Yeterlilik Kodu | TR0030031790 | |
Yeterlilik Adı | Yeni Medya ve İletişim (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İbn Haldun Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Başak Mah. Ordu Cad. F-05 Blok No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İST. | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.ihu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Görsel-işitsel teknikler ve medya üretimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Yeni Medya ve İletişim programındaki değerlendirme, yazılı sınavlar, projeler, sunumlar ve pratik çalışmaların bir kombinasyonunu içerir. Sürekli kurs çalışması değerlendirmesi, dönem sonu sınavları ile birlikte final notuna katkıda bulunur. Program, teorik anlayışı ve pratik becerileri vurgular. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 6.03.2024/5.03.2029 | |
Giriş Şartı | 1. Üniversiteye giriş sınavından (ÖSYM) geçerli bir puan. | |
Başarma Şartları | Toplamda 129 kredi/240 AKTS olan tüm zorunlu ve seçmeli derslerin başarıyla tamamlanması. 2. Minimum 2.00/4.00 not ortalaması. 3. Gerekli staj süresinin başarıyla tamamlanması. 4. Bir mezuniyet projesinin sunulması ve kabul edilmesi. Yeni Medya ve İletişim alanında lisans derecesi ile mezun olmak için tüm öğrencilerin 129 kredi ve 240 AKTS puanı gerekliliklerini yerine getirmeleri gerekmektedir. Ayrıca, Çok Dillilik Politikasının bir gereği olarak, öğrencilerin Türkçe, Arapça ve İngilizce dillerinde zorunlu dil derslerini tamamlamaları ve 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına (GNO) sahip olmaları gerekmektedir. Program sonunda genel not ortalaması 3.00-3.49 arasında olan öğrenciler "Onur Öğrencisi", 3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise "Yüksek Onur Öğrencisi" olarak değerlendirilirler. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler. Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030031790
ISCO 08
ISCO 08
- Yeni Medya ve İletişim programı, medya tarihi, dijital medya üretimi, iletişim teorileri ve çeşitli yeni medya araçlarında uygulamalı eğitim kurslarını içeren kapsamlı bir müfredat sunmaktadır. Program, öğrencilerin hızla değişen medya manzarasında yol alabilmelerini sağlamak için hem teoriye hem de pratiğe odaklanarak tasarlanmıştır. Seçmeli dersler, öğrencilere dijital pazarlama, çoklu ortam anlatımı vb. gibi alanlarda uzmanlaşma olanağı tanır.
- Bölüm müfredatında yer alan dersler fakülte derslikleri ve bölüme bağlı olarak hizmet veren stüdyolarda hem uygulamalı hem de teorik olarak yürütülmektedir.
- Temel iletişim teorilerini ve yeni medyanın evrimini anlama yeteneği kazanır.
- Medyanın tarihini modern dijital pratiklerle ilişkilendirerek analiz eder.
- Farklı yeni medya stratejilerini ve platformları için içerik geliştirmeyi öğrenir.
- Veri odaklı iletişim yaklaşımlarını ve kritik medya analizini uygular.
- İletişimde etik ve profesyonel standartları benimser.
- Seçmeli derslerle, yeni medya ve iletişimde spesifik alanlarda uzmanlaşır.
- Yeni medya teknolojilerini ve araçlarını etkili bir şekilde kullanır.
- Farklı kültürlerle dijital ortamda etkili iletişim kurma yeteneği geliştirir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Yeni Medya ve İletişim programındaki değerlendirme, yazılı sınavlar, projeler, sunumlar ve pratik çalışmaların bir kombinasyonunu içerir. Sürekli kurs çalışması değerlendirmesi, dönem sonu sınavları ile birlikte final notuna katkıda bulunur. Program, teorik anlayışı ve pratik becerileri vurgular.
Ölçme ve Değerlendirme
MADDE 23 – (1) Bir dersin ölçme-değerlendirmesi için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. İlgili Yönetim Kurulları tarafından yıllık olarak okutulması kabul edilen dersler için ise en az bir ara sınav ve yılsonu sınavı yapılır. Öğretim elemanı ödev, proje, laboratuvar, sınıf içi uygulama gibi çalışmaları da ölçme-değerlendirmeye katabilir. Yarıyıl sonu ve yılsonu sınavı yazılı olarak yapılır. Ancak ilgili yönetim kurulu kararı ile sınavlar sözlü, sözlü ve yazılı veya uygulamalı olarak da yapılabilir. Yarıyıl sonu başarı notunun verilmesinde tüm sınav ve ölçme değerlendirme sonuçları, yarıyıl içi çalışmalar, derslere devam ve katılım göz önünde tutulur.
