Yeterlilik Kodu | TR0030012070 | |
Yeterlilik Adı | Uluslararası Ticaret ve Lojistik Tezsiz Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankaya Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.cankaya.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Toptan ve perakende satışlar | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 60 | |
Programın Normal Süresi | 1 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğretim elemanları yazılı sınavlar, projeler ve sunumlar da dahil olmak üzere çeşitli değerlendirme yöntemleri kullanabilirler. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı uyruklu adayların tezsiz yüksek lisans programlarına giriş başarı puanı olarak lisans bitirme not ortalaması dikkate alınır. Giriş başarı puanı 50 ve üzerinde olan adaylar başarılı sayılır.Başarılı olan adaylar giriş başarı puanı en yüksekten başlayarak sıralanır ve belirlenen kontenjanlar dahilinde programlara yerleştirilir. | |
Başarma Şartları | Yüksek lisans programından mezuniyet için öğrencinin: Programdaki tüm derslerini başarı ile tamamlamış olması, Bitirme projesini teslim etmiş olması, Asgari AKTS kredisini sağlaması, Genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.70 olması gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | - | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030012070
ISCO 08
ISCO 08
- Türkiye ve dünya ticaret ve ekonomisi ile ilgili kapsamlı bilgi edinmek.
- Çağdaş ve güncel uluslararası ticaret ve lojistiği bilgisi alarak bu alanlarda yeteneğini geliştirmektir.
- Uluslararası işletmecilik, uluslararası pazarlama, uluslararası dağıtım, uluslararası yönetim, lojistik, mikro ve makro ekonomi, uluslararası ekonomi kuramı ve politikası, uluslararası ticaret kuramları, dış ticaret mevzuatı, gümrük işlemleri ve de uluslararası pazarlama araştırmaları ve uluslararası yatırım konularında güncel bilgilerle donanmak.
- Uluslararası işletmecilik, uluslararası lojistik, uluslararası ekonomi ve uluslararası ticaret alanında kavramsal ve analitik öngörü ve çözümleme yapma becerisini edinir.
- Uluslararası düzeyde lojistiği, dağıtım kanalları ve dağıtım kanallarının alt dalları olan uluslararası toptancılık ve uluslararası perakendecilik bilgileri elde edinir.
- Uluslararası ticaret ve lojistiği alanında edinilecek güncel ve kapsamlı bilgi ile mevcut pozisyonlarda daha verimli çalışma ve gelecekte yüksek pozisyonlara aday olma imkânı kazanır.
- Alan çalışması ve özel konular dersleri ile güncel vaka ve uygulamalar konusunda bilgi edinir.
- Küresel bir bakış açısı ile uluslararası işletmecilik, ticaret ve ekonomi konularını değerlendirme imkânı bulur.
- Birbiri ile örtüşen dört farklı boyutu olan uluslararası işletmecilik, uluslararası lojistik, uluslararası ticaret ve uluslararası ekonomi alanında bilgi sahibi olarak farklı bakış açıları ile konuları değerlendirme becerisi kazanır.
- İhracat ve ithalat işlemleri ve de uygulamaları konusunda kapsamlı bilgi edinir.
- Günlük hayatta her zaman gereksinim duyacağı bilgi ile yöneticilik yeteneklerini geliştirir.
- Sürekli gelişen ve değişen ve de sürekli rekabetin arttığı ticaret ortamında kendisini geliştirme fırsatı bulur.
- Uluslararası ticaret hukuku ve mevzuat ile ilgili bilgi edinir.
- Devamlı gelişim ve yeni fikirlere açık olma bakış açısını geliştirir.
- Küresel piyasalarda karşılaşabileceği risk ve fırsatları etkin tespit yeteneği geliştirir.
- İşletme ve yönetim fonksiyonlarını uluslararası ölçekte uygulama becerisi edinir.
- Uluslararası iletişim ve müzakere yeteneklerini geliştirir.
- Uluslararası işletme dış çevresini daha geniş ve kapsamlı görme ve çözümleme fırsatı edinir.
