Yeterlilik Kodu

TR0030021501

Yeterlilik Adı
Yapı Denetimi Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumNiğde Ömer Halisdemir Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiNiğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Rektörlüğü, Merkez Yerleşke, Bor Yolu Üzeri, 51240 Merkez/Niğde
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ohu.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)İnşaat ve inşaat mühendisliği
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir yapı problemini anlamalı ve yorumlayabilmek.
  • Yapı endüstrisindeki diğer mesleki disiplinlerle ile ilişki kurabilmek.
  • Öz farkındalığa sahip olmak.
  • Önerilen çözümü savunabilmek.
  • Bir problemin çözümü için ortaya atılacak çözüm yollarını bilmek.
  • Mesleğe ilişkin temel bilgi sahibi olur.
  • Öğrenim alanına ilişkin temel bilgi sahibi olur.
  • Disiplinler arası takımlarla çalışma becerisi kazanır.
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme yeteneği kazanır.
  • Çözüm yollarını uygulama becerisi kazanır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarı Notu: Sınavlardan alınan puanlar 100 üzerinden değerlendirilerek başarı puanı belirlenir.Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir.Başarı notu o derse ait yarıyıl içinde yapılan çalışmalarda sağlanan yarıyıl içi başarı notu ile yarıyıl sonunda yapılan genel sınavlarda sağlanan başarı notunun birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.Yarıyıl içinde yapılan çalışmalar; ders ve uygulamalarda devam durumu, arazi çalışmaları, uygulama, ödev, proje, staj, atölye, seminer, laboratuvar ve benzeri çalışmalardır.Öğrencinin yarıyıl içi başarı notunun belirlenmesinde, bu çalışmalar akademik takvimde belirlenen yarıyılın son haftasında belirli oranda ara sınav ile birlikte değerlendirilebilir.Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40 en çok % 60 olabilir.Yarıyıl içi başarı notunun ve genel sınavın başarı notuna etki oranları ve öğrencinin başarılı sayılması için yarıyıl içi çalışmaların uygulama şekli, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Başarı notunun hesaplanmasında bağıl değerlendirme sistemi kullanılır.Bağıl değerlendirmede o dersi alan tüm öğrencilerin aldıkları ders başarı puanlarının aritmetik ortalaması ve istatistiksel dağılımı dikkate alınır. Bağıl değerlendirme sisteminin uygulama esasları Senato tarafından belirlenir. Ders başarı notları ve katsayıları aşağıdaki şekilde belirlenir: Başarı Notları (harf ile) Katsayılar AA 4,00 BA 3,50 BB 3,00 CB 2,50 CC 2,00 DC 1,50 DD 1,00 FD 0,50 FF 0,00 Başarı Notlarından; a) S: Kredisiz derslerde başarılı, b) U: Kredisiz derslerde başarısız, c) P: Yıllık derslerde birinci yarıyıl sonunda başarılı, d) EX: Üniversitenin yaptığı muafiyet sınavında başarılı, e) NI: Ağırlıklı ortalamaya katılmayan derslerin notu, f) NA: Derse devam ve/veya uygulama şartını yerine getirmediğinden, genel sınavlara girme hakkı olmadığı için başarısız, g) T: Transfer edilen dersin notu olarak tanımlanır. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, S ve EX notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.Bir veya birkaç dersten DC veya DD notu alan öğrenci, dersin alındığı yarıyılda ders kayıt formuna yazarak kayıt yaptırdığı tüm derslerin akademik ortalaması 2,00 ve üzerinde ise o dersi/dersleri başarmış sayılır. T notu; Üniversitenin diğer bölümlerinden veya başka bir üniversiteden geçiş yapan öğrencilere, daha önce almış oldukları ve eşdeğerliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine fakülte/yüksekokul kurulunca kabul edilen dersler için verilir.Akademik not ortalaması hesaplarına katılmaz. Akademik ortalama Öğrencilerin başarı durumu; yarıyıl akademik ortalaması ve genel akademik ortalamaları hesaplanarak belirlenir.Bir dersin kredisi ile o dersten alınan başarı notunun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Yarıyıl akademik ortalaması, ders planında o yarıyılda bulunan derslerden alınması gerekenlerin ağırlıklı puanları toplamının, derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Yıllık dersler bahar yarıyılı akademik ortalamasına dahil edilir. Genel akademik ortalama, öğrencinin öğrenim süresi içinde almak zorunda olduğu bütün derslerden aldığı başarı notları esas alınarak hesaplanacak ağırlıklı puanlar toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesiyle bulunur. Akademik ortalama hesaplanırken virgülden sonra iki basamak alınır. Virgülden sonraki üçüncü basamaktaki sayı 5 veya daha büyük olduğunda ikinci basamaktaki sayı bir arttırılır. Yan dal, çift ana dal dersleri ile eğitim-öğretim planında yer almasına rağmen S ve T notları alınan dersler akademik ortalama hesaplamalarında dikkate alınmaz. Öğrencinin tekrar ettiği dersler varsa, o derslerden aldığı en son not akademik ortalamaya dahil edilir. Öğrenciler, eğer isterlerse, akademik ortalamalarını yükseltmek için DD, DC ve CC notlarını aldıkları dersleri tekrar alabilirler. Bu derslerden aldıkları en son not akademik ortalamaya dahil edilir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Lise Diploması, Ülke çapında Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı ile yerleştirme