(2) Kısa sınavların, öğrencilere önceden haber verilmesi zorunluluğu yoktur. Yarıyıl sonu sınav programı ile yılsonu sınav programı, sınavların tarihleri ve sınavların yapılacağı yerler, akademik takvimde öngörülen tarihte ilân edilir. Proje ve laboratuvar dersleri gibi niteliği gereği ilgili yönetim kurulunca sınav yapılmasına gerek görülmeyen dersler dışında tüm dersler için yarıyıl sonu sınavı veya yıllık dersler için yılsonu sınavı yapılır. Zorunlu hallerde hafta sonlarında sınav yapılabilir. Öğrenciler, sınavlara önceden belirlenen tarihlerde ve yerlerde girmek, sınava girerken yanlarında kimlik belgesi ile istenecek diğer belgeleri ya da yardımcı ders araçlarını bulundurmak zorundadır.
(3) Sınavlarda kopya çeken, kopya girişiminde bulunan veya kopyaya yardım edenler ile sınav kâğıtlarının değerlendirilmesi sırasında kopya çektiği ya da yardım ettiği tespit edilen öğrenciler başarısız sayılır ve haklarında ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(4) Sınav ve diğer ölçme-değerlendirme öğelerinin sonuçlarının iki haftayı geçirmeden ilan edilerek duyurulması gerekir. Puanlanan sınav kâğıdı, proje raporu, ödev gibi ölçme- değerlendirme kriterlerini isteyen öğrencinin geri bildirim alması öğretim elemanınca sağlanır.
(5) Öğrencinin yarıyıl sonu başarı notunun hesaplanmasında, en az üç ölçme-değerlendirme öğesi olması gerekir. Herhangi bir ölçme-değerlendirme öğesinin ağırlığı %60’tan fazla olamaz. Ölçmedeğerlendirmeye katılacak yarıyıl içi çalışmalar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notunun hesaplanmasındaki oranı öğrencilere yarıyıl başında dağıtılan ders izleme formunda duyurulur. Aynı esaslar yıllık derslere de uygulanır.
(6) Her dersin öğretim elemanı hazırladığı bir sayfalık ders özet raporunu, yarıyıl sonu başarı notlarını, sınav sorularını, diğer ölçme-değerlendirme belgelerini ve ders izleme formunu ekleyerek, yarıyıl sonu sınavı tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde, ilgili dekanlığa iletir. Sınav evrakları ve diğer ölçmedeğerlendirme kriterlerine ait belgeler iki yıl süreyle saklanır.
Mazeret Sınavları
MADDE 24 – (1) Yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenci, sınava girememe yahut çalışmaya katılamama gerekçesini/mazeretini bildiren bir dilekçeyi sınav tarihini izleyen üç iş günü içerisinde ilgili dekanlığa iletir. Sağlıkla ilgili mazereti varsa ilgili dekanlığın onayladığı sağlık raporunu, başka bir özrü varsa bunu kanıtlayan belgeyi dilekçesine eklemek zorundadır. Aynı esaslar yıllık derslere de uygulanır.
(2) Mazeretleri ilgili dekanlık tarafından kabul edilen öğrenciler için belirlenen ve ilan edilen tarihte mazeret sınavı yapılır. Mazereti kabul edilmeyen veya mazeret sınavına girmeyen öğrencinin notu sıfır olarak alınır.
MADDE 25 – (1) Azami öğrenim süresini doldurmaksızın, mezuniyet için tek dersi kalan veya tek ders sınavı sonucunda en az 2,00 ortalamayı sağlayabilecek durumda olan öğrenciler, dersin devam koşulunu sağlamış ve yarıyıl içi çalışmaları tamamlamış olmak kaydıyla ilgili yönetim kurulu kararı ile yarıyıl sonu sınavları bitimini izleyen on beş gün içerisinde yapılacak tek ders sınavına girebilir. Tek ders sınavında başarılı olamayan öğrenci dersi yeniden almak ve tüm gereklerini yerine getirmek zorundadır.
