Yeterlilik Kodu

TR0030017281

Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Demokrasi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜçkuyular Mahallesi, Gürsel Aksel Bulvarı, No:14 35140 Karabağlar/İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.idu.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarihten bugüne, Türk kültürünün devamlılığı çerçevesinde.
  • Türk edebiyatını konumlandırmak; millet-edebiyat ilişkisini görebilme.
  • Ölçünlü Türkiye Türkçesini ses, şekil ve dizim özelliklerine göre konuşabilme ve yazabilme.
  • Matbu Osmanlı Türkçesi metinlerini doğru okuyup anlayabilme.
  • Klasik Türk Edebiyatının önemli şahsiyet ve temsilcilerini tanıyabilme, bunların eserlerini bilmek, anlayıp analiz edebilme.
  • Alan araştırması tecrübesi edinme.
  • Derleme verilerini analiz edebilme.
  • Modern Türk edebiyatının dönemleri, önemli şahsiyetleri ve edebî toplulukları hakkında bilgi sahibi olabilme.
  • Edebi türler (roman, hikaye, şiir, tiyatro) hakkında bilgi sahibi olmak, geçmişten günümüze geçirdiği değişiklikleri gözlemleyebilme, belirli temsilcilerini tanıyabilme.
  • Edebiyat teorisi, tenkidi ve tarihi ile ilgili genel prensipleri kavrama, bunları pratik düzlemde de kavrayabilmek içim örnek eserlere gidebilme.
  • Türk dünyası edebiyatlarının önemli temsilcilerini ve eserlerini tanımak, bunları mukayese edebilme.
  • Türkçeyi; ses bilgisi, şekil bilgisi ve söz dizimi özelliklerine göre tarihsel dönemlerden günümüze kadar mukayeseli olarak görebilme
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav % 40, dönem sonu sınavı da % 60 oranında etkili olmaktadır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavının (LYS) ilgili alanından yeterli puan almak

Başarma ŞartlarıProgramı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünden lisans derecesi alabilmek için, bölüm eğitim programında belirtilen biçimde dönemlik en az 30 olmak üzere, 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçimlik derslerin başarıyla tamamlanması ve bu koşula ek olarak genel akademik not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölüm mezunlarının Türk Dili Eğitmeni , Araştırma Görevlisi ve Türkolog gibi çeşitli akademik fırsatları vardır. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı liselerde öğretmen olabilirler veya Kültür Bakanlığı ve TRT gibi devlet kurumlarında iş olanakları bulabilir basın ve gazetecilik, medya gibi özel organizasyonlarda uzman olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030017281


Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Demokrasi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üçkuyular Mahallesi, Gürsel Aksel Bulvarı, No:14 35140 Karabağlar/İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Tarihten bugüne, Türk kültürünün devamlılığı çerçevesinde.
  • Türk edebiyatını konumlandırmak; millet-edebiyat ilişkisini görebilme.
  • Ölçünlü Türkiye Türkçesini ses, şekil ve dizim özelliklerine göre konuşabilme ve yazabilme.
  • Matbu Osmanlı Türkçesi metinlerini doğru okuyup anlayabilme.
  • Klasik Türk Edebiyatının önemli şahsiyet ve temsilcilerini tanıyabilme, bunların eserlerini bilmek, anlayıp analiz edebilme.
  • Alan araştırması tecrübesi edinme.
  • Derleme verilerini analiz edebilme.
  • Modern Türk edebiyatının dönemleri, önemli şahsiyetleri ve edebî toplulukları hakkında bilgi sahibi olabilme.
  • Edebi türler (roman, hikaye, şiir, tiyatro) hakkında bilgi sahibi olmak, geçmişten günümüze geçirdiği değişiklikleri gözlemleyebilme, belirli temsilcilerini tanıyabilme.
  • Edebiyat teorisi, tenkidi ve tarihi ile ilgili genel prensipleri kavrama, bunları pratik düzlemde de kavrayabilmek içim örnek eserlere gidebilme.
  • Türk dünyası edebiyatlarının önemli temsilcilerini ve eserlerini tanımak, bunları mukayese edebilme.
  • Türkçeyi; ses bilgisi, şekil bilgisi ve söz dizimi özelliklerine göre tarihsel dönemlerden günümüze kadar mukayeseli olarak görebilme

