Yeterlilik Kodu | TR0030015536 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Bayburt Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Türkçe Öğretmenliği Programının amacı, akademik ve mesleki açılardan bilimsel bakış açısına sahip, araştırmacı-eğitimci bir kimlik kazandırmak; onları Türkçeye her yönüyle hâkim, "Türkçe öğretiminde yetkin ve nitelikli öğretmenler" olarak yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrencinin programdaki tüm derslerini başarmış olması, Bu programda öğrencinin asgari 240 ECTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel ilköğretim okulları ile özel dershanelerde öğretmenlik yapabilecek; basın-yayın kuruluşlarında, yurt dışındaki eğitim ve kültür kurumlarında, arşiv ve müzelerde, dünya Türkoloji merkezlerinde, Türk Cumhuriyetleri ile ilgili özel ve resmi kuruluşlarda çalışabilecek ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen olarak görev alabileceklerdir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015536
Türkçe Öğretmenliği Programının amacı, akademik ve mesleki açılardan bilimsel bakış açısına sahip, araştırmacı-eğitimci bir kimlik kazandırmak; onları Türkçeye her yönüyle hâkim, "Türkçe öğretiminde yetkin ve nitelikli öğretmenler" olarak yetiştirmektir.
- Alanındaki bilgi birikimine katkıda bulunmak ve mevcut sorunlara çözüm üretebilmek amacıyla bilimsel araştırma sürecini başarıyla gerçekleştirme.
- Öğrencilerin sosyal ve psikolojik özelliklerini belirlemek ve onların gelişimlerini desteklemek amacıyla uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini etik ilkeler ışığında uygulayabilme ve raporlaştırabilme.
- Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme, izleyebilme ve yeniliklere açık olma.
- Yabancı dili; bilgiye ulaşma, bilgiyi yazılı ve sözlü olarak paylaşma ve üretme düzeylerinde kullanabilme ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ("European Computer Driving Licence", Advanced Level).
- Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
- Evrensel, yerel ve kültürel değerlerin korunması, insan ve hayvan hakları, çevre koruma konularında yeterli bilince sahip olma ve mevcut sorunları anlayıp çözümleyebilme.
- Türk eğitim sistemini, eğitim-öğretim ortamını tanıma ve bunlarla ilgili kuram ve uygulamaya hakim olma.
- Özel eğitime ait kavram ve terimler ile kaynaştırma ilkelerini değerlendirebilme.
- Sınıf içi ve sınıf dışı istenmedik öğrenci davranışlarını önleme, istendik davranışlar kazandırma ve öğrencilerin oto kontrolü sağlamalarına yönelik kuram, ilke, yöntem ve teknikleri bilir ve uygular.
- Öğrencilerin gelişim, öğrenme ve öğretimlerine yönelik kuram, ilke, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
- Eğitim programlarının geliştirilmesi ve değerlendirilmesine yönelik, ilke, kuram, yaklaşım ve tekniklerini bilir.
- Çağdaş Türkçe öğretim metod, teknik ve teorilerini özümsemiş ve onları en iyi şekilde uygulayabilmek için gerekli bilgi ve becerilerle donanmış olma.
- Türkçe Eğitimi alanındaki kavram ve bilimsel yöntemleri değerlendirebilme, uygulayabilme ve yorumlayabilme.
- Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunları tanımlama, analiz etme, araştırma yapma ve bunları yazılı olarak ifade etme.
- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama ve değerlendirme.
- Türkçeyi düzgün ve akıcı bir şekilde konuşabilme, resmi ve gayrı resmi ortamlarda sunum yapabilme.
- İlköğretim 6, 7, 8. sınıf öğrencilerine, yabancılara ve Türk soylulara Türkçe öğretebilme.
- Sanatsal ve kültürel yeterlilikleriyle roman, hikaye, şiir, senaryo, makale, deneme gibi farklı yazınsal ve bilgilendirici türde ürünler yaratabilme.
- Alan ile ilgili kongre, sempozyum ve toplantılara katılma. Alanı ile ilgili bilimsel yayınları takip edebilme.
- Dil becerilerini geliştirmek amacıyla materyal geliştirebilme, halihazırda materyalleri öğrenci seviye, ilgi ve öğrenme özelliklerine göre uyarlayabilme ve değerlendirme.
- Farklı yaş ve özellikteki grupların dil edinme ve öğrenme özelliklerinin farkında olma ve dil öğretim yöntem ve tekniklerini bu özellikler doğrultusunda kullanabilme.
- Türkçe Öğretimi programı geliştirme ve değerlendirme.
- Farklı kültürleri ve bunlara bağlı edebi ürünleri tanıma.
Programdan mezun olan öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel ilköğretim okulları ile özel dershanelerde öğretmenlik yapabilecek; basın-yayın kuruluşlarında, yurt dışındaki eğitim ve kültür kurumlarında, arşiv ve müzelerde, dünya Türkoloji merkezlerinde, Türk Cumhuriyetleri ile ilgili özel ve resmi kuruluşlarda çalışabilecek ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen olarak görev alabileceklerdir.