(2) Tek ders sınavına girebilecek durumda olan öğrencilerin, akademik takvimde belirlenen tek ders sınav tarihinden en geç beş iş günü önce ilgili fakülte dekanlığına başvurması gerekir.
(3) Bitirme çalışması/projesi/tezi gibi dersler için tek ders sınavı yapılmaz.
MADDE 26 – (1) Yarıyıl içi ve yılsonu başarı notları öğretim elemanları tarafından yarıyıl sonu sınavlarının son gününden itibaren azami beş iş günü içinde öğrenci bilgi sistemine girilir.
MADDE 27 – (1) Öğrenci sınav sonuçlarının ilanını izleyen üç iş günü içerisinde dersin öğretim elemanına başvurarak sınav kâğıdının yeniden incelenmesini isteyebilir. İlgili öğretim elemanı sınav kâğıdını tekrar inceleyerek itirazı en geç üç iş günü içinde değerlendirir ve sonucunu bildirir. Öğrenci sonuca tekrar itiraz etmek isterse, takip eden beş iş günü içerisinde itiraz dilekçesi ile ilgili dekanlığa başvurabilir. Başvuru, dekanlık gözetiminde yedi iş günü içerisinde sonuçlandırılır ve ilgililere yazılı olarak bildirilir. Süresinden sonra yapılan itirazlar kabul edilmez.
(2) İlan edilen notlarda yapılacak herhangi bir değişiklik ilgili fakülte yönetim kurulunun onayına bağlıdır.
MADDE 28 – (1) Öğrencilerin dersteki başarı derecesini belirtmek için harfli notlandırma sistemi kullanılır. Bu amaçla kullanılan harfler, ağırlık katsayıları ve anlamları aşağıda gösterilmiştir:
a)Başarı Notu Katsayısı Başarı Durumu
AA 4,0 Başarılı
BA 3,5 Başarılı
BB 3,0 Başarılı
CB 2,5 Başarılı
CC 2,0 Başarılı
DC 1,5 Şartlı Başarılı
DD 1,0 Şartlı Başarılı
FF 0,0 Başarısız
IA 0,0 Devamsız Başarısız
b) Harf notları dışında, not belgesinde geçici süreli NP ve sürekli görünen CW, E, LA, R,
S, T, U, W işaretlerinin anlamları da aşağıda gösterilmiştir:
CW: Öğrencinin yarıyıl içerisinde kayıt sildirdiğini gösterir,
E: Muafiyet sınavıyla başarılı olunan dersleri gösterir. Not ortalamasına katılmaz,
LA: Öğrencinin yarıyıl içerisinde izinli sayıldığını gösterir,
NP: Öğrencinin yarıyıl sonu sınavına girmediğini gösterir. Yarıyıl sonu sınav sürecinin bitiminden itibaren iki hafta içerisinde telafi edilenler başarı notuna, edilmeyenler FF’ye, kredisiz ders ise U’ya dönüşür,
R: Tekrar edilen dersleri gösterir,
S: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarılı olunduğunu gösterir,
U: Not ortalamasına katılmayan derslerde başarısız olunduğunu gösterir,
W: Öğrencinin dersten çekilmiş olduğunu gösterir. Not ortalamasına katılmaz.
MADDE 29 – (1) Öğrencilerin başarı durumu her yarıyıl sonunda YNO ve GNO değerleri ile izlenir.
(2) Bir öğrencinin bir dersten aldığı başarı kredisi, o dersin AKTS kredi değerinin yarıyıl sonu notu katsayısının çarpımı ile elde edilir. Not ortalamalarının hesaplanmasında ilgili derslerin başarı notlarının ders AKTS kredileriyle çarpımları toplamının yine ilgili derslerin AKTS kredileri toplamına bölünmesi yöntemi kullanılır.
(3) Başarısızlık sebebiyle tekrar edilen veya not yükseltmek için alınan derslerde önceki başarı notu ne olursa olsun son not geçerlidir. Ancak önceki notlar da not belgesinde gösterilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Foundation for International Business Administration Accreditation (FIBAA)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 6.03.2024/5.03.2029
1. Üniversiteye giriş sınavından (ÖSYM) geçerli bir puan.
