Yeterlilik Kodu | TR0030032746 | |
Yeterlilik Adı | Yaşlı Bakımı (Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Namık Kemal, Kampüs Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.nku.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO: 5321.04 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus artmaktadır. Yaşlı bireylerin yaşlanma ile ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, sosyal yetersizliklerinin azaltılmasına ve yaşam kalitelerinin artmasına katkı sağlayacak yaşlı bakım teknikerlerine ihtiyaç vardır. Programın amacı; yaşlı bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; kamu alanı, özel alan ve sivil toplum örgütlerinde yaşlı bakım hizmetini uygulayıcı ve geliştirici niteliğe sahip nitelikli ara eleman yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Derslikler, yaşlı bakımı uygulama laboratuvarı ve dersin içeriği ile ilgili laboratuvarlar (bilgisayar laboratuvarı) ve çevrim içi gerçekleşmektedir. Mesleki ders uygulamaları öğrencileri mesleki yaşantıya hazırlamak amacı ile gerekli izinler alındıktan sonra hastane ve huzurevi olmak üzere kurumlarda gerçekleştirilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir. Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Yaşlı Bakımı Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026 | |
Giriş Şartı | Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak. | |
Başarma Şartları | Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | “Yaşlı Bakımı” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
Ülkemizde yaşlı nüfus oranı artmaktadır. Kentleşme oranının artması ile birlikte geleneksel aile yapısı da değişime uğramaktadır. Değişimlere bağlı olarak yaşlı nüfusun bakım gereksinimleri artmakta ve yaşlıyı bütüncül olarak ele alabilecek bakım teknikeri istihdamına duyulan ihtiyaçta artmaktadır. Dolayısıyla iş bulma sıkıntısı yoktur. Bu mesleği yapan kişiler; yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı alanlarıyla ilgili birimler, belediyeler, hastaneler, huzurevleri, yaşlı bakımevleri, evde bakım hizmetleri, yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi yerlerde çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı |
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030032746
ISCO: 5321.04
ISCO: 5321.04
Dünyada ve ülkemizde yaşlı nüfus artmaktadır. Yaşlı bireylerin yaşlanma ile ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, sosyal yetersizliklerinin azaltılmasına ve yaşam kalitelerinin artmasına katkı sağlayacak yaşlı bakım teknikerlerine ihtiyaç vardır. Programın amacı; yaşlı bakım hizmeti konusunda gerekli bilgi, beceri ve değerleri bütünleştirip, özümseyerek; kamu alanı, özel alan ve sivil toplum örgütlerinde yaşlı bakım hizmetini uygulayıcı ve geliştirici niteliğe sahip nitelikli ara eleman yetiştirmektir.
Derslikler, yaşlı bakımı uygulama laboratuvarı ve dersin içeriği ile ilgili laboratuvarlar (bilgisayar laboratuvarı) ve çevrim içi gerçekleşmektedir. Mesleki ders uygulamaları öğrencileri mesleki yaşantıya hazırlamak amacı ile gerekli izinler alındıktan sonra hastane ve huzurevi olmak üzere kurumlarda gerçekleştirilmektedir.
Öğrenme örgün ve uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Öğrenciler alanları ile ilgili kamu ve özel kuruluşlarda staj yapabilmektedir.
- Genel veya mesleki orta öğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan dersler ve yaşlı bakımı alanında aldığı dersler hakkında temel ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. Alanı ile ilgili temel kavramları kavradığını göstermek, öğrendiklerini uygulamalı, yazılı ve sözlü olarak sunabilmek.
- Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlamak.
- Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamalar ve destek sistemleri (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) hakkında bilgi sahibi olmak.
- Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlayabilmek ve uygulayabilmek.
- Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları belirlemek. Ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmek.
- Yaşlı bakımı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve sürdürülebilirlik bilincine sahip olmak.
