Yeterlilik Kodu

TR0030017300

Yeterlilik Adı
Uluslararası İlişkiler Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİzmir Demokrasi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜçkuyular Mahallesi, Gürsel Aksel Bulvarı, No:14 35140 Karabağlar/İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.idu.edu.tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Siyaset bilimleri ve yurttaşlık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

İngilizce olarak eğitim sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası İlişkiler alanında edinilen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Modern devletlerarası ilişkilerin temellerini atan tarihsel gelişmeleri açıklayabilme ve analiz edebilme.
  • Karşılaşılan çok boyutlu problemleri çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Uluslararası ilişkilerin bugünkü siyasal sosyal, hukuksal ve ekonomik esaslarını tanımlayabilme, açıklayabilme ve analiz edebilme.
  • Bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
  • Uluslararası İlişkiler alanında edinilen bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Türk iç ve dış politikası hakkında bilgi sahibi olma ve yorum yapabilme.
  • Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilme, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilme.
  • Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Sosyal hayatın her yönünde, geçerli ahlaki ve moral esaslara uygun davranabilme.
  • İngilizce konuşma ve yazma becerilerine sahip olma.
  • Hayat boyu öğrenme kültürü ve anlayışını benimseyebilme.
  • Bilgi Teknolojileri aracılığıyla bilgiye ulaşabilme, bilgiyi yeniden üretebilme ve kullanabilme
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve değerlendirme Sınavlar, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, muafiyet sınavı, uygulama sınavı, sözlü sınav, mazeret sınavı, yeterlilik sınavı ve ek sınavlardır. Bu sınavlar yazılı, sözlü, yazılı-sözlü ve uygulamalı olarak yapılabilir. Her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. Bütünleme sınavları, yarıyıl/yıl sonunda, final sınavında başarılı olamayan öğrencilere, ilgili birim yönetim kurulunca belirlenen bir tarihte bir defaya mahsus olmak üzere yapılan sınavlardır. Bu sınavlarda alınan not, final sınavında alınan not gibi değerlendirilir. Mazeret sınavı ve tek ders sınavı Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında, sadece ara sınavlara giremeyen öğrencilere, mazeretini gösterir belgeyi aldığı tarihten itibaren on beş iş günü içerisinde bir dilekçe ile birlikte öğrenci işlerine teslim etmesi halinde ilgili yönetim kurulu kararıyla mazeret sınavı yapılır. Başarı değerlendirmesi ve notlar Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı en az %40, en çok %60 olabilir. Bir dersin başarı notu, dersin başarı ortalaması esas alınarak bağıl değerlendirme yöntemi kullanılarak hesaplanır. Başarı Notu Katsayı Anlamı Puanı AA 4,00 Pekiyi 90-100 BA 3,50 İyi-Pekiyi 85-89 BB 3,00 İyi 80-84 CB 2,50 Orta-İyi 70-79 CC 2,00 Orta 60-69 DC 1,50 Zayıf-Orta 55-59 DD 1,00 Zayıf 45-54 FF 0,00 Başarısız 44 ve altı GR 0,00 Girmedi YT Yeterli YZ Yetersiz MU Muaf DZ Devamsız başarısız Öğrencinin bir dersten başarılı sayılması için bu dersten YT, DD veya üstünde bir not alması gerekir. Devam koşulunu yerine getirmesine rağmen FF veya YZ notu alan öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bağıl değerlendirme yöntemi uygulama esaslarına göre hesaplanan ham başarı notu 45 ve altında olan öğrenciler, bağıl notlarına bakılmadan FF, ham başarı notu; 60 ve üstünde olup, bağıl notu DC ve altında olan öğrenciler bağıl notlarına bakılmadan CC, 90 ve üstünde olup bağıl notu AA’nın altında olan öğrenciler ise bağıl notlarına bakılmadan AA notu alır. Ortak zorunlu derslerde yarıyıl/yıl sonu sınavının ders ham başarı notuna etkisi %60’tır. Not ortalamaları ve başarı Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında her yarıyıl sonunda öğrencilerin başarı durumu, yarıyıl not ortalaması ve GANO’su ile belirlenir. GANO’su en az 2,00 olan öğrenciler başarılı öğrenci olarak nitelendirilirler. Bu programda öğrenim gören öğrencilerin mezun olarak yeterlilik kazanabilmesi için ders planı ve yapısı ile sunulan derslerden 240 AKTS kredilik dersi başarmış olmaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekir. Daha detaylı bilgi için: İzmir Demokrasi Üniversitesi Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliği http://www.idu.edu.tr/wp-content/uploads/2017/11/%C3%96nlisans-lisans-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Uluslararası İlişkiler Bölümü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen merkezi sınav ile öğrenci kabul etmektedir. Programın 2018-2019 eğitim-öğretim yılındaki kontenjanı 60’dır.

