Yeterlilik Kodu | TR0030040646 | |
Yeterlilik Adı | Uluslararası Ticaret ve Finansman Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gelişim Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cihangir Mahallesi Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No:1 Avcılar / İSTANBUL | |
Sorumlu Kurum URL | https://gelisim.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Siyaset bilimleri ve yurttaşlık | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Eğitim ve öğretimin sürecinin değerlendirilmesinde quiz, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır. Başarı Notu Katsayı Eş Değer Puan
AA 4.00 90–100
BA 3.50 85–89
BB 3.00 75–84
CB 2.50 65–74
CC 2.00 60–64
DC 1.50 50–59
DD 1.00 45–49
FD 0.50 40–44
FF 0.00 00–39
b) Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır: 1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir. 2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir. 3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür. 4) Fazladan alınan dersler not döküm belgesinde gösterilir. GANO’ya; seçimlik derslerden sadece öğretim programında istenen kredi ve sayıda, en yüksek not alınan dersten başlayarak katılır, artanlar katılmaz. Mezuniyette fazladan alınan başarılmış derslerden; seçimlik derslerin, notu yüksek olandan başlayarak mezuniyet koşulu için gereken miktarı öğretim programına sayılır, diğerleri fazladan alınan dersler olarak gösterilir, başarılmamış olanlar ise mezuniyet not döküm belgesinden silinir. Seçimlik dersler zorunlu derslere ait kredi yerine kredi oluşturmaz. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS) Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Lisans Programları-240 AKTS | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kariyer Olanakları Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü öğrencileri, özel sektörde dış ticaret faaliyetleri ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve çokuluslu işletmelerde yönetici asistanı, yönetici, uzman yardımcısı veya uzman pozisyonlarında çalışabilmekle beraber; kamu sektöründe yer alan Ekonomi Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı gibi ilgili bakanlıklarda iş imkanı bulmaktadır. Ayrıca mevcut müfredatımız öğrencilerimize ve mezunlarıma akademik kariyeri tercih etmek adına geniş olanaklar içermektedir. Çalışma Olanakları Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü’nden mezun olan öğrenciler, başta dış ticaret yapan firmalar olmak üzere tüm kamu ve özel sektör kurumlarında çalışma olanaklarına sahip olurlar. Bakanlıklar, sosyal kuruluşlar, danışmanlık şirketleri ve diğer yurtdışı ve yurtiçinden özel kurumlar gibi çok çeşitli sektörlerde endüstriyel ilişkiler ve sosyal işler uzmanı, pazarlamacı, organizasyon sorumlusu, orta ve üst düzey yönetici, danışman, yönetici asistanı, uzman yardımcısı, finans sorumlusu gibi unvanlarla çalışabilmektedirler. Yatay Geçiş Üniversitemiz ön lisans/lisans programlarına “Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” doğrultusunda kontenjan dahilinde yatay geçişle öğrenci kabul etmektedir. Dikey Geçiş Bölümümüze Dikey Geçiş ile geçmek isteyen tüm öğrenciler, Dikey Geçiş Sınavı’na girerek yeterli puanı aldıkları takdirde ÖSYM tarafından yerleştirilirler. Tüm şartları yerine getiren öğrenciler böylece okulumuzda dört yıllık lisans eğitimi almaya hak kazanır. Ayrıca İstanbul Gelişim Üniversitesi ön lisans öğrencileri DGS ile ücretli kontenjanını kazandıkları takdirde yüzde 50 burslu okuma imkanına sahip olurlar. Lisansüstü Çalışmalar Uluslararası Ticaret ve Finans mezunları uluslararası ticaret, finans, uluslararası ticaret ve finans, ekonomi ve işletme alanlarında yüksek lisans yapabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030040646
ISCO 08
ISCO 08
- Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü öncelikli olarak çalışma hayatında karşılaşılan sorunlara hızlı ve doğru şekilde çözümler sunabilen, değişen dünya koşullarına ve gereklerine uyum sağlamayı başaran ve teknolojik yenilikleri kolaylıkla kullanabilen geleceğin liderlerini yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, programın amacı ve önceliği; artan küresel ilişkilerin arkasında yatan nedenleri ve ticari küreselleşmenin sonuçlarını hem yerel hem de uluslararası düzeyde öğrencilere teorik ve pratik çerçevede sunmaktır. Ayrıca uluslararası ticaret kavram ve uygulamalarını içselleştirebilen, küresel yapının ihtiyaçları ve yönelimleri doğrultusunda kalifiye insan kaynağının gelişimini destekleyen, disiplinler arası bilgiler ile donanmış, yerel ve küresel işletmelerin çalışmalarının içinde yer alarak ticari ölçeği ve performansı arttırmaya odaklanan, teorik ve uygulama alanında güncel dış ticaret stratejilerine, politikalarına ve gelişmelerine hakim, uluslararası rekabetin koşullarını iyi kavramış bireyler yetiştirmek hedeflenmektedir.