- Yaşlı bakımı ile ilgili konularda, sosyal sorumluluk, etik ve kültürel değerler ile sosyal güvenlik hakları bilgisi ve bilincine sahip olmak, kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalık geliştirmek.
- Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahip olmak.
- Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımı (program, animasyon vb.) kullanabilmek.
- Yeterli olacak düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği
- Öğrenme yetkinliği
- İletişim ve sosyal yetkinlik
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Ayrıca eğitim görmekte olan öğrencilerin, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanmakta olan AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) kredi sistemine geçilmiş olup öğrencilerin her bir ders için ders saati dışında da ilgili konuya ayırdıkları zaman ölçülmeye çalışılmaktadır. Tüm bunların sonunda dönem içi ve dönem sonu değerlendirme sistemleriyle (Vize ve Final sınavları ile kısa sınav, ödev, uygulama, sunum vb.) öğrencilerin başarı durumları sisteme öğretim üyeleri tarafından girilerek bilgisayar ortamında da internet aracılığıyla duyurulmaktadır. Son değerlendirme ise söz konusu dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeyleri bağıl değerlendirme sistemiyle gruplandırılarak aşağıdaki harf notlarına göre transkriptlerine yansımaktadır. Öğrencilerin derslerde almış oldukları notlar sisteme girilirken bağıl değerlendirme üzerinden gruplandırılarak aşağıdaki tabloda belirtilen harf karşılıklarına göre sistem tarafından yayınlanmaktadır.
Bağıl değerlendirme ve mutlak değerlendirme yönteminde harfli notların katsayıları aşağıdaki tabloya göre belirlenir:
100 Puan üzerinden değeri Harfli notu Katsayı
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
Toplamda 2 yıl olan eğitim süresi sonunda, gerekli tüm dersleri başarıyla tamamlayarak toplam kredilerini tamamlamış olan öğrencilere ön lisans diploması verilmektedir. Yaşlı Bakımı Programı’ndaki her bir öğrencinin programı tamamlayabilmesi ve mezuniyet için gerekli koşulları sağlayabilmesi için en az 120 AKTS kredisi alması gerekmektedir. Alınması gereken toplam kredi miktarının en az %25’i seçmeli derslerden oluşur. Ayrıca öğrencinin genel not ortalamasının ise en az 2.00 ve üzeri olması (harf notu olarak CC ve üzeri) gereklidir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
Belgelendirme: Ön Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” kamuoyuyla paylaşılır.
Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
MEDEK (Mesleki Eğitim ve Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği) tarafından akredite edilmiştir. Akreditasyon Süresi: 01.01.2025 / 31.12.2026
Ortaöğretimden Mezun Olmak ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Üniversite Giriş Sınavından Kontenjan dahilinde yeterli puan almak.
“Yaşlı Bakımı” ön lisans programını başarı ile bitirenler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı’nda (DGS) başarılı oldukları takdirde, aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilmektedirler:
- Acil Yardım ve Afet Yönetimi
- Beslenme ve Diyetetik
- Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
- Gerontoloji
- Hemşirelik
- Sağlık Yönetimi
- Sosyal Hizmet
Ülkemizde yaşlı nüfus oranı artmaktadır. Kentleşme oranının artması ile birlikte geleneksel aile yapısı da değişime uğramaktadır. Değişimlere bağlı olarak yaşlı nüfusun bakım gereksinimleri artmakta ve yaşlıyı bütüncül olarak ele alabilecek bakım teknikeri istihdamına duyulan ihtiyaçta artmaktadır. Dolayısıyla iş bulma sıkıntısı yoktur. Bu mesleği yapan kişiler; yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı alanlarıyla ilgili birimler, belediyeler, hastaneler, huzurevleri, yaşlı bakımevleri, evde bakım hizmetleri, yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi yerlerde çalışabilmektedirler.