Başarma ŞartlarıBu programda öğrenim gören öğrencilerin mezun olarak yeterlilik kazanabilmesi için ders planı ve yapısı ile sunulan derslerden 240 AKTS kredilik dersi başarmış olmaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekir. Daha detaylı bilgi için: İzmir Demokrasi Üniversitesi Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliği http://www.idu.edu.tr/wp-content/uploads/2017/11/%C3%96nlisans-lisans-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf Bir öğrencinin kaydolduğu programı başarıyla bitirebilmesi için GANO’sunun en az 2,00 ve aldığı her dersin notunun da en az DD veya YT olması gerekir. Öğrenci aynı zamanda Öğretim planındaki 240 AKTS kredisine sahip olan dersleri başarıyla tamamlamalıdır. Normal öğrenim süresi içerisinde mezuniyet hakkı elde eden öğrencilerden GANO’su 3,50 veya üzeri olanlar, yüksek onur öğrencisi, GANO’su 3,00 ile 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi olarak mezun olur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız kamu ve özel sektör kuruluşlarında çok çeşitli pozisyonlarda görev alabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktrora yaparak akademik kariyerlerine de devam edebilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030017300


Yeterlilik Adı
Uluslararası İlişkiler Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İzmir Demokrasi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üçkuyular Mahallesi, Gürsel Aksel Bulvarı, No:14 35140 Karabağlar/İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

İngilizce olarak eğitim sağlamaktadır.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Uluslararası İlişkiler alanında edinilen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Modern devletlerarası ilişkilerin temellerini atan tarihsel gelişmeleri açıklayabilme ve analiz edebilme.
  • Karşılaşılan çok boyutlu problemleri çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Uluslararası ilişkilerin bugünkü siyasal sosyal, hukuksal ve ekonomik esaslarını tanımlayabilme, açıklayabilme ve analiz edebilme.
  • Bölgesel ve küresel konuları/sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
  • Uluslararası İlişkiler alanında edinilen bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme.
  • Türk iç ve dış politikası hakkında bilgi sahibi olma ve yorum yapabilme.
  • Küresel siyasette, yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri kapsayan kuramsal tartışmaları yorumlayabilme, uluslararası sistemin temel dinamiklerindeki süreklilikler ve değişiklikleri tespit edebilme.
  • Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olabilme.
  • Sosyal hayatın her yönünde, geçerli ahlaki ve moral esaslara uygun davranabilme.
  • İngilizce konuşma ve yazma becerilerine sahip olma.
  • Hayat boyu öğrenme kültürü ve anlayışını benimseyebilme.
  • Bilgi Teknolojileri aracılığıyla bilgiye ulaşabilme, bilgiyi yeniden üretebilme ve kullanabilme

