Yeterlilik Kodu | TR0030043770 | |
Yeterlilik Adı | Diş Protez Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Lokman Hekim Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Söğütözü Mh. 2179 Cd. No: 6 06510 Çankaya/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.lokmanhekim.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Diş muayenesi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Ara sınav notunun başarı puanına etkisi %40, Genel sınav notunun başarı puanına etkisi %60’tır. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarının başarı puanına etki oranı Senato kararı ile değiştirilebilir. Bu durumda Genel sınavın ders başarı notuna etki oranı en az %50, en çok %70 olur. Yarıyıl içi başarının ve genel sınavın ders başarı notuna etkileri ve öğrencinin başarılı sayılması için genel sınavda alması gereken en az not ile dersin uygulama planı, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur. Genel sınava girmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır. Sınavlardan alınan ham puanlar, 100 (yüz) üzerinden puanlara dönüştürülerek Lokman Hekim Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 37. maddesindeki not sistemine uyarlanarak genel başarı notu verilir. Sınav notları yazılı olarak ilan edilir. Ders başarı notunun hesaplanmasına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır. Programa öğrenci kabulü “Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda” belirtilmektedir. | |
Başarma Şartları | Dental protezler ve ortodontik apareyler konusundaki bilgi ve becerilerini hizmet alanında etkin olarak uygulama Alan terminolojisini etkin kullanabilme Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme, bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik ilkelere uygun davranabilme Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme Klinikten gelen ölçüleri ve/veya modellerin sterilizasyonu sağlayabilme Çalışma modellerinin laboratuvar içinde uygun koşullarda saklanmasını sağlayabilme Ölçü, çalışma modeli ve üretilen protezlerin uygun şekilde transferini sağlayabilme Gerekli durumlara diş hekimi ve diğer sağlık personeli ile iletişim halinde kalıp, hasta beklentilerini doğru belirleyebilme Mesleki bilgi ve birikimi ışığında hekim ve hastanın beklentileri doğrultusunda en uygun protezleri üretebilme | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan öğrenciler kamu ya da özel sektöre ait sağlık kuruluşlarında yer alan diş protez ve ortodonti laboratuvarlarında diş protez teknisyeni olarak çalışabilmektedir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030043770
- Dental protezler ve ortodontik apareyler konusundaki bilgi ve becerilerini hizmet alanında etkin olarak uygulama
- Alan terminolojisini etkin kullanabilme
- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme,
- Verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme, bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
- Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik ilkelere uygun davranabilme
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
- Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme Klinikten gelen ölçüleri ve/veya modellerin sterilizasyonu sağlayabilme
- Çalışma modellerinin laboratuvar içinde uygun koşullarda saklanmasını sağlayabilme
- Ölçü, çalışma modeli ve üretilen protezlerin uygun şekilde transferini sağlayabilme
- Gerekli durumlara diş hekimi ve diğer sağlık personeli ile iletişim halinde kalıp, hasta beklentilerini doğru belirleyebilme
- Mesleki bilgi ve birikimi ışığında hekim ve hastanın beklentileri doğrultusunda en uygun protezleri üretebilme
Öğrencilerin başarı notunun hesaplanmasında mutlak değerlendirme sistemi kullanılır. Bir dersteki başarı durumu ders başarı notu ile belirlenir. Ders başarı notu, öğrencinin yarıyıl içinde gösterdiği başarı (ara sınavlar, ödevler, uygulamalı çalışmalar ve benzeri) ve genel sınavın birlikte değerlendirilmesiyle elde edilir. Ara sınav notunun başarı puanına etkisi %40, Genel sınav notunun başarı puanına etkisi %60’tır. Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarının başarı puanına etki oranı Senato kararı ile değiştirilebilir.
Bu durumda Genel sınavın ders başarı notuna etki oranı en az %50, en çok %70 olur. Yarıyıl içi başarının ve genel sınavın ders başarı notuna etkileri ve öğrencinin başarılı sayılması için genel sınavda alması gereken en az not ile dersin uygulama planı, dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyıl başında öğrencilere duyurulur. Genel sınava girmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır. Sınavlardan alınan ham puanlar, 100 (yüz) üzerinden puanlara dönüştürülerek Lokman Hekim Üniversitesi Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 37. maddesindeki not sistemine uyarlanarak genel başarı notu verilir. Sınav notları yazılı olarak ilan edilir. Ders başarı notunun hesaplanmasına ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
- Dental protezler ve ortodontik apareyler konusundaki bilgi ve becerilerini hizmet alanında etkin olarak uygulama
- Alan terminolojisini etkin kullanabilme
- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
- Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme, bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
- Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik ilkelere uygun davranabilme
- Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
- Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
- Klinikten gelen ölçüleri ve/veya modellerin sterilizasyonu sağlayabilme
- Çalışma modellerinin laboratuvar içinde uygun koşullarda saklanmasını sağlayabilme
- Ölçü, çalışma modeli ve üretilen protezlerin uygun şekilde transferini sağlayabilme
- Gerekli durumlara diş hekimi ve diğer sağlık personeli ile iletişim halinde kalıp, hasta beklentilerini doğru belirleyebilme
- Mesleki bilgi ve birikimi ışığında hekim ve hastanın beklentileri doğrultusunda en uygun protezleri üretebilme
Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav ile öğrenci alınır. Programa öğrenci kabulü “Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda” belirtilmektedir.
