Yeterlilik Kodu

TR0030003835

Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAkdeniz Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiPınarbaşı Mah. Dumlupınar Bulvarı 07070 Kampüs Konyaaltı/Antalya/TÜRKİYE
Sorumlu Kurum URLhttp://www.akdeniz.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri ve özelliklere sahip, sözel yeteneği gelişmiş, eğitim biliminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini özümsemiş, yaratıcı, eleştirel ve bilimsel düşünen, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanan, öğrencilerle ve çevresiyle etkili iletişim kuran, iş birliği yapan, girişimci ve sorun çözen, sorumluluk sahibi, farklı görüşlere saygılı, Türkçe eğitimi alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri sürekli izleyen, okumaktan ve öğrenmekten zevk alan, sürekli iyileşme temelinde daima ileriyi hedefleyen Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
  • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır.
  • Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
  • Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
  • Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
  • Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
  • Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
  • Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
  • Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
  • Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Programda öğrenim gören öğretmen adaylarının mezuniyet şartlarını sağlayabilmeleri için eğitim kataloğunda belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmeleri, en az 240 AKTS almaları ve 2.00/4 ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir. Öğrencilerin başarı değerlendirmesi "ara sınav" ve "dönem sonu sınavı" ile yapılmaktadır. Dersin içeriğine göre "ara sınav" değerlendirmesi yerine "ödev, proje, uygulama" gibi farklı değerlendirme yöntemleri kullanılabilmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak ve sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü, dönem başlamadan her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurt dışından gelen öğrenciler, Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse ders planında belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.
Başarma Şartları Programda öğrenim gören öğretmen adaylarının mezuniyet şartlarını sağlayabilmeleri için eğitim kataloğunda belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmeleri, en az 240 AKTS almaları ve 2.00/4 ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe Öğretmenliği programı mezunları "Türkçe öğretmeni" unvanı ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel eğitim kurumlarına Türkçe öğretmeni olarak atanmaktadır. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı'ndan (ALES) geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030003835


Yeterlilik Adı
Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Akdeniz Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Pınarbaşı Mah. Dumlupınar Bulvarı 07070 Kampüs Konyaaltı/Antalya/TÜRKİYE

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği bilgi, beceri ve özelliklere sahip, sözel yeteneği gelişmiş, eğitim biliminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini özümsemiş, yaratıcı, eleştirel ve bilimsel düşünen, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanan, öğrencilerle ve çevresiyle etkili iletişim kuran, iş birliği yapan, girişimci ve sorun çözen, sorumluluk sahibi, farklı görüşlere saygılı, Türkçe eğitimi alanındaki yenilikleri ve gelişmeleri sürekli izleyen, okumaktan ve öğrenmekten zevk alan, sürekli iyileşme temelinde daima ileriyi hedefleyen Türkçe öğretmenleri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
  • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
  • Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır.
  • Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
  • Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
  • Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
  • Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
  • Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
  • Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
  • Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve bu gelişmeleri izler.
  • Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
  • Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
  • Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
  • Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
  • Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
  • Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
  • Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
  • Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Programda öğrenim gören öğretmen adaylarının mezuniyet şartlarını sağlayabilmeleri için eğitim kataloğunda belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmeleri, en az 240 AKTS almaları ve 2.00/4 ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir. Öğrencilerin başarı değerlendirmesi "ara sınav" ve "dönem sonu sınavı" ile yapılmaktadır. Dersin içeriğine göre "ara sınav" değerlendirmesi yerine "ödev, proje, uygulama" gibi farklı değerlendirme yöntemleri kullanılabilmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak ve sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü, dönem başlamadan her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurt dışından gelen öğrenciler, Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse ders planında belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.

