Yeterlilik Kodu

TR0030014093

Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretimi Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ibu.edu.tr/tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Program geliştirme sürecini açıklayabilme.
  • Programın öğeleri arasında ilişki kurabilme.
  • Program geliştirme ile ilgili yeni yaklaşımları kavrayabilme.
  • Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarının program geliştirme süreci ile ilişkisini açıklayabilme.
  • Programın felsefi, tarihi ve sosyal temellerini belirleyebilme.
  • Eğitimin tarihi, felsefi ve sosyal temellerinin program sürecindeki önemini kestirebilme.
  • Geleneksel ve alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
  • Alanı ile ilgili bir başarı testi hazırlayabilme.
  • Program geliştirme ilkelerine uygun olarak bir ders ve/veya öğretim programını analiz edebilme.
  • Alanı ile ilgili bir ders ve/veya öğretim programı tasarısı hazırlayabilme.
  • Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini anlayabilme.
  • Eğitim programları ve öğretimi alanında bir araştırma önerisi hazırlayabilme.
  • Program ve/veya öğretim kapsamında ilgi duyduğu bir konuyu/problemi araştırabilme.
  • Program geliştirme alanında teknolojiyi etkili ve verimli kullanabilme.
  • Program geliştirme alanında yabancı dil kullanabilme.
  • Çeşitli program geliştirme komisyonlarında görev alabilme.
  • Program geliştirme ile ilgili yenilikleri takip edebilme.
  • Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilme.
  • Program geliştirme alanı ile ilgili kaynakları etkili kullanabilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıYüksek lisans mezuniyeti için 7 zorunlu, 1 seçmeli ve seminer dersinden (24 krediyi tamamlanması gerekiyor) başarılı olmak zorundadır. Öğrenciler alanla ilgili, özgün araştırmaya dayalı bir tez hazırlamak ve başarılı olmak durumundadırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bilim Uzmanı. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim uzmanı olarak görev alabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014093


Yeterlilik Adı
Eğitim Programları ve Öğretimi Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Program geliştirme sürecini açıklayabilme.
  • Programın öğeleri arasında ilişki kurabilme.
  • Program geliştirme ile ilgili yeni yaklaşımları kavrayabilme.
  • Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarının program geliştirme süreci ile ilişkisini açıklayabilme.
  • Programın felsefi, tarihi ve sosyal temellerini belirleyebilme.
  • Eğitimin tarihi, felsefi ve sosyal temellerinin program sürecindeki önemini kestirebilme.
  • Geleneksel ve alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
  • Alanı ile ilgili bir başarı testi hazırlayabilme.
  • Program geliştirme ilkelerine uygun olarak bir ders ve/veya öğretim programını analiz edebilme.
  • Alanı ile ilgili bir ders ve/veya öğretim programı tasarısı hazırlayabilme.
  • Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini anlayabilme.
  • Eğitim programları ve öğretimi alanında bir araştırma önerisi hazırlayabilme.
  • Program ve/veya öğretim kapsamında ilgi duyduğu bir konuyu/problemi araştırabilme.
  • Program geliştirme alanında teknolojiyi etkili ve verimli kullanabilme.
  • Program geliştirme alanında yabancı dil kullanabilme.
  • Çeşitli program geliştirme komisyonlarında görev alabilme.
  • Program geliştirme ile ilgili yenilikleri takip edebilme.
  • Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilme.
  • Program geliştirme alanı ile ilgili kaynakları etkili kullanabilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Yüksek lisans mezuniyeti için 7 zorunlu, 1 seçmeli ve seminer dersinden (24 krediyi tamamlanması gerekiyor) başarılı olmak zorundadır. Öğrenciler alanla ilgili, özgün araştırmaya dayalı bir tez hazırlamak ve başarılı olmak durumundadırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bilim Uzmanı. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim uzmanı olarak görev alabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014093

Qualification Title
Awarding BodyBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to explain the curriculum development process.
  • To be able to establish the relationship between and among the dimensions of the program.
  • To be able to comprehend contemporary approaches in curriculum development.
  • To be able to explain the relationship between curriculum development process and learning – teaching theories and approaches.
  • To be able to identify the philosophical, historical and social foundations of curriculum.
  • To be able to predict the importance of the philosophical, historical and social foundations of education in curriculum development process.
  • To be able to explain the relationship between traditional and alternative measurement and evaluation techniques.
  • To be able to design an achievement test related to his/her subject – area.
  • To be able to analyze a lesson and /or an instructional program in accordance with curriculum development principles.
  • To be able to design a lesson and / or teaching program related to his/her subject – area.
  • To be able to understand scientific research methods and techniques.
  • To be able to prepare a research proposal in curriculum development and instruction.
  • To be able to make a research about a problem/subject on curriculum development and instruction he/she is interested in.
  • To be able to use technology in curriculum development effectively and productively.
  • To be able to use foreign languages in curriculum development.
  • To be able to participate in a variety of curriculum development commissions.
  • To be able to follow recent developments in curriculum development and instruction.
  • To be able to have lifelong learning skills.
  • To be able to use resources related to curriculum development effectively.
Key Competencies-
Further Info

Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students are required to have a bachelor's degree from teacher training programs of faculties of education and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination.

Conditions for SuccessThe aim of the program is to train specialists in education/educational sciences who will work at Turkish education institutions (public -private, formal- informal) and education departments and who are equipped with necessary knowledge, skills, values and attitudes to develop education programs and to make teaching process more effective.
Progression Paths (Relationship Type)

After graduation, graduates can work as currciulum experts and teaching experts at all official and private educational institutions in Turkey and abroad.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014093


Qualification Title

Awarding Body
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to explain the curriculum development process.
  • To be able to establish the relationship between and among the dimensions of the program.
  • To be able to comprehend contemporary approaches in curriculum development.
  • To be able to explain the relationship between curriculum development process and learning – teaching theories and approaches.
  • To be able to identify the philosophical, historical and social foundations of curriculum.
  • To be able to predict the importance of the philosophical, historical and social foundations of education in curriculum development process.
  • To be able to explain the relationship between traditional and alternative measurement and evaluation techniques.
  • To be able to design an achievement test related to his/her subject – area.
  • To be able to analyze a lesson and /or an instructional program in accordance with curriculum development principles.
  • To be able to design a lesson and / or teaching program related to his/her subject – area.
  • To be able to understand scientific research methods and techniques.
  • To be able to prepare a research proposal in curriculum development and instruction.
  • To be able to make a research about a problem/subject on curriculum development and instruction he/she is interested in.
  • To be able to use technology in curriculum development effectively and productively.
  • To be able to use foreign languages in curriculum development.
  • To be able to participate in a variety of curriculum development commissions.
  • To be able to follow recent developments in curriculum development and instruction.
  • To be able to have lifelong learning skills.
  • To be able to use resources related to curriculum development effectively.

Key Competencies
-

Further Info

Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students are required to have a bachelor's degree from teacher training programs of faculties of education and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination.


Conditions for Success
The aim of the program is to train specialists in education/educational sciences who will work at Turkish education institutions (public -private, formal- informal) and education departments and who are equipped with necessary knowledge, skills, values and attitudes to develop education programs and to make teaching process more effective.

Progression Paths (Relationship Type)

After graduation, graduates can work as currciulum experts and teaching experts at all official and private educational institutions in Turkey and abroad.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address