Yeterlilik Kodu | TR0030011894 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterlilik Adı | Türk Halk Bilimi Lisans Diploması | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | 2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sorumlu Kurum URL | https://nevsehir.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yönelim | Genel | |||||||||||||||||||||||||||||||
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TYÇ Seviyesi | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |||||||||||||||||||||||||||||||
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kategori | Ana | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kredi Değeri | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profili (Amaç) | Türk Halk Bilimi Bölümünün temel hedefi; bilimsel anlayışlı, çağdaş, demokrat, üretken, ülke ve dünya sorunlarına duyarlı olup çözüm üreten, değişen koşullara uyum gösterebilen, geleceğe yönelik hedefleri olan, ekip çalışması liderlik ve iletişim becerilerine sahip, iletişim ve eğitim teknolojilerini kullanabilen, farklı bilim dalları arasında ilişki kurabilen ve bilgilerini farklı alanlara uygulayabilen, kültüre ve sanata duyarlı, çeşitliliği bir zenginlik olarak algılayan, teori ile uygulamayı birleştiren, özgüveni ve hoşgörüsü olan, yaşam boyu öğrenmeyi ve kendini yenilemeyi ilke edinmiş, kendisiyle ve çevresiyle barışık, mesleğine adanmışlık duygusuna sahip, eleştirel düşünebilen ve düşüncesini uygar bir şekilde ifade edebilen bireyler yetiştirmektir. Bölümde dört yıllık bir lisans programı uygulanmaktadır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Anahtar Yetkinlikler |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür. Başarı notunun hesaplanması
(6) Yukarıdaki tabloda yer alan AA, BA, BB, CB, CC notları şartsız başarılı; DC ve DD notları ise şartlı başarılı notlardır. Bir döneme ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o dönemde | |||||||||||||||||||||||||||||||
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) Başlangıç: 19.10.2024 / Bitiş: 30.09.2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Giriş Şartı | Ülkemizde, üniversitelere giriş için yapılan sınavlarda başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Başarma Şartları | Türk Halk Bilimi alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 244 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Türk Halk Bilimi Bölümünden mezun olanlar, özel ve devlete ait bütün eğitim kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği, medyada somut olmayan kültürel miras program yapımcılığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde halkbilimi açık hava müze uzmanlığı ve folklor araştırmacılığı, turizm alanında kültürel animasyon tasarımcılığı, özel sektör tarafından kurulacak kültür merkezlerinde somut olmayan kültürel miras bölümü yöneticiliği gibi alanlarda istihdam edilebilirler. Türk Halk Bilimi Bölümünden mezun olan öğrencilerin çok farklı eğitim, kültür ve turizm alanlarında iş bulmaları ve iş kurmaları da mümkün olabilecektir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği 5. Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği | |||||||||||||||||||||||||||||||
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011894
ISCO: 08
ISCO: 08
Türk Halk Bilimi Bölümünün temel hedefi; bilimsel anlayışlı, çağdaş, demokrat, üretken, ülke ve dünya sorunlarına duyarlı olup çözüm üreten, değişen koşullara uyum gösterebilen, geleceğe yönelik hedefleri olan, ekip çalışması liderlik ve iletişim becerilerine sahip, iletişim ve eğitim teknolojilerini kullanabilen, farklı bilim dalları arasında ilişki kurabilen ve bilgilerini farklı alanlara uygulayabilen, kültüre ve sanata duyarlı, çeşitliliği bir zenginlik olarak algılayan, teori ile uygulamayı birleştiren, özgüveni ve hoşgörüsü olan, yaşam boyu öğrenmeyi ve kendini yenilemeyi ilke edinmiş, kendisiyle ve çevresiyle barışık, mesleğine adanmışlık duygusuna sahip, eleştirel düşünebilen ve düşüncesini uygar bir şekilde ifade edebilen bireyler yetiştirmektir. Bölümde dört yıllık bir lisans programı uygulanmaktadır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir.
- Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olurlar.
- Halkbilimine dair belli başlı teorileri ve uygulamaları öğrenmiş olacaklardır.
- Halkbilimi teori ve kuramlarını epistemolojik temelleri ile öğrenerek mesleki yaşamlarında topladıkları malzemeye uygulayabileceklerdir.
- Halk kültürüne dair geliştirilen yaklaşım ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu yöntemlere uygun ders planları ve aktiviteleri hazırlayıp uygulayabileceklerdir.
- Türk Halk Bilimi Bölümü mezunları, halk bilgisi ürünlerinin yaratım, aktarım ve icra süreçlerini kavrayarak halk hayatına ilişkin değişim-dönüşümleri çözümleyeceklerdir.
