Yeterlilik Kodu | TR0030038515 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Turizm İşletmeciliği Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Düzce Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Düzce Üniversitesi Konuralp Yerleşkesi Yörük Mah. Merkez/DÜZCE, 81620 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | http://www.duzce.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 242 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tablo 1. Harf Notu Sistemi, Katsayılar ve Yüzde Karşılıkları
Yukarıdaki tabloya ilave olarak ortalamaya katılmayan notlar YT (yeterli) ve YZ (yetersiz) olarak belirlenmiştir. Ölçme ve değerlendirme yöntemi olarak hem klasik (açık uçlu) sınavlar hem de test (çoktan seçmeli) sınavlar yapılmaktadır. Ayrıca öğrenciyle sınıf içinde etkileşim sağlamak amacıyla ödev, sunum, grup çalışmaları, soru-cevap yöntemi ve proje ödevleri gibi farklı araçlar ile öğrencilerin derslerdeki başarıları ölçülmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024/31.12.2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Öğretim planında yer alan 242 AKTS; zorunlu dersler, seçmeli dersler ve diğer bileşenlerden oluşmaktadır. Staj mezun olmak için zorunlu bir bileşen olup 5 AKTS karşılığı bulunmaktadır. Zorunlu derslerin toplamı 162 AKTS, seçmeli derslerin AKTS’si 68 ve iki kategoriye girmeyen diğer derslerin AKTS’si 12’dir. Mezun olmaya hak kazanmak için öğrencilerin; öğretim programlarındaki derslere devam edip tümünden başarılı olmaları, AGNO' larının en az 2.50 düzeyinde olması ve diğer bütün çalışmalarını tamamlamış olmaları gerekir. Mezun olmaya hak kazanan öğrenciye; diploma ile başardığı derslerin isimleri, harf notları ve diğer faaliyetlerin başarılmasıyla ilgili bilgilerin yer aldığı bir not döküm belgesi verilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Öğrenciler mezuniyetten sonra
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030038515
ISCO 08
ISCO 08
-
Turizm endüstrisinin gereksinim duyduğu donanımlı yönetici adaylarının yetiştirilmesi
-
Turizm öğrencilerini girişimciliğe teşvik ederek, girişimciliğin risklerinin farkında olan bireyler olarak kendi işyerlerini açmalarını sağlamak
-
Sektörün ihtiyaç duyduğu projeleri gerçekleştirerek tüm paydaşlar için değer üretmek
- Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Turizm işletmeciliği ile ilgili kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahiptir.
- Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibidir.
- Dünyadaki ve Türkiye’deki turistik değerleri bilir, bu değerleri turizm arzı ve talebi açısından değerlendirir.
- Turizm işletmelerini (otel işletmesi, seyahat işletmesi, yiyecek içecek işletmesi vb) etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim kuram ve uygulamalarını bilir ve uygular.
- Türkiye ve dünya ekonomisi ve turizmindeki gelişmeleri izleyerek geleceğe ilişkin tahminlerde bulunur.
- Turizm işletmelerinde hizmet sunum süreçlerini bilir ve misafir memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
- İngilizce dilinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
- İngilizce dışındaki, yabancı dil/dillerde temel düzeyde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
- Farklı kültürleri tanır, anlar; misafirler ve iş birliği yaptığı kişilerle etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
- Araştırma yapma ve proje önerisi üretme süreci ile ilgili temel düzeyde bilgi sahibidir.
- Alanıyla ilgili edindiği teorik ve pratik deneyimle; bilgiye ulaşma, analiz, sentez ve yorumlama, sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir.
- Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojileri, yazılımları, araç-gereçlerin kullanır ve gerektiğinde bakımını yapar.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir, mesleki sorumluluk ve etik bilincine sahiptir..
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle, kişisel ve mesleki gelişimini sürekli kılar; sorumluluk alarak ekip halinde ve bağımsız şekilde çalışır.