2. İngilizce yeterlilik belgesi (TOEFL, IELTS veya üniversitenin kendi İngilizce yeterlilik sınavı).
MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı fakültelere öğrenci kabulü ÖSYM tarafından düzenlenen merkezi sınav sonucuna göre yine ÖSYM tarafından yapılan yerleştirme işlemi ile gerçekleşir, MADDE 6 – (1) Üniversiteye yeni kayıtlar, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca, ÖSYM tarafından belirlenen ve ilan edilen tarihlerde elektronik ortamda (e-devlet üzerinden) veya şahsen yapılabilir. Şahsen yapılacak kayıt işlemleri için adayın Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurması gerekir.
-(2) Üniversitenin lisans programlarına kesin kayıt yaptırabilmek için, ÖSYM tarafından ilgili programa yerleştirilmiş olmak ve kontenjan dâhilinde öğrenci kabul eden başka bir yükseköğretim kurumunun örgün öğretim programlarında kayıtlı olmamak gerekir.
-(3) Kesin kayıtlarda istenilecek belgeler ve uygulanacak esaslar, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda Üniversitenin ilgili kurulları tarafından belirlenerek internet sayfasında ilan edilir. Öğrenci kayıt işlemlerine ilişkin diğer esaslar İbn Haldun Üniversitesi Lisans EğitimÖğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 6. maddesinde düzenlenmiştir.
Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030031790 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in New Media and Communication (English) | |
Awarding Body | Ibn Haldun University | |
Awarding Body Contact | Başak Mah. Ordu Cad. No:3 P.K. 34480 Başakşehir/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://www.ihu.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Audio-visual techniques and media production | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Assessment in the New Media and Communication programme includes a combination of written exams, projects, presentations and practical work. Continuous coursework assessment, along with final exams, contributes to the final grade. The program emphasizes theoretical understanding and practical skills. ARTICLE 23 – (1) At least one midterm and final exam is held for the assessment and evaluation of a course. For the courses accepted to be taught annually by the relevant Administrative Boards, at least one midterm and final exam are held. The instructor can also include studies such as homework, projects, laboratories, and classroom applications in the assessment and evaluation. The final and final exams are held in writing. However, with the decision of the relevant board of directors, exams can also be held orally, orally and in writing or practically. In awarding the final grade, all exam and assessment results, semester studies, attendance and participation in classes are taken into consideration. (2) There is no obligation to notify students in advance of quizzes. The final exam schedule and the final exam schedule, the dates of the exams and the places where the exams will be held are announced on the date stipulated in the academic calendar. Except for courses such as project and laboratory courses, which are not required to be examined by the relevant board of directors due to their nature, a final exam is held for all courses or a final exam is held for annual courses. If necessary, exams can be held on weekends. Students are required to take the exams on predetermined dates and places, and to have their identity document and other documents or auxiliary course tools with them while taking the exam. (3) Students who cheat, attempt to cheat or assist in cheating in the exams, and students who are found to have cheated or assisted during the evaluation of the exam papers are deemed unsuccessful and the provisions of the relevant legislation are applied to them. (4) The results of the exam and other assessment and evaluation items must be announced within two weeks. It is ensured by the instructor that the student who wants the assessment and evaluation criteria such as the scored exam paper, project report, homework receives feedback. (5) In calculating the final grade of the student, there must be at least three assessment and evaluation elements. The weight of any assessment item cannot be more than 60%. The ratio of the semester studies to be included in the assessment and evaluation and the final exam in the calculation of the success grade is announced in the course monitoring form distributed to the students at the beginning of the semester. The same principles apply to annual courses. (6) The instructor of each course attaches the one-page course summary report, final grades, exam questions, other assessment and evaluation documents and course monitoring form and submits it to the relevant dean's office within thirty days at the latest from the date of the final exam. Exam documents and documents related to other assessment and evaluation criteria are kept for two years. Make-up Exams ARTICLE 24 – (1) A student who cannot take the final exam submits a petition stating the reason/excuse for not being able to take the exam or not participating in the study to the relevant dean's office within three working days following the exam date. If he/she has a health-related excuse, he/she has to attach the health report approved by the relevant dean's office, and if he/she has another disability, he/she has to attach the document proving it to his/her petition. The same principles apply to annual courses. (2) A make-up exam is held on the date determined and announced for students whose excuses are accepted by the relevant dean's office. The grade of the student whose excuse is not accepted or who does not take the make-up exam is taken as zero. ARTICLE 25 – (1) Students who have only one course left for graduation or who are in a position to achieve a GPA of at least 2.00 as a result of a single course exam, without completing the maximum education period, can take the single course exam to be held within fifteen