- Türk halk bilgisi alanındaki kuram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibidirler ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilirler.
- Topluma dair bilgi üretirler ve ürettikleri bilgiyi karşılaşılan ekonomik, sosyal ve teknolojik problemlerin çözülmesinde kullanırlar.
- Kültüre ait temel unsurları çözümleyebilecek ve bunlardan elde ettikleri çıkarımlarla toplumun kimliğini koruyan bilgi kanallarının korunmasında aktif rol alarak toplumsal kimliğimizin korunmasına hizmet edeceklerdir.
- Kültürler arası iletişim kurmada, farklı kültürlerin algılanmasında ve yorumlanmasında gereken donanımı kazanarak bunları kullanabileceklerdir.
- Yapılan özgün akademik çalışmalarla Türk Halk Bilimi disiplinine yenilik getirebilecek bilimsel sonuçlara ulaşabilirler.
- Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır.
- İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
- Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
- Alanıyla ilgili çalışmalara katılır.
- Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar.
- Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
- Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar.
- Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
- Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler.
- Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
- Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
- Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.
- Sanatsal ve sportif konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
- lanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- lanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.
Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve başarı notu aşağıda gösterildiği şekilde belirlenir:
Başarı notunun hesaplanması
MADDE 24 — (1) Sınavlar 100 puan üzerinden ölçülür. Bir dersin ara sınav ve dönem sonu sınav sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı sıfırdır.
(2) Yarıyıl/yıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı % 40, dönem sonu sınavının katkısı ise % 60’tır.
(3) Yarıyıl/yıl içi değerlendirmeler hesaplanırken her bir ara sınav, ödev ve benzeri etkinliklerden alınan puanın, dersler başlamadan önce belirlenen oranda alınan katkısı buçuklu sayılar tamsayıya yükseltilmeden belirlenir; bunların toplamı veya aritmetik ortalaması bulunur. Bu suretle bulunacak buçuklu sayı, tam sayıya yükseltilir. Bu şekilde dönem içi puanı hesaplanmış olur.
(4) Ham başarı puanı, dönem sonu sınav puanının % 60’ına, yarıyıl /yıl içi değerlendirmelerin puan ortalamasının % 40’ının eklenmesi ile hesaplanır. Bu oranların hesabında kesirler aynen korunur, ancak ham başarı puanının hesabında buçuklu sayılar tam sayıya tamamlanır.
(5) Öğrencinin bir dersteki başarı notu; esasları Senato tarafından belirlenen bağıl değerlendirme sistemi (BDS) veya mutlak değerlendirme sisteminden (MDS) birisi ile aşağıdaki şekilde harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
Başarı Notu | 4’lük sistemdeki karşılığı (Başarı Notu Katsayısı) | Başarı Derecesi |
AA | 4.00 | Üstün başarı |
BA | 3.50 | Pekiyi |
BB | 3.00 | İyi |
CB | 2.50 | Orta-İyi |
CC | 2.00 | Orta |
DC | 1.50 | Şartlı geçer- Orta |
DD | 1.00 | Şartlı geçer - Zayıf |
FD | 050 | Zayıf |
FF | 0.00 | Çok Zayıf |
(6) Yukarıdaki tabloda yer alan AA, BA, BB, CB, CC notları şartsız başarılı; DC ve DD notları ise şartlı başarılı notlardır. Bir döneme ait not ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler o dönemde
DC ve DD notu aldıkları derslerden de başarılı sayılırlar. Bu sonuç, DC+ ve DD+ olarak ifade edilir.
(7) Notların 100’lük sisteme dönüşümleri Senato kararıyla belirlenir. Öğrencilerin diğer üniversitelerde aldıkları derslerin not dönüşümlerinde de gerektiğinde bu tablo dikkate alınır.
(8) Diğer harf notlarından;
a) (ST) notu; başka yükseköğretim kurumlarından alınan ve ilgili birim yönetim kurulunca
muaf tutulan dersler için verilir. (ST) notu, not ortalamasına katılmaz.
b) (GT) notu; not ortalamasına katılmayan derslerden başarı gösteren öğrencilere verilir.
Senato tarafından belirlenen derslerden ilgili birimlerce uygulanan muafiyet sınavı sonunda muaf
tutulan öğrencilere de bu not verilir.
c) (NT) notu; derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine getirmediği
için başarısız olan öğrencilere verilir. (NT) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.
