Yeterlilik Kodu | TR0030218934 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muş Alparslan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi, Diyarbakır Yolu 7. km, 49250 Merkez/Muş | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.alparslan.edu.tr | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Geniş bilgi için lütfen ders planı bölümündeki ilgili derse bakınız. Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ortaöğretim diploma derecesine ilaveten Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavından aldıkları puanlara ve öğrencinin tercihine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) | |
Giriş Şartı | T.C. vatandaşları, ÖSYM (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından üniversitelere giriş için yapılan YGS (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) ve/veya LYS (Lisans yerleştirme Sınavı) sınav sonuçları dikkate alınarak yerleştirilirler. Yabancı uyruklu öğrenciler ise üniversitemiz ‘Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Başvuru, Kabul ve Kayıt Yönergesine’e göre kabul edilirler. http://www.alparslan.edu.tr/_mevzuat/yonetmelikler/Yabanci_uyruklu_ogrenci_yonergesi.pdf | |
Başarma Şartları | Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ortaöğretim diploma derecesine ilaveten Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavından aldıkları puanlara ve öğrencinin tercihine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Programda mevcut olan (toplam 243 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere alanında lisans diploması verilir | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölüm mezunları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda ve özel öğretim kurumlarındaTürkçe öğretmeni olarak görev yapmaktadırlar. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030218934
ISCO:08
ISCO:08
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Dilin tanımı ve işlevleri, Türkçe dil bilgisi ve genel dilbilimin temel kavramları, genel olarak dilin nitelikleri, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türkçenin tarihi evreleri, ses ve ses olayları, kelime ve anlam olayları, kelime ve kelime türetme yolları, cümle ve cümle yapıları, cümle öğe ve türlerini tanımlar.
- Temel edebiyat bilgi, kavram ve teorilerini kavrar.
- Türk Edebiyatının gelişim evrelerini tanır.
- Dilin temel beceri alanları olan okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve uygulama tecrübelerini, ilköğretim öğrencilerinin düzeyine uygun biçimde aktarabilme ve uygulayabilmede gerekli yöntem ve teknikleri kullanır.
- Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal tasarımı ve kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir ve eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında ayeterli donanıma sahip olur.
- Öğrenmeyi öğrenme yöntem ve teknikleri konusunda kazandıkları becerileri çalıştıkları ortamda kullanabilir.
- Meslekî alanda sürdürülecek olan faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumların ortaya çıkması halinde, gerekli iradeye sahip olur ve sorumluluk bilinciyle hareket ederek karar verme sürecinde etkili olur.
- Türkçe ve genel dilbilim sahasındaki yenilikleri takip ederek meslekî alanda gerekli iletişimi sürdürebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Türkçe eğitimin gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine ulaşır.
- Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme duyarlılık ve yeterliliğine sahip olur.
- Atatürkün Türkçe ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtabilecek yeterliğe ulaşır.
- Türkçe öğretimindeki etkinlikleri, özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere yönelik olarak program hazırlama ve gerekli uyarlamayı yapabilme yeterliliğine erişir.
- Kitap okuma alışkanlığının kazandırılması için ilgili kurum ve kuruluşlar ile sivil toplum örgütleri ve ailelerle gerekli işbirliğini yapabilme yetkinliğine ulaşır ve bu alanda okul içi ve okul dışı programları düzenleyebilme, yürütebilme ve sunabilme yetkinliğine sahip olur.
- Etkili iletişim alanında dil imkânlarını yeterli düzeyde estetik beğeni uyandırarak kullanabilme becerisine ulaşır.
- Eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli donanıma sahip olur.
- Metin türlerini tanır, his ve fikirlerini güzel ve doğru ifade edebilme yeteneğine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bu bölüm, ilgili dersin ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmıştır. Geniş bilgi için lütfen ders planı bölümündeki ilgili derse bakınız. Ortaöğretim mezunlarının Lisans Yerleştirme Sınavından almış oldukları puanlara ve tercihlerine göre bölüme kayıt yapılmaktadır. Yabancı uyruklu öğrenciler için ortaöğretim diploma derecesine ilaveten Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavından aldıkları puanlara ve öğrencinin tercihine göre bölüme kayıt yapılmaktadır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
T.C. vatandaşları, ÖSYM (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından üniversitelere giriş için yapılan YGS (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) ve/veya LYS (Lisans yerleştirme Sınavı) sınav sonuçları dikkate alınarak yerleştirilirler. Yabancı uyruklu öğrenciler ise üniversitemiz ‘Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Başvuru, Kabul ve Kayıt Yönergesine’e göre kabul edilirler. http://www.alparslan.edu.tr/_mevzuat/yonetmelikler/Yabanci_uyruklu_ogrenci_yonergesi.pdf
Bölüm mezunları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda ve özel öğretim kurumlarındaTürkçe öğretmeni olarak görev yapmaktadırlar.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030218934 | |
Qualification Title | Türkçe Öğretmenliği Bachelor | |
Awarding Body | MUŞ ALPARSLAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.alparslan.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | The students decribe the description and function of the language, and the fundamental term of Turkish grammer and general linguistics, genera qualities of the language, the position of Turkish among world languages the historical phases of Turkish, sound and oudio events, word and meaning events, words and word derivation methods, sentence and sentence structure and sentence elements and kinds They know the fundamental literary knowledge, terms and theories and the developmental phases of Turkish literature They can use necessory methots and techniques to transfer and practice knowledge and experiences of fundamental language skills such as reading, listening, speaking and writing teaching They know classroom management measurement and evaluation, educational psycholory technologu and material desing and use teaching principles and methods teaching profession and they are equipped with laws and regulations organising the facilities of the educational foundations. They can use the