Yeterlilik Kodu | TR0030044394 | |
Yeterlilik Adı | Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Artvin Çoruh Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Artvin Çoruh Üniversitesi Rektörlük Onur, Çayağzı, 08000 Artvin Merkez/Artvin | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.artvin.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notunda ara sınav % 40, final % 60 etkilidir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. Mezuniyet için öğrenciler 4.00 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmalıdırlar ve her sınavı başarıyla tamamlamış olmalıdırlar. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | İlgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler sınavsız, diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler ise, Yükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucunda YGS-2 puan türünde yeterli puanı almış ve özel şartları taşıyan öğrenciler alınmaktadır. Programlara ayrıca, yatay geçiş yoluyla da öğrenci kabul edilmektedir. Bu geçişler bir yönerge ile düzenlenmiştir ve öğrenciler farklı yükseköğretim kurumlarının diploma programları veya aynı yükseköğretim kurumu içindeki diploma programları arasında ancak önceden ilan edilen sayı ve geçiş şartları çerçevesinde geçiş yapabilirler. | |
Başarma Şartları | Mezuniyet için öğrenciler 4.00 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmalıdırlar ve her sınavı başarıyla tamamlamış olmalıdırlar. Bölümden mezun olabilmek için; her öğrencinin 2.ve 4.yarı yılın sonunda 15’er gün olmak üzere toplam 30 iş günü (8 AKTS) mesleki yaz stajı yapması, aşağıdaki tabloda belirtilen dersleri tamamlamaları ve başarılı olmaları gerekmektedir. Bir öğrenci minimum 126 AKTS’yi tamamlamak zorundadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olanlara ülkemiz koşulları içinde yaşlı bakım alanlarında talep bulunmaktadır. Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumunda, Belediyelerde, Hastanelerde, Sivil Toplum Kuruluşlarında ve Özel Statüdeki Kurumlarda yürütülen yaşlı bakım hizmetleri, söz konusu programdan mezun olacakların istihdam alanlarını oluşturmaktadır. Yaşlılara yönelik hizmetler; huzur evleri, yaşlı bakımevi, güçsüzler yurdu, yaşlı için gündüz merkezleri, sağlık birimlerindeki yaşlıya yönelik uygulamalar, evde bakım hizmetleri şeklinde sıralanabilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030044394
- Yaşlı bakımı alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
- Yaşlı bakımı alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Yaşlı bakımı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimi ve becerilerini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
- Yaşlı bakımı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
- Meslektaşları, yaşlı ve yaşlı yakınları ve sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
- Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır;
- Yaşlı bakımı alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
- Yaşlı bakımı alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımları ile birlikte bilgi ve iletişim teknolojilerini başarıyla kullanır.
- Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
- Yaşlı bakımı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
- Yaşlı bakımı alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır .
- Yaşlı bakımı alanı ile ilgili mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirebilir.
- Atatürk ilkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgiye, iyi derecede Türkçe ve orta düzeyde İngilizce kullanım becerisine sahip olmak.
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için teorik derslerin en az %70`ine, uygulamalı derslerin en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notunda ara sınav % 40, final % 60 etkilidir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.00 olması gerekir. Mezuniyet için öğrenciler 4.00 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmalıdırlar ve her sınavı başarıyla tamamlamış olmalıdırlar.
İlgili Meslek Lisesinden mezun olan öğrenciler sınavsız, diğer lise ve Meslek lisesi mezunu öğrenciler ise, Yükseköğretim Kurulu Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan sınav sonucunda YGS-2 puan türünde yeterli puanı almış ve özel şartları taşıyan öğrenciler alınmaktadır.
Programlara ayrıca, yatay geçiş yoluyla da öğrenci kabul edilmektedir.
Bu geçişler bir yönerge ile düzenlenmiştir ve öğrenciler farklı yükseköğretim kurumlarının diploma programları veya aynı yükseköğretim kurumu içindeki diploma programları arasında ancak önceden ilan edilen sayı ve geçiş şartları çerçevesinde geçiş yapabilirler.
Programdan mezun olanlara ülkemiz koşulları içinde yaşlı bakım alanlarında talep bulunmaktadır.
Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumunda, Belediyelerde, Hastanelerde, Sivil Toplum Kuruluşlarında ve Özel Statüdeki Kurumlarda yürütülen yaşlı bakım hizmetleri, söz konusu programdan mezun olacakların istihdam alanlarını oluşturmaktadır.