- Fakülte (ders dönemi)
- Fakülte dışı (stajlar)
- Mikroekonominin ve makroekonominin temel kuramlarını, varsayımlarından ve aksiyomlarından faydalanarak tanımlar.
- İşletmenin, muhasebe defterinde ve finansal bilançosunda yer alan kalemlerin neyi ifade ettiğini hatırlar.
- Uluslararası ticaretin temel ve alt alanlarının kavramlarını, kuramlarını ve ilkelerini teorik arka plana bağlı kalarak tanımlar.
- Uluslararası ticaret teorilerinin tarihsel gelişimlerini kronolojik sıraya bağlı kalarak özetler.
- Uluslararası ticaret alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanır.
- Uluslararası ticaret pratiklerinde karşısına çıkan finansal ve hukuksal sorunları çözer.
- İstatistiksel ham verileri bilgisayar programlarından faydalanarak değerlendirir ve kuramsal bilgilerin ışığında verileri birbirleriyle ilişkilendirir.
- Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirir.
- Uluslararası ticaretle ilgili güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak, analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla yorumlar.
- İktisadi küreselleşme ve uluslararasılaşma ile ilgili bilgileri, alanında mevcut bilgilerle ilişkilendirir.
- Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerilerle uygulanan mevcut iktisadi politikaları eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
- Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklar.
- Uluslararası ticaretle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
- Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlar.
- Uluslararası ticaret ile iktisadın kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
- Makro düzeyde iktisadi sorunları tespit ederek, uluslararası ticaret politikaları önerileri geliştirir.
- Dış ticaretin finansmanı ve yönetimi konusunda sahip olduğu bilgiler ışığında, uluslararası pazara dâhil olarak, ticari uygulamalar yapar.
- Ticari ve finansal küreselleşme süreçlerinin, gelir dağılımına etkisini verilerden yararlanarak tartışır.
- Analitik Düşünme Yetkinliği
- Kültürlerarası İletişim ve Kültürel Farkındalık Yetkinliği
- İşbirliği Yetkinliği
- Girişimcilik Yetkinliği
- Uyarlanabilir Düşünme Yetkinliği
- Dil Yetkinliği
Eğitim ve öğretimin sürecinin değerlendirilmesinde quiz, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.
Başarı Notu Katsayı Eş Değer Puan
AA 4.00 90–100
BA 3.50 85–89
BB 3.00 75–84
CB 2.50 65–74
CC 2.00 60–64
DC 1.50 50–59
DD 1.00 45–49
FD 0.50 40–44
FF 0.00 00–39
b) Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır:
1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür.
4) Fazladan alınan dersler not döküm belgesinde gösterilir. GANO’ya; seçimlik derslerden sadece öğretim programında istenen kredi ve sayıda, en yüksek not alınan dersten başlayarak katılır, artanlar katılmaz. Mezuniyette fazladan alınan başarılmış derslerden; seçimlik derslerin, notu yüksek olandan başlayarak mezuniyet koşulu için gereken miktarı öğretim programına sayılır, diğerleri fazladan alınan dersler olarak gösterilir, başarılmamış olanlar ise mezuniyet not döküm belgesinden silinir. Seçimlik dersler zorunlu derslere ait kredi yerine kredi oluşturmaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS)
Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024
- Öğrencilerin, önlisans ve lisans programlarına yerleştirilmeleri, Yükseköğretim Kurumu’nun belirlediği yönetmelikler çerçevesinde ve merkezi sınav sistemi aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Orta öğrenim kurumlarından mezun olan öğrenciler, merkezi sınavdan aldıkları puanlara göre öğrenim görmek istedikleri programlara yerleştirilirler.
