Yeterlilik Kodu

TR0030017502

Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu KurumGaziantep Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAdres Üniversite Bulvarı 27310 Şehitkamil - Gaziantep, TÜRKİYE Tel +90 (342) 360 1200 & +90 (342) 317 1000 Faks +90 (342) 360 1013 E-posta bilgi@gantep.edu.tr Öğrenci İşleri 0850 227 27 41
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gantep.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Üniversitemizin ve fakültemizin akademik iklimine paralel olarak, bir sosyal bilim dalı olan Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilimin prensip ve işleyişini kavramış, analiz ve sentez yeteneği kazanmış, alanında nitelikli bilimsel araştırma ve inceleme yapabilen, Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla diğer alanlar arasında disiplinlerarası bakış açısına sahip, pozitif bilimler ile hayatın diğer alanları arasında bağlantı kurabilen; insanlığın ortak değerlerini paylaşan, evrensel değerler çerçevesinde, yüksek düzeyde eğitim verebilen, eleştirel düşünceye sahip, beceri ve motivasyonunu güçlendiren; sürekli değişen dünyada, bilimsel anlayışa bağlı, çağdaş, sorgulayıcı, insan haklarına ve etik değerlere saygılı, sosyal ilişkilerde aktif, demokratik ilkeleri özümsemiş, hoşgörü sahibi, farklı kültürler ve değerler karşısında objektif kriterlerle karşılaştırmalar ve değerlendirmeler yapabilen, bölgesel kültür değerlerinin araştırılmasına ve ortaya çıkarılmasına katkı sağlayan, bilgi ve tecrübelerini ülke ve insanlık âlemi ile paylaşmayı benimseyen, Türk dilinin ve Türk edebiyatının geçmişten günümüze metinlerini özümsemiş, ilgili meslek ve sanat alanlarında, buradan hareketle olumlu aktarım ve üretimde bulunabilen ve Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı bilim insanları yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Fakültemiz 165 ofis, 35 derslik, 30 laboratuvar ile 2 amfi, 6 seminer salonu ve bir konferans salonundan oluşmakta olup toplam 16.560 m2  kapalı alana sahip olmakla birlikte alana yönelik derslikler, Kütüphane Dokümantasyon Daire Başkanlığı öğrenme ortamlarını oluşturmaktadır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk diline en üst düzeyde hâkimdir. Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak düzgünce aktarır.
  • Türk Dili ve Edebiyatı bilimiyle ilgili temel kavramları, edebiyatın diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar, açıklar.
  • Türk dilinin tarihî gelişim süreci içerisinde yer alan ve bugün yaşayan tarihî ve çağdaş lehçelerin leksikoloji, morfoloji, fonetik ve sentaks bilgisine sahiptir.
  • Edebiyat kuramlarını bilir. Edebî metinlere yaklaşma konusunda farklı yöntem ve ölçütleri kullanır. Elde ettiği bulguları analiz eder. Çıkarımda bulunur.
  • Türk kültürüne hâkimdir, Türk kültürü ile ilgili verileri toplar, değerlendirir ve bu saha üzerine yorum yapar.
  • Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahiptir.
  • Herhangi bir edebi, kültürel veya sosyal problemin anlaşılması için geçmişini araştırmak üzere proje döngüsünü kendi başına tamamlayabilir, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir.
  • Türk edebiyatının başlangıcından bugüne kadar süregelen tarihi dönemleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Disiplinlerarası çalışmalara açıktır. Edebiyatın farklı sosyal bilimlerle kesiştiği noktalar üzerine araştırma ve inceleme yapar, veri toplar, sentezler.
  • Türkoloji sahasındaki uluslararası çalışmaları gelişmeleri, bilimsel araştırmaları izler, proje ve etkinlikler geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Program Çıktılarının sağlanma düzeyi her akademik yılsonunda uygulanan öğrenci anketleri, Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Kurulu ve dış paydaşlarla yapılan görüşmeler ile birlikte öğretim elemanlarının getirdikleri öneriler doğrultusunda belirlenmektedir. Ayrıca her dönem sonunda derslerin Program Çıktılarına uyumunu kanıtlamak için anketler uygulanmaktadır. Bu anketler, akademik yıl bitiminde gerekli güncellemeler yapılırken referans olarak kullanılmaktadır. Ayrıca; ödev, sınav, sunum gibi farklı yöntemlerle de ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
  • Dönem sonu yapılan seminer sunumları, etkinlik afişleri, panel, konferans ve bildiriler, ayrıca yapılan bölüm etkinlikleri de ölçme değerlendirme yöntemleri arasında değerlendirilmektedir.
  • Ders başarı durumu ve dersin harf notu

    MADDE 31 – (1) Bir dersteki başarı durumu yarıyıl sonu harf notu ile belirlenir. Öğrencinin bir dersten aldığı harf notu, o derste yaptığı yarıyıl içi çalışmalar (ara sınavlar, ödevler, uygulama gibi) ve yarıyıl sonu sınavında aldığı notlar birlikte değerlendirilerek elde edilir.