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar ve değerlendirme Sınavlar, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, muafiyet sınavı, uygulama sınavı, sözlü sınav, mazeret sınavı, yeterlilik sınavı ve ek sınavlardır. Bu sınavlar yazılı, sözlü, yazılı-sözlü ve uygulamalı olarak yapılabilir. Her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. Bütünleme sınavları, yarıyıl/yıl sonunda, final sınavında başarılı olamayan öğrencilere, ilgili birim yönetim kurulunca belirlenen bir tarihte bir defaya mahsus olmak üzere yapılan sınavlardır. Bu sınavlarda alınan not, final sınavında alınan not gibi değerlendirilir. Mazeret sınavı ve tek ders sınavı Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında, sadece ara sınavlara giremeyen öğrencilere, mazeretini gösterir belgeyi aldığı tarihten itibaren on beş iş günü içerisinde bir dilekçe ile birlikte öğrenci işlerine teslim etmesi halinde ilgili yönetim kurulu kararıyla mazeret sınavı yapılır. Başarı değerlendirmesi ve notlar Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarı notuna katkısı en az %40, en çok %60 olabilir. Bir dersin başarı notu, dersin başarı ortalaması esas alınarak bağıl değerlendirme yöntemi kullanılarak hesaplanır. Başarı Notu Katsayı Anlamı Puanı AA 4,00 Pekiyi 90-100 BA 3,50 İyi-Pekiyi 85-89 BB 3,00 İyi 80-84 CB 2,50 Orta-İyi 70-79 CC 2,00 Orta 60-69 DC 1,50 Zayıf-Orta 55-59 DD 1,00 Zayıf 45-54 FF 0,00 Başarısız 44 ve altı GR 0,00 Girmedi YT Yeterli YZ Yetersiz MU Muaf DZ Devamsız başarısız Öğrencinin bir dersten başarılı sayılması için bu dersten YT, DD veya üstünde bir not alması gerekir. Devam koşulunu yerine getirmesine rağmen FF veya YZ notu alan öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bağıl değerlendirme yöntemi uygulama esaslarına göre hesaplanan ham başarı notu 45 ve altında olan öğrenciler, bağıl notlarına bakılmadan FF, ham başarı notu; 60 ve üstünde olup, bağıl notu DC ve altında olan öğrenciler bağıl notlarına bakılmadan CC, 90 ve üstünde olup bağıl notu AA’nın altında olan öğrenciler ise bağıl notlarına bakılmadan AA notu alır. Ortak zorunlu derslerde yarıyıl/yıl sonu sınavının ders ham başarı notuna etkisi %60’tır. Not ortalamaları ve başarı Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında her yarıyıl sonunda öğrencilerin başarı durumu, yarıyıl not ortalaması ve GANO’su ile belirlenir. GANO’su en az 2,00 olan öğrenciler başarılı öğrenci olarak nitelendirilirler. Bu programda öğrenim gören öğrencilerin mezun olarak yeterlilik kazanabilmesi için ders planı ve yapısı ile sunulan derslerden 240 AKTS kredilik dersi başarmış olmaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekir. Daha detaylı bilgi için: İzmir Demokrasi Üniversitesi Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliği http://www.idu.edu.tr/wp-content/uploads/2017/11/%C3%96nlisans-lisans-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Uluslararası İlişkiler Bölümü, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen merkezi sınav ile öğrenci kabul etmektedir. Programın 2018-2019 eğitim-öğretim yılındaki kontenjanı 60’dır.


Başarma Şartları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin mezun olarak yeterlilik kazanabilmesi için ders planı ve yapısı ile sunulan derslerden 240 AKTS kredilik dersi başarmış olmaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olmaları gerekir. Daha detaylı bilgi için: İzmir Demokrasi Üniversitesi Lisans Eğitim - Öğretim ve Sınav Yönetmeliği http://www.idu.edu.tr/wp-content/uploads/2017/11/%C3%96nlisans-lisans-y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf Bir öğrencinin kaydolduğu programı başarıyla bitirebilmesi için GANO’sunun en az 2,00 ve aldığı her dersin notunun da en az DD veya YT olması gerekir. Öğrenci aynı zamanda Öğretim planındaki 240 AKTS kredisine sahip olan dersleri başarıyla tamamlamalıdır. Normal öğrenim süresi içerisinde mezuniyet hakkı elde eden öğrencilerden GANO’su 3,50 veya üzeri olanlar, yüksek onur öğrencisi, GANO’su 3,00 ile 3,49 arasında olanlar onur öğrencisi olarak mezun olur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız kamu ve özel sektör kuruluşlarında çok çeşitli pozisyonlarda görev alabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktrora yaparak akademik kariyerlerine de devam edebilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030017300

