Yeterlilik Kodu

TR0030033712

Yeterlilik Adı
Veterinerlik Fizyolojisi Doktora Programı
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Veterinerlik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Mezunlar, doktora süresince edindikleri altyapı ile yurt içi veya yurt dışında yer alan araştırma kurumları, akademik kurumlar ve özel sektörde fizyoloji ile ilgili her alanda uygulama yapabilir, araştırmacı ve eğitmen olarak çalışabilir.

Mezunlar, uluslararası düzeyde rekabetçi özgün araştırma projeleri tasarlayabilir, yürütebilir, multidisipliner çalışmalarda etkin ve faydalı ekip üyeleri olarak görev alabilir ve uluslararası düzeyde kabul gören bilimsel yayınlar üretebilir.

Mezunlar çalıştıkları alandaki sorunları tespit edebilir, bu sorunların çözümüne yönelik bilimsel metodolojiye dayalı projeler planlayabilir, bu projeleri başarı ile yönetip sonuçlandırabilir, elde ettikleri sonuçları diğer paydaşlarla etkin olarak paylaşıp tartışabilirler.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa Veteriner Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fizyoloji alanında lisans/uzmanlık düzeyinde temel, uzman düzeyde hücre fizyolojisi, sistemler fizyolojisi, davranış fizyolojisi, egzersiz fizyolojisi bilgilerine sahiptir, entegratif mekanizmaları kavrar ve  alanının ilişkide olduğu farklı disiplinler ile ilgili bilgilere sahiptir.
  • Bağımsız araştırma yürütecek düzeyde bilimsel araştırma ve metodolojik yöntemler konusunda uygulamalı bilgiye sahiptir. Fizyoloji alanında edindiği bilgileri analiz edebilir, özgün fikirler geliştirebilir. Araştırdığı sorunlara yönelik bilimsel yöntemleri tasarlayabilir veya var olan bilimsel yöntemleri uyarlayabilir/kullanabilir.
  • Fizyoloji alanı ve ilişkide olduğu alanlarda yeni fikirleri eleştirel olarak analiz eder, sentez ve değerlendirme yapar. Fizyoloji alanında disiplinler arası projeler planlayabilir, ekip oluşturabilir ve ekip bilinci içerisinde  projelere öncülük eder, katılır ve sonuçlandırır
  • Fizyoloji alanında sektöre yönelik aktarılabilir beceriler konusunda (girişimcilik, kariyer gelişimi, bilgi teknolojileri, organizasyon, sektörel yazışmalar vb) kuramsal bilgiye sahiptir. Bilgilerini kullanarak laboratuvar, klinik ve benzeri becerileri ustalaşmış düzeyde gerçekleştirir
  • Fizyoloji alanında ilişkili olduğu yönetmelik ve mevzuatları tanır, güncellenen bilimsel bilgileri takip eder, kullanır ve bilimsel sistematik ile yorumlayarak yeniden organize edebilir
  • Fizyoloji alanında mesleki gelişimini devam ettirebilecek sosyal ve kültürel iletişimini gerçekleştirebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır
  • Fizyoloji alanı ile ilgili klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları eleştirel yaklaşım ile bileşenlerine ayırabilir ve yeniden organize edebilir.  Her tür veriyi derler, yorumlar ve bağlantı oluşturma becerisini kullanarak  çözüm önerileri veya tedavi alternatifleri sunar
  • Fizyoloji alanında teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeler yaratabilecek veya bilime katkıda bulunabilecek yeni fikir ve yöntemler geliştirir
  • Yetki ve sorumluluklarının farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahiptir. Meslek kurul ve kuruluşlarında görev alır. Etik konularda duyarlıdır, fikir ve sınai hakları kavrar ve korur
  • Dünya gündemini takip eder, olaylara duyarlıdır. Fizyoloji alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerini toplumun ihtiyaçlarının bilincinde olarak tanımlar, ilgili organizasyonlarda sorunları paylaşır, çözüm önerileri gösterir ve gerektiğinde değiştirmek için müdahale eder
  • Ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde bilimsel makaleler yayınlayarak alanındaki bilimsel bilgiyi genişletir. Çeşitli organizasyonlara katılarak alanı ile ilgili bilgiyi paylaşır, tartışır ve çözümlemeye katlı sağlar
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilke edinir, bilginin en önemli kazanım olduğu bilincine sahiptir. Bilgi toplumu oluşturma bilinci ile sosyal projeler planlar, iş birlikleri organize eder
  • Fizyoloji alanı ile ilgili alet, cihaz, ekipman ve yeni teknolojileri tanır, kullanır ve geliştirir. Biyogüvenlik kurallarını bilir, kullanır ve savunur
  • Fizyoloji alanı ile ilgili konularda verileri toplar, derler, değerlendirir sorgular ve yorumlayarak stratejiler geliştirir ve bunları diğer meslektaşları ile paylaşır
Anahtar Yetkinlikler
  • Doktora programının amacı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma; bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmaktır
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Doktora programı; dersler, seminer, doktora yeterlik sınavı, tez önerisi ve savunması, tez çalışması, tez savunma sınavı ve varsa tamamlayıcı faaliyetlerden/uygulamalardan oluşur

Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Doktora programına kabul edilmek için öğrencinin, Veteriner Fakültesi Lisans mezunu olması ve İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senato tarafından kabul edilen başvuru koşullarını (ALES, YDS veya dengi sınavlar, mülakat) sağlaması gerekmektedir.

Başarma ŞartlarıYeterlilik Sınavı Başarısı, İÜC Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin 48 (8) maddesi uyarınca yayın veya yayın kabul yazısı ve Tez Başarısı
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları; yurt içi ve yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarında akademik pozisyonda, sağlık, ilaç ve medikal sektörlerinde, Ar-ge merkezlerinde çalışabilirler

Yasal Dayanağı

Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile Üniversite Senatosunun belirlediği esas ve şartlar uygulanır

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030033712


Yeterlilik Adı
Veterinerlik Fizyolojisi Doktora Programı

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Mezunlar, doktora süresince edindikleri altyapı ile yurt içi veya yurt dışında yer alan araştırma kurumları, akademik kurumlar ve özel sektörde fizyoloji ile ilgili her alanda uygulama yapabilir, araştırmacı ve eğitmen olarak çalışabilir.

Mezunlar, uluslararası düzeyde rekabetçi özgün araştırma projeleri tasarlayabilir, yürütebilir, multidisipliner çalışmalarda etkin ve faydalı ekip üyeleri olarak görev alabilir ve uluslararası düzeyde kabul gören bilimsel yayınlar üretebilir.