    (2) Harf notu hesaplamasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Buna ilişkin karar ilgili öğretim elemanı tarafından takdir edilir.

    (3) Bağıl değerlendirme sisteminde harf notu, o derste kayıtlı öğrencilerin notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.

    (4) Mutlak değerlendirme sisteminde harf notu, öğrencinin dönem sonu not ortalamasına karşılık gelen harf notu aşağıdaki tabloya göre belirlenir.

    Senato gerek gördüğünde harf sistemini, harf aralığını ve/veya katsayıları değiştirebilir.

    Puan                   Ders Notu               Katsayı

    95-100                    AA                          4,00

    90-94                      BA+                        3,75

    85-89                      BA                          3,50

    80-84                      BB+                        3,25

    75-79                      BB                          3,00

    70-74                      CB+                        2,75

    65-69                      CB                          2,50

    60-64                      CC+                        2,25

    55-59                      CC                          2,00

    50-54                      DC                          1,50

    45-49                      DD                          1,00

    40-44                      FD                           0,50

    <40                          FF                           0,00

    Devamsız               NA                          0,00

    (5) Not ortalamasına katılmayan ve yerel kredisi olmayan diğer derslerin harf notları şunlardır:

    a) Başarılı (S), kredisi olmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

    b) Başarısız (U), kredisi olmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

    (6) Tamamlanmamış (I), devam şartını sağlamış ancak not değerlendirmesi için gerekli koşulları henüz tamamlayamayan öğrencilere verilir.

    Öğrenci, herhangi bir dersten (I) notu aldığı takdirde, notların ilan tarihinden itibaren on iş günü içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Bu süre sonunda (I) notu öğretim elemanı tarafından mevcut notları ile değerlendirmeye alınarak harf notu verilir. Bu süre, uzayan bir hastalık veya benzeri hallerde öğrencinin başvurusu, bölüm başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir. Aksi halde en geç izleyen yarıyıl ders kayıtları başlangıcına kadar (I) notu sistem tarafından (FF veya U) notuna dönüştürülür. I notu verilen öğrencinin mazeret başvurusu, bölüm başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla onaylanır.

    (7) (EX) (muaf) notu, öğrencinin muafiyet sınavları sonucunda veya daha önce almadığı ve muaf sayıldığı derslerde verilir.

    (8) Devamsızlık nedeniyle başarısız notu (NA); derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen, ara ve yarıyıl sonu sınavlarının hiçbirine katılmayan veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. (NA) notu not ortalamaları hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

    (9) (CC) ve üstü harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.

    (10) Bir dersten FF ve FD harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar.

    (11) GNO’su 1,75 ve üstünde olan öğrenciler DD ve DC harf notu aldıkları derslerden koşullu başarılı sayılırlar.

    (12) Harf notları, öğretim elemanı tarafından sisteme girilir ve ÖİDB tarafından ilan edildiği anda kesinleşir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca programa yönelik Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akreditasyon süreci takip edilir.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğretim imkânlarına bağlı olarak bölüm her yıl ortalama 80 lisans öğrencisi kabul ederken bu sayı 2024-2025 eğitim-öğretim döneminde YÖK tarafından 24’e düşürülmüştür. Bölümde lisans eğitimi yapmak isteyen bireylerin lise ya da dengi öğretimi başarıyla tamamlamış olmaları ve üniversite giriş sınavından yeterli puan almış olmaları gerekmektedir. Gaziantep Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.gantep.edu.tr/mevzuat/icerik.php?ID=378) Madde 5’te belirtilen hükümlere göre üniversitemize kayıtlar yapılmaktadır. Öğrencilerimiz eğitim öğretim dönemleri başında Gaziantep Üniversitesi senatosu tarafından belirlenen akademik takvime uygun olarak Öğrenci otomasyonumuz üzerinden dönemlik ders kayıtlarını yapmaktadır. Ders kayıtlarında Türk Dili ve Edebiyatı Programı dönem müfredatına uygun olarak Akademik danışmanları yardımıyla dönemlik ders kaydı yapar ve danışman onayına gönderirler. Danışman tarafından kontrol edilen ders kaydı, danışmanın onayından sonra kesinleşir ve öğrencilere aldığı derslerin yazılı olduğu, danışman ve öğrenci tarafından imzalanmış bir ders kayıt formu verilir. ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavda SÖZ puan türüne ve tercih sıralarına göre girişe hak kazanan öğrenciler Yükseköğretim Kurulu (YÖK), ÖSYM ve üniversitemiz tarafından belirlenen ilkeler (2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunun Eğitim ve Öğretim ile İlgili Yükseköğretime Giriş Maddeleri) uyarınca istenen belgelerle her yıl belirlenen ve ilan edilen tarihlerde kayıtlarını yaptırırlar. Ayrıca Türk Dili ve Edebiyatı programına yatay geçişle de öğrenci kabul edilmektedir. Bu süreçlerin tamamı Gaziantep Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından koordine edilmektedir.