Başarma Şartları-
İlerleme Yolları (İlişki Türü)-
Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030021501


Yeterlilik Adı
Yapı Denetimi Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Rektörlüğü, Merkez Yerleşke, Bor Yolu Üzeri, 51240 Merkez/Niğde

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bir yapı problemini anlamalı ve yorumlayabilmek.
  • Yapı endüstrisindeki diğer mesleki disiplinlerle ile ilişki kurabilmek.
  • Öz farkındalığa sahip olmak.
  • Önerilen çözümü savunabilmek.
  • Bir problemin çözümü için ortaya atılacak çözüm yollarını bilmek.
  • Mesleğe ilişkin temel bilgi sahibi olur.
  • Öğrenim alanına ilişkin temel bilgi sahibi olur.
  • Disiplinler arası takımlarla çalışma becerisi kazanır.
  • Bilgiyi uygulamada kullanabilme yeteneği kazanır.
  • Çözüm yollarını uygulama becerisi kazanır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Başarı Notu: Sınavlardan alınan puanlar 100 üzerinden değerlendirilerek başarı puanı belirlenir.Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir.Başarı notu o derse ait yarıyıl içinde yapılan çalışmalarda sağlanan yarıyıl içi başarı notu ile yarıyıl sonunda yapılan genel sınavlarda sağlanan başarı notunun birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.Yarıyıl içinde yapılan çalışmalar; ders ve uygulamalarda devam durumu, arazi çalışmaları, uygulama, ödev, proje, staj, atölye, seminer, laboratuvar ve benzeri çalışmalardır.Öğrencinin yarıyıl içi başarı notunun belirlenmesinde, bu çalışmalar akademik takvimde belirlenen yarıyılın son haftasında belirli oranda ara sınav ile birlikte değerlendirilebilir.Genel sınavın ders başarı notuna etkisi en az % 40 en çok % 60 olabilir.Yarıyıl içi başarı notunun ve genel sınavın başarı notuna etki oranları ve öğrencinin başarılı sayılması için yarıyıl içi çalışmaların uygulama şekli, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Başarı notunun hesaplanmasında bağıl değerlendirme sistemi kullanılır.Bağıl değerlendirmede o dersi alan tüm öğrencilerin aldıkları ders başarı puanlarının aritmetik ortalaması ve istatistiksel dağılımı dikkate alınır. Bağıl değerlendirme sisteminin uygulama esasları Senato tarafından belirlenir. Ders başarı notları ve katsayıları aşağıdaki şekilde belirlenir: Başarı Notları (harf ile) Katsayılar AA 4,00 BA 3,50 BB 3,00 CB 2,50 CC 2,00 DC 1,50 DD 1,00 FD 0,50 FF 0,00 Başarı Notlarından; a) S: Kredisiz derslerde başarılı, b) U: Kredisiz derslerde başarısız, c) P: Yıllık derslerde birinci yarıyıl sonunda başarılı, d) EX: Üniversitenin yaptığı muafiyet sınavında başarılı, e) NI: Ağırlıklı ortalamaya katılmayan derslerin notu, f) NA: Derse devam ve/veya uygulama şartını yerine getirmediğinden, genel sınavlara girme hakkı olmadığı için başarısız, g) T: Transfer edilen dersin notu olarak tanımlanır. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC, S ve EX notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.Bir veya birkaç dersten DC veya DD notu alan öğrenci, dersin alındığı yarıyılda ders kayıt formuna yazarak kayıt yaptırdığı tüm derslerin akademik ortalaması 2,00 ve üzerinde ise o dersi/dersleri başarmış sayılır. T notu; Üniversitenin diğer bölümlerinden veya başka bir üniversiteden geçiş yapan öğrencilere, daha önce almış oldukları ve eşdeğerliği bölüm başkanlığının önerisi üzerine fakülte/yüksekokul kurulunca kabul edilen dersler için verilir.Akademik not ortalaması hesaplarına katılmaz. Akademik ortalama Öğrencilerin başarı durumu; yarıyıl akademik ortalaması ve genel akademik ortalamaları hesaplanarak belirlenir.Bir dersin kredisi ile o dersten alınan başarı notunun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Yarıyıl akademik ortalaması, ders planında o yarıyılda bulunan derslerden alınması gerekenlerin ağırlıklı puanları toplamının, derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Yıllık dersler bahar yarıyılı akademik ortalamasına dahil edilir. Genel akademik ortalama, öğrencinin öğrenim süresi içinde almak zorunda olduğu bütün derslerden aldığı başarı notları esas alınarak hesaplanacak ağırlıklı puanlar toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesiyle bulunur. Akademik ortalama hesaplanırken virgülden sonra iki basamak alınır. Virgülden sonraki üçüncü basamaktaki sayı 5 veya daha büyük olduğunda ikinci basamaktaki sayı bir arttırılır. Yan dal, çift ana dal dersleri ile eğitim-öğretim planında yer almasına rağmen S ve T notları alınan dersler akademik ortalama hesaplamalarında dikkate alınmaz. Öğrencinin tekrar ettiği dersler varsa, o derslerden aldığı en son not akademik ortalamaya dahil edilir. Öğrenciler, eğer isterlerse, akademik ortalamalarını yükseltmek için DD, DC ve CC notlarını aldıkları dersleri tekrar alabilirler. Bu derslerden aldıkları en son not akademik ortalamaya dahil edilir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Lise Diploması, Ülke çapında Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı ile yerleştirme