days following the end of the final exams with the decision of the relevant board of directors, provided that they have met the attendance requirement of the course and completed the semester studies. Students who are not successful in the single course exam must retake the course and fulfill all the requirements. (2) Students who are in a position to take the single course exam must apply to the relevant faculty dean's office at least five working days before the single course exam date determined in the academic calendar. (3) There is no single course exam for courses such as graduation study/project/thesis. ARTICLE 26 – (1) Mid-term and end-of-year grades are entered into the student information system by the instructors within a maximum of five working days from the last day of the final exams. ARTICLE 27 – (1) The student may apply to the instructor of the course within three working days following the announcement of the exam results and request a re-examination of the exam paper. The relevant instructor examines the exam paper again, evaluates the objection within three working days at the latest and notifies the result. If the student wishes to object to the result again, he/she can apply to the relevant dean's office within the following five working days. The application is finalized within seven working days under the supervision of the dean's office and the relevant parties are notified in writing. Objections made after the deadline will not be accepted. (2) Any changes to be made in the announced grades are subject to the approval of the relevant faculty administrative board. ARTICLE 28 – (1) The letter grading system is used to indicate the degree of success of the students in the course. The letters, weight coefficients and meanings used for this purpose are shown below:a) Success Grade Coefficient Success StatusAA 4.0 SuccessfulBA 3.5 SuccessfulBB 3.0 SuccessfulCB 2.5 SuccessfulCC 2.0 SuccessfulDC 1.5 Conditionally SuccessfulDD 1.0 Conditionally SuccessfulFF 0.0 FailIA 0.0 Absent Failb) Apart from letter grades, the meanings of the temporary NP and CW, E, LA, R,S, T, U, W signs that appear continuously in the transcript are also shown below: CW: Indicates that the student has canceled his/her registration during the semester,E: Indicates the courses that have been passed with the exemption exam. It is not included in the grade point average, LA: Indicates that the student is considered to be on leave during the semester, NP: Indicates that the student did not take the final exam. Within two weeks from the end of the final exam process, those who are compensated are converted to a success grade, those who are not converted to FF, and the non-credit course is converted to U.R: Indicates the repeated courses, S: Indicates that the courses that are not included in the grade point average are successful, U: Indicates that the courses that are not included in the grade point average are failed, W: Indicates that the student has withdrawn from the course. It does not participate in the GPA. ARTICLE 29 – (1) At the end of each semester, the success of the students is monitored with YNO and GPA values. (2) The success credit received by a student from a course is obtained by multiplying the ECTS credit value of that course by the final grade coefficient. In calculating the grade point averages, the method of dividing the sum of the success grades of the relevant courses multiplied by the course ECTS credits by the total ECTS credits of the relevant courses is used. (3) In courses that are repeated due to failure or taken to increase the grade, the final grade is valid regardless of the previous grade. However, previous notes are also shown in the grade document. | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements | 1. A valid score from the university entrance exam (ÖSYM).2. Proof of English proficiency (TOEFL, IELTS, or the university's own English proficiency test). | |
Conditions for Success | Successful completion of all compulsory and elective courses with a total of 129 credits/240 ECTS.2. Minimum GPA of 2.00/4.00.3. Successful completion of the required internship period.4. Submission and acceptance of a graduation project. To graduate with a bachelor's degree in New Media and Communication, all students must meet the requirements of 129 credits and 240 ECTS points. In addition, as a requirement of the Multilingualism Policy, students are required to complete compulsory language courses in Turkish, Arabic and English and have a Cumulative Grade Point Average (GPA) of at least 2.00 out of 4.00. At the end of the program, students with a GPA between 3.00-3.49 are considered as "Honor Students", and students with a GPA between 3.50-4.00 are considered as "High Honor Students". | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who have a bachelor's degree, master's programs and admission with a bachelor's degree if they meet the relevant requirements Continuing with Ph.D. and proficiency in arts programs They can. Undergraduate students, higher education they are studying the right to participate in double major programs offered by their institutions Contain. Students enrolled in double major programs, two diplomas To take courses from the program simultaneously and be successful In this case, they can receive two separate bachelor's degrees. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | Qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030031790
ISCO 08
ISCO 08
- The New Media and Communication program offers a comprehensive curriculum that includes hands-on training courses in media history, digital media production, communication theories, and various new media tools. The program is designed with a focus on both theory and practice to enable students to navigate the rapidly changing media landscape. Elective courses allow students to specialize in areas such as digital marketing, multimedia narration, etc.