Mezunlar çalıştıkları alandaki sorunları tespit edebilir, bu sorunların çözümüne yönelik bilimsel metodolojiye dayalı projeler planlayabilir, bu projeleri başarı ile yönetip sonuçlandırabilir, elde ettikleri sonuçları diğer paydaşlarla etkin olarak paylaşıp tartışabilirler.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa Veteriner Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı bünyesindeki laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fizyoloji alanında lisans/uzmanlık düzeyinde temel, uzman düzeyde hücre fizyolojisi, sistemler fizyolojisi, davranış fizyolojisi, egzersiz fizyolojisi bilgilerine sahiptir, entegratif mekanizmaları kavrar ve  alanının ilişkide olduğu farklı disiplinler ile ilgili bilgilere sahiptir.
  • Bağımsız araştırma yürütecek düzeyde bilimsel araştırma ve metodolojik yöntemler konusunda uygulamalı bilgiye sahiptir. Fizyoloji alanında edindiği bilgileri analiz edebilir, özgün fikirler geliştirebilir. Araştırdığı sorunlara yönelik bilimsel yöntemleri tasarlayabilir veya var olan bilimsel yöntemleri uyarlayabilir/kullanabilir.
  • Fizyoloji alanı ve ilişkide olduğu alanlarda yeni fikirleri eleştirel olarak analiz eder, sentez ve değerlendirme yapar. Fizyoloji alanında disiplinler arası projeler planlayabilir, ekip oluşturabilir ve ekip bilinci içerisinde  projelere öncülük eder, katılır ve sonuçlandırır
  • Fizyoloji alanında sektöre yönelik aktarılabilir beceriler konusunda (girişimcilik, kariyer gelişimi, bilgi teknolojileri, organizasyon, sektörel yazışmalar vb) kuramsal bilgiye sahiptir. Bilgilerini kullanarak laboratuvar, klinik ve benzeri becerileri ustalaşmış düzeyde gerçekleştirir
  • Fizyoloji alanında ilişkili olduğu yönetmelik ve mevzuatları tanır, güncellenen bilimsel bilgileri takip eder, kullanır ve bilimsel sistematik ile yorumlayarak yeniden organize edebilir
  • Fizyoloji alanında mesleki gelişimini devam ettirebilecek sosyal ve kültürel iletişimini gerçekleştirebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır
  • Fizyoloji alanı ile ilgili klinik, laboratuvar ve benzeri uygulamaları eleştirel yaklaşım ile bileşenlerine ayırabilir ve yeniden organize edebilir.  Her tür veriyi derler, yorumlar ve bağlantı oluşturma becerisini kullanarak  çözüm önerileri veya tedavi alternatifleri sunar
  • Fizyoloji alanında teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeler yaratabilecek veya bilime katkıda bulunabilecek yeni fikir ve yöntemler geliştirir
  • Yetki ve sorumluluklarının farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahiptir. Meslek kurul ve kuruluşlarında görev alır. Etik konularda duyarlıdır, fikir ve sınai hakları kavrar ve korur
  • Dünya gündemini takip eder, olaylara duyarlıdır. Fizyoloji alanı ile ilgili bilgi ve birikimlerini toplumun ihtiyaçlarının bilincinde olarak tanımlar, ilgili organizasyonlarda sorunları paylaşır, çözüm önerileri gösterir ve gerektiğinde değiştirmek için müdahale eder
  • Ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde bilimsel makaleler yayınlayarak alanındaki bilimsel bilgiyi genişletir. Çeşitli organizasyonlara katılarak alanı ile ilgili bilgiyi paylaşır, tartışır ve çözümlemeye katlı sağlar
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilke edinir, bilginin en önemli kazanım olduğu bilincine sahiptir. Bilgi toplumu oluşturma bilinci ile sosyal projeler planlar, iş birlikleri organize eder
  • Fizyoloji alanı ile ilgili alet, cihaz, ekipman ve yeni teknolojileri tanır, kullanır ve geliştirir. Biyogüvenlik kurallarını bilir, kullanır ve savunur
  • Fizyoloji alanı ile ilgili konularda verileri toplar, derler, değerlendirir sorgular ve yorumlayarak stratejiler geliştirir ve bunları diğer meslektaşları ile paylaşır

Anahtar Yetkinlikler
  • Doktora programının amacı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma; bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmaktır

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Doktora programı; dersler, seminer, doktora yeterlik sınavı, tez önerisi ve savunması, tez çalışması, tez savunma sınavı ve varsa tamamlayıcı faaliyetlerden/uygulamalardan oluşur

Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Doktora programına kabul edilmek için öğrencinin, Veteriner Fakültesi Lisans mezunu olması ve İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Senato tarafından kabul edilen başvuru koşullarını (ALES, YDS veya dengi sınavlar, mülakat) sağlaması gerekmektedir.


Başarma Şartları
Yeterlilik Sınavı Başarısı, İÜC Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği'nin 48 (8) maddesi uyarınca yayın veya yayın kabul yazısı ve Tez Başarısı

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunları; yurt içi ve yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarında akademik pozisyonda, sağlık, ilaç ve medikal sektörlerinde, Ar-ge merkezlerinde çalışabilirler


Yasal Dayanağı

Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile Üniversite Senatosunun belirlediği esas ve şartlar uygulanır


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030033712

Qualification Title
Veterinary Physiology Doctorate Program
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasVeterinary
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Graduates can practice and work as researchers and educators in all fields related to physiology in domestic or international research institutions, academic institutions, and the private sector, utilizing the infrastructure  they have acquired during their doctoral studies

Graduates can design and conduct original research projects at the international level, participate effectively as members of multidisciplinary teams, and produce scientifically recognized publications at the international level

Graduates can identify problems in their field of work, plan projects based on scientific methodology to solve these problems, successfully manage and conclude these projects, and effectively share and discuss their results with other stakeholders

Learning Environments

Education and training are conducted in a formal manner. Additionally, practical training is provided in the laboratories within the Department of Physiology at Istanbul University - Cerrahpaşa Faculty of Veterinary Medicine.