ç) (BT) notu; stajlardan başarılı olan öğrencilere verilir. (BT) notunun not ortalamasına katılıp
katılmayacağına ilgili birim kurulları karar verir. Bu notlara bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaz.
d) (KT) notu; stajlardan başarısız öğrencilere verilir. (KT) notunun not ortalamasına katılıp
katılmayacağına ilgili birim kurulları karar verir. Bu notlara bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaz.
e) (PT) notu; sonuçlanmamış, devam eden dersler için verilir. (PT) notu, not ortalamasına
katılmaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Başlangıç: 19.10.2024 / Bitiş: 30.09.2029
Ülkemizde, üniversitelere giriş için yapılan sınavlarda başarılı olmak gereklidir. Lisans programlarına giriş sadece bu sınavdan alınan puana bağlıdır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM, YÖK'e bağlı bir kurumdur. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine yerleştirir. Ülkemizdeki üniversitelere girecek yabancı öğrencilerin seçimi, Yabancı Öğrenci Sınavı (YÖS) adı verilen merkezi bir sınav sonuçlarına göre belli bir kontenjan çerçevesinden yabancı uyruklu öğrenci de kabul edilir. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.
Türk Halk Bilimi Bölümünden mezun olanlar, özel ve devlete ait bütün eğitim kurumlarında Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliği, medyada somut olmayan kültürel miras program yapımcılığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde halkbilimi açık hava müze uzmanlığı ve folklor araştırmacılığı, turizm alanında kültürel animasyon tasarımcılığı, özel sektör tarafından kurulacak kültür merkezlerinde somut olmayan kültürel miras bölümü yöneticiliği gibi alanlarda istihdam edilebilirler. Türk Halk Bilimi Bölümünden mezun olan öğrencilerin çok farklı eğitim, kültür ve turizm alanlarında iş bulmaları ve iş kurmaları da mümkün olabilecektir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
5. Ankara Medipol Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011894 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Undergraduate Diploma in Turkish Folklore | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Nevşehir Hacı Bektaş Veli University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://nevsehir.edu.tr | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Education science | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO: 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The main goal of the Department of Turkish Folklore; scientific understanding, contemporary, democratic, productive, sensitive to the problems of the country and the world and produce solutions, adapt to changing conditions, have goals for the future, have teamwork leadership and communication skills, use communication and educational technologies, establish a relationship between different disciplines and apply their knowledge to different fields, To educate individuals who are sensitive to culture and art, perceive diversity as a richness, combine theory and practice, have self-confidence and tolerance, adopt lifelong learning and self-renewal as a principle, are at peace with themselves and their environment, have a sense of dedication to their profession, can think critically and express their thoughts in a civilized way. The department offers a four-year undergraduate program. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Learning takes place through formal, open or distance learning. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | It is carried out in accordance with the conditions specified in Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Associate and Undergraduate Education Regulations. Calculation of success grade
(6) Grades AA, BA, BB, CB, CC in the table above are unconditionally successful; DC and DD are conditionally successful grades. Students whose grade point average for a semester is at least 2.00 in that semester d) (KT) grade is given to students who fail the internships. (KT) grade is included in the grade point average | |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs, YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”: 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK) Start: 19.10.2024 / End: 30.09.2029 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | In our country, university entrance exams are required to be successful. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they receive as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to the student selection and placement center (ÖSYM). ÖSYM is an institution affiliated to YÖK. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of their preferred programs. The selection of foreign students who will enter universities in our country, according to the results of a centralized exam called the Foreign Student Examination (YÖS), foreign students are also accepted within a certain quota. Documents required for registration; 1 - High school and equivalent school diploma, 2 - Placement result document made by ÖSYM. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | In order to obtain a bachelor's degree in the field of Turkish Folklore, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses (equivalent to a total of 244 ECTS) and achieve a GPA of at least 2.0 out of 4.00. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Department of Turkish Folklore can be employed in areas such as Turkish Language and Literature teaching in all private and state-owned educational institutions, intangible cultural heritage program production in the media, folklore open-air museum expertise and folklore researcher within the Ministry of Culture and Tourism, cultural animation designer in the field of tourism, intangible cultural heritage department manager in cultural centers to be established by the private sector. It will also be possible for students who graduate from the Department of Turkish Folklore to find jobs and establish businesses in many different fields of education, culture and tourism. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030011894
ISCO: 08
ISCO: 08
The main goal of the Department of Turkish Folklore; scientific understanding, contemporary, democratic, productive, sensitive to the problems of the country and the world and produce solutions, adapt to changing conditions, have goals for the future, have teamwork leadership and communication skills, use communication and educational technologies, establish a relationship between different disciplines and apply their knowledge to different fields, To educate individuals who are sensitive to culture and art, perceive diversity as a richness, combine theory and practice, have self-confidence and tolerance, adopt lifelong learning and self-renewal as a principle, are at peace with themselves and their environment, have a sense of dedication to their profession, can think critically and express their thoughts in a civilized way. The department offers a four-year undergraduate program.
