısından avantajlı konumda olan mezunlar vermek.
Teorik dersler (sınıf içi eğitim)
Laboratuvar uygulamaları
Klinik uygulamalar ve stajlar
Tıbbi laboratuvar güvenlik kurallarını uygulayabilme, iş güvenliği önlemlerini alabilme ve çevre duyarlılığı bilincine sahip olabilme.
Bilişim teknolojilerini, temel kimya ve biyofizik bilgilerini tıbbi laboratuvar uygulamalarında kullanabilme.
İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyon ve hastalıklarla ilişkisini anlamaya yönelik temel bilgilere sahip olabilme ve bu bilgileri doku-hücre düzeyinde analiz edebilme.
Tıbbi laboratuvar temel araç ve gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme.
Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel laboratuvar testlerini uygulayabilme, analiz çözeltilerini hazırlayabilme, transfüzyon amaçlı kan ve kan ürünlerini hazırlayabilme.
Tıbbi laboratuvar testleri için kendi yetkisi dahilindeki örnekleri tekniğine uygun olarak hastalardan alabilme, analiz öncesi örnek hazırlık işlemlerini yapabilme, doku takibi, kesit alma ve boyama tekniklerini uygulayabilme.
Temel tıbbi laboratuvar testlerini metabolizma ve vücut sistemlerinin yapı-fonksiyonlarıyla veya mikrobik/paraziter etkenlerle ilişkilendirebilme.
Tıbbi laboratuvarlarda toplam test sürecindeki hata kaynaklarını ortaya çıkarabilme ve çözümler üretebilme.
Tıbbi laboratuvarlarda toplam kalite ve kalite kontrol süreçlerini yürütebilme, bu uygulamalarda istatistik ve dökümantasyon yöntemlerini kullanabilme.
Bir yabancı dilde orta seviyede konuşabilme ve yazabilme, mesleki uygulamalarda yabancı dili kullanabilme.
Laboratuvarda ve laboratuvarın yer aldığı kurumda takım çalışması yapabilme.
Sağlık hizmetinde etkili iletişim kurabilme ve Türkçe’yi etkili kullanabilme.
Temel yaşam desteği sağlayabilme ve ilk yardım uygulayabilme.
Genel etik ve ahlâk kavramları hakkında bilgi sahibi olabilme, tıp etiği ilkelerini kavrayabilme.
Özel tıbbi etik sorunlar ve hasta hakları hakkında bilgi sahibi olabilme.
Sağlık hizmetlerinde koruyucu bakış açısının önemini anlayabilme.
Toplumun ve bireylerin sağlığını etkileyen unsurları ve hizmete erişimlerinin önündeki engelleri anlayabilme ve bu engelleri ortadan kaldıracak şekilde tutum geliştirebilme.
Temel epidemiyolojik kavramları mesleki uygulamalarda uygun biçimde kullanabilme.
Atatürk ilke ve devrimlerini özümseyebilme, ulusal ahlaki, manevi ve kültürel değerleri benimseyebilme.
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açık olabilme.
Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları izleyebilme, sosyal sorumluluk üstlenebilme.
Mesleki bilgi ve beceri
Eleştirel düşünme ve problem çözme
Etkili iletişim ve takım çalışması
Etik ve yasal sorumluluk bilinci
Bilgi teknolojilerini kullanma
Yaşam boyu öğrenme
EGE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ " nde belirtilen Sınav ve Değerlendirmeye İlişkin Esaslar dikkate alınır.
Ara sınavlar ve final sınavları
Uygulama sınavları
Ödev ve projeler Klinik değerlendirmeler
Sunumlar ve seminerler
Bitirme projesi veya staj değerlendirmesi
Harf Notu Karşılığı :
AA: 88-100
BA: 81-87
BB: 74 - 80
CB: 67 - 73
CC: 60 - 66
DC: 53 - 59
DD: 46 - 52
FD: 35 -45
FF: 0-34
Program, Ege Üniversitesi'nin kalite güvence sistemine entegre edilmiştir. Öğrenci geri bildirimleri, mezun izleme çalışmaları ve paydaş görüşleri doğrultusunda sürekli iyileştirme yapılmaktadır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Başlangıç-Bitiş Tarihleri : 01.01.2025 - 31.12.2026
Akredite olan Kuruluşun Tam Adı: EGE ÜNİVERSİTESİ- Atatürk Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu - Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı
YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir.
Mezunlar, sağlık kurumlarında tıbbi laboratuvar teknikeri olarak çalışabilirler. Ayrıca, ilgili alanlarda lisans tamamlama programlarına başvurarak eğitimlerine devam edebilirler.
