Yeterlilik Kodu | TR0030030673 | |
Yeterlilik Adı | Uluslararası Ticaret ve Finansman Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Sakarya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Sakarya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.sakarya.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Finans, bankacılık ve sigorta | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Programın amacı, güçlü bir uluslararası ticaret teorik altyapısına dayanan ve iş dünyası ile yakın bağlantılarla desteklenen temel uygulamalara ait bilgi ve becerileri gelişmiş, diğer disiplinlerdeki elemanlarla takım çalışması yapabilen, sürekli eğitim felsefesi ile kendini devamlı geliştiren, mesleğiyle ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve yeni teknolojileri takip eden ve bunları en iyi şekilde kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, araştırmacı ve geleceği okuyarak mevcut durumu yönetebilen bireyler yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim ile birlikte endüstride, kamu kurumlarında ve diğer iş yerlerinde staj ve işletme şeklinde uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | 1.Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır. 2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır. 3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business Geçerlilik Tarihi: 31.10.2022- 31.10.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Öğretim planında yer alan tüm dersleri almak ve başarmak. Genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması. 240 AKTS kredisini tamamlamak. Bir dönem boyunca işletmede mesleki eğitim uygulamasını başarıyla tamamlamak Bitirme çalışmasının yazılı olarak sunulması ve bu çalışmanın sözlü tez sunumunun (8. yarıyılda) yapılması | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programı tamamlayan öğrenciler Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Merkez Bankası ve Eximbank gibi kamu kuruluşlarının yanı sıra işletmelerin uluslararası pazarlama ve ticaret departmanlarında, uluslararası taşımacılık ve lojistik hizmetleri sunan işletmelerde, uluslararası fuar ve sergi organizatörü işletmelerde eleman ve yöneticilik, ticaretin finansmanı alanında finansal kurumlarda uzmanlık, Avrupa Birliği kurumlarında araştırmacılık ve yöneticilik yapabilecekleri gibi girişimci olarak da sektörde yer alma imkanına sahiptirler. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler uluslararası ticaret alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030030673
ISCO 08
ISCO 08
Programın amacı, güçlü bir uluslararası ticaret teorik altyapısına dayanan ve iş dünyası ile yakın bağlantılarla desteklenen temel uygulamalara ait bilgi ve becerileri gelişmiş, diğer disiplinlerdeki elemanlarla takım çalışması yapabilen, sürekli eğitim felsefesi ile kendini devamlı geliştiren, mesleğiyle ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri ve yeni teknolojileri takip eden ve bunları en iyi şekilde kullanabilen, takım çalışmasına yatkın, araştırmacı ve geleceği okuyarak mevcut durumu yönetebilen bireyler yetiştirmektir.
Eğitim ve öğretim örgün uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, üniversite bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitim ile birlikte endüstride, kamu kurumlarında ve diğer iş yerlerinde staj ve işletme şeklinde uygulamalı eğitimler yapılır.
- Alan bilgisini sağlama
- Analitik düşünme becerisini geliştirme
- Girişimci kişilik özelliklerinin geliştirilmesi
- Girişimci ve iç girişimci olmak
- Firma düzeyinde problem tespiti ve çözümü
- Ekonomi genelinde problem tespiti ve çözümü
- Sözlü, yazılı iletişim becerisi
- Takım kurma ve geliştirme
- Etik farkındalık
- Sorun çözmede etik ve sosyal sorumluluk
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
1.Sakarya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği uygulanır.
2.Ölçme ve değerlendirmede ara sınav, kısa sınav, ödev ve dönem sonu sınavı(final) sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır. Her bir dersin ölçme ve değerlendirme sistemi o derse ait ders tanıtım ve uygulama formunda açıklanmaktadır.
3.Öğrenci başarısını değerlendirmede harfe dayalı not verme sistemi kullanılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business
Geçerlilik Tarihi: 31.10.2022- 31.10.2027
- Öğrenciler Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) sonucuna göre kabul edilirler.
- Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Başvuruların değerlendirilmesi her bir öğrencinin başvuru yaptığı derece dikkate alınarak dönem başında yapılmaktadır.
- Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurtdışından gelen öğrenciler bölümde İngilizce olarak verilen dersleri alabilirler. Öğrenci Türkçe dil bilgisi yeterliliğine sahipse Ders Planı`nda belirtilen herhangi bir Türkçe derse kayıt yaptırabilir.
Programı tamamlayan öğrenciler Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Avrupa Birliği Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Merkez Bankası ve Eximbank gibi kamu kuruluşlarının yanı sıra işletmelerin uluslararası pazarlama ve ticaret departmanlarında, uluslararası taşımacılık ve lojistik hizmetleri sunan işletmelerde, uluslararası fuar ve sergi organizatörü işletmelerde eleman ve yöneticilik, ticaretin finansmanı alanında finansal kurumlarda uzmanlık, Avrupa Birliği kurumlarında araştırmacılık ve yöneticilik yapabilecekleri gibi girişimci olarak da sektörde yer alma imkanına sahiptirler.
Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenciler uluslararası ticaret alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030030673 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in International Trade and Finance | |
Awarding Body | Sakarya University | |
Awarding Body Contact | Sakarya University | |
Awarding Body Url | https://www.sakarya.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Finance, banking and insurance | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | The aim of the program is to develop knowledge and skills of basic applications based on a strong international trade theoretical infrastructure and supported by close connections with the business world, to be able to work in teams with staff in other disciplines, to constantly improve themselves with the philosophy of continuous education, to follow national and international developments and new technologies related to their profession. Our aim is to raise individuals who can use them in the best way, who are prone to teamwork, who are researchers, and who can manage the current situation by reading the future. | |
Learning Environments | Education and training are carried out in the form of formal distance education. In addition, practical training is provided in the laboratories within the university, as well as practical training in the form of internships and management in industry, public institutions and other workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | |
Further Info | 1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education and Examination Regulations are applied. 2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course. 3.Letter-based grading system is used to evaluate student success. | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs;
1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation. AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business Validity Date:31.10.2022- 31.10.2027 | |
Access Requirements | 1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). 2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies. 3. Within the scope of student exchange programs approved by the university and limited by an agreement, students from abroad can take courses taught in English in the department. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish course specified in the Course Plan. | |
Conditions for Success | To take and succeed in all the courses included in the curriculum. The overall weighted GPA must be at least 2.00 out of 4.00. Completing 240 ECTS credits. Successfully complete vocational training in the business for a period of time Presentation of the final study in writing and oral thesis presentation of this study (in the 8th semester) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who complete the program can work as employees and managers in public institutions such as the Ministry of Customs and Trade, the Ministry of European Union, the Ministry of Economy, the Central Bank and Eximbank, as well as in the international marketing and trade departments of businesses, in businesses providing international transportation and logistics services, in international fair and exhibition organizer businesses, and in trade. They have the opportunity to specialize in financial institutions in the field of finance, work as researchers and managers in European Union institutions, and also take part in the sector as entrepreneurs. Students who successfully complete the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of international trade or other branches of science that accept students from this field. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030030673
ISCO 08
ISCO 08
The aim of the program is to develop knowledge and skills of basic applications based on a strong international trade theoretical infrastructure and supported by close connections with the business world, to be able to work in teams with staff in other disciplines, to constantly improve themselves with the philosophy of continuous education, to follow national and international developments and new technologies related to their profession. Our aim is to raise individuals who can use them in the best way, who are prone to teamwork, who are researchers, and who can manage the current situation by reading the future.
Education and training are carried out in the form of formal distance education. In addition, practical training is provided in the laboratories within the university, as well as practical training in the form of internships and management in industry, public institutions and other workplaces.
- Providing domain knowledge
- Developing analytical thinking skills
- Development of entrepreneurial personality traits
- Being an entrepreneur and intrapreneur
- Problem detection and solution at company level
- Problem detection and solution throughout the economy
- Oral and written communication skills
- Team building and development
- Ethical awareness
- Ethics and social responsibility in problem solving
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
1. Sakarya University Undergraduate and Associate Degree Education and Examination Regulations are applied.
2. Different methods are used in measurement and evaluation, such as midterm exams, quizzes, homework and final exams. The measurement and evaluation system of each course is explained in the course introduction and application form for that course.
3.Letter-based grading system is used to evaluate student success.
In order to monitor the quality of higher education programs;
- YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.
AACSB - Association to Advance Collegiate Schools of Business
Validity Date:31.10.2022- 31.10.2027
1. Students are accepted according to the results of the Higher Education Institutions Examination (YKS) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
2. A student who has started his/her education in an equivalent program at home or abroad can apply for horizontal transfer. Evaluation of applications is made at the beginning of the semester, taking into account the degree to which each student applies.
3. Within the scope of student exchange programs approved by the university and limited by an agreement, students from abroad can take courses taught in English in the department. If the student has Turkish language proficiency, he/she can enroll in any Turkish course specified in the Course Plan.
Students who complete the program can work as employees and managers in public institutions such as the Ministry of Customs and Trade, the Ministry of European Union, the Ministry of Economy, the Central Bank and Eximbank, as well as in the international marketing and trade departments of businesses, in businesses providing international transportation and logistics services, in international fair and exhibition organizer businesses, and in trade. They have the opportunity to specialize in financial institutions in the field of finance, work as researchers and managers in European Union institutions, and also take part in the sector as entrepreneurs.
Students who successfully complete the program can apply for master's and doctoral degrees in the field of international trade or other branches of science that accept students from this field.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid at all times.