Programdan mezun olan öğrenciler kamu ya da özel sektöre ait sağlık kuruluşlarında yer alan diş protez ve ortodonti laboratuvarlarında diş protez teknisyeni olarak çalışabilmektedir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030043770 | |
Qualification Title | Diş Protez Teknolojisi Ön Lisans Diploması | |
Awarding Body | Lokman Hekim University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Dental studies | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To apply their knowledge and skills on dental prostheses and orthodontic appliances effectively in the field of services, To be able to use field terminology effectively, To be able to act according to the basic professional legal regulations related to the field To update the knowledge, skills and competencies related to the field with lifelong learning awareness and to develop himself / herself personally and professionally To be able to use basic level knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to be able to identify and solve possible problems. To be able to use information and communication technologies in his / her field, to communicate his / her professional knowledge through written, oral and non-verbal communication, to communicate at a basic level in a foreign language To behave according to social, scientific, cultural and professional ethical principles, To be able to act in accordance with quality management and processes and participate in these processes To be able to apply changing techniques depending on developing technology, to use new tools and devices, To work with other health disciplines To be able to make working models and impressions which come from dental clinic sterilized To be able to store working models conveniently at laboratory To be able to transfer impressions, working models and manufactured prostheses conveniently To be on contact with dentist and other clinical team and to understand patient expectations correctly To fabricated the best prostheses according to dentist and patient expectations by using professional knowledge | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The absolute evaluation system is used to calculate the students success grade. The success of a course is determined by the course grade. Course achievement is achieved by the students success in the semester (mid-term exams, assignments, practical work, etc.) and the overall examination. The effect of mid-term exam on the success score is 40%, the effect of the final exam grade on the success score is 60%. The effect of midterm and final exams on the achievement score can be changed by the Senate decision. In this case, the effect rate of the general exam on the course grade is at least 50% and at most 70%. The effects of the midterm and the general examination on the course success grade and the application plan of the course with the minimum grade required to be taken in the general examination are announced to the students at the beginning of the semester by the instructor responsible for the course. Students who do not take the general exam are considered unsuccessful. The raw scores from the exams are converted to points over 100 (one hundred) points, and the general achievement grade is given by adapting to the note system in the 37th article of the Lokman Hekim University Associate, Bachelor of Education and Examination Regulations. Exam grades are announced in writing. The principles for calculating the course grade are determined by the Senate. 1. To apply their knowledge and skills on dental prostheses and orthodontic appliances effectively in the field of services, 2. To be able to use field terminology effectively, 3. To be able to act according to the basic professional legal regulations related to the field, 4. To update the knowledge, skills and competencies related to the field with lifelong learning awareness and to develop himself / herself personally and professionally. 5. To be able to use basic level knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to be able to identify and solve possible problems. 6. To be able to use information and communication technologies in his / her field, to communicate his / her professional knowledge through written, oral and non-verbal communication, to communicate at a basic level in a foreign language, 7. To behave according to social, scientific, cultural and professional ethical principles, 8. To be able to act in accordance with quality management and processes and participate in these processes, 9. To be able to apply changing techniques depending on developing technology, to use new tools and devices, 10. To work with other health disciplines, 11. To be able to make working models and impressions which come from dental clinic sterilized 12. To be able to store working models conveniently at laboratory 13. To be able to transfer impressions, working models and manufactured prostheses conveniently 14. To be on contact with dentist and other clinical team and to understand patient expectations correctly 15. To fabricated the best prostheses according to dentist and patient expectations by using professional knowledge | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are admitted to the Central Examination by the Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission of students to the program Student Selection and Placement System (ÖSYS) is stated in the Guide for Higher Education Programs and Quotas Guide. | |
Conditions for Success | 1. To apply their knowledge and skills on dental prostheses and orthodontic appliances effectively in the field of services, 2. To be able to use field terminology effectively, 3. To be able to act according to the basic professional legal regulations related to the field, 4. To update the knowledge, skills and competencies related to the field with lifelong learning awareness and to develop himself / herself personally and professionally. 5. To be able to use basic level knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to be able to identify and solve possible problems. 