Yeterlilik Kodu | TR0030043032 | |
Yeterlilik Adı | Turizm Rehberliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Nişantaşı Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Maslak Mahalesi, Taşyoncası Sokak, No: 1V ve No:1Y Sarıyer-İSTANBUL - Bina Kodu : 34481742 | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nisantasi.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Seyahat, turizm ve boş zaman | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Turizm Rehberliği Bölümü, seyahat ve turizm endüstrisinin istihdam ettiği donanımlı, bilgili, kültürlü, Batı standartlarında, yabancı dil bilgisine sahip profesyonel turist rehberleri yetiştirmek üzere kurulmuştur. | |
Öğrenme Ortamları | Bölümde kuramsal ve uygulama dersleri denge içindedir. Turist rehberi adayı akademik bilgi donanımı ile çalışacağı turizm endüstrisini, mesleği, meslek bilgilerini edinir. Bölümün öğretim kadrosu, genel olarak turizm, seyahat işletmeciliği ve rehberlik konularında deneyimli akademisyenlerden ve turist rehberlerinden oluşmaktadır. Mezunların farklı yabancı dilleri öğrenmeleri, çalışmaya başladıklarında kendilerine öncelikli konum sağlayacağından, akademik kuram dersleri uygulama ve yabancı dil dersleri ile desteklenmiştir. Diğer taraftan, öğrenimin son iki yılında seçimlik derslerin çeşitlilik taşıması da müfredat çerçevesinde dikkat edilen hususlardandır. Kuramsal olarak mesleği yeterince öğrenen rehber adayları, öğrenimlerinin son döneminde seyahat sektöründe işbaşında mesleki uygulama eğitimi alırlar. Öğrenciler öğrenimleri süresince, İstanbul’da şehir içi gezilere katılıp, tarihi mekanları, başlıca turist çekim öğelerini ve müzeleri ziyaret ederek, kuramsal bilgilerini pekiştirirler. Turist rehberi olmanın en önemli koşullarından, 36 gün süreli Yurtiçi Uygulama Gezisine katılırlar. Tam burs imkanı mevcuttur. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Turizm Rehberliği bölümünde her ders için bir ara sınav bir de final sınavı yapılmaktadır. Ara sınavın %40’ı ile final sınavının %60’ı geçme notunu etkilemektedir. Yine öğrencilere bir de bütünleme sınavı hakkı verilmektedir. Ölçme ve değerlendirme kriterleri, Nişantaşı üniversitesi Yönetmeliği esas alınarak yapılmaktadır. | |
Kalite Güvencesi |
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Turizm Akademisyenleri Derneği (TUADER - Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) | |
Giriş Şartı | Kabul ve kayıt koşulları, Nişantaşı Üniversitesi Eğitim-Öğretim Yönergesine tabiidir. Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve merkezi olarak yapılan ulusal üniversite yerleştirme sınavı ile yerleştirmenin yapılmış olması gerekmektedir. Turizm Rehberliği bölümüne başvuruda bulunabilmek için bu sınavlarda alınan DİL-1 puan türü kullanılmaktadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin Şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde verilen dersleri alabilirler. | |
Başarma Şartları | Öğrencinin bölüm müfredatındaki tüm derslerini eksiksiz almış ve başarmış olması, asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Turizm, istihdam açığının süreklilik gösterdiği sektörlerin başında gelmektedir. Turizm Rehberliği Bölümü, mezun olunduktan sonra, istihdam edilememe gibi bir durumla karşılaşılmayan ender bölümlerden biridir. Turist Rehberliği Bölümünü başarıyla tamamlayan öğrenciler, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından zorunlu kılınan yabancı dil yeterlilik koşullarını sağladıkları takdirde; bağımsız turist rehberi, seyahat acentasına bağlı turist rehberi, seyahat işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici, seyahat acentası enformasyon memuru, müze rehberi olarak istihdam olanağına sahiptirler. Yine bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından yeterli puanı alanlar, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam olanağına sahiptirler. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Belediyelerin Turist, Enformasyon Büroları, İl Turizm Müdürlükleri, Organizasyon ve Reklam Firmaları, özel Kuruluşların ihracat-ithalat Birimleri, Yurt dışı tanıtım Ofisleri ve Hava Alanları gibi birçok kamu ve özel sektör kuruluşlarında görev alabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030043032
ISCO:08
ISCO:08
Turizm Rehberliği Bölümü, seyahat ve turizm endüstrisinin istihdam ettiği donanımlı, bilgili, kültürlü, Batı standartlarında, yabancı dil bilgisine sahip profesyonel turist rehberleri yetiştirmek üzere kurulmuştur.
Bölümde kuramsal ve uygulama dersleri denge içindedir. Turist rehberi adayı akademik bilgi donanımı ile çalışacağı turizm endüstrisini, mesleği, meslek bilgilerini edinir. Bölümün öğretim kadrosu, genel olarak turizm, seyahat işletmeciliği ve rehberlik konularında deneyimli akademisyenlerden ve turist rehberlerinden oluşmaktadır. Mezunların farklı yabancı dilleri öğrenmeleri, çalışmaya başladıklarında kendilerine öncelikli konum sağlayacağından, akademik kuram dersleri uygulama ve yabancı dil dersleri ile desteklenmiştir. Diğer taraftan, öğrenimin son iki yılında seçimlik derslerin çeşitlilik taşıması da müfredat çerçevesinde dikkat edilen hususlardandır. Kuramsal olarak mesleği yeterince öğrenen rehber adayları, öğrenimlerinin son döneminde seyahat sektöründe işbaşında mesleki uygulama eğitimi alırlar. Öğrenciler öğrenimleri süresince, İstanbul’da şehir içi gezilere katılıp, tarihi mekanları, başlıca turist çekim öğelerini ve müzeleri ziyaret ederek, kuramsal bilgilerini pekiştirirler. Turist rehberi olmanın en önemli koşullarından, 36 gün süreli Yurtiçi Uygulama Gezisine katılırlar. Tam burs imkanı mevcuttur.