Başarma ŞartlarıTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü Lisans programından mezun olabilmek için 8. yarıyılın sonunda 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalamasına sahip olmak gereklidir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Pedagojik formasyon eğitimi alarak eğitim kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak görev yapabilmektedirler. 2000’li yıllara kadar mezunların büyük çoğunluğu öğretmen olmaktaydı. Kısmen akademik kariyer ve başka meslekler de söz konusu. Daha sonra öğretmenlik formasyonu alabilenlerin bir kısmı öğretmen olmuştur. Dershaneler ve özel okullarda çalışanlar vardır. Arşiv, Kültür Bakanlığı vb. devlet kurumları da çalıştıkları kurumlar arasındadır. Ancak son yıllarda mezunlarımız, giderek artan bir şekilde, polislik, askerlik, gazetecilik gibi meslekler basta olmak üzere diğer mesleklere yönelmektedir.

Yasal Dayanağı

1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2.Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

4.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030017502


Yeterlilik Adı
Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gaziantep Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Adres Üniversite Bulvarı 27310 Şehitkamil - Gaziantep, TÜRKİYE Tel +90 (342) 360 1200 & +90 (342) 317 1000 Faks +90 (342) 360 1013 E-posta bilgi@gantep.edu.tr Öğrenci İşleri 0850 227 27 41

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Üniversitemizin ve fakültemizin akademik iklimine paralel olarak, bir sosyal bilim dalı olan Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilimin prensip ve işleyişini kavramış, analiz ve sentez yeteneği kazanmış, alanında nitelikli bilimsel araştırma ve inceleme yapabilen, Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla diğer alanlar arasında disiplinlerarası bakış açısına sahip, pozitif bilimler ile hayatın diğer alanları arasında bağlantı kurabilen; insanlığın ortak değerlerini paylaşan, evrensel değerler çerçevesinde, yüksek düzeyde eğitim verebilen, eleştirel düşünceye sahip, beceri ve motivasyonunu güçlendiren; sürekli değişen dünyada, bilimsel anlayışa bağlı, çağdaş, sorgulayıcı, insan haklarına ve etik değerlere saygılı, sosyal ilişkilerde aktif, demokratik ilkeleri özümsemiş, hoşgörü sahibi, farklı kültürler ve değerler karşısında objektif kriterlerle karşılaştırmalar ve değerlendirmeler yapabilen, bölgesel kültür değerlerinin araştırılmasına ve ortaya çıkarılmasına katkı sağlayan, bilgi ve tecrübelerini ülke ve insanlık âlemi ile paylaşmayı benimseyen, Türk dilinin ve Türk edebiyatının geçmişten günümüze metinlerini özümsemiş, ilgili meslek ve sanat alanlarında, buradan hareketle olumlu aktarım ve üretimde bulunabilen ve Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı bilim insanları yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Fakültemiz 165 ofis, 35 derslik, 30 laboratuvar ile 2 amfi, 6 seminer salonu ve bir konferans salonundan oluşmakta olup toplam 16.560 m2  kapalı alana sahip olmakla birlikte alana yönelik derslikler, Kütüphane Dokümantasyon Daire Başkanlığı öğrenme ortamlarını oluşturmaktadır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk diline en üst düzeyde hâkimdir. Düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak düzgünce aktarır.
  • Türk Dili ve Edebiyatı bilimiyle ilgili temel kavramları, edebiyatın diğer sosyal bilimlerle ilişkisini, benzerlik ve farklarını kavrar, açıklar.
  • Türk dilinin tarihî gelişim süreci içerisinde yer alan ve bugün yaşayan tarihî ve çağdaş lehçelerin leksikoloji, morfoloji, fonetik ve sentaks bilgisine sahiptir.
  • Edebiyat kuramlarını bilir. Edebî metinlere yaklaşma konusunda farklı yöntem ve ölçütleri kullanır. Elde ettiği bulguları analiz eder. Çıkarımda bulunur.
  • Türk kültürüne hâkimdir, Türk kültürü ile ilgili verileri toplar, değerlendirir ve bu saha üzerine yorum yapar.
  • Alanıyla ilgili temel kavram ve kuramları özümseme, tartışma ve bu bilgileri alanında uygulayacak veya sorgulayacak düzeyde bilgiye sahiptir.
  • Herhangi bir edebi, kültürel veya sosyal problemin anlaşılması için geçmişini araştırmak üzere proje döngüsünü kendi başına tamamlayabilir, bulguları yorumlayarak çözüm geliştirir.
  • Türk edebiyatının başlangıcından bugüne kadar süregelen tarihi dönemleri hakkında bilgi sahibidir.
  • Disiplinlerarası çalışmalara açıktır. Edebiyatın farklı sosyal bilimlerle kesiştiği noktalar üzerine araştırma ve inceleme yapar, veri toplar, sentezler.
  • Türkoloji sahasındaki uluslararası çalışmaları gelişmeleri, bilimsel araştırmaları izler, proje ve etkinlikler geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Program Çıktılarının sağlanma düzeyi her akademik yılsonunda uygulanan öğrenci anketleri, Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Kurulu ve dış paydaşlarla yapılan görüşmeler ile birlikte öğretim elemanlarının getirdikleri öneriler doğrultusunda belirlenmektedir. Ayrıca her dönem sonunda derslerin Program Çıktılarına uyumunu kanıtlamak için anketler uygulanmaktadır. Bu anketler, akademik yıl bitiminde gerekli güncellemeler yapılırken referans olarak kullanılmaktadır. Ayrıca; ödev, sınav, sunum gibi farklı yöntemlerle de ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
  • Dönem sonu yapılan seminer sunumları, etkinlik afişleri, panel, konferans ve bildiriler, ayrıca yapılan bölüm etkinlikleri de ölçme değerlendirme yöntemleri arasında değerlendirilmektedir.
  • Ders başarı durumu ve dersin harf notu

