Yeterlilik Kodu | TR0030219464 | |
Yeterlilik Adı | Turizm İşletmeciliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Mardin Artuklu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.artuklu.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı” nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. | |
Başarma Şartları | Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Turizm Fakültesinde yapılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | İyi eğitim almış ve deneyimli turizmciler öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları:
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219464
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Turizm ve turizm işletmeciliği ile ilgili kuramlar, olgular ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olur.
- İngilizce dilinde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
- İkinci bir yabancı dil olarak (İngilizce dışında, Almanca, Rusça vb.) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
- Yazılı, sözlü, sözsüz ve görsel olarak etkili iletişim teknikleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur .
- Verilerden mesleki bilgi üretir, üretilen bilgileri sentezler, analiz eder, yorumlar, değerlendirir ve sonuca ulaşır; araştırma yapma ve proje hazırlama becerisi kazanır.
- Edindiği bu bilgileri turizm sektöründe ortaya çıkan problemlerin çözümünde kullanarak deneyim kazanır ve mesleki gelişimine katkı sağlar.
- Turizm işletmelerinde kullanılan bilgi ve iletişim teknolojilerini, otomasyon sistemlerini kullanabilme becerisine sahip olur.
- Turizm alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları, toplumsal, çevresel ve mesleki etik değerleri bilir ve bunlara uygun davranışlar geliştirerek uygular.
- Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turizm sektörünün gerektirdiği şekilde özen gösterir.
- Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerden misafirlerin profiline uygun iletişim becerilerini kullanır.
- Turizm İşletmeciliği ile ilişkili disiplinler hakkında (Genel İşletme, Ekonomi, Muhasebe, Hukuk gibi) bilgi birikimine sahip olur.
- Turizm İşletmeciliği alanının alt dalları olan konaklama, seyahat, yiyecek içecek ve eğlence hizmetleri, etkinlik yönetimi gibi konularda temel bilgi düzeyine sahiptir.
- Yönetici ve Liderlik tipleri hakkında bilgi ve birikim sahibi olur ve iş ortamında mahiyetindeki kişileri en etkin şekilde yönetmeye çalışır.
- Turizm ile ilgili politika ve stratejiler konusunda hizmet süreçlerini etkileyecek sorunlara çözüm önerileri sunabilir.
- Ülkenin sahip olduğu turistik değerlerinin sürdürülebilirlik bağlamında korunması konusunda sürdürülebilir turizm bilincine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli “Ders Öğretim Planı” nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir.
İyi eğitim almış ve deneyimli turizmciler öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları:
- Konaklama işletmelerindeki bölümlerde alt, orta ve üst düzey yönetici olarak çalışabilirler.
- Seyahat işletmelerinde görev alabileceklerdir.
- Turizm sektöründeki farklı dallarda hizmet veren eğlence, alışveriş, ulaştırma ve yiyecek içecek işletmelerinde çalışabilirler.
- • Konaklama ve yiyecek-içecek hizmeti veren kamu kurumlarında ilgili bölümlerde görev alabilirler.
- Başarılı ve yatkın öğrenciler akademik kariyer yapabilir.
- Büyük sermaye gerektirmeyen turizm alanında hizmet verebilecek restoran, cafe, küçük ölçekli konaklama işletmecisi olarak kendi işlerini de kurabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219464 | |
Qualification Title | Turizm İşletmeciliği License | |
Awarding Body | Mardin Artuklu University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | www.artuklu.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Have a basic knowledge about theories, facts and principles about tourism and tourism management. Have reading, understanding, speaking and writing skills in English at least at the level of B2 of European Language Portfolio. Have reading, understanding, speaking and writing skills in a second foreign language (other than English, German, Russian etc.) at least at the general level of the European Language Portfolio A2. Have knowledge and skills about written, oral, nonverbal and visual communication techniques. Produces professional knowledge from data, synthesizes, analyzes, interprets, evaluates and concludes the produced information; gain the ability of doing research and preparing a project. Gaining experience by using this knowledge to solve problems in tourism sector and contributing to professional development. Have the ability to use information and communication technologies and automation systems used in tourism enterprises. Know national and international legal regulations, professional standards, social, environmental and professional ethical values ??related to the field of tourism and develop and apply appropriate behaviors. Cares for personal care, hygiene, clothing and appearance as required by the tourism sector. Recognize and understand different cultures and use communication skills appropriate to the profile of guests from different cultures. Have knowledge about the disciplines related to Tourism Management (General Business, Economics, Accounting, Law, etc.). Has the basic knowledge of tourism, accommodation, travel, food and beverage services and event management. Gains knowledge and experience about the types of managers and leadership and tries to manage the people in the most effective way in the business environment. Can offer solutions to problems that will affect service processes in tourism related policies and strategies. Has the awareness of sustainable tourism in order to protect the tourism values ??of the country in the context of sustainability. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219464
Have a basic knowledge about theories, facts and principles about tourism and tourism management. Have reading, understanding, speaking and writing skills in English at least at the level of B2 of European Language Portfolio. Have reading, understanding, speaking and writing skills in a second foreign language (other than English, German, Russian etc.) at least at the general level of the European Language Portfolio A2. Have knowledge and skills about written, oral, nonverbal and visual communication techniques. Produces professional knowledge from data, synthesizes, analyzes, interprets, evaluates and concludes the produced information; gain the ability of doing research and preparing a project. Gaining experience by using this knowledge to solve problems in tourism sector and contributing to professional development. Have the ability to use information and communication technologies and automation systems used in tourism enterprises. Know national and international legal regulations, professional standards, social, environmental and professional ethical values ??related to the field of tourism and develop and apply appropriate behaviors. Cares for personal care, hygiene, clothing and appearance as required by the tourism sector. Recognize and understand different cultures and use communication skills appropriate to the profile of guests from different cultures. Have knowledge about the disciplines related to Tourism Management (General Business, Economics, Accounting, Law, etc.). Has the basic knowledge of tourism, accommodation, travel, food and beverage services and event management. Gains knowledge and experience about the types of managers and leadership and tries to manage the people in the most effective way in the business environment. Can offer solutions to problems that will affect service processes in tourism related policies and strategies. Has the awareness of sustainable tourism in order to protect the tourism values ??of the country in the context of sustainability.
Qualification is continuous