| Yeterlilik Kodu | TR0030020966 | |
| Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması | |
| Sorumlu Kurum | Aydın Adnan Menderes Üniversitesi | |
| Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Adnan Menderes Üniversitesi Merkez Kampüsü, Kepez Mevkii Efeler / AYDIN | |
| Sorumlu Kurum URL | http://www.adu.edu.tr/ | |
| Yönelim | Akademik | |
| AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
| TYÇ Seviyesi | 6 | |
| Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
| Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
| Kategori | Ana | |
| Kredi Değeri | 240 | |
| Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
| Program Profili (Amaç) | Türk kültürünün, dilinin, edebiyatının evrenselliğine ve bu evrenselliğin gerekçelerine dair farkındalık sahibi olan, Türk Dili ve Edebiyatı alanı ürünlerinin geçmişten günümüze gelişimini değerlendirebilen, disiplinler arası bir yaklaşım ve teknolojik gelişmeler ışığında Türk Dili ve Edebiyatına dair birikimini toplumsal fayda amacıyla kullanan mezunlar yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda şu sınıflandırmayı yapabiliriz: 1. Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi birikimini kültürel kazanım hâline getirip hayata uygulayabilme. 2. Kendi başına bilimsel çalışma yapabilme; alanıyla ilgili sorunları tespit edip bunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme. 3. Türkçenin tarihî ve güncel metinlerini ele almak için gerekli olan yabancı dillerin (Arapça ve Farsça) temel kurallarını yeteri kadar öğrenebilme. 4. Yaşam boyu öğrenme prensibini içselleştirip Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel çalışmaları takip edebilme. 5. Türk Dili ve Edebiyatı programının gerektirdiği iletişim teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili birikimini toplumla paylaşma. 6. Türk Dili ve Edebiyatı programında edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimleri başka alanlarla harmanlayabilme. | |
| Öğrenme Ortamları | Öğrenme ortamları, öğrencilerin teorik becerilerini geliştirmeye odaklanır: * Derslikler, bölüm dersleri için donanımlı bir altyapı sunar. * Üniversite kampüsü, sosyal ve kültüel etkinlikler, spor tesisleri, kütüphane, kafeteryalar öğrencilerin gelişimine katkıda bulunur. | |
| Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
| Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
| Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenci başarının değerlendirilmesinde, 4/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 ve 44. maddelerine dayanılarak hazırlanmış olan Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Ön Lisans ve Lisans Eğitimi Yönetmeliği esas alınır. Ölçme ve değerlendirme, her ders için sınavlar ve ödevler şeklinde gerçekleştirilir. Notlandırma, üniversite genelinde uygulanan Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yapılır. Mezuniyet için: • Tüm derslerin başarıyla tamamlanması, Bu yapı, öğrencilerin akademik ve pratik yeterliliklerini ölçer. Bu doğrultuda program, öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, staj sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır. | |
| Kalite Güvencesi | YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. Akreditasyon Süresi: 11.04.2025-30.09.2030 | |
| Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir. | |
| Başarma Şartları | Mezuniyete hak kazanılabilmesi için öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, F1, F2 notunun olmaması gerekir. Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (asgari 240 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir | |
| İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
| Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu. | |
| Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik, sürekli geçerlidir . | |
| Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
TR0030020966
ISCO 08
ISCO 08
Türk kültürünün, dilinin, edebiyatının evrenselliğine ve bu evrenselliğin gerekçelerine dair farkındalık sahibi olan, Türk Dili ve Edebiyatı alanı ürünlerinin geçmişten günümüze gelişimini değerlendirebilen, disiplinler arası bir yaklaşım ve teknolojik gelişmeler ışığında Türk Dili ve Edebiyatına dair birikimini toplumsal fayda amacıyla kullanan mezunlar yetiştirmek. Bu amaç doğrultusunda şu sınıflandırmayı yapabiliriz:
1. Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgi birikimini kültürel kazanım hâline getirip hayata uygulayabilme.
2. Kendi başına bilimsel çalışma yapabilme; alanıyla ilgili sorunları tespit edip bunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme.
3. Türkçenin tarihî ve güncel metinlerini ele almak için gerekli olan yabancı dillerin (Arapça ve Farsça) temel kurallarını yeteri kadar öğrenebilme.
4. Yaşam boyu öğrenme prensibini içselleştirip Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel çalışmaları takip edebilme.
5. Türk Dili ve Edebiyatı programının gerektirdiği iletişim teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili birikimini toplumla paylaşma.
6. Türk Dili ve Edebiyatı programında edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimleri başka alanlarla harmanlayabilme.