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav, bir dönem sonu sınavı olmak üzere iki aşamada değerlendirmeye tâbi tutulmaktadır. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar, projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir. Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından ders planında belirtilir. Geçme notu tespit edilirken, ara sınav % 40, dönem sonu sınavı da % 60 oranında etkili olmaktadır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Öğrencinin başarı notu hesaplanırken aldığı not bağıl sistemde harf notuna dönüştürülmektedir. Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılabilmesi için en az harf notu olarak CC alması gerekir. GANO’su en az 2.00 olan öğrenciler (DC) ve (DD) notu aldıkları derslerden de başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su 2.00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle (DC) ve (DD) olan derslerini yeniden alarak GANO’larını 2.00’ın üzerine çıkarmak zorundadır. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Lisans Yerleştirme Sınavının (LYS) ilgili alanından yeterli puan almak


Başarma Şartları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünden lisans derecesi alabilmek için, bölüm eğitim programında belirtilen biçimde dönemlik en az 30 olmak üzere, 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçimlik derslerin başarıyla tamamlanması ve bu koşula ek olarak genel akademik not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması şarttır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölüm mezunlarının Türk Dili Eğitmeni , Araştırma Görevlisi ve Türkolog gibi çeşitli akademik fırsatları vardır. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı liselerde öğretmen olabilirler veya Kültür Bakanlığı ve TRT gibi devlet kurumlarında iş olanakları bulabilir basın ve gazetecilik, medya gibi özel organizasyonlarda uzman olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030017281

Qualification Title
Turkish Language and Literature License
Awarding Bodyİzmir Demokrasi University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlwww.idu.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to locate Turkish literature into a place where the Turkish cultural continuity takes place from the history to the present, and see the relations between nation and literature.
  • To be able to speak and write standart.
  • Turkish with respect to phonetic, phonologic, morphologic and syntactic features.
  • To be able to read and understand printed Ottoman tetxts.
  • To be able to know the uppermost figures and representatives of classical Turkish literature, and being able to know, understand and analyse their outstanding works.
  • To be able to earn and have experience on area study, and to be able to analyse collected data.
  • To be able to earn and have information about modern Turkish literature, its periods, its uppermost figures and its literary movements/groups/works.
  • To be able to be knowledgeable about literary genres (novel, short story, poem, drama), to be able to obsorve its evolution and transformation, and to be able to know its some umppermost figures (writers and pots)
  • To be able to comprehend the general principles of literary theory, literary critcism and the history of literature, and to be able to use these in analysing and examining the uppermost works of Turkish literature.
  • To be able to know the crucial figures (writers, poets, thinkers) of Turkic world’s literature, to be able to analyse and compare their works with each other and with Turkish ones.
  • To be able to see, know and compare Turkish/Turkic dialects from historical periods to the present time with respect to phonetical, phonological, morphological and syntactic features
Key Competencies-
Further Info

Evaluation criteria for each course are determined by the faculty who is offering the course and are announced in the course syllabus at the beginning of the semester. The students take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, home works and projects that are determined by the faculty in the syllabus can also be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the contribution of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in the class. The department administration informs the Student Affairs about the courses that will not have midterm or final exams. At the end of the semester, the faculty responsible for that particular course conveys the grades and evaluation criteria to the Student Affairs. To be successful from a course, a student must achieve at least DD from that course. If a student gets FF or FD from a course, has too many absents or fails from a non-credit course, the student repeats that course when it becomes available and cannot enroll the courses that it is prerequisite of. At the end of the semester, the course grades are given as letter grades. Beginning from the end of the second semester, the GPAs of the students are monitored. The students with a GPA lower than 1.80 repeat their last semester. In the final semester, they repeat all the courses with grades lower than DD. Moreover, with the approval of their advisor, they can enroll to additional courses whose number is equal to the courses that they got CC grade and above in the last semester. The students with a GPA 2.00 are considered successful in that semester. The student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students should have a diploma of high school and equivalent schools, and take the proficient score from the related area of Bachelor Placement Examination(LYS) done by Evalutaion, Selection,and Placement.