Başarma Şartları
-

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
-

Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030021501

Qualification Title
Yapı Denetimi Ön Lisans Diploması
Awarding BodyNiğde Ömer Halisdemir Üniversitesi
Awarding Body ContactNiğde Ömer Halisdemir University Rectorate, Central Campus, Bor Yolu, 51240 Center/Niğde
Awarding Body Urlhttp://www.ohu.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasBuilding and civil engineering
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to analyse and interpret a construction problem.
  • To be able to establish relations with the other vocational disciplines in the construction industry.
  • Having self-awareness.
  • To be able to defend suggested solution.
  • Knowing solutions put forward for the solutions of the problem.
  • Basic knowledge regarding the profession.
  • Basic knowledge regarding the field of education.
  • The skill to work with interdisciplinary teams.
  • The ability to use information for practice.
  • The ability to apply solution ways.
Key Competencies-
Further Info

Grade Evaluation Achievement score is determined by evaluating the scores obtained from tests of 100. The grade is determined by the achievement of a lesson. Success of the final grade in the course of the studies that provided the final semester grade by grade is provided with the evaluation of the general examinations is determined. Semester in the studies, lectures and attendance applications, field studies, practice, homework, projects, internships, workshops, seminars, laboratory and similar studies. Determining the student's semester grade, the semester of the academic calendar, these studies midterm exam in the last week with a certain extent be considered together. Overall impact of the examination course achievement score at least 60% to 40% may be the most. Semester exam grade and the overall impact rates and student achievement score to be considered successful semester of studies in the application form, by the instructor in charge of the course students are announced within two weeks of the first semester. Grade is used in the calculation of the relative evaluation system. Relative assessment of all students in the course of the arithmetic average of courses taken and the statistical distribution of achievement scores are taken into account. Relative assessment system, implementation principles are determined by the Senate. Percentage Course Grade Grade Points 90-100 AA 4,00 85-89 BA 3,50 80-84 BB 3,00 75-79 CB 2,50 70-74 CC 2,00 65-69 DC 1,50 60-64 DD 1,00 50-59 FD 0,50 00-49 FF 0,00 Success notes; a) S: Non-credit courses successfully, b) U: Non-credit courses failed, c) P: Annual courses successfully at the end of the first semester, d) EX: The University's successful in the exemption, e) NI: Ağırlıklı ortalamaya katılmayan derslerin notu, f) NA: Attendance and / or application does not fulfill the requirement, the right to take public examinations that failed to g) T: The course grade is defined as the transfer. One class AA, BA, BB, CB, CC, S and EX grades that course is considered successful. A DC or DD, or a course grade student, course, semester course registration form is received by writing all the courses registered on an academic average of 2.00 and the course / courses is considered successful. T-note, or other parts of the university students who transfer from another university, they had taken before and on the recommendation of equivalence partition faculty / school board shall be accepted for courses. Participate in the academic grade point average calculations. Academic