- The courses in the curriculum of the department are carried out both practically and theoretically in the faculty classrooms and studios serving under the department.
- Gain the ability to understand basic communication theories and the evolution of new media.
- Analyze the history of the media in relation to modern digital practices.
- Learn different new media strategies and content development for their platforms.
- Apply data-driven communication approaches and critical media analysis.
- Adopt ethical and professional standards in communication.
- Specialize in specific areas in new media and communication with elective courses.
- Can use new media technologies and tools effectively.
- Develop the ability to communicate effectively with different cultures in the digital environment.
- Literacy competence
- Multi-language proficiency
- Mathematical competence and in science, technology and engineering competency
- Digital competence
- Competence in personal, social and learning to learn
- Citizenship competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expressive competence
Assessment in the New Media and Communication programme includes a combination of written exams, projects, presentations and practical work. Continuous coursework assessment, along with final exams, contributes to the final grade. The program emphasizes theoretical understanding and practical skills.
Assessment and Evaluation
ARTICLE 23 – (1) At least one midterm and final exam is held for the assessment and evaluation of a course. For the courses accepted to be taught annually by the relevant Administrative Boards, at least one midterm and final exam are held. The instructor can also include studies such as homework, projects, laboratories, and classroom applications in the assessment and evaluation. The final and final exams are held in writing. However, with the decision of the relevant board of directors, exams can also be held orally, orally and in writing or practically. In awarding the final grade, all exam and assessment results, semester studies, attendance and participation in classes are taken into consideration. (2) There is no obligation to notify students in advance of quizzes. The final exam schedule and the final exam schedule, the dates of the exams and the places where the exams will be held are announced on the date stipulated in the academic calendar. Except for courses such as project and laboratory courses, which are not required to be examined by the relevant board of directors due to their nature, a final exam is held for all courses or a final exam is held for annual courses. If necessary, exams can be held on weekends. Students are required to take the exams on predetermined dates and places, and to have their identity document and other documents or auxiliary course tools with them while taking the exam. (3) Students who cheat, attempt to cheat or assist in cheating in the exams, and students who are found to have cheated or assisted during the evaluation of the exam papers are deemed unsuccessful and the provisions of the relevant legislation are applied to them. (4) The results of the exam and other assessment and evaluation items must be announced within two weeks. It is ensured by the instructor that the student who wants the assessment and evaluation criteria such as the scored exam paper, project report, homework receives feedback. (5) In calculating the final grade of the student, there must be at least three assessment and evaluation elements. The weight of any assessment item cannot be more than 60%. The ratio of the semester studies to be included in the assessment and evaluation and the final exam in the calculation of the success grade is announced in the course monitoring form distributed to the students at the beginning of the semester. The same principles apply to annual courses. (6) The instructor of each course attaches the one-page course summary report, final grades, exam questions, other assessment and evaluation documents and course monitoring form and submits it to the relevant dean's office within thirty days at the latest from the date of the final exam. Exam documents and documents related to other assessment and evaluation criteria are kept for two years. Make-up Exams
ARTICLE 24 – (1) A student who cannot take the final exam submits a petition stating the reason/excuse for not being able to take the exam or not participating in the study to the relevant dean's office within three working days following the exam date. If he/she has a health-related excuse, he/she has to attach the health report approved by the relevant dean's office, and if he/she has another disability, he/she has to attach the document proving it to his/her petition. The same principles apply to annual courses. (2) A make-up exam is held on the date determined and announced for students whose excuses are accepted by the relevant dean's office. The grade of the student whose excuse is not accepted or who does not take the make-up exam is taken as zero.