Conditions for SuccessThe student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00. The student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from department have various academic opportunites like being Turkish Language Instructor , Research Assistant and Turcologist . They can become teacher in highschools of Ministry of Education or they can have job opportunities in the state institutions like Ministry of Culture and TRT (Turkey Radio and Television Corporation), they can work as specialist in the private organizations, like the press and media.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030017281


Qualification Title
Turkish Language and Literature License

Awarding Body
İzmir Demokrasi University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to locate Turkish literature into a place where the Turkish cultural continuity takes place from the history to the present, and see the relations between nation and literature.
  • To be able to speak and write standart.
  • Turkish with respect to phonetic, phonologic, morphologic and syntactic features.
  • To be able to read and understand printed Ottoman tetxts.
  • To be able to know the uppermost figures and representatives of classical Turkish literature, and being able to know, understand and analyse their outstanding works.
  • To be able to earn and have experience on area study, and to be able to analyse collected data.
  • To be able to earn and have information about modern Turkish literature, its periods, its uppermost figures and its literary movements/groups/works.
  • To be able to be knowledgeable about literary genres (novel, short story, poem, drama), to be able to obsorve its evolution and transformation, and to be able to know its some umppermost figures (writers and pots)
  • To be able to comprehend the general principles of literary theory, literary critcism and the history of literature, and to be able to use these in analysing and examining the uppermost works of Turkish literature.
  • To be able to know the crucial figures (writers, poets, thinkers) of Turkic world’s literature, to be able to analyse and compare their works with each other and with Turkish ones.
  • To be able to see, know and compare Turkish/Turkic dialects from historical periods to the present time with respect to phonetical, phonological, morphological and syntactic features

Key Competencies
-

Further Info

Evaluation criteria for each course are determined by the faculty who is offering the course and are announced in the course syllabus at the beginning of the semester. The students take at least one midterm and one final exam in the scope of each enrolled course. In addition to these, quizzes, home works and projects that are determined by the faculty in the syllabus can also be involved in the evaluation criteria. At the end of the year, the grades of the students are calculated by the contribution of midterm and final exam grades, in-year activities and participation in the class. The department administration informs the Student Affairs about the courses that will not have midterm or final exams. At the end of the semester, the faculty responsible for that particular course conveys the grades and evaluation criteria to the Student Affairs. To be successful from a course, a student must achieve at least DD from that course. If a student gets FF or FD from a course, has too many absents or fails from a non-credit course, the student repeats that course when it becomes available and cannot enroll the courses that it is prerequisite of. At the end of the semester, the course grades are given as letter grades. Beginning from the end of the second semester, the GPAs of the students are monitored. The students with a GPA lower than 1.80 repeat their last semester. In the final semester, they repeat all the courses with grades lower than DD. Moreover, with the approval of their advisor, they can enroll to additional courses whose number is equal to the courses that they got CC grade and above in the last semester. The students with a GPA 2.00 are considered successful in that semester. The student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students should have a diploma of high school and equivalent schools, and take the proficient score from the related area of Bachelor Placement Examination(LYS) done by Evalutaion, Selection,and Placement.


Conditions for Success
The student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00. The student must have succeeded all his courses in the programme. In this programme, the student is expected to get 240 ECTS credit and his average grade is expected to be at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from department have various academic opportunites like being Turkish Language Instructor , Research Assistant and Turcologist . They can become teacher in highschools of Ministry of Education or they can have job opportunities in the state institutions like Ministry of Culture and TRT (Turkey Radio and Television Corporation), they can work as specialist in the private organizations, like the press and media.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address