Qualification Code | TR0030015536 | |
Qualification Title | Social Sciences and the Turkish Education Department Turkish Education | |
Awarding Body | Bayburt University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.bayburt.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Knowledge in the field to contribute to the scientific research process in order to generate solutions to existing problems and perform successfully To be able to identify the social and psychological features of students and apply appropriate evaluation and assessment methods in the light of ethical principles in order to support students developments To be able to identify objectives regarding their self-development in the field and choose and apply the appropriate strategies for their purposes, evaluate the state of reaching their goals and to be open to innovative ideas To be able to use the language to reach the information, share the information orally and in written ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). To be able to use information and communication Technologies and computer software to the extent that the filed requires ("European Computer Driving License", Advanced Level). In order to gain sufficient conscience with respect to protecting universal, national and cultural values and human & animal rights and about protecting the environment To be able take into consideration the important issues required for the student, teacher and parent communication and carry out the communication processes and applications Recognition of Turkish education system, educational environment and the associated recognition of being the dominant theory and practice Being able to evaluate the principles of inclusion as well as concepts and terms of special education Knows and implements the effective methods and strategies that help to prevent student misbehaviour inside and outside the classroom, that create desired behaviour, and that maintain students' self-control. Knows and implements the theories, principles, methods and techniques related with students' development, learning and teaching. Knows and implements the theories, principles, methods and techniques related with developing curriculum development and evaluation. To be able to internalize and apply the innovative and modern methods, techniques and theories to teach Turkish and to be able to equipped with the necessary knowledge and skills to apply them into their teaching To be able to evaluate, apply and interpret the terms and scientific approaches in the field of Turkish Education Turkish Education-related issues to identify, analyze, research and express them in writing. Turkish Language and Literature and the cases are related to the event conceptualization, review of scientific methods and techniques, data interpretation To be able to speak Turkish fluently and accurately; give speeches in informal and formal settings To be able to teach Turkish for 6, 7, 8th grade primary school students, foreigners and people from Turkish descent. To be able to create different kinds of literal and informative products such as novel, story, poem, script, article, essay with their artistic and cultural competence. To participate in the congress, symposiums and meetings in the fields and to follow the scientific publications in the field To be able to develop materials to improve language skills, to adopt and evaluate the available materials according to the level, interests and learning characteristics of students. To be aware of the language acquisition and learning of the learners with different age ranges and with different characteristics and to be able to use language teaching methods and techniques accordingly To develop and evaluate Turkish Teaching program Recognization of different cultures and related literary products | |
Key Competencies | - | |
Further Info | A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), assignment(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students should pass the centrally administered entrance exam conducted by Student Selection and Placement Center (OSYM). | |
Conditions for Success | A student is required to successfully complete the designated program of courses meeting a minimum of 240 ECTS credit requirement and have a minimum GPA of 2.00/4.00 | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the program, the Ministry of Education official and private primary schools and special classrooms capable of teaching, mass media organizations, educational and cultural institutions abroad, archives and museums, world-Turcology centers, private and public organizations to work with the Turkish Republics and the relevant departments of universities will be able to work as academics. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030015536
Knowledge in the field to contribute to the scientific research process in order to generate solutions to existing problems and perform successfully To be able to identify the social and psychological features of students and apply appropriate evaluation and assessment methods in the light of ethical principles in order to support students developments To be able to identify objectives regarding their self-development in the field and choose and apply the appropriate strategies for their purposes, evaluate the state of reaching their goals and to be open to innovative ideas To be able to use the language to reach the information, share the information orally and in written ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). To be able to use information and communication Technologies and computer software to the extent that the filed requires ("European Computer Driving License", Advanced Level). In order to gain sufficient conscience with respect to protecting universal, national and cultural values and human & animal rights and about protecting the environment To be able take into consideration the important issues required for the student, teacher and parent communication and carry out the communication processes and applications Recognition of Turkish education system, educational environment and the associated recognition of being the dominant theory and practice Being able to evaluate the principles of inclusion as well as concepts and terms of special education Knows and implements the effective methods and strategies that help to prevent student misbehaviour inside and outside the classroom, that create desired behaviour, and that maintain students' self-control. Knows and implements the theories, principles, methods and techniques related with students' development, learning and teaching. Knows and implements the theories, principles, methods and techniques related with developing curriculum development and evaluation. To be able to internalize and apply the innovative and modern methods, techniques and theories to teach Turkish and to be able to equipped with the necessary knowledge and skills to apply them into their teaching To be able to evaluate, apply and interpret the terms and scientific approaches in the field of Turkish Education Turkish Education-related issues to identify, analyze, research and express them in writing. Turkish Language and Literature and the cases are related to the event conceptualization, review of scientific methods and techniques, data interpretation To be able to speak Turkish fluently and accurately; give speeches in informal and formal settings To be able to teach Turkish for 6, 7, 8th grade primary school students, foreigners and people from Turkish descent. To be able to create different kinds of literal and informative products such as novel, story, poem, script, article, essay with their artistic and cultural competence. To participate in the congress, symposiums and meetings in the fields and to follow the scientific publications in the field To be able to develop materials to improve language skills, to adopt and evaluate the available materials according to the level, interests and learning characteristics of students. To be aware of the language acquisition and learning of the learners with different age ranges and with different characteristics and to be able to use language teaching methods and techniques accordingly To develop and evaluate Turkish Teaching program Recognization of different cultures and related literary products
A variety of assessment methods such as mid-term(s), assignment(s), exercise(s), project(s), practice(s), and a final exam are implemented in the programme. Assessment methods may include classical test(s), multiple-choice test(s), assignment(s), performance evaluation(s), and product evaluation(s). In order to graduate from the programme, cumulative GPA must be minimum 2.00.
Students should pass the centrally administered entrance exam conducted by Student Selection and Placement Center (OSYM).
Students who graduate from the program, the Ministry of Education official and private primary schools and special classrooms capable of teaching, mass media organizations, educational and cultural institutions abroad, archives and museums, world-Turcology centers, private and public organizations to work with the Turkish Republics and the relevant departments of universities will be able to work as academics.
The document is valid continuously.