Yeterlilik Kodu | TR0030219479 | |
Yeterlilik Adı | Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Mardin Artuklu Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Nur Mh Diyarbakır Yolu Yenişehir Yerleşkesi, 47200 Artuklu/Mardin | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.artuklu.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Edebiyat ve dilbilim | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | 120 AKTS ders kredisinden az olmamak koşulu ile en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasını başarmak ve varsa ilgili yükseköğretim kurumu senatosunun/enstitüsünün belirlemiş olduğu diğer yükümlülükleri yerine getirmek. Tezli yüksek lisans programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans derecesini kabul edildikleri yükseköğretim kurumu dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla en çok iki yarıyıl bilimsel hazırlık programı uygulanabilir. Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219479
Öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanmasını sağlayan, lisans yeterliliklerine dayalı bir yükseköğretim programıdır.
Eğitim ve öğretim örgün şekilde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.
- Öğrenci Türk Dili ve Edebiyatı alanında uzmanlık kazanır.
- Öğrenciler, Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilimsel araştırma yapabilme bilgi Öğrenciler, eski harflerle yazılmış edebî metinleri iyi bir şekilde okuma, yazma ve anlama Öğrenciler, sosyal bilimler alanına vakıf olurlar.
- Öğrenciler, tarihî ve çağdaş Türk lehçe ve şivelerini ileri seviyede bilirler.
- Öğrenciler, Halk bilimi(folklor) alanında derleme ve araştırma yaparak bilimsel faaliyetlerde bulunur.
- Öğrenciler, edebiyat üzerine geliştirilen kuramları ve eleştiri yöntemlerini öğrenirler.
- Öğrenciler, metin çözümleme ve eleştiri alanındaki kuramları tanıma ve bu yöntem ve kuramlara Öğrenciler,Çağdaş Türk edebiyatı konusunda bilimsel çalışmalar yapabilecek yeteneğe sahip olur.
- Öğrenciler, dil incelemesinde çağdaş kuramları bilme ve bu kuramlara göre Türkçeyi inceleyebilme yeteneği kazanır.
- Öğrenciler, eski dönemlerdeki Türk dilleri (Karahanlı Türkçesi, Göktürkçe, Osmanlıca vb.) konusunda gerekli bilgilere sahip olurlar.
- Öğrenciler, Türk edebiyatını tarihsel gelişimi içinde tanır.
- Öğrenciler,Türk edebiyatı dışında Doğu ve Batı edebiyatları konusunda da bilgi sahibi olurlar.
- Öğrenciler, çeşitli edebî kuramlara göre şiir ve roman inceleme yöntemlerini öğrenirler.
- Öğrenciler, disiplinlerarası bakış açısı kazanırlar.
- Öğrencilerin, edebî estetik yönünü geliştirir.
- Öğrenciler, mesleki terminolojiye hâkim olurlar.
- Öğrenciler, Klâsik Türk Edebiyatı metinleri vasıtasıyla Osmanlı Devleti’nin sosyal hayatı ve kültürü hakkında bilgi edinirler.
- Öğrenciler, Tanzimat ve Tanzimat sonrası Türk edebiyatı eserleri üzerinde değerlendirmeler yaparak dönemler arası karşılaştırmalar yapar.
- Öğrenciler, Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilimsel olarak tek başına araştırma yapabilme seviyesine ulaşırlar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri üstü düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve/veya rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
- Alanıyla ilgili yazılan tezin ilgili enstitünün belirleyeceği tez jürisi tarafından başarılı bulunması gerekir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
- Lisans diplomasına sahip olmak.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, başvurulan programın puan türünde YÖK tarafından belirlenen minimum puandan az olmamak koşuluyla Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan ve ilgili yükseköğretim kurumunun senato kararı ile belirlenecek olan, merkezi sınav puanına sahip olmak.
- Güzel sanatlar fakültelerinin ve konservatuvarların sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav puanı aranmaz.
- YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, lisansüstü eğitim ve öğretimde öğrenci kabulüne ilişkin yükseköğretim kurumunun senatosu/enstitüsü tarafından belirlenen şartları sağlamış olmak.
- Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olanlar doktora programlarına devam edebilirler.
- Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayıldığından doktora programlarına devam edebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219479 | |
Qualification Title | Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Masters Degree | |
Awarding Body | Mardin Artuklu University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | www.artuklu.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Literature and linguistics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | The student gains expertise in the field of Turkish language and literature. ve becerisini kazanır. Students gain knowledge and ability to conduct scientific research in the field of Turkish language and literature. bilgi ve becerisine sahip olurlar. Students have the knowledge and ability to read, write and understand literary texts written in old letters well. Students become a foundation in the field of Social Sciences. Students have advanced knowledge of historical and contemporary Turkish Polish and dialects. Students engage in scientific activities by compiling and conducting research in the field of folklore (folklore). Students learn theories and methods of criticism developed on literature. göre bir metni inceleyebilme yeteneği kazanırlar. Students gain the ability to recognize theories in the field of Students have the ability to do scientific studies on contemporary Turkish literature. Students gain the ability to know contemporary theories in language study and to study Turkish according to these theories. Students, ancient Turkic languages (Karahanli Turkish, Gokturk, Ottoman, etc.) have the necessary information about it. Students recognize Turkish literature in its historical development. In addition to Turkish literature,students also have knowledge about Eastern and Western literature. Students learn the methods of studying poetry and novels according to various literary theories. Students gain an interdisciplinary perspective. Students develop the literary aesthetic aspect. Students master professional terminology. Students learn about the social life and culture of the Ottoman Empire through Classical Turkish literature texts. Students make evaluations on Tanzimat and post-Tanzimat Turkish literature works and make comparisons between periods. Students achieve the level of scientific research in the field of Turkish language and literature alone. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | - | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | - | |
Conditions for Success | - | |
Progression Paths (Relationship Type) | - | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219479
The student gains expertise in the field of Turkish language and literature. ve becerisini kazanır. Students gain knowledge and ability to conduct scientific research in the field of Turkish language and literature. bilgi ve becerisine sahip olurlar. Students have the knowledge and ability to read, write and understand literary texts written in old letters well. Students become a foundation in the field of Social Sciences. Students have advanced knowledge of historical and contemporary Turkish Polish and dialects. Students engage in scientific activities by compiling and conducting research in the field of folklore (folklore). Students learn theories and methods of criticism developed on literature. göre bir metni inceleyebilme yeteneği kazanırlar. Students gain the ability to recognize theories in the field of Students have the ability to do scientific studies on contemporary Turkish literature. Students gain the ability to know contemporary theories in language study and to study Turkish according to these theories. Students, ancient Turkic languages (Karahanli Turkish, Gokturk, Ottoman, etc.) have the necessary information about it. Students recognize Turkish literature in its historical development. In addition to Turkish literature,students also have knowledge about Eastern and Western literature. Students learn the methods of studying poetry and novels according to various literary theories. Students gain an interdisciplinary perspective. Students develop the literary aesthetic aspect. Students master professional terminology. Students learn about the social life and culture of the Ottoman Empire through Classical Turkish literature texts. Students make evaluations on Tanzimat and post-Tanzimat Turkish literature works and make comparisons between periods. Students achieve the level of scientific research in the field of Turkish language and literature alone.
Qualification is continuous