Yeterlilik Kodu

TR0030014091

Yeterlilik Adı
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ibu.edu.tr/tr
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
  • Yeni Program Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki temel istatistiki ve test-madde analizi paket programlarını kullanabilmek.
  • Test geliştirme aşamalarını izleyerek bir başarı testi geliştirebilmek.
  • Bir başarı testinin madde ve test istatistiklerini yapabilmek.
  • Psikometrik testler hakkında temel bilgiye sahip olmak.
  • Farklı test formatları ile ölçülen bireysel farklılıkların potansiyel önemini kavramak.
  • Ölçme ve değerlendirme temel teorisi ve uygulaması çerçevesinde eğitim bilimleri bilgilerini derinleştirmek.
  • Diğer ilgili disiplinlerde eğitimde ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek.
  • Alanındaki bilgileri kullanarak eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorunları tanımlayabilme.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında bağımsız çalışmalar yürütebilmek için araştırma teknikleri ve yazım alanına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmak.
  • Alanla ilgili uygulamalarda karşılaşılan problemleri öngörebilme.
  • Klasik test teorisi ile eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamaları arasındaki ilişkileri değerlendirebilme.
  • Temel düzeyde, sık kullanılan ve alternatif (durum tespit / tamamlayıcı) madde ve test formatlarını kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler çerçevesinde sorunlarla ilgili çözümleri tartışabilmek.
  • Edinilen alan becerileri ve bilgilerini kullanarak disiplinlerarası çalışmalarda yeni perspektifler geliştirebilme.
  • Farklı derecelerdeki eğitim kurumlarının sorunlarını çözmek için eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili edinmiş oldukları bilgileri kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili araştırmaları sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak yürütebilme.
  • Yeni Program Etkili çözümlere ulaşmak için disiplinlerarası çalışmalarda ekip olarak çalışabilmek.
  • Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında farklı yabancı dilleri kullanabilmek.
  • Farklı kurumlar bünyesinde oluşturulan ölçme ve değerlendirme komisyonlarında görev alabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapmış olduğu çalışmaların farklı kişilere Türkçe veya farklı dillerde aktaramını yapabilmek.
  • Farklı organizasyonlar çerçevesinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalıştaylarına katılım sağlayabilmek.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma Şartları60 AKTS ders kredisi, 60 AKTS tez kredisi olmak üzere toplam 120 AKTS'yi tamamlamak, dört yarıyıl sonunda en az 2.50 ağırlıklı not elde etmek, belirtilen sürelerde tez raporunu tamamlamak ve sunmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olan bireyler, okulların ölçme ve değerlendirme birimlerinde, Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri bölümünde, üniversitelerin ölçme ve değerlendirme birimlerinde çalışabilirler.  

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030014091


Yeterlilik Adı
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
BAİBÜ Gölköy Yerleşkesi, 14030 Merkez/Bolu

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
  • Yeni Program Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki temel istatistiki ve test-madde analizi paket programlarını kullanabilmek.
  • Test geliştirme aşamalarını izleyerek bir başarı testi geliştirebilmek.
  • Bir başarı testinin madde ve test istatistiklerini yapabilmek.
  • Psikometrik testler hakkında temel bilgiye sahip olmak.
  • Farklı test formatları ile ölçülen bireysel farklılıkların potansiyel önemini kavramak.
  • Ölçme ve değerlendirme temel teorisi ve uygulaması çerçevesinde eğitim bilimleri bilgilerini derinleştirmek.
  • Diğer ilgili disiplinlerde eğitimde ölçme ve değerlendirme arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek.
  • Alanındaki bilgileri kullanarak eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili sorunları tanımlayabilme.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında bağımsız çalışmalar yürütebilmek için araştırma teknikleri ve yazım alanına ilişkin yeterli bilgiye sahip olmak.
  • Alanla ilgili uygulamalarda karşılaşılan problemleri öngörebilme.
  • Klasik test teorisi ile eğitimde ölçme ve değerlendirme uygulamaları arasındaki ilişkileri değerlendirebilme.
  • Temel düzeyde, sık kullanılan ve alternatif (durum tespit / tamamlayıcı) madde ve test formatlarını kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili uluslararası çalışmaları takip edebilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanındaki gelişmeler çerçevesinde sorunlarla ilgili çözümleri tartışabilmek.
  • Edinilen alan becerileri ve bilgilerini kullanarak disiplinlerarası çalışmalarda yeni perspektifler geliştirebilme.
  • Farklı derecelerdeki eğitim kurumlarının sorunlarını çözmek için eğitimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili edinmiş oldukları bilgileri kullanabilmek.
  • Alanı ile ilgili araştırmaları sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak yürütebilme.
  • Yeni Program Etkili çözümlere ulaşmak için disiplinlerarası çalışmalarda ekip olarak çalışabilmek.
  • Yaşam boyu öğrenme becerilerine sahip olabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında farklı yabancı dilleri kullanabilmek.
  • Farklı kurumlar bünyesinde oluşturulan ölçme ve değerlendirme komisyonlarında görev alabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanlarında bilgisayar teknolojisini etkin bir şekilde kullanabilmek.
  • Eğitimde ölçme ve değerlendirme alanında yapmış olduğu çalışmaların farklı kişilere Türkçe veya farklı dillerde aktaramını yapabilmek.
  • Farklı organizasyonlar çerçevesinde yapılan ölçme ve değerlendirme çalıştaylarına katılım sağlayabilmek.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
60 AKTS ders kredisi, 60 AKTS tez kredisi olmak üzere toplam 120 AKTS'yi tamamlamak, dört yarıyıl sonunda en az 2.50 ağırlıklı not elde etmek, belirtilen sürelerde tez raporunu tamamlamak ve sunmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olan bireyler, okulların ölçme ve değerlendirme birimlerinde, Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri bölümünde, üniversitelerin ölçme ve değerlendirme birimlerinde çalışabilirler.  