Öğrenme ortamları, öğrencilerin teorik becerilerini geliştirmeye odaklanır:
* Derslikler, bölüm dersleri için donanımlı bir altyapı sunar.
* Üniversite kampüsü, sosyal ve kültüel etkinlikler, spor tesisleri, kütüphane, kafeteryalar öğrencilerin gelişimine katkıda bulunur.
- Öğrenci, Türk Dili ve Edebiyatı programındaki kazanımları benzer alanlardakilerle bütünleştirip kültür hâline getirecek duruma gelir.
- Öğrenci, kendi başına bilimsel çalışma yapabilir; alanıyla ilgili sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve uygular.
- Öğrenci, Türkçenin tarihî metinlerini ele almak için gerekli olan dilleri ve kurallarını yeteri kadar bilir.
- Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki güncel çalışmaları takip eder.
- Öğrenci, Türk Dili ve Edebiyatı programının gerektirdiği iletişim teknolojilerini kullanarak alanıyla ilgili birikimini toplumla paylaşır.
- Öğrenci, Türk Dili ve Edebiyatı programında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenci başarının değerlendirilmesinde, 4/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 ve 44. maddelerine dayanılarak hazırlanmış olan Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Ön Lisans ve Lisans Eğitimi Yönetmeliği esas alınır. Ölçme ve değerlendirme, her ders için sınavlar ve ödevler şeklinde gerçekleştirilir. Notlandırma, üniversite genelinde uygulanan Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği çerçevesinde yapılır. Mezuniyet için:
• Tüm derslerin başarıyla tamamlanması,
• F1, F2 notunun olmaması,
• En az 240 AKTS kredisi alınması,
• Genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması.
Bu yapı, öğrencilerin akademik ve pratik yeterliliklerini ölçer. Bu doğrultuda program, öğrencilerinin katılacağı/katılması muhtemel sınavlar; ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, staj sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve mazeret sınavıdır.
YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır.
• Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
5. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi İnsan ve Toplum Bililmleri Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün eğitim niteliği, Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) tarafından belirlenen akreditasyon şartları kapsamında güvence sağlamaktadır.
Kalite güvencesi, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından belirlenen kriterler ve akreditasyon süreçleri çerçevesinde sağlanır. Üniversite, sürekli izleme ve dış denetimlerle eğitim kalitesini güvence altına alır.
Akreditasyon Süresi: 11.04.2025-30.09.2030
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) ve Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) sonuçlarına göre kabul edilirler. Yabancı öğrencilerin bölüme kabulünde üniversitenin yabancı uyruklu öğrenciler için belirlediği şartlar geçerlidir.
- Gerekli şartları sağlayan öğrenciler, “Türk Dili ve Edebiyatı” lisans mezunu olurlar.
- Bölümümüzde mezuniyet sonrasında öğrencilerimiz; öğretmenlik için gerekli olan formasyon derslerini aldıkları takdirde Millî Eğitim Bakanlığı bünyesindeki eğitim kurumları, özel okullar ve dershanelerde Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olabilmektedirler. Ayrıca sertifika almaları hâlinde devlet arşivlerinde ve kütüphanelerde uzman veya basın-yayın organlarında editör olarak iş bulabilmektedirler.
- Bölüm mezunları, KPSS puanlarına göre kamu kurum ve kuruluşlarının ilgili birimlerinde çalışma fırsatı yakalar.
- Akademik kariyer hedefleyen mezunlar, ÖSYM tarafından düzenlenen ALES ve YDS sınavlarından gerekli puanları almaları durumunda lisansüstü eğitimlerine devam ederek üniversitelerin akademik kadrolarında yer alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu.
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik.
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35).
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği.
Yeterlilik, sürekli geçerlidir .
