Yeterlilik Kodu | TR0030220701 | |
Yeterlilik Adı | Türkçe Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırıkkale Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kırıkkale Üniversitesi Rektörlüğü Ankara Yolu 7.Km 71450 Yahşihan/ KIRIKKALE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.kku.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı olmaksızın öğretmen yetiştirme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Program kapsamında mezun olacak öğrencilerin bir modern Türkçenin kullanım özelliklerini bilen ve bunları uygulayan bir öğretmen olmalarını sağlamak amaç edinilmiştir. Bu amaç doğrultusunda yalnızca Türkçenin dil hususiyetlerini bilen değil aynı zamanda Türkçe doğru ve etkili bir şekilde öğrencilere aktarabilecek yöntem ve teknik bilgisi öğrencilere verilmektedir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere 2 sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalin ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten koşulsuz başarılı olmak için Bağıl Değerlendirme Sistemine göre CC harf notuna sahip olmak gerekir. Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır. Final sınavı sonunda notu DD ve DC olanlar isterlerse bütünleme sınavına girebilirler. Bu durumda bütünleme notu geçerlidir. Derslerin dönemlik esasa göre yürütüldüğü birimlerde genel not ortalaması üst üste iki yarıyıl 2.00 altında kalan öğrenciler önceki dönemlere ait DC ve DD (koşullu geçer) notu olan derslerini yeni ders kaydı döneminde almak zorundadır. Derslerin yıllık esasa göre yürütüldüğü birimlerde yıl sonunda genel not ortalaması 2.00 altında kalan öğrenciler önceki yıla ait DC ve DD (koşullu geçer) notu olan derslerini yeni ders kaydı döneminde almak zorundadır. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Lise diplomasına sahip olmak ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak. | |
Başarma Şartları | Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölümümüzden mezun olan öğrenciler, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev yapabilirler. Ayrıca son zamanlarda dünyada Türkçenin öneminin artmasıyla yabancılara yönelik Türkçe öğretimi yapılan birçok kültür merkezi ve Türkçe öğreten özel kurslar açılmıştır. Bölümümüz mezunları, bu kurum ve kuruluşlarda da görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030220701
ISCO:08
ISCO:08
Program kapsamında mezun olacak öğrencilerin bir modern Türkçenin kullanım özelliklerini bilen ve bunları uygulayan bir öğretmen olmalarını sağlamak amaç edinilmiştir. Bu amaç doğrultusunda yalnızca Türkçenin dil hususiyetlerini bilen değil aynı zamanda Türkçe doğru ve etkili bir şekilde öğrencilere aktarabilecek yöntem ve teknik bilgisi öğrencilere verilmektedir.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Dil-kültür ilişkisinin önemini ve dilin kültür aktarımındaki işlevini bilir; Türkçeyi kültürünü öğrenmek ve başkalarına aktarmak amacıyla doğru, etkili ve güzel kullanır
- Türkçeyi iletişim, eğitim-öğretim ve bilim dili işlevleriyle etkili şekilde kullanır
- Dil öğretimiyle ilgili bilgileri kavrar, öğrendiklerini beceri hâline getirir ve uygular
- Türkçe öğretimiyle alakalı bilimsel gelişmelere duyarlıdır ve alanıyla ilgili yayınları takip eder
- Eğitim ve öğretim süreçlerinde bilgi teknolojilerinden yararlanır
- Edebiyatın ve sanatın toplumlar için önemini bilir; her türlü sanat eserinden zevk alma becerisi kazanır
- Düşünme, sorgulama, inceleme, eleştirme, yorumlama, fikir sunma gibi temel zihinsel becerilerini geliştirir; bu becerilerini anlama ve anlatımlarında kullanır
- Türkçenin eğitimi ve öğretimiyle ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisini kazanır; bu bilgileri uygular
- Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özelliklerini bilir, bu özelliklere uygun öğretimler planlar ve öğretimler gerçekleştirir
- Türkçenin eğitimi ve öğretimiyle ilgili sorunları belirler, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir
- Öğretim için gereken materyalleri inceler, geliştirir ve kullanır
- Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini bilir, kendi dilini mukayese edebilecek kadar bir başka dili temel seviyede kullanır
- Tarih, psikoloji, sosyoloji ile ilgili temel bilgilere sahiptir, bu bilgilerden Türkçe öğretiminde yararlanır
- Bireysel- toplumsal sorumluluklarının bilincindedir
- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum kazanır
- Yeterli düzeyde alan bilgisine ve öğretme becerisine sahiptir
