Yeterlilik Kodu | TR0030027001 | |
Yeterlilik Adı | Tıp Lisans Diploması
| |
Sorumlu Kurum | Mersin Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Çiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.mersin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 7 | 7 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tıp | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 360 | |
Programın Normal Süresi | 6 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi |
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD) Başlangıç: 01.01.2019 / Bitiş: 01.01.2025 | |
Giriş Şartı | Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olması ve sağlık durumu, askerlik görevi vb. yönlerden engelli olmaması gerekir. | |
Başarma Şartları | Tıp Doktoru unvanı kazanmak için öğrencilerin, temel tıp dönemlerinde ve klinik stajlarda 100 üzerinden en az 60 puan, (eşdeğer harf notu: CC ve dörtlük sisteme göre eşdeğer katsayı: 2.00) alanlar başarılı olarak kabul edilir. Öğrenci son yıl 12 ay süre ile intern doktor olarak stajlarını yapar. 100 puan üzerinden 60 puan ve üzerinde not alanlar başarılı sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Tıpta Uzmanlık Sınavına girerek herhangi bir dalda uzmanlık eğitimine devam ederek “Uzman Hekim” unvanı kazanabilirler. Ayrıca sağlık alanında herhangi bir doktora programına başvurabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030027001
ISCO:08
ISCO:08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Vücudun normal yapı (hücre, doku ve organ sistemleri) ve fonksiyonlarını tanımlar
- Hastalıklarda oluşan yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri açıklar
- Normal ve normal dışı insan davranışını tanımlar
- Kişinin sosyodemografik özelliklerini de kapsayacak şekilde ayrıntılı tıbbi öykü alır
- Organ sistemlerine yönelik sistemik fizik muayene yapar
- Birinci basamak düzeyinde sık kullanılan tıbbi girişimleri uygular
- Birinci basamakta sık görülen hastalıklarda öykü, fizik muayene ve laboratuvar verilerini değerlendirerek, tanı koyar, ayırıcı tanı yapar ve uygun tedaviyi verir
- İlaçların etki mekanizmalarını, yan etkilerini, farmakodinamik ve farmakokinetik özelliklerini tanımlar
- Yaşamı tehdit eden tıbbi acil durumları tanır ve ilk müdahalesini yapar
- Bilgi ve iletişim teknolojisini sağlığın geliştirilmesi ve korunması, hastalıkların tanı-tedavisi ve toplum sağlığını sürekli izlemek amacıyla kullanır
- Bilimsel bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçlarını rapor haline getirir, bir makaleyi, kanıta dayalı tıp açısından okuyup değerlendirir
- Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile temel iletişim tekniklerini kullanarak etkili iletişim kurar
- Ülkemizde uygulanan sağlık örgütlenmesini ve sağlık sisteminin işleyişini tanımlar
- Hekimlik sorumlulukları ve yasal yükümlülüklerini tanımlar
- Hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir, etik ilkeleri ve yasal sorumlulukları dikkate alır
- Birinci basamakta adli tıp hizmetlerini yürütür
- Meslektaşları ve sağlık personeli ile olan ilişkilerde deontoloji kurallarına uyar
- Türk Devrimi’nin ortaya çıkmasına yol açan siyasal, ekonomik, toplumsal, düşünsel koşulları yorumlar, birlikte yaşadığı toplum ile bütünlük içinde Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda ulusal amaç ve ülküler ile yurt sevgisi başta olmak üzere yüksek insani değerleri benimser.
- Bilimsel makalelerde ve resmi yazışmalarında Türkçeyi doğru kullanır
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Türk Dili ve yabancı dil temel dilbilgisi kurallarını tanımlar, İngilizce temel dil becerilerini kazanır.
- Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonu kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Sınavlar, ölçme ve değerlendirme Üniversite Senatosu tarafından düzenlenen yönetmeliklere göre yapılmaktadır. İlk üç yılda entegre eğitim sistemi gereği her ders kurulu sonunda teorik ve pratik (sözlü/çoktan/seçmeli/OSCE) sınav yapılmakta ve her dönem sonunda final sınavları uygulanmaktadır.
- Dönem 1, 2 ve 3'te yıl sonu dönem notu, ders kurulu sonu sınavlarının toplamının %60'ı ve final sınavının %40'ı toplanarak hesaplanır. Öğrencinin ilgili dönemi geçmesi için puan ortalamasının 100 üzerinden en az 60 puan olması gerekmektedir.
- Notlar 100 üzerinden; 86-100 arası AA, 81-85 BA, 76-84 BB, 66-75 CB, 60-65 CC ve 0-59 F3 olarak uygulanır. En yüksek derece olan AA'nın katsayı olarak karşılığı 4.00, BA'nın 3.5, BB 'nin 3.0, CB'nin 2.5, CC'nin 2.0 ve F3'ün 0.0 olarak kabul edilir. AA ile CC arasındaki dereceler geçer notlardır.
- Dönem 4 ve 5’te her staj bir ders kabul edilir. Pratik ve teorik sınav aşamalarından oluşan sınavlar her staj sonunda yapılır. Pratik sınavlar beceri uygulamaları ise, zorunlu haller dışında en az iki öğretim üyesinden oluşan bir komisyon tarafından yapılır. Pratik ve teorik sınavların uygulama sırasını ilgili anabilim dalı belirler. Sınavlar yüz (100) tam puan üzerinden değerlendirilir ve başarı puanı 60 ve üzeridir. Öğrenci o stajdan başarılı sayılabilmek için, hem teorik, hem pratik sınavdan en az 60 puan almak zorundadır. Sınavın ilk aşamasından 60 puandan düşük not alan öğrenci sonraki sınav aşamasına alınmaz. Sınavın her iki aşamasından 60 ve üzerinde not alan öğrencinin staj sonu sınav puanı, teorik ve pratik sınavlardan alınan puanların ortalamasıdır. Herhangi bir aşamada 60’ın altında not alan öğrencinin başarı notu hesaplanmaz.
- Dönem 6 öğrencisi, her staj süresi sonunda, genel tıp birikimi, araştırma yazısı hazırlayıp sunma becerisi, görev sorumluluğu, iletişim becerisi, hasta hazırlayıp takip etme becerisi, psiko-sosyal durumu, tıbbi girişim becerisi, saha çalışmaları bakımından ayrı ayrı 100 tam puan üzerinden değerlendirilerek staj notu belirlenir.
- Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD)
Başlangıç: 01.01.2019 / Bitiş: 01.01.2025
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olması ve sağlık durumu, askerlik görevi vb. yönlerden engelli olmaması gerekir.
Tıpta Uzmanlık Sınavına girerek herhangi bir dalda uzmanlık eğitimine devam ederek “Uzman Hekim” unvanı kazanabilirler. Ayrıca sağlık alanında herhangi bir doktora programına başvurabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030027001 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Mersin University | |
Awarding Body Contact | Çiftlikköy, Mersin Ünv., 33110 Yenişehir/Mersin | |
Awarding Body Url | https://www.mersin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 7 | 7 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Medicine | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 360 | |
Program Duration | 6 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode |