Yeterlilik Kodu | TR0030024726 | |
Yeterlilik Adı | Turizm Rehberliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gelişim Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cihangir Mahallesi Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No:1 Avcılar / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://gelisim.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Notlar, Sınavlar ve Başarı Durumu Notlar MADDE 22 – (1) Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur; a) 100 üzerinden not döküm belgesinde gösterilen notlar: Başarı Notu Katsayı Eş Değer Puan AA 4.00 90–100 BA 3.50 85–89 BB 3.00 75–84 CB 2.50 65–74 CC 2.00 60–64 DC 1.50 50–59 DD 1.00 45–49 FD 0.50 40–44 FF 0.00 00–39 b) Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır: 1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. 2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir. 3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür. (2) AKTS notları Üniversitenin notlarına dönüştürülürken, aşağıdaki tablo kullanılır. a) AKTS Notu İstanbul Gelişim Üniversitesi Notu A AA B BA C CB D DC E DD FX FD F FF | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun Fakülte bölümlerine ilişkin kalite güvencesi Kalite Koordinatörlüğü’nce hazırlanan ilgili yönerge ile düzenlenmiştir. İlgili yönerge aşağıdaki link üzerinden kamuoyu ile paylaşılmaktadır: https://kalite.gelisim.edu.tr/tr/idari-anasayfa https://resim.gelisim.edu.tr/YONETMELIK_YONERGE/kaliteguvenceyonergesi_07_09_2022.pdf Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS) Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024 | |
Giriş Şartı |
Programa giriş, sadece ÖSYM’nin gerçekleştirdiği sınavlardan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK’e bağlı puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. | |
Başarma Şartları | Asgari 240 AKTS ders kredisini başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumunun belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmiş olmak. İGÜ Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin Dördüncü Bölümü altında başarma/mezuniyet şartları tanımlıdır. Mezuniyet ve diploma MADDE 28 – (1) Öğretim programında gösterilen derslerin tümünden başarılı olmuş ve GANO’sunu en az 2.00 düzeyine çıkarmış ve mezuniyet koşulunu sağlamış öğrencilere, lisans veya ön lisans diploması ile diploma eki verilir. Yüksek onur ve onur belgesi almaya hak kazananların belgeleri de diplomaları ile birlikte verilir. (2) Diploma almaya hak kazanmış öğrencilerin, diplomalarını alabilmek için ilgili birimlerden ilişik kesme belgesi almaları gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030024726
ISCO 08
ISCO 08
- Programımız alanında uzman akademisyenlerden oluşur ve gerekli uygulama çalışmaları derslerle birlikte yürütülmektedir. Turizm Rehberliği Bölümünün amacı, bilimsel ve kaliteli bir eğitim öğretim sağlamak suretiyle turizm sektörü için nitelikli turist rehberleri, iş görenler, orta ve üst kademe yönetici adayları yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede yabancı dil bilen, Türkiye’yi tarihi, kültürü ve coğrafyasıyla en iyi şekilde tanıyan, iyi insan ilişkileri kurabilen, analitik düşünebilen, sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş, hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip, liderlik ve temsil yeteneği olan nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
- Bölüm müfredatında yer alan dersler fakülte dersliklerinde yürütülmektedir.
- Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
- Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
- Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
- Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
- Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
- Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
- Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
- Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
- Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
- Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
- İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
- Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
- Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
- Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli, “Ders Tanıtım ve Uygulama Bilgileri”’nde ayrıntılı bir şekilde tanımlanmış olmakla birlikte, Sınavlar, Ölçme değerlendirme ve mezuniyet koşulları temel olarak; İstanbul Gelişim Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtilen usul ve esaslara göre düzenlenir/yapılır. Bu doğrultuda program öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınav, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır.
- Not baremi, üniversitenin İGÜ Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nde belirtildiği şekilde uygulanmaktadır. Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, FF ya da D notunun olmaması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması ve 60 iş günü zorunlu yaz stajını da tamamlaması gerekmektedir.
- İGÜ Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin Dördüncü Bölüm başlığı altında yer alan kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yürütülür:
Notlar, Sınavlar ve Başarı Durumu
Notlar
MADDE 22 – (1) Öğrencilere aldıkları her ders için, aşağıdaki harf notlarından biri öğretim elemanı tarafından dönem sonu ders notu olarak takdir olunur;
a) 100 üzerinden not döküm belgesinde gösterilen notlar:
Başarı Notu Katsayı Eş Değer Puan
AA 4.00 90–100
BA 3.50 85–89
BB 3.00 75–84
CB 2.50 65–74
CC 2.00 60–64
DC 1.50 50–59
DD 1.00 45–49
FD 0.50 40–44
FF 0.00 00–39
b) Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır:
1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür.
(2) AKTS notları Üniversitenin notlarına dönüştürülürken, aşağıdaki tablo kullanılır.
a) AKTS Notu İstanbul Gelişim Üniversitesi Notu
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
FX FD
F FF
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun
Fakülte bölümlerine ilişkin kalite güvencesi Kalite Koordinatörlüğü’nce hazırlanan ilgili yönerge ile düzenlenmiştir. İlgili yönerge aşağıdaki link üzerinden kamuoyu ile paylaşılmaktadır:
https://kalite.gelisim.edu.tr/tr/idari-anasayfa
https://resim.gelisim.edu.tr/YONETMELIK_YONERGE/kaliteguvenceyonergesi_07_09_2022.pdf
Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS)
Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024
- Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması,
- Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezince yapılan sınavlarda, YKS kategorisinde öngörülen puanları almış olmaları gerekmektedir.
Programa giriş, sadece ÖSYM’nin gerçekleştirdiği sınavlardan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK’e bağlı puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024726 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Tourism Guidance | |
Awarding Body | Istanbul Gelisim University | |
Awarding Body Contact | Address: Cihangir St., Şehit Jandarma Komando, J. Kom. Er Hakan Öner St. No:1 A Block Rectorate Building, 34315 Avcılar/Istanbul Telephone: (0212) 422 70 00 E-mail address: ubf@gelisim.edu.tr | |
Awarding Body Url | https://www.gelisim.edu.tr/en/gelisim-homepage | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | - Although the measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Course Introduction and Application Information", exams, measurement and evaluation and graduation conditions are basically regulated / carried out according to the procedures and principles specified in the Istanbul Gelisim University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. In this direction, the exams that the programme students will / are likely to participate in are midterm exams, semester / year-end exams, make-up exams, single course exams and make-up exams. - The grade scale is applied as specified in the IGU Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. The student must have succeeded in all courses in the programme and must not have a grade of FF or D. In this programme, the student is required to provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and complete a compulsory summer internship of 60 working days. - Measurement and evaluation is carried out according to the criteria under the title of Section Four of the IGU Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations: Grades, Exams and Success Status Notes ITEM 22 - (1) For each course taken by students, one of the following letter grades is assigned by the instructor as the final course grade;
Success Grade Coefficient Equivalent Score AA 4.00 90–100 BA 3.50 85–89 BB 3.00 75–84 CB 2.50 65–74 CC 2.00 60–64 DC 1.50 50–59 DD 1.00 45–49 FD 0.50 40–44 FF 0.00 00–39 b) Grades not included in the average are as follows: 1) G (Pass) grade is given to students who are successful in non-credit courses in the curriculum. 2) K (Fail) grade is given to students who fail the non-credit courses in the curriculum. 3) Grade D (Absent) is given to students who fail because they cannot fulfil their obligations regarding attendance or course practices. D grade is treated like FF grade in grade point average calculation. (2) When converting ECTS grades into University grades, the following table is used. a) ECTS Grade Istanbul Gelisim University Grade A AA B BA C CB D DC E DD FX FD F FF | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | In order to receive bachelor’s degree in Tourism Guidance, students are required to complete successfully all compulsory and elective courses (corresponding 240 ECTS) to be taken in the program and students are required to have at least a 2.00 GPA on a 4.00 scale. | |
Progression Paths (Relationship Type) |
| |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions. 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030024726
ISCO 08
ISCO 08
- Our programme consists of academicians who are experts in their fields and the necessary application studies are carried out together with the courses. The aim of the Department of Tourism Guidance is to train qualified tourist guides, labourers, middle and upper level management candidates for the tourism sector by providing a scientific and quality education and training. In line with this aim, it is aimed to train qualified tourist guides and management candidates who have a good command of foreign languages, who know Turkey's history, culture and geography in the best way, who can establish good human relations, who can think analytically, who have problem solving, management and organisation knowledge and skills, who have basic social values such as tolerance, courtesy, respect, honesty, who have leadership and representation skills.
- The courses in the department curriculum are carried out in the faculty classrooms.
- Explains the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and associates them with the characteristics of tourism enterprises.
- Discusses the structure and functioning of the tourism industry and its importance in the development of the country and associates it with tourism enterprises.
- Explains and interprets the culture, history, religion, art, geography, life and thought styles of various civilisations that lived in Turkey.
- Plans a tour programme (plan) and discusses its functioning by considering the purpose, type and characteristics of the touristic region in line with the theoretical knowledge acquired in the Tourism Guidance profession.
