Yeterlilik Kodu | TR0030014093 | |
Yeterlilik Adı | Eğitim Programları ve Öğretimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.ibu.edu.tr/tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Yüksek lisans mezuniyeti için 7 zorunlu, 1 seçmeli ve seminer dersinden (24 krediyi tamamlanması gerekiyor) başarılı olmak zorundadır. Öğrenciler alanla ilgili, özgün araştırmaya dayalı bir tez hazırlamak ve başarılı olmak durumundadırlar. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bilim Uzmanı. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim uzmanı olarak görev alabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030014093
- Program geliştirme sürecini açıklayabilme.
- Programın öğeleri arasında ilişki kurabilme.
- Program geliştirme ile ilgili yeni yaklaşımları kavrayabilme.
- Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarının program geliştirme süreci ile ilişkisini açıklayabilme.
- Programın felsefi, tarihi ve sosyal temellerini belirleyebilme.
- Eğitimin tarihi, felsefi ve sosyal temellerinin program sürecindeki önemini kestirebilme.
- Geleneksel ve alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri arasındaki ilişkileri açıklayabilme.
- Alanı ile ilgili bir başarı testi hazırlayabilme.
- Program geliştirme ilkelerine uygun olarak bir ders ve/veya öğretim programını analiz edebilme.
- Alanı ile ilgili bir ders ve/veya öğretim programı tasarısı hazırlayabilme.
- Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini anlayabilme.
- Eğitim programları ve öğretimi alanında bir araştırma önerisi hazırlayabilme.
- Program ve/veya öğretim kapsamında ilgi duyduğu bir konuyu/problemi araştırabilme.
- Program geliştirme alanında teknolojiyi etkili ve verimli kullanabilme.
- Program geliştirme alanında yabancı dil kullanabilme.
- Çeşitli program geliştirme komisyonlarında görev alabilme.
- Program geliştirme ile ilgili yenilikleri takip edebilme.
- Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilme.
- Program geliştirme alanı ile ilgili kaynakları etkili kullanabilme.
Bilim Uzmanı. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında resmi ve özel tüm eğitim kurumlarında eğitim programları ve öğretim uzmanı olarak görev alabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030014093 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | ||
Orientation | Academic | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students are required to have a bachelor's degree from teacher training programs of faculties of education and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination. | |
Conditions for Success | The aim of the program is to train specialists in education/educational sciences who will work at Turkish education institutions (public -private, formal- informal) and education departments and who are equipped with necessary knowledge, skills, values and attitudes to develop education programs and to make teaching process more effective. | |
Progression Paths (Relationship Type) | After graduation, graduates can work as currciulum experts and teaching experts at all official and private educational institutions in Turkey and abroad. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030014093
- To be able to explain the curriculum development process.
- To be able to establish the relationship between and among the dimensions of the program.
- To be able to comprehend contemporary approaches in curriculum development.
- To be able to explain the relationship between curriculum development process and learning – teaching theories and approaches.
- To be able to identify the philosophical, historical and social foundations of curriculum.
- To be able to predict the importance of the philosophical, historical and social foundations of education in curriculum development process.
- To be able to explain the relationship between traditional and alternative measurement and evaluation techniques.
- To be able to design an achievement test related to his/her subject – area.
- To be able to analyze a lesson and /or an instructional program in accordance with curriculum development principles.
- To be able to design a lesson and / or teaching program related to his/her subject – area.
- To be able to understand scientific research methods and techniques.
- To be able to prepare a research proposal in curriculum development and instruction.
- To be able to make a research about a problem/subject on curriculum development and instruction he/she is interested in.
- To be able to use technology in curriculum development effectively and productively.
- To be able to use foreign languages in curriculum development.
- To be able to participate in a variety of curriculum development commissions.
- To be able to follow recent developments in curriculum development and instruction.
- To be able to have lifelong learning skills.
- To be able to use resources related to curriculum development effectively.
Students are evaluated through midterm and final examinations, projects, and presentations.
Students are required to have a bachelor's degree from teacher training programs of faculties of education and must fulfill the requirements of the Graduate School of Educational Sciences Regulations for the graduate entrance examination.
After graduation, graduates can work as currciulum experts and teaching experts at all official and private educational institutions in Turkey and abroad.
The document is valid continuously.