- Turizm sektörünün gerektirdiği kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme özen gösterir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Misafir ilişkileri, iletişim becerileri ve yönetsel beceri yetkinliği
- Kapsamlı sektör yetkinliği
- Turizm endüstrisinin işleyişi, pazar trendleri ve tüketici davranış konusunda bilgi yetkinliği
- Farklı turistik bölgeler, kültürel özellikler, yerel çekicilikler hakkında derinlemesine bilgi yetkinliği
- İngilizce diline ve ingilizce dışında Almanca dil kullanım yetkinliği
Tablo 1. Harf Notu Sistemi, Katsayılar ve Yüzde Karşılıkları
Başarı Derecesi |
Başarı Notu |
Başarı Katsayısı |
Yüzde Karşılığı |
Pekiyi |
AA |
4.0 |
90-100 |
İyi- Pekiyi |
BA |
3.5 |
85-89 |
İyi |
BB |
3.0 |
80-84 |
Orta-İyi |
CB |
2.5 |
70-79 |
Orta |
CC |
2.0 |
60-69 |
Geçer- Orta |
DC |
1.5 |
55-59 |
Geçer |
DD |
1.0 |
50-54 |
Geçmez |
FD |
0.5 |
40-49 |
Geçmez |
FF |
0.0 |
39 ve aşağısı |
|
EKS |
0/Eksik |
|
|
DVZ |
0/Devamsız |
|
|
MEKS |
0/Mazeretli eksik |
|
|
MUAF |
0/yeterli |
|
Yukarıdaki tabloya ilave olarak ortalamaya katılmayan notlar YT (yeterli) ve YZ (yetersiz) olarak belirlenmiştir.
Ölçme ve değerlendirme yöntemi olarak hem klasik (açık uçlu) sınavlar hem de test (çoktan seçmeli) sınavlar yapılmaktadır. Ayrıca öğrenciyle sınıf içinde etkileşim sağlamak amacıyla ödev, sunum, grup çalışmaları, soru-cevap yöntemi ve proje ödevleri gibi farklı araçlar ile öğrencilerin derslerdeki başarıları ölçülmektedir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Turizm Akademisyenleri Derneği (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) (TUADER)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.01.2024/31.12.2029
- Yükseköğretim Kurumu (YÖK) tarafından belirlenen yönetmelikler çerçevesinde, bu programa öğrenci kabulü Öğrenci Seçme ve Yerleştirme (ÖSYS) Merkezi tarafından yapılan sistem ile olmaktadır. Öğrenciler, öğrenim görmek istedikleri program tercihlerini bildirdikten sonra, bu sınavdan aldıkları puana göre bu merkez tarafından ilgili programlara yerleştirilmektedir.
- Yabancı uyruklu öğrenciler, bu programa uluslararası geçerliliği olan SAT, ACT gibi sınav sonuçlarıyla ya da ortaöğretim mezuniyet notlarına göre kabul edilmektedir (Önlisans ve Lisans Programları Yabancı Uyruklu Öğrenci Kabul Yönergesi).
Öğrenciler mezuniyetten sonra
- Kafe, restoran, lokanta ve diğer yiyecek-içecek işletmelerinde isthidam edilebilirler
- Otel, pansiyon, tatil köyü ve diğer konaklama işletmelerinde istihdam edilebilirler
- Yat, curiuse gemi gibi deniz turizminde istihdam edilebilirler
- Seyahat acentelerinde, kamu hizmetlerinin turizmle alakalı birimlerinde istihdam edilebilirler
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030038515 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Bachelor's Degree in Tourism Management | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Düzce University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Düzce University Düzce University Konuralp Campus 81620 Düzce Telephone: +90850 800 81 81 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.duzce.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 242 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | They have advanced level of the following qualifications:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Table 1. Grading System, Coefficients and Percentage Equivalents
In addition to the above table, the grades not included in the average are YT (satisfactory) and YZ (unsatisfactory). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. Activities for the design and printing of the VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as QR code and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate and the accuracy of the documents can be checked via VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the VQA legislation and TS EN ISO/IEC 17024 Accreditation Standard. Activity results, all corrective and preventive action records and underlying documents are kept and submitted to VQA with the self-assessment report. External Evaluation: External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK in accordance with (TS EN) ISO/IEC 17024 Standard and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. . External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. Regular Review: External evaluation activities and results of the VQA Audit Department are regularly reviewed by the VQA Board of Directors. In addition, external assessment activities and results of TÜRKAK are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, assessment, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: Stakeholder participation is ensured at the highest level in all processes related to the qualification and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | The 242 ECTS in the curriculum consists of compulsory courses, elective courses and other components. Internship is a compulsory component for graduation and is worth 5 ECTS. The total of compulsory courses is 162 ECTS, elective courses have 68 ECTS and other courses that do not fall into two categories have 12 ECTS. In order to be eligible for graduation, students are required to attend the courses in the curriculum and be successful in all of them, have a GPA of at least 2.50 and complete all other studies. Students who are eligible to graduate are given a diploma and a transcript document containing the names of the courses, letter grades and information about the achievement of other activities. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students after graduation
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030038515
ISCO 08
ISCO 08
- Training well-equipped management candidates required by the tourism industry
- Encouraging tourism students to entrepreneurship and enabling them to open their own businesses as individuals who are aware of the risks of entrepreneurship
- Creating value for all stakeholders by realizing the projects needed by the sector
- Education and training are provided in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- Have comprehensive and systematic knowledge about the concepts, theories, principles and facts related to tourism management.