skills which they acquired about the methots and teckniques of learning to learn in surrounding where they work İn case there appear unexpected complex situations in the activities and project to be carried out in professional fields, they will have the necesorry willpower to make a decision to will power acting in responsible manner They have at least one foreing language in order to communicate enought to follow the curent developments in Turrkish and general linguistic. They have the ability tu use the information and communication technologies at least in the level which Turkish education requires Having the ability to be sensitre and knowled people of ethreal and scientific values in the process of data collection, interpretion and presentation releted to Turkish Education. Enabling to express Ataturks thoughts and ideas related to national values and Turkish. Being able to adopt the activities in Turkish Education to the students who need special education. Cooperating with the responsible institutions, families and non-govermental organizations in order to get students to adopt reading habit and being eble to organize present and conduct programes at school and out of school. Having the ability to use the caracteristics of language propery by raising aesthetic admiration within the area of effective communication . Being aware of the laws and regulation that arrange the furetrans and activities of educational institutions. They introduce texts of section and the ability of having true describe emotions and thinkings. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | This part is explained in the introduction form of course and practice for futher information please check the related course in the lesson plan session. High School Diploma plus placement by the Student Selection and Placement Centre according to the score obtained in the Student Selection Examination and the student’s preferences. For foreign students, High School Diploma plus placement of the student by the university according to his score in Foreign Student Examination and student’s preferences. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Citizens of Turkish Republic are placed according to exams of YGS (Higher Education Enterence Exam) and/or LYS (Undergraduate Placement Exam) held by OSYM (Measurement, Selection and Placement Centre). Foreign Students are accepted according to MSU Regulations. (http://www.alparslan.edu.tr/_mevzuat/yonetmelikler/Yabanci_uyruklu_ogrenci_yonergesi.pdf) | |
Conditions for Success | High School Diploma plus placement by the Student Selection and Placement Centre according to the score obtained in the Student Selection Examination and the student’s preferences. For foreign students, High School Diploma plus placement of the student by the university according to his score in Foreign Student Examination and student’s preferences. Students who success all the course included in the program(240 AKTS equivalent in total) and have the cumulative grade 2.0 or higher out of 4 get the diploma. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the programme can work at the second stage of primary schools and private schools, as Turkish teacher. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030218934
The students decribe the description and function of the language, and the fundamental term of Turkish grammer and general linguistics, genera qualities of the language, the position of Turkish among world languages the historical phases of Turkish, sound and oudio events, word and meaning events, words and word derivation methods, sentence and sentence structure and sentence elements and kinds They know the fundamental literary knowledge, terms and theories and the developmental phases of Turkish literature They can use necessory methots and techniques to transfer and practice knowledge and experiences of fundamental language skills such as reading, listening, speaking and writing teaching They know classroom management measurement and evaluation, educational psycholory technologu and material desing and use teaching principles and methods teaching profession and they are equipped with laws and regulations organising the facilities of the educational foundations. They can use the skills which they acquired about the methots and teckniques of learning to learn in surrounding where they work İn case there appear unexpected complex situations in the activities and project to be carried out in professional fields, they will have the necesorry willpower to make a decision to will power acting in responsible manner They have at least one foreing language in order to communicate enought to follow the curent developments in Turrkish and general linguistic. They have the ability tu use the information and communication technologies at least in the level which Turkish education requires Having the ability to be sensitre and knowled people of ethreal and scientific values in the process of data collection, interpretion and presentation releted to Turkish Education. Enabling to express Ataturks thoughts and ideas related to national values and Turkish. Being able to adopt the activities in Turkish Education to the students who need special education. Cooperating with the responsible institutions, families and non-govermental organizations in order to get students to adopt reading habit and being eble to organize present and conduct programes at school and out of school. Having the ability to use the caracteristics of language propery by raising aesthetic admiration within the area of effective communication . Being aware of the laws and regulation that arrange the furetrans and activities of educational institutions. They introduce texts of section and the ability of having true describe emotions and thinkings.
This part is explained in the introduction form of course and practice for futher information please check the related course in the lesson plan session. High School Diploma plus placement by the Student Selection and Placement Centre according to the score obtained in the Student Selection Examination and the student’s preferences. For foreign students, High School Diploma plus placement of the student by the university according to his score in Foreign Student Examination and student’s preferences.
Citizens of Turkish Republic are placed according to exams of YGS (Higher Education Enterence Exam) and/or LYS (Undergraduate Placement Exam) held by OSYM (Measurement, Selection and Placement Centre). Foreign Students are accepted according to MSU Regulations. (http://www.alparslan.edu.tr/_mevzuat/yonetmelikler/Yabanci_uyruklu_ogrenci_yonergesi.pdf)
Graduates of the programme can work at the second stage of primary schools and private schools, as Turkish teacher.
Qualification is continuous