Yaşlılara yönelik hizmetler; huzur evleri, yaşlı bakımevi, güçsüzler yurdu, yaşlı için gündüz merkezleri, sağlık birimlerindeki yaşlıya yönelik uygulamalar, evde bakım hizmetleri şeklinde sıralanabilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030044394 | |
Qualification Title | Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması | |
Awarding Body | Artvin Coruh University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | https://www.artvin.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Care of the elderly and disabled adults | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of elderly care. -Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field ofelderly care, and transfer their thoughts and solutions suggestions related to the issues verbally and in writing. Implement a given task independently by using their gained knowledge related to the field of elderly care. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of elderly care and take personal responsibilities when needed. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of elderly care and take personal responsibilities when needed. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of elderly care. -Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field ofelderly care. Interpret and evaluate data using their gained basic knowledge and skills of the field of elderly care , and identify, analyse the problems, and take part/ responsibility in the studies planned to solve them. their knowledge, skills and faculties of the field of elderly care with the conciousness of life long learning, and attend the programs, vocational in-service activities and workshops in order to improve themselves individually and professionally. Follow the current events at the agenda of the public and world in the field of elderly care Aid and are sensible to the developments. May develop problem solutions by considering the professional and ethic values related to the field of elderly care . To have knowledge about principles of Ataturk revolution history and also perfect Turkish and meanly English speaking skill. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | It is necessary that at least 70% of the theoretical courses and at least 80% of the applied courses should be continued in order for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to enter the final exam. Students are required to take at least one midterm and a final exam for each course. In the grade of success, midterm exam is 40%, final 60% is effective. There is a requirement to take at least 30 points from the final exam. Students who take one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. For a student to have a grade of DC or DD grade, a grade point average of at least 2.00 must be achieved. 2:00 academic average of 4.00 for graduation, students must have successfully completed and each exam must. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | If the students graduated from the related vocational high school are without examination and the students graduated from other high school and vocational high school, the students who have got enough score in the type of YGS-2 points and have special conditions are taken from the examination result made by the Higher Education Council Measurement Selection and Placement Center. Programs are also accepted as students through horizontal transfer. These transitions are regulated by a directive and students can switch between diploma programs of different higher education institutions or diploma programs within the same higher education institution only within the previously announced number and transition conditions. | |
Conditions for Success | 2:00 academic average of 4.00 for graduation, students must have successfully completed and each exam must. To graduate from department; each student has to complete a total of 30 working days (8 ECTS) vocational summer internship including 2nd and 4th year at the end of the 15th day, the following tablature courses and be successful. A student has to complete a minimum of 126 ECTS. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who graduate from the program are in demand of elderly care areas within the conditions of our country. Elderly care services carried out by the Social Services and Child Protection Agency, where municipal care services are carried out, in municipalities, hospitals, NGOs and Special Provincial Institutions constitute the employment areas of graduates of the program. Services for the elderly; day care centers for the elderly, elderly practices in the health care units, and home care services. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030044394
Professionally evaluate and apply the knowledge gained through the theoretical and applied courses which are at the base level aided with course books, application tools and other resources in the field of elderly care. -Inform the concerned people or institutions by using their gained basic knowledge related to the field ofelderly care, and transfer their thoughts and solutions suggestions related to the issues verbally and in writing. Implement a given task independently by using their gained knowledge related to the field of elderly care. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of elderly care and take personal responsibilities when needed. Act proper to the quality management and processes by being in the team in order to solve the present and unpredictable complex problems encountered during the applications related to the field of elderly care and take personal responsibilities when needed. Know the institutions and organizations exist in the health system; act proper to the laws, regulations and directives related to their rights and responsibilities as an individual working in the field of elderly care. -Use well the information and communication technologies, and the computer software related to the field ofelderly care. Interpret and evaluate data using their gained basic knowledge and skills of the field of elderly care , and identify, analyse the problems, and take part/ responsibility in the studies planned to solve them. their knowledge, skills and faculties of the field of elderly care with the conciousness of life long learning, and attend the programs, vocational in-service activities and workshops in order to improve themselves individually and professionally. Follow the current events at the agenda of the public and world in the field of elderly care Aid and are sensible to the developments. May develop problem solutions by considering the professional and ethic values related to the field of elderly care . To have knowledge about principles of Ataturk revolution history and also perfect Turkish and meanly English speaking skill.
It is necessary that at least 70% of the theoretical courses and at least 80% of the applied courses should be continued in order for each student to enroll in classes at the beginning of the semester and to enter the final exam. Students are required to take at least one midterm and a final exam for each course. In the grade of success, midterm exam is 40%, final 60% is effective. There is a requirement to take at least 30 points from the final exam. Students who take one of the letter grades AA, BA, BB, CB and CC are deemed to have completed that course. DC and DD grades are conditionally successful grades. For a student to have a grade of DC or DD grade, a grade point average of at least 2.00 must be achieved. 2:00 academic average of 4.00 for graduation, students must have successfully completed and each exam must.
If the students graduated from the related vocational high school are without examination and the students graduated from other high school and vocational high school, the students who have got enough score in the type of YGS-2 points and have special conditions are taken from the examination result made by the Higher Education Council Measurement Selection and Placement Center. Programs are also accepted as students through horizontal transfer. These transitions are regulated by a directive and students can switch between diploma programs of different higher education institutions or diploma programs within the same higher education institution only within the previously announced number and transition conditions.
Those who graduate from the program are in demand of elderly care areas within the conditions of our country. Elderly care services carried out by the Social Services and Child Protection Agency, where municipal care services are carried out, in municipalities, hospitals, NGOs and Special Provincial Institutions constitute the employment areas of graduates of the program. Services for the elderly; day care centers for the elderly, elderly practices in the health care units, and home care services.
Qualification is continuous