Başarma Şartları
Programda öğrenim gören öğretmen adaylarının mezuniyet şartlarını sağlayabilmeleri için eğitim kataloğunda belirtilen zorunlu dersler ile asgari sayıda alınması gereken seçmeli derslerden başarıyla geçmeleri, en az 240 AKTS almaları ve 2.00/4 ortalamaya sahip olmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Türkçe Öğretmenliği programı mezunları "Türkçe öğretmeni" unvanı ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel eğitim kurumlarına Türkçe öğretmeni olarak atanmaktadır. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, Akademik Lisansüstü Eğitim Sınavı'ndan (ALES) geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda lisansüstü programlarda öğrenim görebilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030003835

Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Turkish Education
Awarding BodyAkdeniz University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.akdeniz.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • To train Turkish teachers who have the knowledge, skills and characteristics required by the teaching profession, have developed verbal skills, have internalized the approaches, methods and techniques of educational science, think creatively, critically and scientifically, use information and communication technologies, communicate effectively with students and their environment, cooperate, are enterprising and problem solvers, are responsible, respectful of different opinions, constantly follow innovations and developments in the field of Turkish education, enjoy reading and learning, and always aim for the future on the basis of continuous improvement.
Learning Environments
  • Faculty of Education Classrooms
Description
  • Based on the competencies gained in secondary education; comprehends the concepts related to his/her field and the relationships between the concepts.
  • Has knowledge about the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Discusses the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge about the curriculum, teaching strategies, methods and techniques related to his/her field, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge about the development, learning characteristics and difficulties of the students.
  • Knows national and international cultures.
  • Uses advanced information sources related to his/her field.
  • Conceptualizes the events and facts related to his/her field, examines them with scientific methods and techniques, interprets and evaluates the data.
  • Defines, analyzes the problems related to his/her field, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics and individual differences of the students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops material suitable for the subject area and the needs of the student.
  • Evaluates the student's achievements in a multi-faceted way using different methods.
  • Takes responsibility in individual and group studies and effectively fulfills the assigned task.
  • Knows himself/herself as an individual; uses his/her creative and strong aspects and develops his/her weak aspects.
  • Takes responsibility as an individual and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice.
  • Evaluates the knowledge and skills he/she acquires with a critical approach.
  • Determines his/her learning needs and directs his/her learning.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning.
  • Uses the ways of accessing information effectively.
  • Participates actively in artistic and cultural activities.
  • Shows that he/she is sensitive to the events/developments on the agenda of the society and the world and follows these developments.
  • Plans and implements professional projects and activities for the social environment in which he/she lives with the awareness of social responsibility.
  • Informs the relevant persons and institutions on issues related to his/her field.
  • Shares his/her thoughts and solution suggestions for the problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Follows the information in his/her field by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 level and communicates with his/her colleagues.
  • Uses information and communication technologies at the advanced level of the European Computer User License.
  • Lives in different cultures and adapts to social life.
  • Sets an example to the society with his/her appearance, attitude, demeanor and behaviors.
  • Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
  • Acts and participates in quality management and processes.
  • Establishes personal and institutional interactions in order to create and maintain a safe school environment.
  • Has sufficient awareness of environmental protection and occupational safety.
  • Is aware of national and universal sensitivities expressed in the National Education Fundamental Law.
  • Acts in accordance with the laws, regulations and legislation regarding the duties, rights and responsibilities as an individual and in his/her field.
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

Literacy competence
Multilingual competence
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
Digital competence
Personal, social and learning to learn competence
Citizenship competence
Entrepreneurial competence
Cultural awareness and expression competence

Further Info

In order for teacher candidates studying in the program to meet graduation requirements, they must successfully pass the compulsory courses specified in the education catalogue and the minimum number of elective courses that must be taken, receive at least 240 ECTS and have a 2.00/4 GPA. Students' success is evaluated with "midterm exams" and "final exams". Depending on the content of the course, different evaluation methods such as "homework, project, application" can be used instead of "midterm exam" evaluation.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Students who want to register to the department must complete the processes determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal regulations of the university and pass the exams. A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer. The acceptance of students is examined and evaluated individually before the beginning of the term, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement can register for any Turkish course specified in the course plan if they have Turkish language proficiency.
Conditions for Success In order to meet graduation requirements, teacher candidates studying in the program must successfully pass the compulsory courses specified in the education catalogue and the minimum number of elective courses, receive at least 240 ECTS and have a 2.00/4 GPA.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Language Teaching program are appointed as Turkish teachers to official and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education with the title of "Turkish teacher". Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive a passing grade from the Academic Postgraduate Education Exam (ALES) and have sufficient knowledge of the English language.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030003835


Qualification Title
Bachelor’s Diploma in Turkish Education

Awarding Body
Akdeniz University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • To train Turkish teachers who have the knowledge, skills and characteristics required by the teaching profession, have developed verbal skills, have internalized the approaches, methods and techniques of educational science, think creatively, critically and scientifically, use information and communication technologies, communicate effectively with students and their environment, cooperate, are enterprising and problem solvers, are responsible, respectful of different opinions, constantly follow innovations and developments in the field of Turkish education, enjoy reading and learning, and always aim for the future on the basis of continuous improvement.