    MADDE 31 – (1) Bir dersteki başarı durumu yarıyıl sonu harf notu ile belirlenir. Öğrencinin bir dersten aldığı harf notu, o derste yaptığı yarıyıl içi çalışmalar (ara sınavlar, ödevler, uygulama gibi) ve yarıyıl sonu sınavında aldığı notlar birlikte değerlendirilerek elde edilir.

    (2) Harf notu hesaplamasında bağıl veya mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Buna ilişkin karar ilgili öğretim elemanı tarafından takdir edilir.

    (3) Bağıl değerlendirme sisteminde harf notu, o derste kayıtlı öğrencilerin notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı esas alınarak belirlenir.

    (4) Mutlak değerlendirme sisteminde harf notu, öğrencinin dönem sonu not ortalamasına karşılık gelen harf notu aşağıdaki tabloya göre belirlenir.

    Senato gerek gördüğünde harf sistemini, harf aralığını ve/veya katsayıları değiştirebilir.

    Puan                   Ders Notu               Katsayı

    95-100                    AA                          4,00

    90-94                      BA+                        3,75

    85-89                      BA                          3,50

    80-84                      BB+                        3,25

    75-79                      BB                          3,00

    70-74                      CB+                        2,75

    65-69                      CB                          2,50

    60-64                      CC+                        2,25

    55-59                      CC                          2,00

    50-54                      DC                          1,50

    45-49                      DD                          1,00

    40-44                      FD                           0,50

    <40                          FF                           0,00

    Devamsız               NA                          0,00

    (5) Not ortalamasına katılmayan ve yerel kredisi olmayan diğer derslerin harf notları şunlardır:

    a) Başarılı (S), kredisi olmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

    b) Başarısız (U), kredisi olmayan derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

    (6) Tamamlanmamış (I), devam şartını sağlamış ancak not değerlendirmesi için gerekli koşulları henüz tamamlayamayan öğrencilere verilir.

    Öğrenci, herhangi bir dersten (I) notu aldığı takdirde, notların ilan tarihinden itibaren on iş günü içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not almak zorundadır. Bu süre sonunda (I) notu öğretim elemanı tarafından mevcut notları ile değerlendirmeye alınarak harf notu verilir. Bu süre, uzayan bir hastalık veya benzeri hallerde öğrencinin başvurusu, bölüm başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir. Aksi halde en geç izleyen yarıyıl ders kayıtları başlangıcına kadar (I) notu sistem tarafından (FF veya U) notuna dönüştürülür. I notu verilen öğrencinin mazeret başvurusu, bölüm başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla onaylanır.

    (7) (EX) (muaf) notu, öğrencinin muafiyet sınavları sonucunda veya daha önce almadığı ve muaf sayıldığı derslerde verilir.

    (8) Devamsızlık nedeniyle başarısız notu (NA); derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen, ara ve yarıyıl sonu sınavlarının hiçbirine katılmayan veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. (NA) notu not ortalamaları hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

    (9) (CC) ve üstü harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.

    (10) Bir dersten FF ve FD harf notlarından birini alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar.

    (11) GNO’su 1,75 ve üstünde olan öğrenciler DD ve DC harf notu aldıkları derslerden koşullu başarılı sayılırlar.