- ÖSYM tarafından yapılan YKS (Yükseköğretim Kurumları Sınavı) çerçevesinde sonucunda Gelişim Meslek Yüksekokulu’ nun ya da Gelişim Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi ya da İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’ nin herhangi bir programını tercih edip yerleşen öğrenciler okulumuza kayıt hakkı kazanırlar.
Kariyer Olanakları
Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü öğrencileri, özel sektörde dış ticaret faaliyetleri ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve çokuluslu işletmelerde yönetici asistanı, yönetici, uzman yardımcısı veya uzman pozisyonlarında çalışabilmekle beraber; kamu sektöründe yer alan Ekonomi Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı gibi ilgili bakanlıklarda iş imkanı bulmaktadır. Ayrıca mevcut müfredatımız öğrencilerimize ve mezunlarıma akademik kariyeri tercih etmek adına geniş olanaklar içermektedir.
Çalışma Olanakları
Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü’nden mezun olan öğrenciler, başta dış ticaret yapan firmalar olmak üzere tüm kamu ve özel sektör kurumlarında çalışma olanaklarına sahip olurlar. Bakanlıklar, sosyal kuruluşlar, danışmanlık şirketleri ve diğer yurtdışı ve yurtiçinden özel kurumlar gibi çok çeşitli sektörlerde endüstriyel ilişkiler ve sosyal işler uzmanı, pazarlamacı, organizasyon sorumlusu, orta ve üst düzey yönetici, danışman, yönetici asistanı, uzman yardımcısı, finans sorumlusu gibi unvanlarla çalışabilmektedirler.
Yatay Geçiş
Üniversitemiz ön lisans/lisans programlarına “Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” doğrultusunda kontenjan dahilinde yatay geçişle öğrenci kabul etmektedir.
Dikey Geçiş
Bölümümüze Dikey Geçiş ile geçmek isteyen tüm öğrenciler, Dikey Geçiş Sınavı’na girerek yeterli puanı aldıkları takdirde ÖSYM tarafından yerleştirilirler. Tüm şartları yerine getiren öğrenciler böylece okulumuzda dört yıllık lisans eğitimi almaya hak kazanır. Ayrıca İstanbul Gelişim Üniversitesi ön lisans öğrencileri DGS ile ücretli kontenjanını kazandıkları takdirde yüzde 50 burslu okuma imkanına sahip olurlar.