Learning Environments
  • Faculty of Education Classrooms

Description
  • Based on the competencies gained in secondary education; comprehends the concepts related to his/her field and the relationships between the concepts.
  • Has knowledge about the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Discusses the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge about the curriculum, teaching strategies, methods and techniques related to his/her field, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge about the development, learning characteristics and difficulties of the students.
  • Knows national and international cultures.
  • Uses advanced information sources related to his/her field.
  • Conceptualizes the events and facts related to his/her field, examines them with scientific methods and techniques, interprets and evaluates the data.
  • Defines, analyzes the problems related to his/her field, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics and individual differences of the students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops material suitable for the subject area and the needs of the student.
  • Evaluates the student's achievements in a multi-faceted way using different methods.
  • Takes responsibility in individual and group studies and effectively fulfills the assigned task.
  • Knows himself/herself as an individual; uses his/her creative and strong aspects and develops his/her weak aspects.
  • Takes responsibility as an individual and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practice.
  • Evaluates the knowledge and skills he/she acquires with a critical approach.
  • Determines his/her learning needs and directs his/her learning.
  • Develops a positive attitude towards lifelong learning.
  • Uses the ways of accessing information effectively.
  • Participates actively in artistic and cultural activities.
  • Shows that he/she is sensitive to the events/developments on the agenda of the society and the world and follows these developments.
  • Plans and implements professional projects and activities for the social environment in which he/she lives with the awareness of social responsibility.
  • Informs the relevant persons and institutions on issues related to his/her field.
  • Shares his/her thoughts and solution suggestions for the problems with experts and non-experts by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Follows the information in his/her field by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 level and communicates with his/her colleagues.
  • Uses information and communication technologies at the advanced level of the European Computer User License.
  • Lives in different cultures and adapts to social life.
  • Sets an example to the society with his/her appearance, attitude, demeanor and behaviors.
  • Acts in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
  • Acts and participates in quality management and processes.
  • Establishes personal and institutional interactions in order to create and maintain a safe school environment.
  • Has sufficient awareness of environmental protection and occupational safety.
  • Is aware of national and universal sensitivities expressed in the National Education Fundamental Law.
  • Acts in accordance with the laws, regulations and legislation regarding the duties, rights and responsibilities as an individual and in his/her field.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

Literacy competence
Multilingual competence
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
Digital competence
Personal, social and learning to learn competence
Citizenship competence
Entrepreneurial competence
Cultural awareness and expression competence


Further Info

In order for teacher candidates studying in the program to meet graduation requirements, they must successfully pass the compulsory courses specified in the education catalogue and the minimum number of elective courses that must be taken, receive at least 240 ECTS and have a 2.00/4 GPA. Students' success is evaluated with "midterm exams" and "final exams". Depending on the content of the course, different evaluation methods such as "homework, project, application" can be used instead of "midterm exam" evaluation.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Students who want to register to the department must complete the processes determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal regulations of the university and pass the exams. A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer. The acceptance of students is examined and evaluated individually before the beginning of the term, taking into account the conditions of each student and the degree he/she applied for. Students coming from abroad within the scope of student exchange programs approved by the university and determined by an agreement can register for any Turkish course specified in the course plan if they have Turkish language proficiency.

Conditions for Success
In order to meet graduation requirements, teacher candidates studying in the program must successfully pass the compulsory courses specified in the education catalogue and the minimum number of elective courses, receive at least 240 ECTS and have a 2.00/4 GPA.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Turkish Language Teaching program are appointed as Turkish teachers to official and private educational institutions affiliated with the Ministry of National Education with the title of "Turkish teacher". Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive a passing grade from the Academic Postgraduate Education Exam (ALES) and have sufficient knowledge of the English language.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address