6. To be able to use information and communication technologies in his / her field, to communicate his / her professional knowledge through written, oral and non-verbal communication, to communicate at a basic level in a foreign language, 7. To behave according to social, scientific, cultural and professional ethical principles, 8. To be able to act in accordance with quality management and processes and participate in these processes, 9. To be able to apply changing techniques depending on developing technology, to use new tools and devices, 10. To work with other health disciplines, 11. To be able to make working models and impressions which come from dental clinic sterilized 12. To be able to store working models conveniently at laboratory 13. To be able to transfer impressions, working models and manufactured prostheses conveniently 14. To be on contact with dentist and other clinical team and to understand patient expectations correctly 15. To fabricated the best prostheses according to dentist and patient expectations by using professional knowledge In order to graduate from an dental prosthetics technology, students must complete a total of 120 ECTS credits, gain at least 25% of this total credit in and out of the elective courses. According to the provisions all courses, applications, 20-day summer internship program, Lokman Hekim University Associate, Bachelor of Education and Examination Regulations must be successfully completed and must provide at least 2.00 general academic average. | |
Progression Paths (Relationship Type) | The students who graduate from the program can work as an dental technician at dental prosthetic laboratories or orthodontic laboratories of the state or private sector. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030043770
To apply their knowledge and skills on dental prostheses and orthodontic appliances effectively in the field of services, To be able to use field terminology effectively, To be able to act according to the basic professional legal regulations related to the field To update the knowledge, skills and competencies related to the field with lifelong learning awareness and to develop himself / herself personally and professionally To be able to use basic level knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to be able to identify and solve possible problems. To be able to use information and communication technologies in his / her field, to communicate his / her professional knowledge through written, oral and non-verbal communication, to communicate at a basic level in a foreign language To behave according to social, scientific, cultural and professional ethical principles, To be able to act in accordance with quality management and processes and participate in these processes To be able to apply changing techniques depending on developing technology, to use new tools and devices, To work with other health disciplines To be able to make working models and impressions which come from dental clinic sterilized To be able to store working models conveniently at laboratory To be able to transfer impressions, working models and manufactured prostheses conveniently To be on contact with dentist and other clinical team and to understand patient expectations correctly To fabricated the best prostheses according to dentist and patient expectations by using professional knowledge
The absolute evaluation system is used to calculate the students success grade. The success of a course is determined by the course grade. Course achievement is achieved by the students success in the semester (mid-term exams, assignments, practical work, etc.) and the overall examination. The effect of mid-term exam on the success score is 40%, the effect of the final exam grade on the success score is 60%. The effect of midterm and final exams on the achievement score can be changed by the Senate decision. In this case, the effect rate of the general exam on the course grade is at least 50% and at most 70%. The effects of the midterm and the general examination on the course success grade and the application plan of the course with the minimum grade required to be taken in the general examination are announced to the students at the beginning of the semester by the instructor responsible for the course. Students who do not take the general exam are considered unsuccessful. The raw scores from the exams are converted to points over 100 (one hundred) points, and the general achievement grade is given by adapting to the note system in the 37th article of the Lokman Hekim University Associate, Bachelor of Education and Examination Regulations. Exam grades are announced in writing. The principles for calculating the course grade are determined by the Senate. 1. To apply their knowledge and skills on dental prostheses and orthodontic appliances effectively in the field of services, 2. To be able to use field terminology effectively, 3. To be able to act according to the basic professional legal regulations related to the field, 4. To update the knowledge, skills and competencies related to the field with lifelong learning awareness and to develop himself / herself personally and professionally. 5. To be able to use basic level knowledge and skills related to the field, to interpret and evaluate the data and to be able to identify and solve possible problems. 6. To be able to use information and communication technologies in his / her field, to communicate his / her professional knowledge through written, oral and non-verbal communication, to communicate at a basic level in a foreign language, 7. To behave according to social, scientific, cultural and professional ethical principles, 8. To be able to act in accordance with quality management and processes and participate in these processes, 9. To be able to apply changing techniques depending on developing technology, to use new tools and devices, 10. To work with other health disciplines, 11. To be able to make working models and impressions which come from dental clinic sterilized 12. To be able to store working models conveniently at laboratory 13. To be able to transfer impressions, working models and manufactured prostheses conveniently 14. To be on contact with dentist and other clinical team and to understand patient expectations correctly 15. To fabricated the best prostheses according to dentist and patient expectations by using professional knowledge
Students are admitted to the Central Examination by the Selection and Placement Center (ÖSYM). Admission of students to the program Student Selection and Placement System (ÖSYS) is stated in the Guide for Higher Education Programs and Quotas Guide.
The students who graduate from the program can work as an dental technician at dental prosthetic laboratories or orthodontic laboratories of the state or private sector.
Qualification is continuous