Description
  1. Possesses fundamental knowledge in the field of physiology at the undergraduate/specialist level, advanced expertise in cell physiology, system physiology, behavioral physiology, and exercise physiology. Understands integrative mechanisms and has knowledge related to different disciplines associated with the field.
  2. Has applied knowledge in scientific research and methodological approaches at a level to conduct independent research. Can analyze information in the field of physiology, develop original ideas, and design scientific methods for addressing research problems or adapt/utilize existing scientific methods.
  3. Critically analyzes new ideas in the field of physiology and related areas, synthesizes and evaluates information. Can plan interdisciplinary projects in physiology, form teams, lead, participate, and conclude projects with team consciousness.
  4. Possesses theoretical knowledge in transferable skills related to the industry in the field of physiology (entrepreneurship, career development, information technologies, organization, sectoral correspondence, etc.). Executes laboratory, clinical, and similar skills at a mastered level using acquired knowledge.
  5. Recognizes regulations and legislation related to the field of physiology, follows and interprets updated scientific information systematically, and reorganizes it.
  6. Utilizes a foreign language at a level to continue professional development and conduct social and cultural communication related to physiology.
  7. Can critically approach and reorganize clinical, laboratory, and similar applications in the field of physiology. Gathers, interprets all types of data, and presents solution proposals or treatment alternatives using the ability to comment and establish connections.
  8. Develops new ideas and methods that can create technological, social, and cultural advancements or contribute to science in the field of physiology.
  9. Is aware of authority and responsibilities in practicing their profession. Participates in professional boards and organizations. Is sensitive to ethical issues, understands and protects intellectual and industrial rights.
  10. Follows global agenda, is sensitive to events. Defines their knowledge and accumulation related to the field of physiology consciously aware of the needs of society, shares problems, proposes solutions in relevant organizations, and intervenes for change when necessary.
  11. Expands scientific knowledge in the field by publishing scientific articles in national and international refereed journals. Shares, discusses, and contributes to the analysis of information related to the field by participating in various organizations.
  12. Adopts a lifelong learning principle, is aware that knowledge is the most important asset. Plans social projects with the consciousness of creating a knowledge society, organizes collaborations.
  13. Recognizes, uses, and develops tools, devices, equipment, and new technologies related to the field of physiology. Knows, uses, and advocates biosecurity rules.

Collects, compiles, evaluates, queries, and interprets data on topics related to the field of physiology to develop strategies and shares them with colleagues

Key Competencies

The aim of the doctoral program is to equip students with the skills necessary for independent research, including the ability to conduct research autonomously, critically analyze scientific problems and data from a broad and deep perspective, interpret findings, analyze them, and reach new syntheses

Further Info

The doctoral program consists of courses, seminars, doctoral qualification exams, thesis proposal and defense, thesis work, thesis defense exam, and supplementary activities/applications if applicable. The thesis prepared at the end of the doctoral study should fulfill at least one of the following qualifications: bringing innovation to science, developing a new scientific method, or applying a known method to a new field.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the

Access Requirements

To be admitted to the doctoral program, students must be graduates of Faculty of Veterinary Medicine Program. Additionally, they must meet the application requirements outlined in the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations and those approved by the Senate, including ALES (Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam), YDS (Foreign Language Exam) or equivalent exams, and possibly an interview

Conditions for SuccessAccording to Article 48 (8) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations, success in the Qualification Examination requires a publication or acceptance letter, and Thesis Success
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program can work in academic positions at domestic and international higher education institutions, as well as in the health, pharmaceutical, and medical sectors, and research and development centers

Legal Basis

The regulations governing postgraduate education and training adhere to both the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations and the principles and conditions set by the University Senate

Validity Period (If Any)

The qualification remains continuously valid

Url Open Address
Qualification Code

TR0030033712


Qualification Title
Veterinary Physiology Doctorate Program

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Graduates can practice and work as researchers and educators in all fields related to physiology in domestic or international research institutions, academic institutions, and the private sector, utilizing the infrastructure  they have acquired during their doctoral studies

Graduates can design and conduct original research projects at the international level, participate effectively as members of multidisciplinary teams, and produce scientifically recognized publications at the international level

Graduates can identify problems in their field of work, plan projects based on scientific methodology to solve these problems, successfully manage and conclude these projects, and effectively share and discuss their results with other stakeholders


Learning Environments

Education and training are conducted in a formal manner. Additionally, practical training is provided in the laboratories within the Department of Physiology at Istanbul University - Cerrahpaşa Faculty of Veterinary Medicine.