Learning takes place through formal, open or distance learning.
- Graduates of the Department of Turkish Folklore will have basic and general knowledge about the field / discipline.
- They will have learned the major theories and practices of folklore.
- They will be able to learn folklore theories and theories with their epistemological foundations and apply them to the material they collect in their professional lives.
- They will have knowledge about the approaches and methods developed on folk culture and will be able to prepare and implement lesson plans and activities appropriate to these methods.
- Graduates of the Department of Turkish Folklore will be able to analyze the changes and transformations in folk life by comprehending the creation, transmission and performance processes of folklore products.
- They have a high level of knowledge about the theories and methods in the field of Turkish folklore and can approach the problems in this field in a methodological and analytical way and propose solutions.
- They produce information about society and use the information they produce in solving economic, social and technological problems.
- They will be able to analyze the basic elements of culture and serve the protection of our social identity by taking an active role in the protection of the information channels that protect the identity of the society with the inferences they draw from them.
- They will be able to use them by gaining the necessary equipment for intercultural communication, perception and interpretation of different cultures.
- They can reach scientific results that can bring innovation to the discipline of Turkish Folklore with original academic studies.
- Uses computer technologies in solving the problems encountered in the field.
- Communicate critically at a professional level by using oral and written communication opportunities in the field of interest or with other segments of society.
- Communicate with colleagues on issues related to the field using a foreign language.
- Participates in studies related to the field.
- Follows professional developments and contributes to these developments.
- Makes interdisciplinary and interdisciplinary teamwork.
- Conducts compilation, observation and survey studies in the field.
- Applies the theoretical and practical knowledge acquired in the field in the fields of education-training, research and community service.
- Develops a positive attitude towards lifelong learning.
- Participates in social, cultural and artistic activities related to the field and organizes such activities.
- Shares his/her studies related to his/her field with related people, institutions and organizations.
- Supports the universality of social and cultural rights in the field of humanities, gains awareness of social justice, protects historical and cultural heritage.
- Behaves and participates in quality management and processes.
- Can transfer scientific knowledge clearly and competently.
- Develops individual talents related to artistic and sportive subjects.
- Graduates of the Department of Turkish Folklore will have basic and general knowledge about the field / discipline.
- They will have learned the major theories and practices of folklore.
- They will be able to learn folklore theories and theories with their epistemological foundations and apply them to the material they collect in their professional lives.
- They will have knowledge about the approaches and methods developed on folk culture and will be able to prepare and implement lesson plans and activities appropriate to these methods.
- Graduates of the Department of Turkish Folklore will be able to analyze the changes and transformations in folk life by comprehending the creation, transmission and performance processes of folklore products.
- They have a high level of knowledge about the theories and methods in the field of Turkish folklore and can approach the problems in this field in a methodological and analytical way and propose solutions.
- They produce information about society and use the information they produce in solving economic, social and technological problems.
- They will be able to analyze the basic elements of culture and serve the protection of our social identity by taking an active role in the protection of the information channels that protect the identity of the society with the inferences they draw from them.
- They will be able to use them by gaining the necessary equipment for intercultural communication, perception and interpretation of different cultures.
- They can reach scientific results that can bring innovation to the discipline of Turkish Folklore with original academic studies.
- Uses computer technologies in solving the problems encountered in the field.
- Communicate critically at a professional level by using oral and written communication opportunities in the field of interest or with other segments of society.
- Communicate with colleagues on issues related to the field using a foreign language.
- Participates in studies related to the field.
- Follows professional developments and contributes to these developments.
- Makes interdisciplinary and interdisciplinary teamwork.
- Conducts compilation, observation and survey studies in the field.
- Applies the theoretical and practical knowledge acquired in the field in the fields of education-training, research and community service.
- Develops a positive attitude towards lifelong learning.
- Participates in social, cultural and artistic activities related to the field and organizes such activities.
- Shares his/her studies related to his/her field with related people, institutions and organizations.
- Supports the universality of social and cultural rights in the field of humanities, gains awareness of social justice, protects historical and cultural heritage.
- Behaves and participates in quality management and processes.
- Can transfer scientific knowledge clearly and competently.
- Develops individual talents related to artistic and sportive subjects.
It is carried out in accordance with the conditions specified in Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Associate and Undergraduate Education Regulations.