    (12) Harf notları, öğretim elemanı tarafından sisteme girilir ve ÖİDB tarafından ilan edildiği anda kesinleşir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca programa yönelik Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme Ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından akreditasyon süreci takip edilir.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Öğretim imkânlarına bağlı olarak bölüm her yıl ortalama 80 lisans öğrencisi kabul ederken bu sayı 2024-2025 eğitim-öğretim döneminde YÖK tarafından 24’e düşürülmüştür. Bölümde lisans eğitimi yapmak isteyen bireylerin lise ya da dengi öğretimi başarıyla tamamlamış olmaları ve üniversite giriş sınavından yeterli puan almış olmaları gerekmektedir. Gaziantep Üniversitesi Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği (https://www.gantep.edu.tr/mevzuat/icerik.php?ID=378) Madde 5’te belirtilen hükümlere göre üniversitemize kayıtlar yapılmaktadır. Öğrencilerimiz eğitim öğretim dönemleri başında Gaziantep Üniversitesi senatosu tarafından belirlenen akademik takvime uygun olarak Öğrenci otomasyonumuz üzerinden dönemlik ders kayıtlarını yapmaktadır. Ders kayıtlarında Türk Dili ve Edebiyatı Programı dönem müfredatına uygun olarak Akademik danışmanları yardımıyla dönemlik ders kaydı yapar ve danışman onayına gönderirler. Danışman tarafından kontrol edilen ders kaydı, danışmanın onayından sonra kesinleşir ve öğrencilere aldığı derslerin yazılı olduğu, danışman ve öğrenci tarafından imzalanmış bir ders kayıt formu verilir. ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınavda SÖZ puan türüne ve tercih sıralarına göre girişe hak kazanan öğrenciler Yükseköğretim Kurulu (YÖK), ÖSYM ve üniversitemiz tarafından belirlenen ilkeler (2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunun Eğitim ve Öğretim ile İlgili Yükseköğretime Giriş Maddeleri) uyarınca istenen belgelerle her yıl belirlenen ve ilan edilen tarihlerde kayıtlarını yaptırırlar. Ayrıca Türk Dili ve Edebiyatı programına yatay geçişle de öğrenci kabul edilmektedir. Bu süreçlerin tamamı Gaziantep Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından koordine edilmektedir.


Başarma Şartları
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Lisans programından mezun olabilmek için 8. yarıyılın sonunda 240 AKTS krediyi başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalamasına sahip olmak gereklidir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Pedagojik formasyon eğitimi alarak eğitim kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak görev yapabilmektedirler. 2000’li yıllara kadar mezunların büyük çoğunluğu öğretmen olmaktaydı. Kısmen akademik kariyer ve başka meslekler de söz konusu. Daha sonra öğretmenlik formasyonu alabilenlerin bir kısmı öğretmen olmuştur. Dershaneler ve özel okullarda çalışanlar vardır. Arşiv, Kültür Bakanlığı vb. devlet kurumları da çalıştıkları kurumlar arasındadır. Ancak son yıllarda mezunlarımız, giderek artan bir şekilde, polislik, askerlik, gazetecilik gibi meslekler basta olmak üzere diğer mesleklere yönelmektedir.


Yasal Dayanağı

1.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2.Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

3.2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

4.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030017502

Qualification Title
Bachelor Degree in Turkish Language and Literature
Awarding BodyGaziantep University
Awarding Body ContactAddress University Boulevard 27310 Şehitkamil - Gaziantep, Türkiye Tel +90 (342) 360 1200 & +90 (342) 317 1000 Fax +90 (342) 360 1013 E-mail bilgi@gantep.edu.tr Student Affairs 0850 227 27 41
Awarding Body Urlwww.gantep.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

In alignment with the academic atmosphere of our university and faculty, the mission of the Turkish Language and Literature Department, as a branch of social sciences, is to cultivate scholars who:

  • Comprehend the principles and functioning of science, equipped with the ability to analyze and synthesize;
  • Conduct qualified scientific research and studies in their field;
  • Possess an interdisciplinary perspective, establishing connections between Turkish Language and Literature and other fields, as well as between positive sciences and various aspects of life;
  • Share the common values of humanity and provide education within the framework of universal principles;
  • Embrace critical thinking, strengthen their skills and motivation, and deliver high-quality education;
  • Adhere to a scientific approach in a constantly changing world, being modern, inquisitive, respectful of human rights and ethical values;
  • Are socially active, adopt democratic principles, foster tolerance, and make objective comparisons and evaluations of different cultures and values;
  • Contribute to the research and preservation of regional cultural values;
  • Commit to sharing their knowledge and experience for the benefit of the nation and humanity;
  • Internalize the texts of Turkish language and literature from past to present, enabling positive transfer and production in related professional and artistic fields;
  • Remain devoted to Atatürk’s Principles and Reforms.
Learning Environments

Our faculty consists of 165 offices, 35 classrooms, 30 laboratories, 2 lecture halls, 6 seminar halls and a conference hall, with a total closed area of ​​16,560 m2, as well as field-specific classrooms and the Library Documentation Department, which constitute the learning environments.

Description
  • Possesses an advanced command of the Turkish language and effectively conveys thoughts in both written and oral forms.
  • Understands and explains the fundamental concepts of Turkish Language and Literature, its relationship with other social sciences, as well as their similarities and differences.
  • Has knowledge of lexicology, morphology, phonetics, and syntax related to the historical development of the Turkish language, including its historical and contemporary dialects.
  • Is familiar with literary theories and employs various methods and criteria for approaching literary texts, analyzing findings, and drawing conclusions.
  • Is well-versed in Turkish culture, collects and evaluates data related to Turkish culture, and interprets it within its context.
  • Masters the basic concepts and theories of the field, discusses them, and applies or critiques this knowledge in relevant areas.
  • Independently completes project cycles to investigate the historical context of any literary, cultural, or social issue, interprets findings, and develops solutions.
  • Has knowledge of the historical periods of Turkish literature from its beginnings to the present day.
  • Is open to interdisciplinary studies, conducting research and analysis at the intersections of literature and other social sciences, gathering data, and synthesizing findings.
  • Follows international studies, developments, and scientific research in the field of Turkology, developing projects and events accordingly.
Key Competencies-
Further Info

• The level of achievement of Program Outcomes is determined in line with student surveys administered at the end of each academic year, interviews with the Turkish Language and Literature Department Board and external stakeholders, as well as suggestions made by faculty members. In addition, surveys are conducted at the end of each semester to prove the compliance of the courses with the Program Outcomes. These surveys are used as a reference when making necessary updates at the end of the academic year. Moreover; Measurement and evaluation methods are also used through different methods such as homework, exams and presentations.

