Yeterlilik Kodu

TR0030014095

Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi ve Denetimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ibu.edu.tr/tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alana ilişkin bilgilerini derinleştirerek eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki sorunlara yeni çözüm önerileri üretebilme.
  • Eğitim alanları ile eğitim yönetimi ve denetimi alanı arasında ilişkileri kurabilme.
  • EYTEPE alanı ile ilgili konu ve uygulamalarda görev alan kişi kurum ve kuruluşlar arasında gerçekleşen örgütsel davranış değişkenlerini analiz edebilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin sorunların çözümü ile stratejik karar verme süreçleri arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme.
  • Eğitim sisteminin işleyişi, bu işleyişe yön veren toplumsal ve bilimsel konularda çözümler üretebilme.
  • Eğitim örgütlerinin geliştirilmesinde insan kaynaklarına bağlı sorunları eğitime özgü özellikler ve disiplinler arası gelişmeler açısından değerlendirebilme.
  • Eğitimin ekonomik kalkınmaya yönelik katkılarını bilgi toplumu çerçevesinde, ek olarak bilgiye dayalı ekonomik gelişim anlayışına katkı sağlayacak yeni düşünceleri değerlendirebilme.
  • Türk Eğitim Sistemi’ne yön veren politikaları ve bu politikaların ortaya çıkış gerekçelerini değerlendirerek, sosyal, kültürel, ekonomik ve uluslar arası gelişmeler doğrultusunda Türk Eğim Sistemi’ne yön verecek politikaları tartışabilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirebilme.
  • Örgüt ve yönetim kuramları ile güncel uygulamalar arasındaki ilişkiyi saptayabilme.
  • Ulusal ve uluslar arası eğitim denetimi uygulamalarından hareket ederek denetim kuramlarını değerlendirebilme.
  • EYTEPE alanındaki değişim ve değişimi etkileyen faktörler arasındaki ilişkileri irdeleyebilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin özgün ve yeni bilgileri belirli bir yönteme dayandırarak sınıflandırabilme ve bu sistematiğe dayalı olarak eğitim yönetimi ve denetimi alanında analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde sonuçlara varılabilecek bilimsel araştırma becerilerine sahip olabilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin güncel ve karmaşık konulara farklı açılımlar sağlayacak yeni bilimsel yöntemler geliştirebilme, farklı disiplinlerde geliştirilen yöntemleri alana uyarlayabilme ve eğitim sistemlerinin yönetimi ve denetimine ilişkin özgün ve bilimsel araştırmalar tasarlayıp uygulayabilme.
  • EYTEPE araştırma ve uygulamalarında bilimsel ilkelerin farkında olarak, bu ilkeleri benimseyerek uygulayabilme.
  • Bilgi teknolojileri ile desteklenen paket programları kullanabilme.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıDoktora programının normal eğitim süresi 4 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin programdaki tüm dersleri almaları ve özgün bir araştırma yaparak bu araştırmayı tez haline getirip bir jüri önünde sunması ve başarılı olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitim doktoru. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında eğitim yönetimi yanında denetim gibi alanlarda istihdam edilebilirler. Akademik çalışmalar yapabilirler. Özel ya da Kamu Üniversitelerinde akademisyen olarak görev yapabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014095


Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi ve Denetimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Alana ilişkin bilgilerini derinleştirerek eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki sorunlara yeni çözüm önerileri üretebilme.
  • Eğitim alanları ile eğitim yönetimi ve denetimi alanı arasında ilişkileri kurabilme.
  • EYTEPE alanı ile ilgili konu ve uygulamalarda görev alan kişi kurum ve kuruluşlar arasında gerçekleşen örgütsel davranış değişkenlerini analiz edebilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin sorunların çözümü ile stratejik karar verme süreçleri arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme.
  • Eğitim sisteminin işleyişi, bu işleyişe yön veren toplumsal ve bilimsel konularda çözümler üretebilme.
  • Eğitim örgütlerinin geliştirilmesinde insan kaynaklarına bağlı sorunları eğitime özgü özellikler ve disiplinler arası gelişmeler açısından değerlendirebilme.
  • Eğitimin ekonomik kalkınmaya yönelik katkılarını bilgi toplumu çerçevesinde, ek olarak bilgiye dayalı ekonomik gelişim anlayışına katkı sağlayacak yeni düşünceleri değerlendirebilme.
  • Türk Eğitim Sistemi’ne yön veren politikaları ve bu politikaların ortaya çıkış gerekçelerini değerlendirerek, sosyal, kültürel, ekonomik ve uluslar arası gelişmeler doğrultusunda Türk Eğim Sistemi’ne yön verecek politikaları tartışabilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirebilme.
  • Örgüt ve yönetim kuramları ile güncel uygulamalar arasındaki ilişkiyi saptayabilme.
  • Ulusal ve uluslar arası eğitim denetimi uygulamalarından hareket ederek denetim kuramlarını değerlendirebilme.
  • EYTEPE alanındaki değişim ve değişimi etkileyen faktörler arasındaki ilişkileri irdeleyebilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin özgün ve yeni bilgileri belirli bir yönteme dayandırarak sınıflandırabilme ve bu sistematiğe dayalı olarak eğitim yönetimi ve denetimi alanında analiz, sentez ve değerlendirme düzeyinde sonuçlara varılabilecek bilimsel araştırma becerilerine sahip olabilme.
  • EYTEPE alanına ilişkin güncel ve karmaşık konulara farklı açılımlar sağlayacak yeni bilimsel yöntemler geliştirebilme, farklı disiplinlerde geliştirilen yöntemleri alana uyarlayabilme ve eğitim sistemlerinin yönetimi ve denetimine ilişkin özgün ve bilimsel araştırmalar tasarlayıp uygulayabilme.
  • EYTEPE araştırma ve uygulamalarında bilimsel ilkelerin farkında olarak, bu ilkeleri benimseyerek uygulayabilme.
  • Bilgi teknolojileri ile desteklenen paket programları kullanabilme.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Doktora programının normal eğitim süresi 4 yıldır. Mezun olabilmek için öğrencilerin programdaki tüm dersleri almaları ve özgün bir araştırma yaparak bu araştırmayı tez haline getirip bir jüri önünde sunması ve başarılı olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Eğitim doktoru. Mezuniyet sonrasında yurt içinde ve dışında eğitim yönetimi yanında denetim gibi alanlarda istihdam edilebilirler. Akademik çalışmalar yapabilirler. Özel ya da Kamu Üniversitelerinde akademisyen olarak görev yapabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014095

Qualification Title
Awarding BodyBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To be able to offer new solutions to the problems concerning education management and supervision by enhancing content knowledge.
  • To be able to establish links between educational fields and education management and supervision.
  • To be able to analyze the organizational behavioral variables among the persons and organizations employed in the issues and applications pertaining to the field of Management, Supervision, Planning and Economy of Education (MSPEE).
  • To be able to reveal the relations between the solutions to the problems and strategic decision-making process involving MSPEE.
  • To be able to produce solutions about the working of the education system, as well as social and scientific issues governing it.
  • To be able to evaluate the problems related to human resources in terms of educational characteristics and interdisciplinary developments in the development of educational organizations.
  • To be able to evaluate the contributions of education to economic development with regard to information society, as well as new ideas that could contribute to the concept of knowledge-based economic development.
  • To evaluate the policies already guiding the Turkish education system along with their rationales and to discuss the policies to guide the Turkish education system in the future on the basis of social, cultural, economic and international developments.
  • To be able to develop solution models by drawing upon the theories and approaches pertaining to the problems about the field of MSPEE.
  • To be able to identify the relationship between organization and management theories and current applications.
  • To be able to evaluate supervision theories by drawing upon national and international applications of education supervision.
  • To be able to analyze the relations between the change in the field of MSPEE and the factors influencing the change.
  • To be able to classify authentic and new knowledge concerning the field of MSPEE based on a certain method and to have the scientific research skills required to arrive at conclusions in the field of education management and supervision on the basis of the systematic at the levels of analysis, synthesis and evaluation.
  • To be able to develop new scientific methods that could offer new perspectives towards current and complicated issues pertaining to the field of MSPEE; to adapt the methods developed by different disciplines to the field; and to design and carry out authentic scientific research on the management and supervision of education systems.
  • To be aware of the scientific principles in research and applications on MSPEE, and To be able to adopt and implement these principles.
  • To be able to use software packages supported by information technologies.