Program, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve Sağlık Bakanlığı'nın ilgili mevzuatları doğrultusunda yürütülmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Belge sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030015106 | |
Qualification Title | Associate Degree Program in Medical Laboratory Techniques | |
Awarding Body | EGE UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr | |
Awarding Body Url | http://ege.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | 5 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025 |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Medical diagnostic and treatment technology | |
National Occupation Classification |
005.0914.013.001 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | 1 -To train technicians with the knowledge and technical skills to perform routine tests and analyses needed for the diagnosis, monitoring, and treatment of diseases in healthcare institutions, to use laboratory devices and instruments under expert supervision, and to report findings according to required standards. 2- To train students as individuals who are strictly committed to medical ethics and deontological principles, respectful of patient rights, and possess the mental and physical capacity to fulfill assigned duties under all conditions. 3 -To provide the necessary foundation for training healthcare professionals who can ensure laboratory quality control, deliver quick results, produce effective solutions to encountered issues, are proficient in medical documentation processes and work organization, adapt well to teamwork, are responsible, and can communicate effectively with patients, their relatives, physicians, laboratory specialists, and other healthcare professionals, while adhering to the principles of professional ethics. 4 -To produce graduates who are open to self-improvement, capable of following professional, scientific, and technological advancements, and positioned advantageously for job opportunities and career advancement. | |
Learning Environments | Theoretical courses (classroom-based learning) Laboratory practices Clinical training and internships | |
Description | 1- Have basic knowledge about structure and function of systems in human, to analyse these data on tissue, cell and diseases 2- Use the medical laboratoy tools and equipments according to rules and technics, and make controls and maintenance of them 3 -To have knowledge about work organization and carry out related practice in medical laboratories 4 -To be able to define and perform the procedures of receiving, analyzing, reporting, and communicating the results of samples sent to the medical laboratory 5- Perform proper sample collection and transport procedures for medical laboratory tests 6- Perform preanalytical sample preparation procedure, prepare inspection preparations, perform disinfection and sterilization 7- Perform basic tests of related different medical laboratories, prepare solutions 8- Relate the medical laboratory tests to metabolism, structure and functions of body systems or microbiological/parasitic agents 9- Reveal of error sources in total test process in medical laboratories and produce solutions 10 -Use information technologies in medical laboratory practice and improve oneself by using facility of informatique 11- Define quality management systems of medical laboratory, carry out quality control process and evaluate statistics 12- To be able to apply hygiene and safety rules in medical laboratories, take personal safety precautions, and create a safe laboratory environment 13 -Take precautions for environmental health and waste management in medical laboratory practice, have knowledge about regulations of environment protection 14- Communicate by singular and organizational, join teamwork in laboratory and institution 15- Communicate efficiently for medical service and speak Turkish efficiently 16- Have general knowledge about establishment pocess and management of corporations 17- Speak and write a foreign language moderately, utilize foreign language on occupational practice 18 -Perform first aid in emergency, supply basic life support, carry patients and wounded 19 -Define the notion of general ethics and morality, obey to the principles of professional and medical ethics, able to have knowledge about specific ethical issues and patient rights 20 -Able to grasp principles of Atatürk and the revolutions, to ensure national, ethical, spiritual and cultural values, to adopt to universal and contemporary developments 21- Receptive to scientific and technological developments 22- Follow national and international contemporary issues, take on social responsibility 23 -To know the medical laboratory environment and understanding how it works. | |
Key Competencies | Professional knowledge and skills Critical thinking and problem solving Effective communication and teamwork Ethical and legal awareness Use of information technologies Lifelong learning | |
Further Info | Midterm and final exams Practical exams Assignments and projects Clinical evaluations Presentations and seminars Graduation project or intership evaluation Letter Grade Equivalent: AA: 88-100 BA: 81-87 BB: 74 - 80 CB: 67 - 73 CC: 60 - 66 DC: 53 - 59 DD: 46 - 52 FD: 35 - 45 FF: 0 - 34 | |
Quality Assurance | The program is integrated into Ege University’s quality assurance system. Continuous improvements are made based on student feedback, graduate tracking studies, and stakeholder evaluations. To ensure the quality of higher education programs:
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
Accreditation Start-End Dates : 01.01.2025 - 31.12.2026 Full Name of Accredited Organization: Ege University – Atatürk Vocational School of Health Services – Medical Laboratory Techniques Program | |
Access Requirements | Determined by ÖSYM in accordance with the relevant regulations of the Council of Higher Education (YÖK). | |
Conditions for Success | To graduate, students must successfully complete all courses, earn 120 ECTS credits, and complete the required clinical practices and internships. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates may work as medical laboratory technicians in healthcare institutions. They may also continue their education by applying to relevant bachelor's degree completion programs. | |
Legal Basis | The program is conducted in accordance with the regulations of the Council of Higher Education (YÖK) and the Ministry of Health. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council | |
Validity Period (If Any) | Permanently valid. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030015106
005.0914.013.001
005.0914.013.001
1 -To train technicians with the knowledge and technical skills to perform routine tests and analyses needed for the diagnosis, monitoring, and treatment of diseases in healthcare institutions, to use laboratory devices and instruments under expert supervision, and to report findings according to required standards.
2- To train students as individuals who are strictly committed to medical ethics and deontological principles, respectful of patient rights, and possess the mental and physical capacity to fulfill assigned duties under all conditions.