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Bölümümüzde her ders için biri ara sınav diğeri final sınavı olmak üzere 2 sınav yapılmaktadır. Ara sınavın toplam nota katkısı %40 finalin ise %60 olarak alınmaktadır. Bir dersten koşulsuz başarılı olmak için Bağıl Değerlendirme Sistemine göre CC harf notuna sahip olmak gerekir. Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00 olması halinde o dersi başarmış sayılır. Final sınavı sonunda notu DD ve DC olanlar isterlerse bütünleme sınavına girebilirler. Bu durumda bütünleme notu geçerlidir.
Derslerin dönemlik esasa göre yürütüldüğü birimlerde genel not ortalaması üst üste iki yarıyıl 2.00 altında kalan öğrenciler önceki dönemlere ait DC ve DD (koşullu geçer) notu olan derslerini yeni ders kaydı döneminde almak zorundadır. Derslerin yıllık esasa göre yürütüldüğü birimlerde yıl sonunda genel not ortalaması 2.00 altında kalan öğrenciler önceki yıla ait DC ve DD (koşullu geçer) notu olan derslerini yeni ders kaydı döneminde almak zorundadır. Kümülatif ortalaması 4.00 üzerinden 2.00 den daha az olmayan ve programındaki tüm dersleri (240 AKTS) başarmış ve varsa zorunlu stajını ve tezini tamamlamış olan öğrenciler mezuniyet için gerekli koşulları sağlamış olur.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Lise diplomasına sahip olmak ÖSYM tarafından yapılan sınavda başarılı olmak.
Bölümümüzden mezun olan öğrenciler, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında ve özel eğitim kurumlarında Türkçe öğretmeni olarak görev yapabilirler. Ayrıca son zamanlarda dünyada Türkçenin öneminin artmasıyla yabancılara yönelik Türkçe öğretimi yapılan birçok kültür merkezi ve Türkçe öğreten özel kurslar açılmıştır. Bölümümüz mezunları, bu kurum ve kuruluşlarda da görev alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030220701 | |
Qualification Title | Türkçe Öğretmenliği License | |
Awarding Body | Kirikkale University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.kku.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training without subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Knows the importance of language-culture relationship and the function of language in cultural transmission; uses Turkish correctly, effectively and beautifully in order to learn its culture and transfer it to others. Uses Turkish effectively with its functions of communication, education and science language. Comprehends the information about language teaching, turns what they learn into a skill and applies it. He is sensitive to scientific developments related to Turkish teaching and follows the publications related to his field. Utilizes information technologies in education and training processes. Knows the importance of literature and art for societies; gains the ability to enjoy all kinds of works of art. Develops basic mental skills such as thinking, questioning, examining, criticizing, interpreting and presenting ideas; uses these skills in comprehension and expression. Gain knowledge of curricula, teaching strategies, methods and techniques, measurement and evaluation related to the education and training of Turkish; applies this information. Knows the development and learning characteristics of students, plans and teaches according to these characteristics. Determines and analyzes the problems related to the education and teaching of Turkish, and develops solutions based on evidence and research. Examines, develops and uses materials required for teaching. Knows the place of Turkish among the world languages, uses another language at a basic level so that he can compare his own language. Has basic information about history, psychology and sociology, and uses this information in teaching Turkish. It is aware of its individual and social responsibilities. Gains a positive attitude towards lifelong learning. Has sufficient field knowledge and teaching skills. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | In our department, 2 exams are held for each course, one for midterm and one for final exam. The contribution of the mid-term exam to the total score is 40% and the final score is 60%. To be successful unconditionally from a course, it is necessary to have CC letter grade according to Relative Rating System. Conditional pass grades; DC and DD notes. If a student who has taken one of these grades has a GPA of at least 2.00, they are considered successful. At the end of the final exam, the grade DD and DC may take the make-up exam if they wish. In this case, the supplementary note is valid. In the units where the courses are carried out on a periodic basis, students who have a CGPA of less than 2.00 in two consecutive semesters must take the courses of the previous semesters DC and DD (conditional pass) in the new course registration period. In the units where the courses are conducted on an annual basis, students who have a CGPA of less than 2.00 at the end of the year are required to take the courses of the previous year which are DC and DD (conditional). Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Have a high school diploma To be successful in the exam conducted by ÖSYM. | |