ARTICLE 25 – (1) Students who have only one course left for graduation or who are in a position to achieve a GPA of at least 2.00 as a result of a single course exam, without completing the maximum education period, can take the single course exam to be held within fifteen days following the end of the final exams with the decision of the relevant board of directors, provided that they have met the attendance requirement of the course and completed the semester studies. Students who are not successful in the single course exam must retake the course and fulfill all the requirements. (2) Students who are in a position to take the single course exam must apply to the relevant faculty dean's office at least five working days before the single course exam date determined in the academic calendar. (3) There is no single course exam for courses such as graduation study/project/thesis.
ARTICLE 26 – (1) Mid-term and end-of-year grades are entered into the student information system by the instructors within a maximum of five working days from the last day of the final exams.
ARTICLE 27 – (1) The student may apply to the instructor of the course within three working days following the announcement of the exam results and request a re-examination of the exam paper. The relevant instructor examines the exam paper again, evaluates the objection within three working days at the latest and notifies the result. If the student wishes to object to the result again, he/she can apply to the relevant dean's office within the following five working days. The application is finalized within seven working days under the supervision of the dean's office and the relevant parties are notified in writing. Objections made after the deadline will not be accepted. (2) Any changes to be made in the announced grades are subject to the approval of the relevant faculty administrative board.
ARTICLE 28 – (1) The letter grading system is used to indicate the degree of success of the students in the course. The letters, weight coefficients and meanings used for this purpose are shown below:a) Success Grade Coefficient Success StatusAA 4.0 SuccessfulBA 3.5 SuccessfulBB 3.0 SuccessfulCB 2.5 SuccessfulCC 2.0 SuccessfulDC 1.5 Conditionally SuccessfulDD 1.0 Conditionally SuccessfulFF 0.0 FailIA 0.0 Absent Failb) Apart from letter grades, the meanings of the temporary NP and CW, E, LA, R,S, T, U, W signs that appear continuously in the transcript are also shown below: CW: Indicates that the student has canceled his/her registration during the semester,E: Indicates the courses that have been passed with the exemption exam. It is not included in the grade point average, LA: Indicates that the student is considered to be on leave during the semester, NP: Indicates that the student did not take the final exam. Within two weeks from the end of the final exam process, those who are compensated are converted to a success grade, those who are not converted to FF, and the non-credit course is converted to U.R: Indicates the repeated courses, S: Indicates that the courses that are not included in the grade point average are successful, U: Indicates that the courses that are not included in the grade point average are failed, W: Indicates that the student has withdrawn from the course. It does not participate in the GPA.
ARTICLE 29 – (1) At the end of each semester, the success of the students is monitored with YNO and GPA values. (2) The success credit received by a student from a course is obtained by multiplying the ECTS credit value of that course by the final grade coefficient. In calculating the grade point averages, the method of dividing the sum of the success grades of the relevant courses multiplied by the course ECTS credits by the total ECTS credits of the relevant courses is used. (3) In courses that are repeated due to failure or taken to increase the grade, the final grade is valid regardless of the previous grade. However, previous notes are also shown in the grade document.
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
1. A valid score from the university entrance exam (ÖSYM).2. Proof of English proficiency (TOEFL, IELTS, or the university's own English proficiency test).
ARTICLE 5 – (1) Admission of students to the faculties affiliated to the university is carried out by the placement process made by ÖSYM according to the results of the central exam organized by OSYM, ARTICLE 6 – (1) New registrations to the university can be made electronically (via e-government) or in person on the dates determined and announced by OSYM in accordance with the provisions of the relevant legislation. For in-person registration, the candidate must apply to the Registrar's Office.-(2) The University In order to be able to register for undergraduate programs, it is necessary to be placed in the relevant program by OSYM and not to be registered in the formal education programs of another higher education institution that accepts students within the quota.-(3) The documents to be requested and the principles to be applied in the final registrations are determined by the relevant boards of the University in line with the provisions of the relevant legislation and announced on the website. Other principles regarding student registration procedures are regulated in Article 6 of the Ibn Haldun University Undergraduate Education and Examination Regulations.
Those who have a bachelor's degree, master's programs and admission with a bachelor's degree if they meet the relevant requirements Continuing with Ph.D. and proficiency in arts programs They can.
Undergraduate students, higher education they are studying the right to participate in double major programs offered by their institutions Contain. Students enrolled in double major programs, two diplomas To take courses from the program simultaneously and be successful In this case, they can receive two separate bachelor's degrees.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is valid continuously.