- Uluslararası işletmelerdeki kariyer fırsatlarını değerlendirme imkânı kazanır.
- Küresel ölçekte hızlı değişim ve yaşam boyu öğrenme bilincini edinir.
Öğretim elemanları yazılı sınavlar, projeler ve sunumlar da dahil olmak üzere çeşitli değerlendirme yöntemleri kullanabilirler.
Türk ve yabancı uyruklu adayların tezsiz yüksek lisans programlarına giriş başarı puanı olarak lisans bitirme not ortalaması dikkate alınır. Giriş başarı puanı 50 ve üzerinde olan adaylar başarılı sayılır.Başarılı olan adaylar giriş başarı puanı en yüksekten başlayarak sıralanır ve belirlenen kontenjanlar dahilinde programlara yerleştirilir.
- Programdan mezun olan öğrenciler, kamu ve özel sektörde çalışabilirler ve işletmelerin ithalat/ihracat, lojistik gibi çeşitli bölümlerinde istihdam edilebilirler.
- Tezsiz yüksek lisans mezunlarının doktora yapmaları mümkün olmamaktadır.
Qualification Code | TR0030012070 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | International Trade and Its Logistics (Without Thesis) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Çankaya University | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | After spending over forty years in the field of education, next to Arı Primary School and Arı High School, an investment in higher education and research as well became inevitable. This endeavour was realized through the collaboration and genuine contribution of all the teaching and administrative staff as well as the thousands of young people who have attended these schools and also their parents. In fact, this was the source of the motivation that led to the establishment of Çankaya University, the last link in our educational project. On 9 July 1997, Sıtkı Alp Education Foundation was ratified through the Turkish National Assembly decree number 4282 which was published in the Official News Paper number 23050, dated 15 July 1997. The official establishment of Çankaya University was finalised through the Higher Education Council decision number 16641, dated 27 August 1997, and the university commenced its functions in the autumn of the same year. In an age of competition when civilisation and technology have reached their zenith, borders between nations have diminished and now are almost invisible. Each nation is trying to be a centre of excellence. Education, reliable and efficient education, is undoubtedly the basis for such excellence. With this goal in mind, a community of educators trained at academic institutions of high reputation all over the world have been set up. This goal is to train, the students of Çankaya University in the best way possible through well-developed curricula in various fields. This academic institution w ill also provide its graduates with a solidly founded future, where employment opportunities at large will be open. As the founders of the University, it is our sincere hope and desire to interact with all academic and administrative members as well as with the students as members of the same family, that is, Çankaya University. We wish you all great success in your academic pursuits. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.cankaya.edu.tr/index_en.php | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | Academic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Wholesale and retail sales | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 60 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | Profile of the Programme: The program consists of 10 courses and a project. 4 of these courses are compulsory and 6 of them are elective courses.
Instructors can use various assessment methods, including written exams, projects and presentations. The evaluation form and coefficients of the letter grades are shown below:
Grade Coefficient Score Interval AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3.00 80-84 CB 2.50 70-79 CC 2.00 60-69 DC 1.50 50-59 DD 1.00 45-49 FD 0.50 35-44 FF 0.00 0-34
Face to face
In the last five years prior to the enrollment of a student to the institute, the ones that are related to their field from the postgraduate courses that they have taken and succeeded from any higher education institution can be certified. The language and content of the course are examined by the Administrative Board of the Institute which conducts the program in terms of suitability and adequacy.
Graduates of non-thesis master's degree cannot apply for a PhD programme.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | CGPAs of students are considered in the assessment process. Applicants are sorted according to the points they receive by their CGPAs and placed based on the programme quota. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | Completing all the courses in the program successfully, Being successful in the defense of the thesis and submit the thesis, Providing minimum of ECTS score, Having a 2.70 GPA score over 4.00. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from the program can work in public and private sectors and can be employed in various departments of enterprises such as import / export and logistics.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030012070
After spending over forty years in the field of education, next to Arı Primary School and Arı High School, an investment in higher education and research as well became inevitable. This endeavour was realized through the collaboration and genuine contribution of all the teaching and administrative staff as well as the thousands of young people who have attended these schools and also their parents. In fact, this was the source of the motivation that led to the establishment of Çankaya University, the last link in our educational project.