Description
  1. Possesses fundamental knowledge in the field of physiology at the undergraduate/specialist level, advanced expertise in cell physiology, system physiology, behavioral physiology, and exercise physiology. Understands integrative mechanisms and has knowledge related to different disciplines associated with the field.
  2. Has applied knowledge in scientific research and methodological approaches at a level to conduct independent research. Can analyze information in the field of physiology, develop original ideas, and design scientific methods for addressing research problems or adapt/utilize existing scientific methods.
  3. Critically analyzes new ideas in the field of physiology and related areas, synthesizes and evaluates information. Can plan interdisciplinary projects in physiology, form teams, lead, participate, and conclude projects with team consciousness.
  4. Possesses theoretical knowledge in transferable skills related to the industry in the field of physiology (entrepreneurship, career development, information technologies, organization, sectoral correspondence, etc.). Executes laboratory, clinical, and similar skills at a mastered level using acquired knowledge.
  5. Recognizes regulations and legislation related to the field of physiology, follows and interprets updated scientific information systematically, and reorganizes it.
  6. Utilizes a foreign language at a level to continue professional development and conduct social and cultural communication related to physiology.
  7. Can critically approach and reorganize clinical, laboratory, and similar applications in the field of physiology. Gathers, interprets all types of data, and presents solution proposals or treatment alternatives using the ability to comment and establish connections.
  8. Develops new ideas and methods that can create technological, social, and cultural advancements or contribute to science in the field of physiology.
  9. Is aware of authority and responsibilities in practicing their profession. Participates in professional boards and organizations. Is sensitive to ethical issues, understands and protects intellectual and industrial rights.
  10. Follows global agenda, is sensitive to events. Defines their knowledge and accumulation related to the field of physiology consciously aware of the needs of society, shares problems, proposes solutions in relevant organizations, and intervenes for change when necessary.
  11. Expands scientific knowledge in the field by publishing scientific articles in national and international refereed journals. Shares, discusses, and contributes to the analysis of information related to the field by participating in various organizations.
  12. Adopts a lifelong learning principle, is aware that knowledge is the most important asset. Plans social projects with the consciousness of creating a knowledge society, organizes collaborations.
  13. Recognizes, uses, and develops tools, devices, equipment, and new technologies related to the field of physiology. Knows, uses, and advocates biosecurity rules.

Collects, compiles, evaluates, queries, and interprets data on topics related to the field of physiology to develop strategies and shares them with colleagues


Key Competencies

The aim of the doctoral program is to equip students with the skills necessary for independent research, including the ability to conduct research autonomously, critically analyze scientific problems and data from a broad and deep perspective, interpret findings, analyze them, and reach new syntheses


Further Info

The doctoral program consists of courses, seminars, doctoral qualification exams, thesis proposal and defense, thesis work, thesis defense exam, and supplementary activities/applications if applicable. The thesis prepared at the end of the doctoral study should fulfill at least one of the following qualifications: bringing innovation to science, developing a new scientific method, or applying a known method to a new field.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the


Access Requirements

To be admitted to the doctoral program, students must be graduates of Faculty of Veterinary Medicine Program. Additionally, they must meet the application requirements outlined in the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations and those approved by the Senate, including ALES (Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam), YDS (Foreign Language Exam) or equivalent exams, and possibly an interview


Conditions for Success
According to Article 48 (8) of the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations, success in the Qualification Examination requires a publication or acceptance letter, and Thesis Success

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the program can work in academic positions at domestic and international higher education institutions, as well as in the health, pharmaceutical, and medical sectors, and research and development centers


Legal Basis

The regulations governing postgraduate education and training adhere to both the Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulations and the principles and conditions set by the University Senate


Validity Period (If Any)

The qualification remains continuously valid


Url
Open Address