• Seminar presentations, event posters, panels, conferences and declarations made at the end of the semester, as well as department activities, are also evaluated among the measurement and evaluation methods.

Course success status and course letter grade

ARTICLE 31 – (1) Success in a course is determined by the end-of-semester letter grade. The letter grade a student receives from a course is obtained by evaluating together the semester work done in that course (such as midterm exams, assignments, practice) and the grades received in the final exam.

(2) Relative or absolute evaluation system is used in letter grade calculation. The decision regarding this is appreciated by the relevant faculty member.

(3) In the relative evaluation system, the letter grade is determined based on the average and statistical distribution of the grades of the students enrolled in that course.

(4) In the absolute evaluation system, the letter grade corresponding to the student's end-of-term grade point average is determined according to the table below.

The Senate may change the letter system, letter spacing and/or coefficients when deemed necessary.

Score  Lecture Notes  Coefficient

95-100                    AA                          4,00

90-94                      BA+                        3,75

85-89                      BA                          3,50

80-84                      BB+                        3,25

75-79                      BB                          3,00

70-74                      CB+                        2,75

65-69                      CB                          2,50

60-64                      CC+                        2,25

55-59                      CC                          2,00

50-54                      DC                          1,50

45-49                      DD                          1,00

40-44                      FD                           0,50

<40                          FF                          0,00

Absentee                 NA                         0.00

(5) The letter grades of other courses that are not included in the grade point average and do not have local credit are as follows:
a) Successful (S) is given to students who are successful in non-credit courses.
b) Unsuccessful (U) is given to students who fail courses that do not require credit.
(6) Incomplete (I) is given to students who have met the attendance requirements but have not yet completed the requirements for grade evaluation.
If the student receives an (I) grade from any course, he/she must complete the deficiencies and receive a grade within ten business days from the date of announcement of the grades. At the end of this period, the (I) grade is evaluated by the instructor with the current grades and a letter grade is given. This period may be extended until the beginning of the next registration period in case of a prolonged illness or similar circumstances, upon the application of the student, the recommendation of the department chair and the decision of the unit board of directors. Otherwise, the (I) grade will be converted into (FF or U) grade by the system until the beginning of the course registrations for the following semester at the latest. The excuse application of the student who is given a grade of I is approved by the recommendation of the department head and the decision of the unit board of directors.
(7) (EX) (exempt) grade is given as a result of the student's exemption exams or in courses that the student has not taken before and is considered exempt.

(8) Failing grade (NA) due to absences; It is given to students who do not fulfill their attendance obligations, do not take any of the midterm and final exams, or fail because they cannot fulfill the conditions regarding course applications. (NA) grade is treated as (FF) grade in GPA calculation.

Students who receive one of the letter grades (9) (CC) and above are deemed to have succeeded that course.

(10) Students who receive one of the FF or FD letter grades from a course are considered unsuccessful in that course.

(11) Students with a GPA of 1.75 and above are considered conditionally successful in the courses in which they received DD and DC letter grades.

(12) Letter grades are entered into the system by the instructor and are finalized as soon as they are announced by the Registry Office.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, the accreditation process for the program is followed by the Association for Curriculum Evaluation and Accreditation (FEDEK) of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography.

In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

The general admission requirements for Turkish and international students apply to enrollment in the program. Depending on teaching capacities, the department has typically admitted an average of 80 undergraduate students annually. However, this number was reduced to 24 by the Council of Higher Education (YÖK) for the 2024-2025 academic year.

Individuals who wish to pursue undergraduate education in the department must have successfully completed high school or an equivalent level of education and achieved a sufficient score in the university entrance exam. Registrations at our university are carried out in accordance with the provisions outlined in Article 5 of the Gaziantep University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations (https://www.gantep.edu.tr/mevzuat/icerik.php?ID=378)

At the beginning of each academic term, students register for courses through the university's student automation system, following the academic calendar set by the Gaziantep University Senate. During course registration, students enroll in courses in line with the semester curriculum of the Turkish Language and Literature Program with the assistance of their academic advisors. Course registrations are submitted for advisor approval. Once reviewed and approved by the advisor, the registration is finalized, and students are provided with a course registration form signed by both the advisor and the student, listing the courses taken.