 

Key Competencies-
Further Info

: Measurement and evaluation has been made in accordance with the contents of the courses, 1 or 2 mid-term exam(s), with project activity, research work and presentation.

Quality Assurance-
Access Requirements

4- For the Doctorate Program of Educational Administration and Supervision, the students can be accepted and attended in the case of the fullfilment of entrance examination requirements for Master of Science.

Conditions for SuccessTo train educational doctors who have the proficiences of Master of Science degree, have the abilities of making scientific research and ethic values and who create new knowledge through analysis, synthesis and appreciation with the interdisciplinary approach on the topic of educational administration and supervision and who are open to personal and vocational development.
Progression Paths (Relationship Type)

After the graduation, they can be employed in the field of administration and supervision in the country and abroad. They can make academic study. They can work as academicians in both private and public universities.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014095


Qualification Title

Awarding Body
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To be able to offer new solutions to the problems concerning education management and supervision by enhancing content knowledge.
  • To be able to establish links between educational fields and education management and supervision.
  • To be able to analyze the organizational behavioral variables among the persons and organizations employed in the issues and applications pertaining to the field of Management, Supervision, Planning and Economy of Education (MSPEE).
  • To be able to reveal the relations between the solutions to the problems and strategic decision-making process involving MSPEE.
  • To be able to produce solutions about the working of the education system, as well as social and scientific issues governing it.
  • To be able to evaluate the problems related to human resources in terms of educational characteristics and interdisciplinary developments in the development of educational organizations.
  • To be able to evaluate the contributions of education to economic development with regard to information society, as well as new ideas that could contribute to the concept of knowledge-based economic development.
  • To evaluate the policies already guiding the Turkish education system along with their rationales and to discuss the policies to guide the Turkish education system in the future on the basis of social, cultural, economic and international developments.
  • To be able to develop solution models by drawing upon the theories and approaches pertaining to the problems about the field of MSPEE.
  • To be able to identify the relationship between organization and management theories and current applications.
  • To be able to evaluate supervision theories by drawing upon national and international applications of education supervision.
  • To be able to analyze the relations between the change in the field of MSPEE and the factors influencing the change.
  • To be able to classify authentic and new knowledge concerning the field of MSPEE based on a certain method and to have the scientific research skills required to arrive at conclusions in the field of education management and supervision on the basis of the systematic at the levels of analysis, synthesis and evaluation.
  • To be able to develop new scientific methods that could offer new perspectives towards current and complicated issues pertaining to the field of MSPEE; to adapt the methods developed by different disciplines to the field; and to design and carry out authentic scientific research on the management and supervision of education systems.
  • To be aware of the scientific principles in research and applications on MSPEE, and To be able to adopt and implement these principles.
  • To be able to use software packages supported by information technologies.

 


Key Competencies
-

Further Info

: Measurement and evaluation has been made in accordance with the contents of the courses, 1 or 2 mid-term exam(s), with project activity, research work and presentation.


Quality Assurance
-

Access Requirements

4- For the Doctorate Program of Educational Administration and Supervision, the students can be accepted and attended in the case of the fullfilment of entrance examination requirements for Master of Science.


Conditions for Success
To train educational doctors who have the proficiences of Master of Science degree, have the abilities of making scientific research and ethic values and who create new knowledge through analysis, synthesis and appreciation with the interdisciplinary approach on the topic of educational administration and supervision and who are open to personal and vocational development.

Progression Paths (Relationship Type)

After the graduation, they can be employed in the field of administration and supervision in the country and abroad. They can make academic study. They can work as academicians in both private and public universities.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address