- Emphasises the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archaeology and shows advocacy attitude and behaviour towards the necessity of lifelong learning.
- Explains the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and associates them with the characteristics of tourism enterprises.
- Discusses the structure and functioning of the tourism industry and its importance in the development of the country and associates it with tourism enterprises.
- Explains and interprets the culture, history, religion, art, geography, life and thought styles of various civilisations that lived in Turkey.
- Plans a tour programme (plan) and discusses its functioning by considering the purpose, type and characteristics of the touristic region in line with the theoretical knowledge acquired in the Tourism Guidance profession.
- Emphasises the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archaeology and shows advocacy attitude and behaviour towards the necessity of lifelong learning.
- Analyses numerical and statistical data and results of current practices in the field of tourism in accordance with ethical values.
- Knows and applies the legal regulations related to the field of tourism, tourist guide profession law and professional organisations.
- By assuming the leadership role in tour groups; manages the tour programme and solves possible problems that may arise during the tour.
- Turkey's natural and cultural assets, ancient cities, ruins and historical artefacts and regions of architecture, art, culinary culture, folklore, flora and fauna, etc. uses the skills of telling and presenting the features.
- Demonstrates effective written and oral communication and presentation skills and expresses professional knowledge accurately and effectively.
- Demonstrates reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).
- Uses the knowledge and competences related to the preparation, implementation and supervision of a tour.
- Organises projects, organisations and studies with sustainable social and social content specific to the field by using personality traits with social skills required by the Tourism Guidance profession.
- Demonstrates a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment and acts with the awareness of protecting tangible and intangible cultural assets.
- Literacy competence
- Multilingual competence
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- Digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
- Although the measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the "Course Introduction and Application Information", exams, measurement and evaluation and graduation conditions are basically regulated / carried out according to the procedures and principles specified in the Istanbul Gelisim University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. In this direction, the exams that the programme students will / are likely to participate in are midterm exams, semester / year-end exams, make-up exams, single course exams and make-up exams.
- The grade scale is applied as specified in the IGU Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations. The student must have succeeded in all courses in the programme and must not have a grade of FF or D. In this programme, the student is required to provide a minimum of 240 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and complete a compulsory summer internship of 60 working days.
- Measurement and evaluation is carried out according to the criteria under the title of Section Four of the IGU Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations:
Grades, Exams and Success Status
Notes
ITEM 22 - (1) For each course taken by students, one of the following letter grades is assigned by the instructor as the final course grade;
- Grades out of 100 as shown in the transcript:
Success Grade Coefficient Equivalent Score
AA 4.00 90–100
BA 3.50 85–89
BB 3.00 75–84
CB 2.50 65–74
CC 2.00 60–64
DC 1.50 50–59
DD 1.00 45–49
FD 0.50 40–44
FF 0.00 00–39
b) Grades not included in the average are as follows:
1) G (Pass) grade is given to students who are successful in non-credit courses in the curriculum.
2) K (Fail) grade is given to students who fail the non-credit courses in the curriculum.
3) Grade D (Absent) is given to students who fail because they cannot fulfil their obligations regarding attendance or course practices. D grade is treated like FF grade in grade point average calculation.
(2) When converting ECTS grades into University grades, the following table is used.
a) ECTS Grade Istanbul Gelisim University Grade
A AA
B BA
C CB
D DC
E DD
FX FD
F FF
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- In Turkey it is necessary that students to pass the YGS (Transition to Higher Education Examination) and LYS (Undergraduate Placement Examination). The only way to enter a program in University is through these tests’ scores. The students make choices in order of preference to be admitted to the programs they want to attend and send their preference form to ÖSYM (Student Selection and Placement Center). ÖSYM takes all the applications, lists the scores the students have received from highest to lowest and announces the current programs according to the scores placing the students in the programs they have preferred. The foreign students get placed in a University, allocated a certain number of quota students in our country, as per the scores they have received on the central exam named YÖS (University Entrance Examination for International Students). Documents required for the enrollment process are: •Diplomas of High Schools and their equivalents •The Document of Student Placement Exam results by ÖSYM.
- Highly educated and experienced guides have a wide range of job opportunities including the following ones. Career opportunities of the graduates üIndependent tourist guides üTourist guides working with travel agencies üTravel agency manager üInformation officer in travel agencies üMuseum guide üAcademic career opportunity for successful and inclined students üThere is an opportunity of becoming a teacher of vocational courses in secondary schools for the graduates of Masters in Education Studies.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions.
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education.
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board