Qualification Title
International Relations License
Awarding Bodyİzmir Demokrasi University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlwww.idu.edu.tr
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasPolitical sciences and civics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to use the advanced theoretical and practical knowledge that the graduates have acquired in the areas of international relations.
  • To be able to explain and analyze the historical developments that laid the foundations of modern inter-state relations.
  • To be able to take the responsibility as a group team member and as an individual to solve multi-dimensional problems.
  • To be able to identify, explain and analyze the current political, social, legal and economic fundamentals of international relations.
  • To be able to recognize regional and global issues/problems, and to be able to develop solutions based on research and scientific evidence.
  • To be able to assess the acquired knowledge and skills in the areas of international relations critically and to detect learning requirements and to guide learning.
  • To be able to use the acquired knowledge in the area of Turkish political structure and foreign policy critically.
  • To be able to interpret theoretical debates regarding relations among factors in global politics such as structures, institutions and culture, to be able to pinpoint the continuities and changes of main dynamics of international relations.
  • To be able to have ethical, social and scientific values in the stages throughout the processes of collecting, interpreting, disseminating and implementing data related to international relations.
  • To be able to demonstrate appropriate behaviours in all aspects of social life with the prevailed basics of ethics and morals.
  • To be able to speak and write English To be able to embrace the understanding and culture of lifelong learning.
  • To be able to find, reproduce and use knowledge by making use of Information Technologies
Key Competencies-
Further Info

Examinations and Evaluation Exams include mid-terms, final exams, make-up exams, single course exams, exemption exams, practice exams, oral exams, excuse exam, proficiency exams and additional exams. These exams can be applied in written, oral, written-oral and/or practical way/s. At least one mid-term and one final exam are held for each course. Make-up exams are one-off examinations applied on a date at the end of the semester / year determined by the board of directors of the related unit for students who cannot succeed in the final exam. The grades taken in these exams are evaluated as grades taken in the final exam. Make-up exam and single course exam Make-up exams are applied within fifteen working days with the related board decision only for the students who failed to take the exam providing they state their excuses by submitting a petition to their Students’ Affairs Offices at the faculties, colleges and vocational colleges. Assessment Criteria and Grades The contribution of the mid-term evaluations to the grade can be at least 40% and 60%. The achievement grade of a course is calculated using the relative assessment method based on the success average of the course. Achievement Grade Coefficient Meaning Score AA 4,00 Excellent 90-100 BA 3,50 Fair- excellent85-89 BB 3,00 Fair 80-84 CB 2,50 Average-Fair 70-79 CC 2,00 Average 60-69 DC 1,50 Poor-Average 55-59 DD 1,00 Poor 45-54 FF 0,00 Failure 44 and below GR 0,00 Did not take YT Adequate YZ Inadequate MU Exempt DZ Absentee & failure In order for a student to be successful, a student must get a YT, DD or a score higher than these. A student who has FF or YZ grade is considered unsuccessful even if she/ he has attended the course regularly. According to the relative assessment application principles, students who have a raw grade of 45 or less in accordance with the application principles of the relative evaluation method get FF regardless of their relative grades, students who have a raw grade of 60 or higher and students whose relative grade is below DC and below get CC regardless of their relative grades and students who have a raw grade of 90 or higher and students whose relative grade is below AA get AA regardless of their relative grades. In compulsory courses, the effect of the semester / final exam on the course raw achievement grade is 60%. Grade Point Average and Success The success level of students at the end of each semester in the faculties, colleges and vocational colleges is determined by the grade point average and the GANO. Students with at least 2.00 GANO are considered successful. In order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance-
Access Requirements

Student admission for this undergraduate program is made through a central university entrance examination. Following the submission of students’ academic program preferences, Student Selection and Placement Center (ÖSYM) places the students to the relevant program according to the score they get from the exam. This Undergraduate program has accepted 60 students for 2018- 2019 academic year. International students may apply for this undergraduate program after entering to the Foreign Student Exam arranged by our University. Exchange student admission is made according to the requirements determined by bilateral agreements signed by Izmir Demokrasi University and the partner university.

Conditions for SuccessIn order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00. In order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting the grade of at least DD/YT with a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00. Students finishing the program in 4 years with a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 3.50 out of 4.00 are graduated from the program with High Honour Degree and those finishing the program in 4 years with a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 3.00 out of 4.00 are graduated from the program with Honour Degree.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates are able to take up various jobs both in the private and the public sector. They also can undertake academic careers by pursuing postgraduate degrees.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030017300