Conditions for Success | Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from our department can work as Turkish teachers in public schools and private education institutions affiliated to the Ministry of National Education. In addition, with the increasing importance of Turkish in the world, many cultural centers and private courses teaching Turkish have been opened for foreigners. Graduates of our department can also work in these institutions and organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030220701
Knows the importance of language-culture relationship and the function of language in cultural transmission; uses Turkish correctly, effectively and beautifully in order to learn its culture and transfer it to others. Uses Turkish effectively with its functions of communication, education and science language. Comprehends the information about language teaching, turns what they learn into a skill and applies it. He is sensitive to scientific developments related to Turkish teaching and follows the publications related to his field. Utilizes information technologies in education and training processes. Knows the importance of literature and art for societies; gains the ability to enjoy all kinds of works of art. Develops basic mental skills such as thinking, questioning, examining, criticizing, interpreting and presenting ideas; uses these skills in comprehension and expression. Gain knowledge of curricula, teaching strategies, methods and techniques, measurement and evaluation related to the education and training of Turkish; applies this information. Knows the development and learning characteristics of students, plans and teaches according to these characteristics. Determines and analyzes the problems related to the education and teaching of Turkish, and develops solutions based on evidence and research. Examines, develops and uses materials required for teaching. Knows the place of Turkish among the world languages, uses another language at a basic level so that he can compare his own language. Has basic information about history, psychology and sociology, and uses this information in teaching Turkish. It is aware of its individual and social responsibilities. Gains a positive attitude towards lifelong learning. Has sufficient field knowledge and teaching skills.
In our department, 2 exams are held for each course, one for midterm and one for final exam. The contribution of the mid-term exam to the total score is 40% and the final score is 60%. To be successful unconditionally from a course, it is necessary to have CC letter grade according to Relative Rating System. Conditional pass grades; DC and DD notes. If a student who has taken one of these grades has a GPA of at least 2.00, they are considered successful. At the end of the final exam, the grade DD and DC may take the make-up exam if they wish. In this case, the supplementary note is valid. In the units where the courses are carried out on a periodic basis, students who have a CGPA of less than 2.00 in two consecutive semesters must take the courses of the previous semesters DC and DD (conditional pass) in the new course registration period. In the units where the courses are conducted on an annual basis, students who have a CGPA of less than 2.00 at the end of the year are required to take the courses of the previous year which are DC and DD (conditional). Students, having successfully complelted all courses (240 ECTS) as well as the compulsory internship and the thesis (if exists) with a minimum CGPA of 2.00 out of 4.00 can graduate.
Have a high school diploma To be successful in the exam conducted by ÖSYM.
Students who graduate from our department can work as Turkish teachers in public schools and private education institutions affiliated to the Ministry of National Education. In addition, with the increasing importance of Turkish in the world, many cultural centers and private courses teaching Turkish have been opened for foreigners. Graduates of our department can also work in these institutions and organizations.
Qualification is continuous