Lisansüstü Çalışmalar
Uluslararası Ticaret ve Finans mezunları uluslararası ticaret, finans, uluslararası ticaret ve finans, ekonomi ve işletme alanlarında yüksek lisans yapabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030040646 | |
Qualification Title | International Trade and Finance | |
Awarding Body | Istanbul Gelisim University | |
Awarding Body Contact | Address: Cihangir St., Şehit Jandarma Komando, J. Kom. Er Hakan Öner St. No:1 A Block Rectorate Building, 34315 Avcılar/Istanbul Telephone: (0212) 422 70 00 E-mail address: ubf@gelisim.edu.tr | |
Awarding Body Url | https://www.gelisim.edu.tr/en/gelisim-homepage | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Political sciences and civics | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description | Knowledge Theoretical & Factual: Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources. Skills Cognitive & Practical: Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field.Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field. Personal & Occupational Competences In Terms Of Each of the Following Groups Autonomy & Responsibility: Conduct studies at an advanced level in the field independently.Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field.Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project. Learning to Learn: Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach.Determine learning needs and direct the learning.Develop positive attitude towards lifelong learning. Communication & Social: Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field.Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data.Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility.Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level.Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge. Occupational and/or Vocational: Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security. | |
Key Competencies |
| |
Further Info | Various measurement and evaluation methods such as quiz, application, project, report, midterm exam and final are used in evaluating the education and training process. For each course they take, students are assigned one of the following letter grades by the instructor as their final course grade: Grades shown on the transcript out of 100: Success Grade Coefficient Equivalent Score AA 4.00 90–100 BA 3.50 85–89 BB 3.00 75–84 CB 2.50 65–74 CC 2.00 60–64 DC 1.50 50–59 DD 1.00 45–49 FD 0.50 40–44 FF 0.00 00–39 b) The grades that are not included in the average are: 1) G (Pass) grade; It is given to students who are successful in non-credit courses in their curricula. 2) K (Fail) grade; It is given to students who fail non-credit courses in their curriculum. 3) D (Absent) grade; It is given to students who fail because they cannot fulfill their obligations regarding course attendance or course practices. D grade is treated as FF grade in GPA calculation. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | The placement of students in associate and undergraduate programs is carried out within the framework of the regulations determined by the Higher Education Council and through the central examination system. Students who graduate from secondary education institutions are placed in the programs they want to study according to the scores they receive from the central exam. Students who choose and get into any program of Gelişim Vocational School, Gelişim University Faculty of Fine Arts, Faculty of Architecture and Engineering or Faculty of Economics and Administrative Sciences as a result of AYT (Field Placement Examination) within the framework of YKS (Higher Education Institutions Examination) conducted by ÖSYM, gain the right to enroll in our school. . | |
Conditions for Success | Undergraduate Programs-240 ECTS | |
Progression Paths (Relationship Type) | Career Opportunities Students of the Department of International Trade and Finance can work as administrative assistants, managers, assistant specialists or specialists in international organizations and multinational enterprises related to foreign trade activities in the private sector; They find employment opportunities in relevant ministries in the public sector such as the Ministry of Economy and the Ministry of Commerce. In addition, our current curriculum provides ample opportunities for our students and graduates to choose an academic career. Programmes allowing Horizontal Transfer Our department accepts students with lateral transfer within quotas in accordance with "Regulations Regarding the Transition between Programs at the Higher Education Institutions and Programs under the Bachelor's Degree Program, Double Major, Minor and Inter-Institutional Transfer among the Associate / Undergraduate Programs". Programmes allowing Vertical Transfer All students who want to be enrolled in the Department by Vertical Transfer are placed by OSYM in case they get adequate score from the Vertical Transfer Examination. Students who fulfill all the requirements are entitled four years of undergraduate education at our university. Also, the associate degree students at Istanbul Gelisim University will have the chance to be enrolled with 50 percent scholarship if they are placed in paid program after DGS. Graduate Studies International Trade and Finance graduates can attend to get a master's degree in the fields of international trade, finance, international trade and finance, economics and business administration. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode |
TR0030040646
ISCO 08
ISCO 08
- Department of International Trade and Finance aims to train the leaders of the future who are able to provide fast and accurate solutions to the problems encountered in working life and who are able to adapt to the changing world conditions and requirements and can easily use technological innovations. In this context, the aim and priority of the program is to provide the reasons behind the increasing global relations and the results of commercial globalization in both theoretical and practical terms to students at both local and international levels. In addition to the current foreign trade strategies in the field, students will be able to internalize international trade concepts and practices, support the development of qualified human resources in line with the needs and orientations of the global structure, are equipped with interdisciplinary information, take part in the work of local and global enterprises, focus on increasing the commercial scale and performance, and understand international competition and their policies and developments
- Faculty (class period)
- Non-faculty (internships)
Knowledge
Theoretical & Factual: Possess advanced level theoretical and practical knowledge supported by textbooks with updated information, practice equipments and other resources.
Skills
Cognitive & Practical: Use of advanced theoretical and practical knowledge within the field.Interpret and evaluate data, define and analyze problems, develop solutions based on research and proofs by using acquired advanced knowledge and skills within the field.