Qualification Title
International Relations License

Awarding Body
İzmir Demokrasi University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to use the advanced theoretical and practical knowledge that the graduates have acquired in the areas of international relations.
  • To be able to explain and analyze the historical developments that laid the foundations of modern inter-state relations.
  • To be able to take the responsibility as a group team member and as an individual to solve multi-dimensional problems.
  • To be able to identify, explain and analyze the current political, social, legal and economic fundamentals of international relations.
  • To be able to recognize regional and global issues/problems, and to be able to develop solutions based on research and scientific evidence.
  • To be able to assess the acquired knowledge and skills in the areas of international relations critically and to detect learning requirements and to guide learning.
  • To be able to use the acquired knowledge in the area of Turkish political structure and foreign policy critically.
  • To be able to interpret theoretical debates regarding relations among factors in global politics such as structures, institutions and culture, to be able to pinpoint the continuities and changes of main dynamics of international relations.
  • To be able to have ethical, social and scientific values in the stages throughout the processes of collecting, interpreting, disseminating and implementing data related to international relations.
  • To be able to demonstrate appropriate behaviours in all aspects of social life with the prevailed basics of ethics and morals.
  • To be able to speak and write English To be able to embrace the understanding and culture of lifelong learning.
  • To be able to find, reproduce and use knowledge by making use of Information Technologies

Key Competencies
-

Further Info

Examinations and Evaluation Exams include mid-terms, final exams, make-up exams, single course exams, exemption exams, practice exams, oral exams, excuse exam, proficiency exams and additional exams. These exams can be applied in written, oral, written-oral and/or practical way/s. At least one mid-term and one final exam are held for each course. Make-up exams are one-off examinations applied on a date at the end of the semester / year determined by the board of directors of the related unit for students who cannot succeed in the final exam. The grades taken in these exams are evaluated as grades taken in the final exam. Make-up exam and single course exam Make-up exams are applied within fifteen working days with the related board decision only for the students who failed to take the exam providing they state their excuses by submitting a petition to their Students’ Affairs Offices at the faculties, colleges and vocational colleges. Assessment Criteria and Grades The contribution of the mid-term evaluations to the grade can be at least 40% and 60%. The achievement grade of a course is calculated using the relative assessment method based on the success average of the course. Achievement Grade Coefficient Meaning Score AA 4,00 Excellent 90-100 BA 3,50 Fair- excellent85-89 BB 3,00 Fair 80-84 CB 2,50 Average-Fair 70-79 CC 2,00 Average 60-69 DC 1,50 Poor-Average 55-59 DD 1,00 Poor 45-54 FF 0,00 Failure 44 and below GR 0,00 Did not take YT Adequate YZ Inadequate MU Exempt DZ Absentee & failure In order for a student to be successful, a student must get a YT, DD or a score higher than these. A student who has FF or YZ grade is considered unsuccessful even if she/ he has attended the course regularly. According to the relative assessment application principles, students who have a raw grade of 45 or less in accordance with the application principles of the relative evaluation method get FF regardless of their relative grades, students who have a raw grade of 60 or higher and students whose relative grade is below DC and below get CC regardless of their relative grades and students who have a raw grade of 90 or higher and students whose relative grade is below AA get AA regardless of their relative grades. In compulsory courses, the effect of the semester / final exam on the course raw achievement grade is 60%. Grade Point Average and Success The success level of students at the end of each semester in the faculties, colleges and vocational colleges is determined by the grade point average and the GANO. Students with at least 2.00 GANO are considered successful. In order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Student admission for this undergraduate program is made through a central university entrance examination. Following the submission of students’ academic program preferences, Student Selection and Placement Center (ÖSYM) places the students to the relevant program according to the score they get from the exam. This Undergraduate program has accepted 60 students for 2018- 2019 academic year. International students may apply for this undergraduate program after entering to the Foreign Student Exam arranged by our University. Exchange student admission is made according to the requirements determined by bilateral agreements signed by Izmir Demokrasi University and the partner university.


Conditions for Success
In order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00. In order to graduate from this undegraduate program, the students are required to succeed in all of the courses listed in the curriculum of the program by getting the grade of at least DD/YT with a minimum of 240 ECTS and to have a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00. Students finishing the program in 4 years with a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 3.50 out of 4.00 are graduated from the program with High Honour Degree and those finishing the program in 4 years with a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 3.00 out of 4.00 are graduated from the program with Honour Degree.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates are able to take up various jobs both in the private and the public sector. They also can undertake academic careers by pursuing postgraduate degrees.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address