- Have knowledge about the structure and functioning of the tourism sector and its importance in the development of the country.
- Knows the touristic values in the world and in Turkey and evaluates these values in terms of tourism supply and demand.
- To be able to know and apply management theories and practices to manage tourism businesses (hotel, travel, food and beverage, etc.) effectively.
- To be able to make predictions about the future by following the developments in the Turkish and world economy and tourism.
- Knows the service delivery processes in tourism enterprises and fulfills them in a way to ensure guest satisfaction.
- Demonstrates reading, comprehension, speaking and writing skills in English.
- Demonstrates basic reading, comprehension, speaking and writing skills in foreign language(s) other than English.
- Recognizes and understands different cultures; communicates effectively with guests and collaborators and demonstrates presentation skills.
- To have a basic level of knowledge about the process of conducting research and producing project proposals.
- With the theoretical and practical experience gained in the field; has the ability to access, analyze, synthesize and interpret information and produce solutions to problems.
- Uses information and communication technologies, software, tools and equipment related to the field and maintains them when necessary.
- Knows national and international legal regulations and professional standards related to the field, has professional responsibility and ethical awareness.
- Continues personal and professional development with the awareness of lifelong learning; takes responsibility and works independently and as a team.
- Pay attention to personal care, hygiene, clothing and appearance required by the tourism sector.
They have advanced level of the following qualifications:
- Graduates are equipped with guest relations, communication skills and managerial skills
- They will have comprehensive sector knowledge. They acquire this knowledge by gaining practical experience through internships
- Have knowledge about the functioning of the tourism industry, market trends and consumer behavior
- Have in-depth knowledge of different tourist regions, cultural characteristics, local attractions.
- Have a command of the English language and the ability to use the German language in addition to English
Table 1. Grading System, Coefficients and Percentage Equivalents
Degree of Success |
Pass Mark |
Success Coefficent |
Percentage equivalent |
Very good |
AA |
4.0 |
90-100 |
Good-Very Good |
BA |
3.5 |
85-89 |
Good |
BB |
3.0 |
80-84 |
Medium-Good |
CB |
2.5 |
70-79 |
Medium |
CC |
2.0 |
60-69 |
Pass-Medium |
DC |
1.5 |
55-59 |
Pass |
DD |
1.0 |
50-54 |
Not pass |
FD |
0.5 |
40-49 |
Not pass |
FF |
0.0 |
39 and belowı |
|
EKS |
0/Absent |
|
|
DVZ |
0/Absent |
|
|
MEKS |
0/Excuse Absent |
|
|
MUAF |
0/suffiecent |
|
In addition to the above table, the grades not included in the average are YT (satisfactory) and YZ (unsatisfactory).
Both classical (open-ended) exams and test (multiple-choice) exams are used as assessment and evaluation methods. In addition, in order to provide interaction with the students in the classroom, students' success in the courses is measured with different tools such as homework, presentations, group work, question-answer method and project assignments.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. Activities for the design and printing of the VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as QR code and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate and the accuracy of the documents can be checked via VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with the VQA legislation and TS EN ISO/IEC 17024 Accreditation Standard. Activity results, all corrective and preventive action records and underlying documents are kept and submitted to VQA with the self-assessment report. External Evaluation: External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK in accordance with (TS EN) ISO/IEC 17024 Standard and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. . External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. Regular Review: External evaluation activities and results of the VQA Audit Department are regularly reviewed by the VQA Board of Directors. In addition, external assessment activities and results of TÜRKAK are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, assessment, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: Stakeholder participation is ensured at the highest level in all processes related to the qualification and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.
- The admission of students to the programmes is made according to the Student Selection and Placement Centre (OSYM – University entrance exam) within the framework set by the regulations of Higher Education Council (HEC). After students inform the Student Selection and Placement Centre about what programmes they want to study at, students are placed in the related programmes according to their scores they got from the exam.
- Foreign students are admitted to the related programmes with the scores of internationally acceptable exams such as SAT, ACT or are admitted to the related programmes with their high school graduation grades (Undergraduate and Graduate Programmes for Foreign Students Admission Guidelines).
Students after graduation
- They can be employed in cafes, restaurants, diners and other food and beverage establishments
- They can be employed in hotels, pensions, holiday villages and other accommodation businesses
- They can be employed in maritime tourism such as yachts, curiuse ships
- They can be employed in travel agencies, tourism-related units of public services
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times