| Qualification Code | TR0030020966 | |
| Qualification Title | Turkish Language and Literature Bachelor's Degree Diploma | |
| Awarding Body | Aydın Adnan Menderes University | |
| Awarding Body Contact | Aydın Adnan Menderes University was established in 1992 on acceptance of the amendment of Law No. 41 of Decision No: 3837 dated 03.07.1992 concerning the Governance of Higher Education Institutions along with the amendment of Decisions 78 and 190 of Law No. 2809. Our University was founded with 5 faculties (the Faculty of Arts and Science, Nazilli Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Veterinary Medicine and the Faculty of Agriculture), 3 Graduate Schools; the School of Tourism and Hotel Management and Söke Vocational School. Our University has become a Higher Education Institute which gives education in a total of 71 different academic units: in 18 Faculties, 3 Graduate Schools, 1 State Conservatory, 5 Schools, 18 Vocational Schools and 26 Research and Application Centres. | |
| Awarding Body Url | http://www.adu.edu.tr/ | |
| Orientation | Academic | |
| EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
| TQF Level | 6 | |
| Thematic Areas | Literature and linguistics | |
| National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
| Category | Main | |
| Credit Value | 240 | |
| Program Duration | 4 Yıl | |
| Program Profile | To educate graduates who are aware of the universality of Turkish culture language and literature and the reasons for this universality who can evaluate the development of the products of Turkish Language and Literature from past to present and who use their knowledge of Turkish Language and Literature for social benefit through an interdisciplinary approach and in the light of technological developments In line with this goal the following classification can be made 1 Ability to transform the knowledge accumulated in the field of Turkish Language and Literature into cultural acquisition and apply it to life 2 Ability to conduct independent scientific research identify problems related to the field and develop new approaches for their solution 3 Ability to learn sufficiently the basic rules of foreign languages Arabic and Persian necessary to analyze historical and contemporary texts of Turkish 4 Ability to internalize the principle of lifelong learning and follow current studies in the field of Turkish Language and Literature 5 Ability to share knowledge related to the field with society by using communication technologies required by the Turkish Language and Literature program 6 Ability to combine the theoretical and practical knowledge acquired in the Turkish Language and Literature program with other fields | |
| Learning Environments | Learning environments focus on developing the theoretical skills of students Classrooms provide a well equipped infrastructure for departmental courses The university campus with its social and cultural activities sports facilities library and cafeterias contributes to the development of students | |
| Description |
| |
| Key Competencies | Possesses the following key competencies at an advanced level. 1. Literacy competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social, and learning-to-learn competence 6. Citizenship competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
| Further Info | In the Department of Turkish Language and Literature the evaluation of student achievement is based on the Aydın Adnan Menderes University Associate and Undergraduate Education Regulation prepared in accordance with Articles 14 and 44 of the Higher Education Law No 2547 dated 4111981 Assessment and evaluation are carried out in the form of exams and assignments for each course Grading is conducted within the framework of the Education Training and Examination Regulation applied throughout the university For graduation This structure measures the academic and practical competencies of students Accordingly the examinations that students are required or likely to take in the program are midterm examinations end of semester or end of year examinations internship final examinations make up examinations single course examinations and excuse examinations | |
| Quality Assurance | The Council of Higher Education YÖK is responsible for the planning regulation administration and supervision of education training and other activities carried out in higher education institutions Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs 1. Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK 2. Assessment and evaluation The methods of assessing and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK 3. Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions 4. Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out 5. The educational quality of the Department of Turkish Language and Literature at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Humanities and Social Sciences is ensured within the framework of the accreditation requirements determined by the Association for Evaluation and Accreditation of Educational Programs in Faculties of Science Letters Science Literature Turkish Language and History Geography FEDEK Quality assurance is ensured within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education YÖK and the accreditation processes The university secures the quality of education through continuous monitoring and external evaluations Accreditation period: 11.04.2025-30.09.2030 | |
| Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid. | |
| Conditions for Success | In order to be eligible for graduation, the student must have passed all the courses in the program and must not have F1, F2 grades. In order to successfully complete the program, it is necessary to pass all the courses available in the program (minimum 240 ECTS credits) and to obtain a GPA of at least 2.00 out of 4.00. | |
| Progression Paths (Relationship Type) | Students who meet the necessary requirements graduate with a bachelor’s degree in Turkish Language and Literature After graduation our students can become Turkish Language and Literature teachers in educational institutions under the Ministry of National Education private schools and classrooms if they take the formation courses required for teaching In addition if they receive a certificate they can find employment as experts in state archives and libraries or as editors in press and media organizations Graduates of the department have the opportunity to work in the relevant units of public institutions and organizations according to their KPSS scores Graduates who aim for an academic career can continue their graduate education and take part in the academic staff of universities provided that they obtain the required scores in the ALES and YDS exams conducted by ÖSYM | |
| Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547. | |
| Validity Period (If Any) | Lifelong | |
| Url | Open Address | |
TR0030020966
ISCO 08
ISCO 08
To educate graduates who are aware of the universality of Turkish culture language and literature and the reasons for this universality who can evaluate the development of the products of Turkish Language and Literature from past to present and who use their knowledge of Turkish Language and Literature for social benefit through an interdisciplinary approach and in the light of technological developments In line with this goal the following classification can be made
1 Ability to transform the knowledge accumulated in the field of Turkish Language and Literature into cultural acquisition and apply it to life
2 Ability to conduct independent scientific research identify problems related to the field and develop new approaches for their solution
3 Ability to learn sufficiently the basic rules of foreign languages Arabic and Persian necessary to analyze historical and contemporary texts of Turkish
4 Ability to internalize the principle of lifelong learning and follow current studies in the field of Turkish Language and Literature
5 Ability to share knowledge related to the field with society by using communication technologies required by the Turkish Language and Literature program
6 Ability to combine the theoretical and practical knowledge acquired in the Turkish Language and Literature program with other fields
Learning environments focus on developing the theoretical skills of students
Classrooms provide a well equipped infrastructure for departmental courses
The university campus with its social and cultural activities sports facilities library and cafeterias contributes to the development of students
- The students can combine acquisitions of Turkish Language and Literature program with information belonging to other disciplines.