- Turizmin sektörel yapısını bilir, Rehberlik mesleğinin gerektirdiği donanım ve beceriye sahiptir,
- Atatürk ilkeleri ve inkılapları doğrultusunda, Cumhuriyet’in temel değerlerine sahip çıkar,
- Eğitim dili olan Türkçe’yi düzgün kullanır, bu dilde kendini doğru ifade eder, bilgilerini aktarabilir,
- Dünya’da ve Anadolu’da yaşamış toplulukların coğrafi, tarihi, dini, kültür ve sanat değerleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir,
- Türkiye’nin sahip olduğu soyut/somut eserler ve müzecilik hakkında bilgi sahibidir,
- Türkiye’nin flora ve faunası hakkında bilgi sahibidir,
- Turizm rehberliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir
- Genelde Turizm, özel de Turizm rehberliği mesleği ile ilgili mevzuatlara hakimdir, bu standartlara uygun davranma bilinci yüksektir,
- Seyahat acentacılığı ve tur operatörlüğü hakkında bilgi sahibidir, bir turu planlar, uygular, maliyetlendirir ve denetler,
- İlkyardım konusunda bilgi sahibidir, uygulama yapabilir,
- Bağımsız karar verebilir, analitik ve stratejik düşünebilir, çözüm odaklıdır, fikirlerini sözlü ve yazılı ifade ederek etkin iletişim kuma yetisine sahiptir,
- Turizm rehberliği mesleğini icra ederken edinilen teorik bilgilerin yanı sıra ekonomik, politik, teknolojik vb. konularda güncel bilgilere hâkim olmanın önemini ile mesleki ve kişisel öğrenmenin yaşam boyu süreklilik arz etmesi gerekliliğini bilir,
- İngilizce seviyesi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyindedir, alanındaki bilgileri izleyebilir ve mesleğinde İngilizce’yi etkin kullanabilir,
- İkinci bir yabancı dilde kendini ifade edebilir, bilgilerini bu dilde aktarabilir,
- Birey ve grup davranışlarını sosyolojik ve psikolojik anlamda analiz eder, yorumlar ve ona uygun davranış tutumu geliştirir,
- İlmi ve mesleki etik bilinci yüksektir,
- İş sağlığı ve güvenliği konularında bilinç sahibidir
- Turizm rehberliği mesleğinin gerektirdiği şekilde, hijyen, kişisel bakım, dış görünüş ve kılık kıyafetine özen gösterir,
- Kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir,
- Topluma karşı sorumluluk sahibi bir birey olarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler, bunları uygular.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Turizm Rehberliği bölümünde her ders için bir ara sınav bir de final sınavı yapılmaktadır. Ara sınavın %40’ı ile final sınavının %60’ı geçme notunu etkilemektedir. Yine öğrencilere bir de bütünleme sınavı hakkı verilmektedir. Ölçme ve değerlendirme kriterleri, Nişantaşı üniversitesi Yönetmeliği esas alınarak yapılmaktadır.
- Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Turizm Akademisyenleri Derneği (TUADER - Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)
Kabul ve kayıt koşulları, Nişantaşı Üniversitesi Eğitim-Öğretim Yönergesine tabiidir. Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve merkezi olarak yapılan ulusal üniversite yerleştirme sınavı ile yerleştirmenin yapılmış olması gerekmektedir. Turizm Rehberliği bölümüne başvuruda bulunabilmek için bu sınavlarda alınan DİL-1 puan türü kullanılmaktadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin Şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğunda mevcuttur. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde verilen dersleri alabilirler.
Turizm, istihdam açığının süreklilik gösterdiği sektörlerin başında gelmektedir. Turizm Rehberliği Bölümü, mezun olunduktan sonra, istihdam edilememe gibi bir durumla karşılaşılmayan ender bölümlerden biridir. Turist Rehberliği Bölümünü başarıyla tamamlayan öğrenciler, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından zorunlu kılınan yabancı dil yeterlilik koşullarını sağladıkları takdirde; bağımsız turist rehberi, seyahat acentasına bağlı turist rehberi, seyahat işletmeleri başta olmak üzere, turizm işletmelerinin herhangi birinde orta veya üst düzey yönetici, seyahat acentası enformasyon memuru, müze rehberi olarak istihdam olanağına sahiptirler. Yine bölüm mezunlarından, Kamu Personeli Seçme Sınavından yeterli puanı alanlar, kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam olanağına sahiptirler. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Belediyelerin Turist, Enformasyon Büroları, İl Turizm Müdürlükleri, Organizasyon ve Reklam Firmaları, özel Kuruluşların ihracat-ithalat Birimleri, Yurt dışı tanıtım Ofisleri ve Hava Alanları gibi birçok kamu ve özel sektör kuruluşlarında görev alabilmektedir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030043032 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | NISANTASI UNIVERSITY RECTORATE | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.nisantasi.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 1 | 1 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 |
TQF Level | 1 | |
Thematic Areas | Travel, tourism and leisure | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | - | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | - | |
Url | Open Address | |
QrCode |