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
- Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
- Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği (31514 Sayı No’lu Yönetmelik)
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030032746 | |
Qualification Title | Elderly Care Associate (Vocational School of Health Sciences) Degree Diploma | |
Awarding Body | Tekirdağ Namık Kemal University | |
Awarding Body Contact | Namık Kemal, Campus Cad No:1, 59030 Süleymanpaşa/Tekirdağ | |
Awarding Body Url | http://www.nku.edu.tr/ | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Care of the elderly and disabled adults | |
National Occupation Classification |
ISCO: 5321.04 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The elderly population is increasing in the world and in our country. There is a need for elderly care technicians who will contribute to the reduction of physical, mental and social inadequacies of elderly individuals and increase their quality of life. The aim of the programme is; by integrating and assimilating the necessary knowledge, skills and values about elderly care service; to train qualified intermediate staff who are qualified to implement and develop elderly care service in public, private and non-governmental organisations. | |
Learning Environments | Classrooms, elderly care practice laboratory and laboratories related to the content of the course (computer laboratory) and online. Vocational course applications are carried out in institutions such as hospitals and nursing homes after obtaining the necessary permissions in order to prepare students for professional life. Learning takes place in the form of formal and distance education. Students can do internship in public and private institutions related to their fields. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info | The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised.
In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient 90-100 AA 4.00 80-89 BA 3.50 70-79 BB 3.00 65-69 CB 2.50 60-64 CC 2.00 50-59 DD 1.50 30-49 FD 1.00 0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Programme of Elderly Care is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade). | |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans. 2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK. 3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree. 4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026 | |
Access Requirements | Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota. | |
Conditions for Success | In order to graduate, students studying in this programme must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses in the curriculum with a grade of at least DD/S. The minimum ECTS required for graduation is 120. Students are also required to complete their compulsory internships in the specified time and characteristics. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have successfully completed the ‘Elderly Care’ associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
The rate of elderly population is increasing in our country. With the increase in the rate of urbanisation, the traditional family structure is also changing. Depending on the changes, the care needs of the elderly population are increasing and the need for the employment of care technicians who can handle the elderly holistically is increasing. Therefore, there is no problem of finding a job. People who do this profession; They can work in places such as units related to their fields affiliated to the Ministry of Family and Social Policies, municipalities, hospitals, nursing homes, elderly care homes, home care services, arranging the elderly's home, sheltered housing, where elderly care services are carried out. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation 3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514) | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030032746
ISCO: 5321.04
ISCO: 5321.04
The elderly population is increasing in the world and in our country. There is a need for elderly care technicians who will contribute to the reduction of physical, mental and social inadequacies of elderly individuals and increase their quality of life. The aim of the programme is; by integrating and assimilating the necessary knowledge, skills and values about elderly care service; to train qualified intermediate staff who are qualified to implement and develop elderly care service in public, private and non-governmental organisations.
Classrooms, elderly care practice laboratory and laboratories related to the content of the course (computer laboratory) and online. Vocational course applications are carried out in institutions such as hospitals and nursing homes after obtaining the necessary permissions in order to prepare students for professional life.
Learning takes place in the form of formal and distance education. Students can do internship in public and private institutions related to their fields.
- To have basic and practical knowledge about the courses based on the qualifications gained in general or vocational secondary education and the courses taken in the field of elderly care. To show that he / she comprehends the basic concepts related to the field, to be able to present what he / she has learnt in practice, written and orally.
- Define the physiology of aging and aging.
- To have knowledge about legal practices and support systems for elderly care (nursing home, day care home, etc.).
- To be able to define and apply the processes of supporting the physical, psychological and social areas of elderly individuals, planning and implementing the basic rehabilitation programme.
- To identify complex and unforeseen problems encountered in applications related to elderly care. To take responsibility as a team member.
- To have occupational safety, occupational health, environmental protection knowledge and sustainability awareness in issues related to elderly care.
- To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical and cultural values and social security rights, to develop awareness of career management and lifelong learning.
- To have the ability to evaluate professional problems and issues independently with an analytical and critical approach and to propose solutions.