3 -To provide the necessary foundation for training healthcare professionals who can ensure laboratory quality control, deliver quick results, produce effective solutions to encountered issues, are proficient in medical documentation processes and work organization, adapt well to teamwork, are responsible, and can communicate effectively with patients, their relatives, physicians, laboratory specialists, and other healthcare professionals, while adhering to the principles of professional ethics.
4 -To produce graduates who are open to self-improvement, capable of following professional, scientific, and technological advancements, and positioned advantageously for job opportunities and career advancement.
Theoretical courses (classroom-based learning)
Laboratory practices
Clinical training and internships
1- Have basic knowledge about structure and function of systems in human, to analyse these data on tissue, cell and diseases
2- Use the medical laboratoy tools and equipments according to rules and technics, and make controls and maintenance of them
3 -To have knowledge about work organization and carry out related practice in medical laboratories
4 -To be able to define and perform the procedures of receiving, analyzing, reporting, and communicating the results of samples sent to the medical laboratory
5- Perform proper sample collection and transport procedures for medical laboratory tests
6- Perform preanalytical sample preparation procedure, prepare inspection preparations, perform disinfection and sterilization
7- Perform basic tests of related different medical laboratories, prepare solutions
8- Relate the medical laboratory tests to metabolism, structure and functions of body systems or microbiological/parasitic agents
9- Reveal of error sources in total test process in medical laboratories and produce solutions
10 -Use information technologies in medical laboratory practice and improve oneself by using facility of informatique
11- Define quality management systems of medical laboratory, carry out quality control process and evaluate statistics
12- To be able to apply hygiene and safety rules in medical laboratories, take personal safety precautions, and create a safe laboratory environment
13 -Take precautions for environmental health and waste management in medical laboratory practice, have knowledge about regulations of environment protection
14- Communicate by singular and organizational, join teamwork in laboratory and institution
15- Communicate efficiently for medical service and speak Turkish efficiently
16- Have general knowledge about establishment pocess and management of corporations
17- Speak and write a foreign language moderately, utilize foreign language on occupational practice
18 -Perform first aid in emergency, supply basic life support, carry patients and wounded
19 -Define the notion of general ethics and morality, obey to the principles of professional and medical ethics, able to have knowledge about specific ethical issues and patient rights
20 -Able to grasp principles of Atatürk and the revolutions, to ensure national, ethical, spiritual and cultural values, to adopt to universal and contemporary developments
21- Receptive to scientific and technological developments
22- Follow national and international contemporary issues, take on social responsibility
23 -To know the medical laboratory environment and understanding how it works.
Professional knowledge and skills
Critical thinking and problem solving
Effective communication and teamwork
Ethical and legal awareness
Use of information technologies
Lifelong learning
Midterm and final exams
Practical exams
Assignments and projects
Clinical evaluations
Presentations and seminars
Graduation project or intership evaluation
Letter Grade Equivalent:
AA: 88-100
BA: 81-87
BB: 74 - 80
CB: 67 - 73
CC: 60 - 66
DC: 53 - 59
DD: 46 - 52
FD: 35 - 45
FF: 0 - 34
The program is integrated into Ege University’s quality assurance system. Continuous improvements are made based on student feedback, graduate tracking studies, and stakeholder evaluations.
To ensure the quality of higher education programs:
- The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities in higher education institutions.
- The “University Monitoring and Evaluation Reports” for higher education institutions, prepared in accordance with the criteria determined by YÖK, are published annually. Based on these reports, YÖK shares evaluations—including both quantitative and qualitative assessments—of higher education institutions with the public.
- The “Foundation Higher Education Institutions Report,” which includes academic, administrative, and financial data related to foundation universities, is also published annually by YÖK. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of foundation institutions, are shared with the public by YÖK.
The quality assurance of associate degree programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
- Curriculum Development and Approval: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the establishment of associate degree programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs and the learning outcomes to be achieved by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the core principles established by YÖK.
1.2. The curricula of National Core Education Programs are implemented by higher education institutions following approval by YÖK after being adopted by the relevant Deans Council. - Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes expected from each associate degree program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, in line with the fundamental principles established by YÖK.
- Certification: Students enrolled in associate degree programs are awarded an associate degree diploma upon successful completion of the required course credits and other obligations set by the higher education institutions.
- Self-Assessment and External Evaluation: As part of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year.
YÖKAK shares its “Institutional Feedback Report,” prepared based on the external evaluation of higher education institutions, with the public.
Additionally, accreditation decisions made by agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of the programs are assured in terms of quality.
In accordance with YÖKAK regulations, regular review activities are conducted concerning defined qualifications.
Accreditation Start-End Dates : 01.01.2025 - 31.12.2026
Full Name of Accredited Organization: Ege University – Atatürk Vocational School of Health Services – Medical Laboratory Techniques Program
Determined by ÖSYM in accordance with the relevant regulations of the Council of Higher Education (YÖK).
Graduates may work as medical laboratory technicians in healthcare institutions. They may also continue their education by applying to relevant bachelor's degree completion programs.
The program is conducted in accordance with the regulations of the Council of Higher Education (YÖK) and the Ministry of Health.
Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Degree Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor, and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
Higher Education Law No. 2547 (Additional Article 35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
Permanently valid.
