Yeterlilik Kodu | TR0030006794 | |
Yeterlilik Adı | Çocuk Gelişimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Batman Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Yenişehir Mahallesi Batman Üniversitesi Batıraman Kampüsü 72000 Merkez Batman | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.batman.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Çocuk bakımı ve gençlik hizmetleri | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Bir öğrencinin Çocuk Gelişimi Programından mezun olabilmesi için aşağıdaki koşulları karşılaması gerekmektedir: Ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarması, 4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olması, 30 iş günü (6 AKTS kredisi) boyunca yaz stajının tamamlanması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Çocuk gelişimi ön lisans programından mezun olanlar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu kız meslek ve kız meslek liselerindeki uygulama sınıflarında ve ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında kadrosuz usta öğretici olarak görev alabilmenin yanı sıra; resmi ve özel kurumlara bağlı kreş, yuva, anaokulu ve çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında yardımcı öğretmen olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca çocuk kliniklerinde, özel eğitim alanında ve rehabilitasyon merkezlerinde, çocuk edebiyatı alanında, oyuncak üreticisi firmalarda, turizm ve spor merkezlerinin çocuk oyun alanlarında da çalışabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030006794
- Öz değerlerine saygılı, eleştirel düşünen, problem çözmeyi seven, planlama ve karar verme becerisi gösteren birey özellikleri gösterir.
- Çocuk gelişimi alanındaki kavram ve görüşleri bilimsel yöntemlerle inceler, yorumlar ve değerlendirir.
- Çocuk Gelişimi alanına katkıda bulunabilecek diğer disiplinlerden yararlanır ve bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir.
- Çocuk Gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yerel ve küresel düzeyde kullanır.
- Bireysel farklılıkları dikkate alarak öğrenim gereksinimlerini belirler, eğitim sürecini planlayıp uygular.
- Okul öncesi eğitimde kullanılan araç ve materyallerin özelliklerini öğrenir ve materyal geliştirir.
- Çocuklarla ilgili bakım işlevlerini gerçekleştirebilir.
- Alanı ile ilgili temel mevzuatı bilir.
- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar.
- Sosyal, kültürel, hukusal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
- Aile eğitimi konusunda bilgi ve beceri sahibi olur.
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olur.
- Çocukların eğitimi ve yaşam kalitesini arttırmak için uygun rol modelleri geliştirir.
Çocuk gelişimi ön lisans programından mezun olanlar, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı anadolu kız meslek ve kız meslek liselerindeki uygulama sınıflarında ve ilköğretim okullarındaki ana sınıflarında kadrosuz usta öğretici olarak görev alabilmenin yanı sıra; resmi ve özel kurumlara bağlı kreş, yuva, anaokulu ve çocuk kulübü gibi okul öncesi eğitim kurumlarında yardımcı öğretmen olarak da çalışabilmektedir. Ayrıca çocuk kliniklerinde, özel eğitim alanında ve rehabilitasyon merkezlerinde, çocuk edebiyatı alanında, oyuncak üreticisi firmalarda, turizm ve spor merkezlerinin çocuk oyun alanlarında da çalışabilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030006794 | |
Qualification Title | Çocuk Gelişimi Associate | |
Awarding Body | Batman University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Child care and youth services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Shows individual properties such as having proper value, thinking critically, loving problems solving , having the ability of making correct decisions and planning.Examines, makes comment and evaluates the concepts and views by scientificfic methods in child development field.Has the basic information related to these disciplines; makes use of other disciplines which can contribute to child developmenet field.Uses theoretical and practical information that they obtain from child development field on the local and global level.Determines the education requirements with the regard of individual differences; and plans and applies the education process.Learns about the properties of educational appliances and develops them.Is able to realize child care functions.Knows basic regulations related to his/her field.Communicates at least with a basic foreign language.Acts properly according to social, cultural, forensic right and responsibility.Having knowledge and skills about family educationHaving knowledge and skills about child health and illnesses.Developing proper role models that will contribute to increase children’s education and life quality | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each student must register for the lessons at the beginning of each semester and they must attend at least 70 percent of the classes and 80 percent of the practices to be able to attend the final exam. The students are subject to a mid-term exam and a final exam for each course. The contribution of the mid-term exam (the grades taken from homeworks, laboratory exams, quizzes can be added to the midterm exam ) to the final grade is 40 percent and the contribution of the final exam to the final grade is 60 percent. All the exams are evaluated from 100 points. There is a compulsory for the students to take at least 50 points from the final exam. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | BEING GRADUATED FROM CHILD DEVELOPMENT DEPARTMENTS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOLS AND in accordance with related legislation of YÖK(High Education Board) it is determined by ÖSYM(Student Selection and Placement Center). | |
Conditions for Success | In order for a student to graduate from CHILD DEVELOPMENT Programme the following conditions must be met: • Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits. • Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00. •Completion of the 30-working-day summer practice(6 ECTS credits) | |
Progression Paths (Relationship Type) | Child development associate degree program, graduates can work in the application classes of Anatolian Girls Vocational and girls in vocational high schools and nursery classes in primary schools which depending on Ministry of Education, take worked as employed expert tutorial and connected to the public and private institutions, nursery, nesting, nursery and work in children´s club to help institutions such as a teacher in pre-school education. In addition, children´s clinics, special education and rthey can work in rehabilitation centers, children´s literature in the field, the toy manufacturer companies,in the fields of tourism and sports centers, children´s playground. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030006794
Shows individual properties such as having proper value, thinking critically, loving problems solving , having the ability of making correct decisions and planning.Examines, makes comment and evaluates the concepts and views by scientificfic methods in child development field.Has the basic information related to these disciplines; makes use of other disciplines which can contribute to child developmenet field.Uses theoretical and practical information that they obtain from child development field on the local and global level.Determines the education requirements with the regard of individual differences; and plans and applies the education process.Learns about the properties of educational appliances and develops them.Is able to realize child care functions.Knows basic regulations related to his/her field.Communicates at least with a basic foreign language.Acts properly according to social, cultural, forensic right and responsibility.Having knowledge and skills about family educationHaving knowledge and skills about child health and illnesses.Developing proper role models that will contribute to increase children’s education and life quality
Each student must register for the lessons at the beginning of each semester and they must attend at least 70 percent of the classes and 80 percent of the practices to be able to attend the final exam. The students are subject to a mid-term exam and a final exam for each course. The contribution of the mid-term exam (the grades taken from homeworks, laboratory exams, quizzes can be added to the midterm exam ) to the final grade is 40 percent and the contribution of the final exam to the final grade is 60 percent. All the exams are evaluated from 100 points. There is a compulsory for the students to take at least 50 points from the final exam.
BEING GRADUATED FROM CHILD DEVELOPMENT DEPARTMENTS OF VOCATIONAL HIGH SCHOOLS AND in accordance with related legislation of YÖK(High Education Board) it is determined by ÖSYM(Student Selection and Placement Center).
Child development associate degree program, graduates can work in the application classes of Anatolian Girls Vocational and girls in vocational high schools and nursery classes in primary schools which depending on Ministry of Education, take worked as employed expert tutorial and connected to the public and private institutions, nursery, nesting, nursery and work in children´s club to help institutions such as a teacher in pre-school education. In addition, children´s clinics, special education and rthey can work in rehabilitation centers, children´s literature in the field, the toy manufacturer companies,in the fields of tourism and sports centers, children´s playground.
Qualification is continuous