Yeterlilik Kodu

TR0030217307

Yeterlilik Adı
Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk Edebiyatının terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini, önde gelen şair ve yazarları ile seçkin örneklerini bilerek öğretebilme,
  • Türk Dilinin terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini ve özelliklerini bilerek öğretebilme,
  • Edebî ürün ve gelişmeleri, üretildikleri dönemin özellikleriyle birlikte geleneksel ve çağdaş kuramlar yardımıyla inceleyerek değerlendirebilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatının zenginliğini fark ederek alanıyla ilgili inceleme, araştırma tekniklerini ve uygulamaları bilip topluma hizmette etkin kullanabilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatının eğitim, öğretim tekniklerini uygulayarak uygun örnek ve materyalleri hazırlayıp uygun ölçme ve değerlendirmeler yapabilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde çağdaş bilgi ve bilişim teknolojilerini etkin kullanarak bilgi ve becerilerini sürekli güncelleyebilme,
  • Alanıyla ilgili disiplinlerarası inceleme ve araştırmalarda bireysel veya ekip içinde aktif görevler alabilme,
  • Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerindeki problemleri tanıyarak uygun çözümler üretebilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğretimiyle ilgili plan, program, yönetmelik, kanun gibi temel mevzuatı bilerek uygulayabilme,
  • Millî ve evrensel değerlere, bilimsel ve etik kurallara bağlı olarak yaptığı özgün çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp ilgililerle paylaşabilme
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  •  Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  •  D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.) VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma ŞartlarıÖğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı`na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına atanmaktadırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217307


Yeterlilik Adı
Türk Dili Ve Edebiyatı Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk Edebiyatının terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini, önde gelen şair ve yazarları ile seçkin örneklerini bilerek öğretebilme,
  • Türk Dilinin terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini ve özelliklerini bilerek öğretebilme,
  • Edebî ürün ve gelişmeleri, üretildikleri dönemin özellikleriyle birlikte geleneksel ve çağdaş kuramlar yardımıyla inceleyerek değerlendirebilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatının zenginliğini fark ederek alanıyla ilgili inceleme, araştırma tekniklerini ve uygulamaları bilip topluma hizmette etkin kullanabilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatının eğitim, öğretim tekniklerini uygulayarak uygun örnek ve materyalleri hazırlayıp uygun ölçme ve değerlendirmeler yapabilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde çağdaş bilgi ve bilişim teknolojilerini etkin kullanarak bilgi ve becerilerini sürekli güncelleyebilme,
  • Alanıyla ilgili disiplinlerarası inceleme ve araştırmalarda bireysel veya ekip içinde aktif görevler alabilme,
  • Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerindeki problemleri tanıyarak uygun çözümler üretebilme,
  • Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğretimiyle ilgili plan, program, yönetmelik, kanun gibi temel mevzuatı bilerek uygulayabilme,
  • Millî ve evrensel değerlere, bilimsel ve etik kurallara bağlı olarak yaptığı özgün çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp ilgililerle paylaşabilme

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  •  Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  •  D: Devamsız,  G: Girmedi,  E: Eksik, (Yarıyıl/yıl sonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)`ye dönüştürülür.) VZ: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO`sunun en az 2,00 olması gerekir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması gerekir. Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni unvanı ile Milli Eğitim Bakanlığı`na bağlı resmi ve özel eğitim kurumlarına atanmaktadırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217307

Qualification Title
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ (4 YILLIK) Undergraduate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related.

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. 1 - Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. 2 - Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. 3 - Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. 4 - Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. 5 - Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. 6 - Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. 7 - Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. 8 - Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. 9 - Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. 10 - Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related.

Quality Assurance-
Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.

Conditions for Success1 - Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. 2 - Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. 3 - Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. 4 - Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. 5 - Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. 6 - Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. 7 - Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. 8 - Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. 9 - Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. 10 - Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related. A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of this program employe as a Turkish Language and Literature Teacher in the state and private schools.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217307


Qualification Title
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLİĞİ (4 YILLIK) Undergraduate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related.


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) For each course taken, students are given a letter success grade at the end of the semester/year. (2) This grade is given by the instructor of the course. (3) While evaluating the letter grade, a student?s success at classes, mid-terms/final examinations and attendance to classes are considered. The calculation of the letter grade is determined by the approval of the related academic unit and the Senate. (4) The success grade of a student is calculated over 100 points. This grade is called raw success point. (5) A student whose raw success point is under 25.00 is directly given an FF grade and the student fails the course. The success grade of a student whose raw success point is 25.00 and above is evaluated by using the methods determined by the board decisions of the Educational Commission of the University and the Senate; with the letter grades of which coefficients and explanations are mentioned below. After this evaluation, it is also possible that the raw success points 25.00 and above may become FF letter grades. (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Did not Attend the Course 2) G: Did not Attend the Exam 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) 4) VZ: Withdrawn (7) A student whose letter success grade is (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) or (DD) is considered as succeeded the course. However, the CumGPA (Cumulative Grade Point Average) of the student must be at least 2,00 for graduation. 1 - Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. 2 - Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. 3 - Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. 4 - Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. 5 - Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. 6 - Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. 7 - Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. 8 - Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. 9 - Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. 10 - Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related.


Quality Assurance
-

Access Requirements

General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.


Conditions for Success
1 - Recognize terms, theories, basic resources, historical development of Turkish literature; teachable to with leading poets and authors outstanding examples of Turkish Literature. 2 - Knows the terms, theories, basic resources, historical development and characteristics of Turkish Language and teaches them. 3 - Can analyzes products and developments of the literature, with the help of traditional and contemporary theories and evaluate them. 4 - Recognizes the richness of Turkish Language and Literature, knows research techniques and applications in the field research, and uses them effectively in the service of society. 5 - Knows the techniques of education and training on Turkish Language and Literature, prepares suitable examples and materials; makes appropriate measurement and evaluation. 6 - Uses modern information and communication technologies to make effective review, research and educational activities; updates knowledge and skills. 7 - Can take an active role in as singular or team in the field of interdisciplinary study and research. 8 - Recognizes problems and can offer appropriate solutions on the research field. 9 - Knows the plans, programs, regulations, laws etc. about Turkish Language and Literature education teaching. 10 - Can able to original works depending on the national and universal values, scientific and ethical rules; publishes results with critique and shares them with related. A student is required to successfully complete the designated program of courses meet a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

The graduates of this program employe as a Turkish Language and Literature Teacher in the state and private schools.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address