- Students can make the scientific study by himself, develop and implement new approaches to solving problems in the field.
- The students have the background required for understanding historical texts of Turkish.
- Follow recent studies about Turkish Language and Literature.
- Students use communication technologies as required by the Turkish Language and Literature program, share accumulation in the field with society.
- The student evaluate theoretical and practical knowledge and skills with critical approach.
Possesses the following key competencies at an advanced level.
1. Literacy competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology, and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social, and learning-to-learn competence
6. Citizenship competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
In the Department of Turkish Language and Literature the evaluation of student achievement is based on the Aydın Adnan Menderes University Associate and Undergraduate Education Regulation prepared in accordance with Articles 14 and 44 of the Higher Education Law No 2547 dated 4111981 Assessment and evaluation are carried out in the form of exams and assignments for each course Grading is conducted within the framework of the Education Training and Examination Regulation applied throughout the university
For graduation
All courses must be successfully completed
There must be no grade of F1 or F2
At least 240 ECTS credits must be earned
The overall grade point average must be at least 200 out of 400
This structure measures the academic and practical competencies of students Accordingly the examinations that students are required or likely to take in the program are midterm examinations end of semester or end of year examinations internship final examinations make up examinations single course examinations and excuse examinations
The Council of Higher Education YÖK is responsible for the planning regulation administration and supervision of education training and other activities carried out in higher education institutions
Within the framework of the criteria determined by YÖK the University Monitoring and Evaluation Reports for higher education institutions are published annually
The quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured in accordance with the Procedures and Principles Regarding the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs
1. Program development and approval The minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions are determined by YÖK
1.1. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes to be acquired by students in each program are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK
2. Assessment and evaluation The methods of assessing and evaluating the learning outcomes to be acquired by students in each undergraduate program are carried out in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles determined by YÖK
3. Certification Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor’s diploma upon successful completion of the course credits and other requirements determined by the higher education institutions
4. Self evaluation and external evaluation Within the framework of continuous monitoring higher education institutions upload their Institutional Self Evaluation Reports for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council YÖKAK at the beginning of each year YÖKAK shares with the public the Institutional Feedback Report it prepares regarding the external evaluation of higher education institutions In addition accreditation decisions granted by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the qualifications of programs meet quality assurance requirements In accordance with YÖKAK regulations regular review activities regarding the established qualifications are carried out
5. The educational quality of the Department of Turkish Language and Literature at Aydın Adnan Menderes University Faculty of Humanities and Social Sciences is ensured within the framework of the accreditation requirements determined by the Association for Evaluation and Accreditation of Educational Programs in Faculties of Science Letters Science Literature Turkish Language and History Geography FEDEK
Quality assurance is ensured within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education YÖK and the accreditation processes The university secures the quality of education through continuous monitoring and external evaluations
Accreditation period: 11.04.2025-30.09.2030
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. Admission and registration to the faculty is regulated within the framework of the Higher Education Law and rules. Students are admitted to the faculty according to the results of the Higher Education Transition Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination (LYS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). In the admission of foreign students to the department, the conditions determined by the university for foreign students are valid.
Students who meet the necessary requirements graduate with a bachelor’s degree in Turkish Language and Literature
After graduation our students can become Turkish Language and Literature teachers in educational institutions under the Ministry of National Education private schools and classrooms if they take the formation courses required for teaching In addition if they receive a certificate they can find employment as experts in state archives and libraries or as editors in press and media organizations
Graduates of the department have the opportunity to work in the relevant units of public institutions and organizations according to their KPSS scores
Graduates who aim for an academic career can continue their graduate education and take part in the academic staff of universities provided that they obtain the required scores in the ALES and YDS exams conducted by ÖSYM
1. Higher Education Law No. 2547.
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer.
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35).
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board.
Lifelong