Average: Achievement of the students, semester and academic average is determined by calculating the overall academic average. Received course credit in that course with a grade of that course multiplied by the coefficient gives the weighted score. The average academic semester, the course curriculum of courses in the semester, things that should be the sum of the weighted scores, and dividing by the total credits of the courses. Annual spring semester courses will be included in academic average. Overall academic average, the student's achievement in all the courses are learning to take notes during the period calculated on the basis of the sum of the weighted scores, is calculated by dividing the sum of credit courses taken. Academics are two digits after the decimal point when calculating the average. Comma after the second step, third step, the number is greater than 5 or an increased number. Minor, double major with courses from the academic plan, despite having an average of lessons learned from the calculation of S and T grades are ignored. If the courses the student again, it's the last grade classes will be included in academic average. Students, if they wish, to raise the academic average of DD, DC and CC notes, they may repeat the courses. The last grade received in these courses will be included in academic average. The grade (NI) (Not Included) is assigned for a course taken on the condition that it is not included in Cumulative Grade Point Average (CGPA). The grade (NA) (No Attendence) is given if a student does not fulfill the attendance and/or application requirements of the course and is included in the CGPA as (FF). A student is considered to be successful in a course if he/she gets one of the following grades: AA, BA, BB, CB, CC, S, or EX. A student who gets DC or DD grades from one or some of the courses is considered to be successful in these courses if the student is successful in other courses taken at the same semester and his/her GPA is at least 2.00 or higher including the courses with DC or DD grades. A student's academic success is calculated in the form of a GPA and CGPA by the Registrar's Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the beginning of entrance to the University which are recognized as valid by the Department in which she/he is registered.

Quality Assurance-
Access Requirements

High school diploma, Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examination

Conditions for SuccessThe Short Cycle (Associate’s Degree) is awarded to students who have- successfully completed all the courses in the curriculum, 120 ECTS credits,- a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00,- successfully completed a –week summer practice.
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030021501


Qualification Title
Yapı Denetimi Ön Lisans Diploması

Awarding Body
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi

Awarding Body Contact
Niğde Ömer Halisdemir University Rectorate, Central Campus, Bor Yolu, 51240 Center/Niğde

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to analyse and interpret a construction problem.
  • To be able to establish relations with the other vocational disciplines in the construction industry.
  • Having self-awareness.
  • To be able to defend suggested solution.
  • Knowing solutions put forward for the solutions of the problem.
  • Basic knowledge regarding the profession.
  • Basic knowledge regarding the field of education.
  • The skill to work with interdisciplinary teams.
  • The ability to use information for practice.
  • The ability to apply solution ways.

