Yeterlilik Kodu | TR0030217116 | |
Yeterlilik Adı | Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Dil öğrenme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) 4.00 (AA), 3.50 (BA), 3.00 (BB), 2.50 (CB), 2.00 (CC), 1.50 (DC), 1.00 (DD), 0.50 (FD), 0.00 (FF) b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: - D: Devamsız, - G: Girmedi, - E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Öğrenme Yetkinliği - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Alana Özgü Yetkinlik - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | YÖK ve Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğünce belirlenen genel kabul şartları Türk ve yabancı öğrenciler için programa başlamada geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. Tezli yüksek lisans programı; 60 kredi değerinden az olmamak koşuluyla, zorunlu ve seçmeli alan dersleri, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders, seminer dersi, tez hazırlık ve tez çalışması dersleri ile birlikte en az 120 krediden oluşur. Öğrencilerin eğitimlerinin tamamlamak için alana özgü bir yüksek lisans tezi yazıp başarıyla savunmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, Yunus Emre Enstitüsü ve Türkiye Maarif Vakfı Okulları ile özel okullarda Türkçe öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Üniversitelerde ve üniversitelere bağlı TÖMERlerde görev alabilmektedir. Ayrıca çeşitli kurum ve kuruluşlarda dil uzmanı, dil danışmanı vb. istihdam olanaklarına sahiptirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217116
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) 4.00 (AA), 3.50 (BA), 3.00 (BB), 2.50 (CB), 2.00 (CC), 1.50 (DC), 1.00 (DD), 0.50 (FD), 0.00 (FF) b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: - D: Devamsız, - G: Girmedi, - E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Öğrenme Yetkinliği - Lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. - Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. - Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder. - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler. Alana Özgü Yetkinlik - Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminin, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimindeki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimine yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur. - Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
YÖK ve Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğünce belirlenen genel kabul şartları Türk ve yabancı öğrenciler için programa başlamada geçerlidir.
Mezunlarımız Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda, Yunus Emre Enstitüsü ve Türkiye Maarif Vakfı Okulları ile özel okullarda Türkçe öğretmeni olarak çalışabilmektedir. Üniversitelerde ve üniversitelere bağlı TÖMERlerde görev alabilmektedir. Ayrıca çeşitli kurum ve kuruluşlarda dil uzmanı, dil danışmanı vb. istihdam olanaklarına sahiptirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217116 | |
Qualification Title | Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Language acquisition | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Course develops students skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) 4.00 (AA), 3.50 (BA), 3.00 (BB), 2.50 (CB), 2.00 (CC), 1.50 (DC), 1.00 (DD), 0.50 (FD), 0.00 (FF) b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: - D: Absent - G: Not attended - E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the teaching Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements determined by YÖK and Gazi University Institute of Educational Sciences are being applied to start this program for both Turkish and foreign students. | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the teaching Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal. A student is required to successfully complete a minimum of 120 ECTS credits, take the required seminar and the Field Specialization courses and write and defend a Master?s Thesis. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates can work as Turkish teachers in public schools, in Yunus Emre Institute, in schools of Turkish Maarif Foundation and private schools and language courses. They can work at universities and TÖMERs (affiliated with universities). Additionally, they also have employment opportunities in various institutions and organizations as language specialist, language consultant, etc. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217116
Course develops students skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies
(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) 4.00 (AA), 3.50 (BA), 3.00 (BB), 2.50 (CB), 2.00 (CC), 1.50 (DC), 1.00 (DD), 0.50 (FD), 0.00 (FF) b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: - D: Absent - G: Not attended - E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the teaching Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. SKILLS Cognitive, Practical - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Learning Competence - Reach original definitions that will bring innovation by using advanced knowledge based on graduate qualifications. - Apply a known idea, method, design or application to a different field, research, comprehend, design, adapt and apply an original subject. - Critically analyses, synthesizes and evaluates new and complex ideas. - Makes leadership in original and interdisciplinary studies. - Develop original methods by using high-level mental skills such as creative thinking and critical thinking in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Critically examine and develop social relations and the values that direct these relations and manage to change and transform them when necessary. - Discuss the original issues in the field with the experts of the Teaching Turkish as a Foreign Language defend their own views and express effectively. - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Establish functional interaction by using decision making processes from different perspectives in solving possible problems related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Communication and Social Competence - Will be able to discuss a problem through written, oral and visual communication using a foreign language (level C1 of the European Language Portfolio). - Contribute to the formation and sustainability of the information society by introducing scientific, technological and social developments related to the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contributes to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in Teaching Turkish as a Foreign Language related issues and supports the development of these values. Field-based Competence - Develop and expertise his / her advanced knowledge in the Teaching Turkish as a Foreign Language based on his / her qualifications at the level of expertise with original thought and research. - Comprehend the interaction of Teaching Turkish as a Foreign Language with different disciplines; examines, synthesizes and evaluates new and complex ideas and reaches original results with knowledge requiring expertise. - Evaluate and use the new knowledge in Teaching Turkish as a Foreign Language. - Develop a new idea, method, design and / or practice for the Teaching Turkish as a Foreign Language. - Use advanced research methods in the studies related to Teaching Turkish as a Foreign Language. - Contribute to the progress by conducting an original study related to the Teaching Turkish as a Foreign Language independently. - Develop the boundaries of knowledge by publishing a study on the Teaching Turkish as a Foreign Language in a national or international journal.
General admission requirements determined by YÖK and Gazi University Institute of Educational Sciences are being applied to start this program for both Turkish and foreign students.
Our graduates can work as Turkish teachers in public schools, in Yunus Emre Institute, in schools of Turkish Maarif Foundation and private schools and language courses. They can work at universities and TÖMERs (affiliated with universities). Additionally, they also have employment opportunities in various institutions and organizations as language specialist, language consultant, etc.
Qualification is continuous