Yeterlilik Kodu | TR0030014092 | |
Yeterlilik Adı | Eğitim Programları ve Öğretimi Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ibu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Doktora programından mezun olabilmek için öğrenciler 7 zorunlu 2 seçmeli ve 1 seminer dersinden (27 krediyi tamamlanması gerekiyor) başarılı olmak zorundadır. Öğrenciler alanla ilgili, özgün araştırmaya dayalı bir tez hazırlamak ve başarılı olmak durumundadırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Doktor. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim alanında doktor ünvanı ile görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014092
- Programla ilgili yeni gelişmelerin program geliştirme süreci ile ilişkisini kurabilme.
- Türk eğitim sistemindeki program geliştirme ile ilgili sorunları tartışabilme.
- Öğrenme-öğretme kuramlarına bağlı olarak bir çalışma yapabilme.
- Bir programı öğrenme-öğretme kuramları çerçevesinde değerlendirebilme.
- Alanı ile ilgili bir program tasarısı hazırlayabilme.
- Hazırladığı program tasarısını uygulayabilme.
- Alanı ile ilgili başarı testi/ölçek geliştirebilme ve uygulayabilme.
- Belirlediği bir öğretim programını değerlendirebilme.
- Eğitim programları ve öğretimi alanında özgün bir araştırma önerisi hazırlayabilme.
- Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme.
- Eğitim programları ve öğretimi alanında ilgi duyduğu bir problemi çözebilme.
- Yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanabilme.
- Yabancı dil becerilerini mesleki gelişimi için kullanabilme.
- Çeşitli program tasarısı hazırlama komisyonlarında görev alabilme.
- Program geliştirme ile ilgili problemlerin çözümünde kendi davranışlarını ortama uyarlayabilme.
- Bilimsel ve teknolojik yeniliklerden alanında yararlanabilme.
- Eğitim programları ve öğretim alanına akademik katkılarda bulunabilme.
- Bireylerin ve grupların alanla ilgili profesyonel gelişimlerini yönetmede sorumluluk alabilme.
- Kendisinin ve diğer eğitim uygulayıcılarının performanslarını değerlendirebilme.
Doktor. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim alanında doktor ünvanı ile görev alabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014092 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students must hold a master's degree from the department of Curriculum and Instruction and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination. | |
Conditions for Success | The aim of the program is to train specialists in education/educational sciences who work at Turkish education institutions (public -private, formal- informal) and education departments, who are equipped with necessary knowledge, skills, values and attitudes to develop ecurricula and to make teaching process more effective, who guide curriculum studies, and who contribute to curriculum development field via original scientific and academic studies. | |
Progression Paths (Relationship Type) | After graduation, they can have a job with the title of doctor in the field of curriculum and instruction in all educational institutions both in Turkey and abroad. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014092
- To be able to establish the relationship between contemporary approaches in curriculum development and curriculum development process.
- To be able to discuss problems about curriculum development in Turkish education system.
- To be able to make a research about learning – teaching theories.
- To be able to evaluate a program on the basis of learning – teaching theories.
- To be able to design a program related to his/her subject – area.
- To be able to apply the program he / she designed.
- To be able to develop and apply an achievement test / scale related to his/her subject – area.
- To be able to evaluate a teaching program specified.
- To be able to prepare an original research proposal on curriculum development and instruction.
- To be able to apply scientific research methods and techniques.
- To be able to solve a problem related to curriculum development and instruction he / she is interested in.
- To be able to use lifelong learning skills.
- To be able to use foreign language skills for his/her professional development.
- To be able to serve at various committees to design curriculum.
- To be able to adapt his/her professional behaviours according to the context in solving problems related to curriculum development and instruction.
- To be able to use scientific and technological developments in his/her subject – area.
- To be able to have academic contributions to curriculum development and instruction field.
- To be able to take the responsibility of directing the professional development of individuals and groups related to the subject – area.
- To be able to evaluate the performances of his/her own and other educationalists.
Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations.
Students must hold a master's degree from the department of Curriculum and Instruction and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination.
After graduation, they can have a job with the title of doctor in the field of curriculum and instruction in all educational institutions both in Turkey and abroad.
The document is valid continuously.