- To be able to use the software and hardware (programmes, animation, etc.) required by the profession together with basic computer usage knowledge.
- To have sufficient knowledge of foreign language.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Ability to work independently and take responsibility
- Learning competence
- Communication and social competence
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and competence of expression
The passing grade at Tekirdag Namik Kemal University is 60 out of 100. However, the final or make-up exam result must be at least 50. Exams are evaluated on a full grade of 100. The semester / year-end grade of a course is the sum of 30% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams and 70% of the grade taken in the semester / year-end exam or make-up exam. However, the semester / year-end grade of a course; Provided that it is decided by the relevant faculty / school board and announced at the beginning of the semester, it can be calculated between 30% and 50% of the arithmetic average of the midterm or midterm exams, between 70% and 50% of the grade taken in the semester / year-end or make-up exam, and the sum of the ratios can be calculated as 100%. As a result of the calculation, if the first number after the decimal point is less than five, it is increased to the lower integer, and if it is five or more than five, it is increased to the upper integer and finalised.
In addition, in order to ensure that the students receiving education receive an education in accordance with the ECTS (European Credit Transfer System), which is applied in European Union countries, applications in this direction have been initiated in the department. In this way, the ECTS credit system has been adopted and the time allocated by the students to the relevant subject for each course outside of class time is tried to be measured. At the end of all these, the success status of the students through mid-term and final evaluation systems (mid-term and final exams, quizzes, homework, practice, presentation, etc.) are entered into the system by the faculty members and announced on the computer environment via the internet. In the final evaluation, the success levels of all students taking the course in question are grouped by the relative evaluation system and reflected in their transcripts according to the letter grades below. The grades that the students have received in the courses are grouped according to the relative evaluation while entering the system and published by the system according to the letter equivalents specified in the table below.
The coefficients of letter grades in the relative and absolute evaluation method are determined according to the table below:
Value out of 100 points Letter grade Coefficient
90-100 AA 4.00
80-89 BA 3.50
70-79 BB 3.00
65-69 CB 2.50
60-64 CC 2.00
50-59 DD 1.50
30-49 FD 1.00
0-29 FF 0.00
At the end of the 2-year education period, students who successfully complete all the required courses and complete the total credits are awarded an associate degree. Each student in the Programme of Elderly Care is required to take at least 120 ECTS credits in order to complete the programme and meet the requirements for graduation. At least 25% of the total credits to be taken consists of elective courses. In addition, the overall grade point average of the student must be at least 2.00 and above (CC and above as a letter grade).
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of associate degree programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of associate degree departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.
2.Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.
3.Certification: Students enrolled in associate degree programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a associate degree.
4.Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
It is accredited by MEDEK (Association for Evaluation and Accreditation of Vocational Education). Accreditation Period: 01 January 2025 / 31 December 2026
Graduating from Secondary Education and getting enough points from the University Entrance Examination conducted by the Measuring, Selection and Placement Center Selection and Placement Center within the quota.
Those who have successfully completed the ‘Elderly Care’ associate degree programme can transfer to the following undergraduate programmes if they are successful in the Vertical Transfer Examination conducted by OSYM:
- Emergency Aid and Disaster Management
- Nutrition and Dietetics
- Physiotherapy and Rehabilitation
- Gerontology
- Nursing
- Health Management
- Social Service
The rate of elderly population is increasing in our country. With the increase in the rate of urbanisation, the traditional family structure is also changing. Depending on the changes, the care needs of the elderly population are increasing and the need for the employment of care technicians who can handle the elderly holistically is increasing. Therefore, there is no problem of finding a job. People who do this profession; They can work in places such as units related to their fields affiliated to the Ministry of Family and Social Policies, municipalities, hospitals, nursing homes, elderly care homes, home care services, arranging the elderly's home, sheltered housing, where elderly care services are carried out.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Framework Regulation on Practical Training in Higher Education (Regulation No. 31514)
The qualification is valid at all times.