Key Competencies
-

Further Info

Grade Evaluation Achievement score is determined by evaluating the scores obtained from tests of 100. The grade is determined by the achievement of a lesson. Success of the final grade in the course of the studies that provided the final semester grade by grade is provided with the evaluation of the general examinations is determined. Semester in the studies, lectures and attendance applications, field studies, practice, homework, projects, internships, workshops, seminars, laboratory and similar studies. Determining the student's semester grade, the semester of the academic calendar, these studies midterm exam in the last week with a certain extent be considered together. Overall impact of the examination course achievement score at least 60% to 40% may be the most. Semester exam grade and the overall impact rates and student achievement score to be considered successful semester of studies in the application form, by the instructor in charge of the course students are announced within two weeks of the first semester. Grade is used in the calculation of the relative evaluation system. Relative assessment of all students in the course of the arithmetic average of courses taken and the statistical distribution of achievement scores are taken into account. Relative assessment system, implementation principles are determined by the Senate. Percentage Course Grade Grade Points 90-100 AA 4,00 85-89 BA 3,50 80-84 BB 3,00 75-79 CB 2,50 70-74 CC 2,00 65-69 DC 1,50 60-64 DD 1,00 50-59 FD 0,50 00-49 FF 0,00 Success notes; a) S: Non-credit courses successfully, b) U: Non-credit courses failed, c) P: Annual courses successfully at the end of the first semester, d) EX: The University's successful in the exemption, e) NI: Ağırlıklı ortalamaya katılmayan derslerin notu, f) NA: Attendance and / or application does not fulfill the requirement, the right to take public examinations that failed to g) T: The course grade is defined as the transfer. One class AA, BA, BB, CB, CC, S and EX grades that course is considered successful. A DC or DD, or a course grade student, course, semester course registration form is received by writing all the courses registered on an academic average of 2.00 and the course / courses is considered successful. T-note, or other parts of the university students who transfer from another university, they had taken before and on the recommendation of equivalence partition faculty / school board shall be accepted for courses. Participate in the academic grade point average calculations. Academic Average: Achievement of the students, semester and academic average is determined by calculating the overall academic average. Received course credit in that course with a grade of that course multiplied by the coefficient gives the weighted score. The average academic semester, the course curriculum of courses in the semester, things that should be the sum of the weighted scores, and dividing by the total credits of the courses. Annual spring semester courses will be included in academic average. Overall academic average, the student's achievement in all the courses are learning to take notes during the period calculated on the basis of the sum of the weighted scores, is calculated by dividing the sum of credit courses taken. Academics are two digits after the decimal point when calculating the average. Comma after the second step, third step, the number is greater than 5 or an increased number. Minor, double major with courses from the academic plan, despite having an average of lessons learned from the calculation of S and T grades are ignored. If the courses the student again, it's the last grade classes will be included in academic average. Students, if they wish, to raise the academic average of DD, DC and CC notes, they may repeat the courses. The last grade received in these courses will be included in academic average. The grade (NI) (Not Included) is assigned for a course taken on the condition that it is not included in Cumulative Grade Point Average (CGPA). The grade (NA) (No Attendence) is given if a student does not fulfill the attendance and/or application requirements of the course and is included in the CGPA as (FF). A student is considered to be successful in a course if he/she gets one of the following grades: AA, BA, BB, CB, CC, S, or EX. A student who gets DC or DD grades from one or some of the courses is considered to be successful in these courses if the student is successful in other courses taken at the same semester and his/her GPA is at least 2.00 or higher including the courses with DC or DD grades. A student's academic success is calculated in the form of a GPA and CGPA by the Registrar's Office. The total credit points for a course are obtained by multiplying the grade point of the final grade by the credit hours. In order to obtain the GPA for any given semester, the total credit points earned in that semester are divided by the total credit hours. The CGPA is calculated by taking into account all the courses taken by a student from the beginning of entrance to the University which are recognized as valid by the Department in which she/he is registered.


Quality Assurance
-

Access Requirements

High school diploma, Placement through a nation-wide Student Selection and Placement Examination


Conditions for Success
The Short Cycle (Associate’s Degree) is awarded to students who have- successfully completed all the courses in the curriculum, 120 ECTS credits,- a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) of 2.00 out of 4.00,- successfully completed a –week summer practice.

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address