Students who qualify for admission based on their SÖZ score type and preference rankings in the centralized exam conducted by ÖSYM register in accordance with the principles determined by the Higher Education Council (YÖK), ÖSYM, and our university. This process follows the Higher Education Law No. 2547 regarding education and entrance to higher education, with students submitting the required documents within the announced deadlines each year.

Additionally, the Turkish Language and Literature Program also accepts students via lateral transfer. All these processes are coordinated by the Gaziantep University Directorate of Student Affairs.

Conditions for SuccessTo graduate from the Turkish Language and Literature Department's undergraduate program, students are required to successfully complete 240 ECTS credits by the end of the 8th semester and maintain a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who receive pedagogical formation training can work as Turkish Language and Literature teachers in educational institutions. Until the 2000s, the majority of graduates pursued careers as teachers. To some extent, academic careers and other professions were also options. Later, some of those who obtained teaching qualifications became teachers. There are also graduates working in private tutoring centers and private schools. Additionally, institutions such as archives, the Ministry of Culture, and other state organizations are among the workplaces of our graduates.

However, in recent years, an increasing number of our graduates have been pursuing careers in other professions, primarily in fields such as law enforcement, the military, and journalism.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

3. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

4.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030017502


Qualification Title
Bachelor Degree in Turkish Language and Literature

Awarding Body
Gaziantep University

Awarding Body Contact
Address University Boulevard 27310 Şehitkamil - Gaziantep, Türkiye Tel +90 (342) 360 1200 & +90 (342) 317 1000 Fax +90 (342) 360 1013 E-mail bilgi@gantep.edu.tr Student Affairs 0850 227 27 41

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

In alignment with the academic atmosphere of our university and faculty, the mission of the Turkish Language and Literature Department, as a branch of social sciences, is to cultivate scholars who:

  • Comprehend the principles and functioning of science, equipped with the ability to analyze and synthesize;
  • Conduct qualified scientific research and studies in their field;
  • Possess an interdisciplinary perspective, establishing connections between Turkish Language and Literature and other fields, as well as between positive sciences and various aspects of life;
  • Share the common values of humanity and provide education within the framework of universal principles;
  • Embrace critical thinking, strengthen their skills and motivation, and deliver high-quality education;
  • Adhere to a scientific approach in a constantly changing world, being modern, inquisitive, respectful of human rights and ethical values;
  • Are socially active, adopt democratic principles, foster tolerance, and make objective comparisons and evaluations of different cultures and values;
  • Contribute to the research and preservation of regional cultural values;
  • Commit to sharing their knowledge and experience for the benefit of the nation and humanity;
  • Internalize the texts of Turkish language and literature from past to present, enabling positive transfer and production in related professional and artistic fields;
  • Remain devoted to Atatürk’s Principles and Reforms.

Learning Environments

Our faculty consists of 165 offices, 35 classrooms, 30 laboratories, 2 lecture halls, 6 seminar halls and a conference hall, with a total closed area of ​​16,560 m2, as well as field-specific classrooms and the Library Documentation Department, which constitute the learning environments.


Description
  • Possesses an advanced command of the Turkish language and effectively conveys thoughts in both written and oral forms.
  • Understands and explains the fundamental concepts of Turkish Language and Literature, its relationship with other social sciences, as well as their similarities and differences.
  • Has knowledge of lexicology, morphology, phonetics, and syntax related to the historical development of the Turkish language, including its historical and contemporary dialects.
  • Is familiar with literary theories and employs various methods and criteria for approaching literary texts, analyzing findings, and drawing conclusions.
  • Is well-versed in Turkish culture, collects and evaluates data related to Turkish culture, and interprets it within its context.
  • Masters the basic concepts and theories of the field, discusses them, and applies or critiques this knowledge in relevant areas.
  • Independently completes project cycles to investigate the historical context of any literary, cultural, or social issue, interprets findings, and develops solutions.
  • Has knowledge of the historical periods of Turkish literature from its beginnings to the present day.
  • Is open to interdisciplinary studies, conducting research and analysis at the intersections of literature and other social sciences, gathering data, and synthesizing findings.
  • Follows international studies, developments, and scientific research in the field of Turkology, developing projects and events accordingly.

Key Competencies
-

Further Info

• The level of achievement of Program Outcomes is determined in line with student surveys administered at the end of each academic year, interviews with the Turkish Language and Literature Department Board and external stakeholders, as well as suggestions made by faculty members. In addition, surveys are conducted at the end of each semester to prove the compliance of the courses with the Program Outcomes. These surveys are used as a reference when making necessary updates at the end of the academic year. Moreover; Measurement and evaluation methods are also used through different methods such as homework, exams and presentations.

• Seminar presentations, event posters, panels, conferences and declarations made at the end of the semester, as well as department activities, are also evaluated among the measurement and evaluation methods.

Course success status and course letter grade

ARTICLE 31 – (1) Success in a course is determined by the end-of-semester letter grade. The letter grade a student receives from a course is obtained by evaluating together the semester work done in that course (such as midterm exams, assignments, practice) and the grades received in the final exam.

(2) Relative or absolute evaluation system is used in letter grade calculation. The decision regarding this is appreciated by the relevant faculty member.