On 9 July 1997, Sıtkı Alp Education Foundation was ratified through the Turkish National Assembly decree number 4282 which was published in the Official News Paper number 23050, dated 15 July 1997. The official establishment of Çankaya University was finalised through the Higher Education Council decision number 16641, dated 27 August 1997, and the university commenced its functions in the autumn of the same year.
In an age of competition when civilisation and technology have reached their zenith, borders between nations have diminished and now are almost invisible. Each nation is trying to be a centre of excellence. Education, reliable and efficient education, is undoubtedly the basis for such excellence. With this goal in mind, a community of educators trained at academic institutions of high reputation all over the world have been set up. This goal is to train, the students of Çankaya University in the best way possible through well-developed curricula in various fields. This academic institution w ill also provide its graduates with a solidly founded future, where employment opportunities at large will be open. As the founders of the University, it is our sincere hope and desire to interact with all academic and administrative members as well as with the students as members of the same family, that is, Çankaya University. We wish you all great success in your academic pursuits.
ISCO 08
ISCO 08
1 |
Obtaining wide knowledge about both Turkey and Global World Trade along with economics. |
2 |
Increasing skills on trade and logistics by getting modern and current trade and logistics knowledge. |
3 |
Getting current extensive knowledge about international business, global marketing, international distribution, international management, logistics, microeconomics, macroeconomics, international economics and policy, international trade theory, foreign trade regulation, customs procedures, international marketing research and international investment. |
4 |
Getting analytical and conceptual foresight and evaluation skills on international business, international logistics, international economics, international trade. |
5 |
Getting knowledge about logistics, distribution channels and its sub chanelles, wholesaling and retailing, on an international level. |
6 |
Getting opportunity working in current positions and being candidate upper positions in the future along with international trade and logistics field. |
7 |
Getting knowledge about field works, special topics and current case studies and applications. |
8 |
Getting opportunity to evaluate international business, trade and economics along with global perspective. |
9 |
Getting knowledge about international business, international logistics, international trade and international economics which have four dimensions and related with each others and improving evaluation skills from a different viewpoint. |
10 |
Getting wide knowledge about export and import transactions and their applications. |
11 |
Improving management skills by the knowledge that is usable in daily life. |
12 |
Getting knowledge about international trade law and regulations. |
13 |
Improving perspective on continuous development and openness to new ideas. |
14 |
Developing skills for determining global market risks and opportunities. |
15 |
Getting management and administration skills that are appliable in global environment. |
16 |
Improving international communication and negotiation skills. |
17 |
Getting a wider perspective and evaluating opportunities on macro environment of international business. |
18 |
Getting career opportunities from international companies. |
19 |
Getting self-awareness on rapid global changes and life-long learning. |
Profile of the Programme:
The program consists of 10 courses and a project. 4 of these courses are compulsory and 6 of them are elective courses.
Assessment and Grading:
Instructors can use various assessment methods, including written exams, projects and presentations. The evaluation form and coefficients of the letter grades are shown below:
Grade Coefficient Score Interval
AA 4.00 90-100
BA 3.50 85-89
BB 3.00 80-84
CB 2.50 70-79
CC 2.00 60-69
DC 1.50 50-59
DD 1.00 45-49
FD 0.50 35-44
FF 0.00 0-34
Mode of Study:
Face to face
Recognition of Prior Learning:
In the last five years prior to the enrollment of a student to the institute, the ones that are related to their field from the postgraduate courses that they have taken and succeeded from any higher education institution can be certified. The language and content of the course are examined by the Administrative Board of the Institute which conducts the program in terms of suitability and adequacy.
Access to Further Studies:
Graduates of non-thesis master's degree cannot apply for a PhD programme.
CGPAs of students are considered in the assessment process. Applicants are sorted according to the points they receive by their CGPAs and placed based on the programme quota.
Students who graduate from the program can work in public and private sectors and can be employed in various departments of enterprises such as import / export and logistics.