Personal & Occupational Competences In Terms Of Each of the Following Groups
Autonomy & Responsibility: Conduct studies at an advanced level in the field independently.Take responsibility both as a team member and individually in order to solve unexpected complex problems faced within the implementations in the field.Planning and managing activities towards the development of subordinates in the framework of a project.
Learning to Learn: Evaluate the knowledge and skills acquired at an advanced level in the field with a critical approach.Determine learning needs and direct the learning.Develop positive attitude towards lifelong learning.
Communication & Social: Inform people and institutions, transfer ideas and solution proposals to problems in written and orally on issues in the field.Share the ideas and solution proposals to problems on issues in the field with professionals and non-professionals by the support of qualitative and quantitative data.Organize and implement project and activities for social environment with a sense of social responsibility.Monitor the developments in the field and communicate with peers by using a foreign language at least at a level of European Language Portfolio B1 General Level.Use informatics and communication technologies with at least a minimum level of European Computer Driving License Advanced Level software knowledge.
Occupational and/or Vocational: Act in accordance with social, scientific, cultural and ethic values on the stages of gathering, implementation and release of the results of data related to the field.Possess sufficient consciousness about the issues of universality of social rights, social justice, quality, cultural values and also, environmental protection, worker's health and security.
- Analytical Thinking Competence
- Cross-Cultural Communucation and Cultural Awareness Competence
- Colloboration Capability Competence
- Entrepreneurial Competence
- Adaptive Thinking Competence
- Language Competence
Various measurement and evaluation methods such as quiz, application, project, report, midterm exam and final are used in evaluating the education and training process.
For each course they take, students are assigned one of the following letter grades by the instructor as their final course grade:
Grades shown on the transcript out of 100:
Success Grade Coefficient Equivalent Score
AA 4.00 90–100
BA 3.50 85–89
BB 3.00 75–84
CB 2.50 65–74
CC 2.00 60–64
DC 1.50 50–59
DD 1.00 45–49
FD 0.50 40–44
FF 0.00 00–39
b) The grades that are not included in the average are:
1) G (Pass) grade; It is given to students who are successful in non-credit courses in their curricula.
2) K (Fail) grade; It is given to students who fail non-credit courses in their curriculum.
3) D (Absent) grade; It is given to students who fail because they cannot fulfill their obligations regarding course attendance or course practices. D grade is treated as FF grade in GPA calculation.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
The placement of students in associate and undergraduate programs is carried out within the framework of the regulations determined by the Higher Education Council and through the central examination system.
Students who graduate from secondary education institutions are placed in the programs they want to study according to the scores they receive from the central exam.
Students who choose and get into any program of Gelişim Vocational School, Gelişim University Faculty of Fine Arts, Faculty of Architecture and Engineering or Faculty of Economics and Administrative Sciences as a result of AYT (Field Placement Examination) within the framework of YKS (Higher Education Institutions Examination) conducted by ÖSYM, gain the right to enroll in our school. .
Career Opportunities
Students of the Department of International Trade and Finance can work as administrative assistants, managers, assistant specialists or specialists in international organizations and multinational enterprises related to foreign trade activities in the private sector; They find employment opportunities in relevant ministries in the public sector such as the Ministry of Economy and the Ministry of Commerce. In addition, our current curriculum provides ample opportunities for our students and graduates to choose an academic career.
Programmes allowing Horizontal Transfer
Our department accepts students with lateral transfer within quotas in accordance with "Regulations Regarding the Transition between Programs at the Higher Education Institutions and Programs under the Bachelor's Degree Program, Double Major, Minor and Inter-Institutional Transfer among the Associate / Undergraduate Programs".
Programmes allowing Vertical Transfer
All students who want to be enrolled in the Department by Vertical Transfer are placed by OSYM in case they get adequate score from the Vertical Transfer Examination. Students who fulfill all the requirements are entitled four years of undergraduate education at our university. Also, the associate degree students at Istanbul Gelisim University will have the chance to be enrolled with 50 percent scholarship if they are placed in paid program after DGS.
Graduate Studies
International Trade and Finance graduates can attend to get a master's degree in the fields of international trade, finance, international trade and finance, economics and business administration.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.