(3) In the relative evaluation system, the letter grade is determined based on the average and statistical distribution of the grades of the students enrolled in that course.

(4) In the absolute evaluation system, the letter grade corresponding to the student's end-of-term grade point average is determined according to the table below.

The Senate may change the letter system, letter spacing and/or coefficients when deemed necessary.

Score  Lecture Notes  Coefficient

95-100                    AA                          4,00

90-94                      BA+                        3,75

85-89                      BA                          3,50

80-84                      BB+                        3,25

75-79                      BB                          3,00

70-74                      CB+                        2,75

65-69                      CB                          2,50

60-64                      CC+                        2,25

55-59                      CC                          2,00

50-54                      DC                          1,50

45-49                      DD                          1,00

40-44                      FD                           0,50

<40                          FF                          0,00

Absentee                 NA                         0.00

(5) The letter grades of other courses that are not included in the grade point average and do not have local credit are as follows:
a) Successful (S) is given to students who are successful in non-credit courses.
b) Unsuccessful (U) is given to students who fail courses that do not require credit.
(6) Incomplete (I) is given to students who have met the attendance requirements but have not yet completed the requirements for grade evaluation.
If the student receives an (I) grade from any course, he/she must complete the deficiencies and receive a grade within ten business days from the date of announcement of the grades. At the end of this period, the (I) grade is evaluated by the instructor with the current grades and a letter grade is given. This period may be extended until the beginning of the next registration period in case of a prolonged illness or similar circumstances, upon the application of the student, the recommendation of the department chair and the decision of the unit board of directors. Otherwise, the (I) grade will be converted into (FF or U) grade by the system until the beginning of the course registrations for the following semester at the latest. The excuse application of the student who is given a grade of I is approved by the recommendation of the department head and the decision of the unit board of directors.
(7) (EX) (exempt) grade is given as a result of the student's exemption exams or in courses that the student has not taken before and is considered exempt.

(8) Failing grade (NA) due to absences; It is given to students who do not fulfill their attendance obligations, do not take any of the midterm and final exams, or fail because they cannot fulfill the conditions regarding course applications. (NA) grade is treated as (FF) grade in GPA calculation.

Students who receive one of the letter grades (9) (CC) and above are deemed to have succeeded that course.

(10) Students who receive one of the FF or FD letter grades from a course are considered unsuccessful in that course.

(11) Students with a GPA of 1.75 and above are considered conditionally successful in the courses in which they received DD and DC letter grades.

(12) Letter grades are entered into the system by the instructor and are finalized as soon as they are announced by the Registry Office.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are also shared with the public by YÖK.

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, the accreditation process for the program is followed by the Association for Curriculum Evaluation and Accreditation (FEDEK) of the Faculties of Science, Literature, Language and History-Geography.

In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

The general admission requirements for Turkish and international students apply to enrollment in the program. Depending on teaching capacities, the department has typically admitted an average of 80 undergraduate students annually. However, this number was reduced to 24 by the Council of Higher Education (YÖK) for the 2024-2025 academic year.

Individuals who wish to pursue undergraduate education in the department must have successfully completed high school or an equivalent level of education and achieved a sufficient score in the university entrance exam. Registrations at our university are carried out in accordance with the provisions outlined in Article 5 of the Gaziantep University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations (https://www.gantep.edu.tr/mevzuat/icerik.php?ID=378)

At the beginning of each academic term, students register for courses through the university's student automation system, following the academic calendar set by the Gaziantep University Senate. During course registration, students enroll in courses in line with the semester curriculum of the Turkish Language and Literature Program with the assistance of their academic advisors. Course registrations are submitted for advisor approval. Once reviewed and approved by the advisor, the registration is finalized, and students are provided with a course registration form signed by both the advisor and the student, listing the courses taken.

Students who qualify for admission based on their SÖZ score type and preference rankings in the centralized exam conducted by ÖSYM register in accordance with the principles determined by the Higher Education Council (YÖK), ÖSYM, and our university. This process follows the Higher Education Law No. 2547 regarding education and entrance to higher education, with students submitting the required documents within the announced deadlines each year.

Additionally, the Turkish Language and Literature Program also accepts students via lateral transfer. All these processes are coordinated by the Gaziantep University Directorate of Student Affairs.


Conditions for Success
To graduate from the Turkish Language and Literature Department's undergraduate program, students are required to successfully complete 240 ECTS credits by the end of the 8th semester and maintain a minimum GPA of 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates who receive pedagogical formation training can work as Turkish Language and Literature teachers in educational institutions. Until the 2000s, the majority of graduates pursued careers as teachers. To some extent, academic careers and other professions were also options. Later, some of those who obtained teaching qualifications became teachers. There are also graduates working in private tutoring centers and private schools. Additionally, institutions such as archives, the Ministry of Culture, and other state organizations are among the workplaces of our graduates.

However, in recent years, an increasing number of our graduates have been pursuing careers in other professions, primarily in fields such as law enforcement, the military, and journalism.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

3. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

4.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address