Yeterlilik Kodu | TR0030003602 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Aksaray Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu program mezunları, KPSSden gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Türkçe öğretmeni olarak atanmaktadır. Program mezunları ayrıca özel dershanelerde Türkçe öğretmeni olarak görev yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030003602
- Değişik yazılı anlatım türlerini inceletip yazdırabilme, yazma becerileri etkinlikleri yaptırabilme.
- Dilbilimin uğraş alanları, alt alanları ve çalışma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilme, edindiği bilgileri uygulamalı olarak kullanabilme.
- Dinleme ve konuşma becerileri öğretimini değişik yaş ve dil yeterliliğine sahip öğrenciler için değişik biçimlerde planlayabilme.
- Edebiyat kuramlarının tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olabilme, söz konusu kuramlara eleştirel yaklaşarak bunları yazınsal metinlere uygulayabilme.
- Gazete ve dergi yazıları, incelemeler ve akademik yazılar gibi özgün okuma parçaları kullanarak değişik bakış açıları geliştirebilme; eleştirel okuma alanında yetkinleşebilme.
- Günlük ders planlarını, öğretim planlarına göre düzenleyebilme; uygun öğretim teknolojisi ve materyallari hazırlayabilme.
- Türk dilinin ve edebiyatının değişik coğrafyalardaki tarihsel gelişimini izleyebilme; bu dönemlerde yaşayan sanatçılar, verilen ürünler hakkında bilgi sahibi olabilme.
- Türk eğitim sisteminin amaç, yapı ve işleyişini; sınıf yönetimi yaklaşımlarını ve eğitimle ilgili kavramları tanımlayabilme.
- Türkiye Türkçesindeki sözcük türlerinin ve sözcük gruplarının genel özelliklerini, işlevlerini, cümledeki kullanımlarını, birbirleriyle kurdukları ilişkileri belirleyebilme.
- Türkiye Türkçesinin konuşma ve yazı dilinde yer alan sözcüklerini ses bilgisi ve biçim bilgisi açılarından inceleyebilme.
- Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak öğretimine ilişkin teknikleri tanımlayabilme ve öğretimi gerçekleştirebilme.
- Ölçmenin ve bilimsel araştırmanın kavramlarını tanımlayabilme ve bunu okul ortamında uygulayabilme.
- İnsanın gelişim, öğrenme ve rehberlik süreçlerini ve bu süreçlerin öğrenci gelişimi ile ilişkisini tanımlayabilme.
- Türk dili ve yabancı dil temel dilbilgisi kurallarını tanımlar, İngilizce temel dil becerilerini kazanır.
- Türk Devrimi’nin ortaya çıkmasına yol açan siyasal, ekonomik, toplumsal, düşünsel koşulları yorumlar, birlikte yaşadığı toplum ile bütünlük içinde Atatürk ilke ve devrimleri doğrultusunda ulusal amaç ve ülküler ile yurt sevgisi başta olmak üzere yüksek insani değerleri benimser.
- Öğrenim düzeyi ve sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür formasyonuna sahip olur.
- Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve ÖSYM’nin uyguladığı merkezi sınavın ilgili alanından yeterli puanı almış olmak.
Bu program mezunları, KPSSden gereken puanı almaları durumunda MEB tarafından Türkçe öğretmeni olarak atanmaktadır. Program mezunları ayrıca özel dershanelerde Türkçe öğretmeni olarak görev yapabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030003602 | |
Qualification Title | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Aksaray University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.aksaray.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | For each course, the format of the assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succeed in all the courses in the programme (240 ECTS in total), the students are expected to get an average grade of 2.00 out of 4.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The students must have the high school diploma and get the required score from the university entrance examination administered by National Student Selection and Placement Centre (ÖSYM). | |
Conditions for Success | To succeed in all the courses in the programme (240 ECTS in total), the students are expected to get an average grade of 2.00 out of 4.00.To succeed in all the courses in the program (240 ECTS in total), the students are expected to get an average point of 2.00 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The graduates are appointed as Turkish teachers by Ministry of National Education (MEB) providing that they get the required score in Public Personnel Selection Examination (KPSS). In addition, they have other alternatives such as working as Turkish teachers at private teaching institutions. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030003602
- Define different types of writing and develop different writing activities.
- Define theoretical and practical concepts and principles of linguistics and put them into teaching practice.
- Plan and teach listening and speaking skills according to the different age groups who are in different language proficiency levels.
- Explain the historical development of literary movements, learn basic concepts and principles of literature and to transfer these concepts and principles to the literary texts using a critical approach.
- Develop different points of views by reading different authentic texts such as articles and academic papers and develop critical reading skills.
- Prepare daily lesson plans according to the curriculum and design instructional technologies and materials.
- Define the historical development of Turkish language and literature in different geographical places and acquire knowledge about the writers and their literary products.Define the aim, structure, and the process of Turkish education system, the approaches of classroom management and the concepts related with education.Define the types of words and the general features of phrases in Turkish, analyze their functions and conceptualize their use in sentences and relations with each other.
- Analyze the phonetical and morphological features of the words in written and spoken Turkish.
- Define and conceptualize the techniques and principles used in teaching Turkish as a mother tongue and as a foreign language and use them while teaching.
- Define the concepts of assessment and scientific research and apply these concepts in the school environment.
- Conceptualize the development of the learning and guidance processes of a person, and the relation of these processes with student’s development.
- Describe basic grammar rules of Turkish and a foreign language, attains basic English language skills.
- Interpret social, economic, political and ideological conditions which have caused Turkish revolution in accordance with Ataturk’s principles and reforms, embrace the society they live in, and adopt human ideals including love of home country, and national goals and aspirations.
- Have cultural education compatible with social environment and education level.
- Use the computational and communicative technologies in the advanced level of European Computer User Licence.
- Read the texts in the field by using a foreing language at least B1 level of European Language Portfolio and communicate with colleagues.
For each course, the format of the assessment and evaluation is defined in detail in “Course Teaching Plan”.To succeed in all the courses in the programme (240 ECTS in total), the students are expected to get an average grade of 2.00 out of 4.00.
The students must have the high school diploma and get the required score from the university entrance examination administered by National Student Selection and Placement Centre (ÖSYM).
The graduates are appointed as Turkish teachers by Ministry of National Education (MEB) providing that they get the required score in Public Personnel Selection Examination (KPSS). In addition, they have other alternatives such as working as Turkish teachers at private teaching institutions.
Qualification is continuous