The evaluation of the exam results and the success grade are determined as shown below:
Calculation of success grade
ARTICLE 24 - (1) Exams are measured out of 100 points. The results of the midterm and final exams of a course are shown with a numerical score. The score of the exams that the student does not take is zero.
(2) The contribution of semester/yearly evaluations to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%.
(3) When calculating the semester/yearly evaluations, the contribution of the score obtained from each midterm exam, homework and similar activities at the rate determined before the courses start is determined without increasing the fractions to integers; their sum or arithmetic average is found. The fractional number to be found in this way is raised to a whole number. In this way, the semester score is calculated.
(4) The raw achievement score is calculated by adding 60% of the final exam score to 40% of the average score of the semester/yearly evaluations. Fractions are preserved in the calculation of these ratios, but in the calculation of the raw achievement score, half numbers are completed to whole numbers.
(5) The student's success grade in a course is converted into a letter grade and success coefficient as follows with one of the relative evaluation system (BDS) or absolute evaluation system (MDS), the principles of which are determined by the Senate:
Success Grade | Equivalent in 4th system (Success Grade Coefficient) |
Degree of Achievement |
AA | 4.00 | Outstanding Achievement |
BA | 3.50 | Wery Good |
BB | 3.00 | Good |
CB | 2.50 | Medium - Good success |
CC | 2.00 | Medium success |
DC | 1.50 | Conditional pass - Moderate success |
DD | 1.00 | Conditional pass - Poor success |
FD | 0.50 | Poor success |
FF | 0.00 | Failed |
(6) Grades AA, BA, BB, CB, CC in the table above are unconditionally successful; DC and DD are conditionally successful grades. Students whose grade point average for a semester is at least 2.00 in that semester
Students are also considered successful in the courses in which they receive DC and DD grades. This result is expressed as DC+ and DD+.
(7) The conversion of grades to the 100 system is determined by the Senate. This table is also taken into consideration when necessary in the grade conversions of the courses taken by students at other universities.
(8) Other letter grades;
a) (ST) grade; courses taken from other higher education institutions and approved by the board of directors of the relevant unit
(ST) grade is not included in the grade point average.
b) (GT) grade is given to students who succeed in courses that are not included in the grade point average.
Exempt from the courses determined by the Senate at the end of the exemption exam administered by the relevant units
students are also given this grade.
c) (NT) grade; students who fail to fulfill the course attendance requirement or the requirements related to the course application
(NT) grade is treated like (FF) grade in grade point average calculation.
ç) (BT) grade is given to students who are successful in internships.
The relevant unit boards decide whether or not to participate. Relative evaluation system is not applied to these grades.
d) (KT) grade is given to students who fail the internships. (KT) grade is included in the grade point average
The relevant unit boards decide whether or not to participate. Relative evaluation system is not applied to these grades.
e) (PT) grade is given for unfinished, ongoing courses. (PT) grade is not included in the grade point average.
In order to monitor the quality of higher education programs, YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Association for Evaluation and Accreditation of Curricula of Faculties of Science, Literature, Arts and Sciences, Language and History-Geography (FEDEK)
Start: 19.10.2024 / End: 30.09.2029
In our country, university entrance exams are required to be successful. Entrance to undergraduate programs depends only on the score obtained from this exam. Students, according to the scores they receive as a result of the exam, list the department preferences they can enter and send their preference forms to the student selection and placement center (ÖSYM). ÖSYM is an institution affiliated to YÖK. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to the score type, ranks the scores from the highest to the lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places the students in one of their preferred programs. The selection of foreign students who will enter universities in our country, according to the results of a centralized exam called the Foreign Student Examination (YÖS), foreign students are also accepted within a certain quota. Documents required for registration; 1 - High school and equivalent school diploma, 2 - Placement result document made by ÖSYM.
Graduates of the Department of Turkish Folklore can be employed in areas such as Turkish Language and Literature teaching in all private and state-owned educational institutions, intangible cultural heritage program production in the media, folklore open-air museum expertise and folklore researcher within the Ministry of Culture and Tourism, cultural animation designer in the field of tourism, intangible cultural heritage department manager in cultural centers to be established by the private sector. It will also be possible for students who graduate from the Department of Turkish Folklore to find jobs and establish businesses in many different fields of education, culture and tourism.
- Higher Education Act of 2547
- Regulations on the Principles Concerning the Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions
- Higher Education Act of 2547 (Additional Article 35)
- Regulation on Higher Education Quality Assurance and the Higher Education Quality Council
- Ankara Medipol University Undergraduate and Graduate Education, Teaching and Examination Regulations
The qualification is valid at all times.