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030014091

Qualification Title
Awarding BodyBolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • To know the basic concepts related to measurement and evaluation in education.
  • To be able to use computer technology effectively in the practices of the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to use the basic statistical and test-item analysis packet programmes in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to develop an achievement test by following the stages of test development.
  • To be able to conduct the item and test statistics of an achievement test.
  • To have the basic knowledge about psychometric tests.
  • To comprehend the potential importance of individual differences as measured by different test formats.
  • To be able to deepen their knowledge of educational science within the framework of the basic theory and practice of measurement and evaluation.
  • To be able to comprehend the relationship between measurement and evaluation in education and other related disciplines.
  • To be able to identify the problems related to measurement and evaluation in education by using their knowledge of the field.
  • To have sufficient knowledge of research techniques and writing in the field to be able to conduct independent studies in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to foresee potential problems in field-related practices.
  • To be able to evaluate the relationships between classic test theory and practice in connection with measurement and evaluation in education.
  • To be able to use at a basic level the frequently used and alternative (situation determining/supplementary) item and test formats.
  • To be able to follow international studies in the field.
  • To be able to discuss solutions for problems in the field in the framework of the developments in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to develop new perspectives in interdisciplinary studies by using the field skills and knowledge they have acquired.
  • To be able to use the knowledge they have acquired about measurement and evaluation in education to solve the problems of educational institutions at different levels.
  • To be able to conduct research in the field with an awareness of the social, scientific and ethical values.
  • To be able to work as a team in interdisciplinary studies to reach effective solutions.
  • To have life-long learning skills.
  • To be able to use different foreign languages in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to take part in the measurement and evaluation commissions established in different institutions.
  •  To be able to use computer technology effectively in measurement and evaluation fields in education.
  • To be able to convey studies that are done in the field of measurement and evaluation in education to different people in Turkish or in different languages.
  • To be able to participate in measurement and evaluation workshops organized within different organizations.
Key Competencies-
Further Info

At this topic, criteria that are specified at anat Izzet Baysal University Graduate Studies Regulations will be followed.

Quality Assurance-
Access Requirements

The students should be the graduates of B.A. program and should fulfill the requirements of Social Sciences Institute regulations.

Conditions for SuccessTo complete the total of 120 ECTS - 60 ECTS course credits, 60 ECTS thesis credits - to have at least 2.50 grade point average at the end of the four semester, to complete and present master's thesis in a given time.
Progression Paths (Relationship Type)

Individuals who graduates from Measurement and Education in Education program can work in the measurement and evaluation units at schools, relevant offices in Ministry of National Education, and measurement and evaluation units at universities. They can conduct statistical analyses, interpret the analyses results, develop and administer measurement instruments and interpret measurement results, conduct scientific research, review text books in the related units or departments.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030014091


Qualification Title

Awarding Body
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • To know the basic concepts related to measurement and evaluation in education.
  • To be able to use computer technology effectively in the practices of the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to use the basic statistical and test-item analysis packet programmes in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to develop an achievement test by following the stages of test development.
  • To be able to conduct the item and test statistics of an achievement test.
  • To have the basic knowledge about psychometric tests.
  • To comprehend the potential importance of individual differences as measured by different test formats.
  • To be able to deepen their knowledge of educational science within the framework of the basic theory and practice of measurement and evaluation.
  • To be able to comprehend the relationship between measurement and evaluation in education and other related disciplines.
  • To be able to identify the problems related to measurement and evaluation in education by using their knowledge of the field.
  • To have sufficient knowledge of research techniques and writing in the field to be able to conduct independent studies in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to foresee potential problems in field-related practices.
  • To be able to evaluate the relationships between classic test theory and practice in connection with measurement and evaluation in education.
  • To be able to use at a basic level the frequently used and alternative (situation determining/supplementary) item and test formats.
  • To be able to follow international studies in the field.
  • To be able to discuss solutions for problems in the field in the framework of the developments in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to develop new perspectives in interdisciplinary studies by using the field skills and knowledge they have acquired.
  • To be able to use the knowledge they have acquired about measurement and evaluation in education to solve the problems of educational institutions at different levels.
  • To be able to conduct research in the field with an awareness of the social, scientific and ethical values.
  • To be able to work as a team in interdisciplinary studies to reach effective solutions.
  • To have life-long learning skills.
  • To be able to use different foreign languages in the field of measurement and evaluation in education.
  • To be able to take part in the measurement and evaluation commissions established in different institutions.
  •  To be able to use computer technology effectively in measurement and evaluation fields in education.
  • To be able to convey studies that are done in the field of measurement and evaluation in education to different people in Turkish or in different languages.
  • To be able to participate in measurement and evaluation workshops organized within different organizations.

Key Competencies
-

Further Info

At this topic, criteria that are specified at anat Izzet Baysal University Graduate Studies Regulations will be followed.


Quality Assurance
-

Access Requirements

The students should be the graduates of B.A. program and should fulfill the requirements of Social Sciences Institute regulations.


Conditions for Success
To complete the total of 120 ECTS - 60 ECTS course credits, 60 ECTS thesis credits - to have at least 2.50 grade point average at the end of the four semester, to complete and present master's thesis in a given time.

Progression Paths (Relationship Type)

Individuals who graduates from Measurement and Education in Education program can work in the measurement and evaluation units at schools, relevant offices in Ministry of National Education, and measurement and evaluation units at universities. They can conduct statistical analyses, interpret the analyses results, develop and administer measurement instruments and interpret measurement results, conduct scientific research, review text books in the related units or departments.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address